Main Menu
User Menu

Tupolev Tu-144 [kód NATO: Charger]

Tupolev Tu-144 / Туполев Ту-144

     
Název:
Name:
Tupolev Tu-144
Originální název:
Original Name:
Туполев Ту-144
Kategorie:
Category:
dopravní letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1968-DD.MM.1971 Moskevský strojírenský závod Pokus, Moskva /
DD.MM.1972-DD.MM.1977 Voroněžský letecký závod, Voroněž /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1968-DD.MM.1977
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2 Moskva
9 Voroněž
První vzlet:
Maiden Flight:
31.12.1968
Osádka:
Crew:
3 + 150
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
bezocasé
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
91800 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
180000 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
195000 kg
Rozpětí:
Wingspan:
28,00 m
Délka:
Length:
65,70 m
Výška:
Height:
12,55 m
Plocha křídla:
Wing Area:
503,00 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
dvouproudový
Počet motorů:
Number of Engines:
4
Typ:
Type:
Kuzněcov NK-144A o tahu 147,10 kN / 177,99 kN s přídavným spalováním
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
98000 kg
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
2500 km/h v ? m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
2200 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
20000 m
Dolet:
Range:
3080 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
4300 km
Výzbroj:
Armament:
-
Uživatelské státy:
User States:
-
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Gordon, Yefim; Rigmant, Vladimir. Tupolev Tu-144: Russia's Concorde. Midland Publishing, Hinckley 2005. ISBN 1-85780-216-0.
Gordon, Yefim; Rigmant, Vladimir. OKB Tupolev: A History of the Design Bureau and its Aircraft. Midland Publishing, Hinckley 2005. ISBN 1-85780-214-4.
Gunston, Bill. Tupolev Aircraft since 1922. Naval Institute Press, Annapolis 1995. ISBN 1-55750-882-8.
ruslet.webnode.cz
www.tu144sst.com
https://www.tupolev.ru/en/aircrafts/tu-144
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-144-kod-NATO-Charger-t20227#556724Verze : 0
MOD
Tupolev Tu-144 představuje sovětský protipól západoevropského nadzvukového dopravního letadla Concorde a zároveň nejrychlejší dopravní letoun na světě. Konstrukční práce na tomto letounu začaly v počátku 60. let na popud vrchního vedení sovětského Aeroflotu. Základní specifikací nového letounu měla být co nejrychlejší doprava mezi vzdálenými letišti v SSSR a následně i po celém světě. Letoun měl nést 120-150 pasažérů a tyto přepravovat rychlostí větší než jeho konkurent.


V průběhu tří let experimentů v aerodynamických tunelech a opakovaného přepočítávání aerodynamického modelu dospěl konstrukční tým OKB Tupolev k obdobnému modelu jako jeho západní konkurenti. Navržený letoun měl štíhlý vřetenový trup se sklopnou přídí pro lepší výhled z kabiny při přistání a široké delta křídlo (toto křídlo bylo po zvětšení převzato ze zkušebního programu letounů Mikojan-Gurevič MiG-21). Při konstrukci si konstruktéři dokonce "vypůjčili" brzdový a podvozkový systém z konstrukce Concordu (údajně mělo dojít k rozsáhlejší průmyslové špionáži ale tyto dva aspekty jsou jediné potvrzené). Nakonec byla zahájena stavba dvojice prototypů, jež měly mít možnost nést 120 pasažérů a létat rychlostí 2200 km/h.


První vzlet prototypu (oba prototypy byly vybaveny motory Kuzněcov NK-144F ) je datován na 31.12.1968, tedy prakticky o dva měsíce dříve než jeho konkurent. V následné sérii zkoušek byly testovány vlastnosti letounu v podzvukové části rychlostního spektra. 27.5.1969 byly zahájeny pokusy o překonání zvukové bariéry k němuž došlo 5.6.1969. Rychlost letů byla nadále zvyšována a 15.7.1969 druhý prototyp překročil rychlostní hranici M2 (s motory Kuzněcov NK-144F bylo možné rychlostní hranici M2 překročit výhradně v režimu přídavného spalování).


Sériová výroba letounu začala pod označením Tupolev Tu-144S v roce 1972. Mimo prvních dvou sériových letounů byly všechny ostatní vybaveny motory Kolesov RD-36-51A, které umožňovaly překročení rychlostní hranice M2 bez přídavného spalování. První sériový letoun byl po zalétání předveden na několika aerosalonech. Osudným se mu stala Pařížská letecká přehlídka v roce 1973 kdy se 3.6.1973 při přistání vyhýbal francouzské stíhačce Dassault Mirage, která se bez povolení ze země dostala do blízkosti Tu-144S a ta se při vyhýbání částečně i vlivem nesprávných povelů vysílaných do ovládacích prvků z řídící jednotky zřítila. Při pádu letoun zdemoloval 15 domů a mimo šesti lidí na palubě zahynulo také osm lidí na zemi. Po této havárii byly ostatní postavené a rozestavěné letouny upraveny dle vyhodnocených dat z černé skříňky havarovaného letounu. Provedené změny se týkaly především nesprávně zkonstruované centrální ovládací a řídící jednotky. Od roku 1975 byla také zahájena výroba šesti kusů letounů Tupolev Tu-144D, které byly určeny pro civilní dopravu a tři také jako létající výzkumné laboratoře.


Ze sériové výroby vyšlo včetně havarovaného letounu 10 kusů Tu-144S. Zbylých devět bylo zařazeno do služeb Aeroflotu přičemž první komerční let se uskutečnil 26.12.1975 na trase Moskva - Alma-Ata. Lety na této trase ukončila 23.5.1978 havárie letounu Tupolev Tu-144D v průběhu zkušebního letu. Pilot při něm nezvládl poslední zatáčku před konečným přiblížením a po křídle sklouznul k zemi. V té době za sebou měly letouny Tu-144S a D na této trase za sebou celkem 55 letů (poslední proběhl 1.6.1978). Na druhé a poslední zbývající trase mezi Moskvou a Habavorskem létaly jen letouny Tu-144D a stejně jako na trase Moskva - Alma-Ata zde vykonaly 55 letů. Dopravní provoz letounů TU-144 byl ukončen shodně na obou trasách dne 1.6.1978. Nadále potom byly provozovány tři letouny používané jako létající laboratoře (v roce 1995 byl letoun Tupolev Tu-144 číslo 77114 pod označením Tupolev Tu-144LL prodán americké NASA). Jako zajímavost lze uvést že jeden letoun Tupolev Tu-144S řízený zkušebním pilotem Eduardem Jeljanem navštívil pražské letiště v Ruzyni (letoun zde nepřistál, pouze několikrát zakroužil nad letištěm). V současnosti nejsou již letouny Tupolev Tu-144 nikde provozovány.
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-144-kod-NATO-Charger-t20227#175296Verze : 2
Prototyp Tu-144
Tupolev Tu-144 [kód NATO: Charger] -


URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-144-kod-NATO-Charger-t20227#175297Verze : 0
Tupolev Tu-144S
Tupolev Tu-144 [kód NATO: Charger] -


URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-144-kod-NATO-Charger-t20227#175298Verze : 0
en.wikipedia.org

Tupolev Tu-144 [kód NATO: Charger] - Prototyp Tu-144

Prototyp Tu-144
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-144-kod-NATO-Charger-t20227#556728Verze : 0
MOD
en.wikipedia.org
en.wikipedia.org

Tupolev Tu-144 [kód NATO: Charger] - První sériový Tu-144S v Paříži, den před jeho havárií.

První sériový Tu-144S v Paříži, den před jeho havárií.
Tupolev Tu-144 [kód NATO: Charger] -


URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-144-kod-NATO-Charger-t20227#556729Verze : 0
MOD
en.wikipedia.org

Tupolev Tu-144 [kód NATO: Charger] -


URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-144-kod-NATO-Charger-t20227#556730Verze : 0
MOD
Diskuse
Nevíte někdo něco o Tu-144 77144? Když ostatní jsou 77101-77116. Jsem z toho zmaten....
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-144-kod-NATO-Charger-t20227#253496Verze : 0
odpověd na "Nevíte někdo něco o Tu-144 77144? Když ostatní jsou 77101-77116. Jsem z toho zmaten...."
Původně to je CCCP-77104 ,ale pro Pařížský aerosalon byl přeznačen na 77144 souvisí to s jeho typovým označením.
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-144-kod-NATO-Charger-t20227#342634Verze : 0
mám zato, že tu144 byl v Praze na Ruzyni na zemi viz: www.planes.cz
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-144-kod-NATO-Charger-t20227#463770Verze : 0