Main Menu
User Menu

DFS 39

Lippisch Delta IVc

     
Název:
Name:
DFS 39
Originální název:
Original Name:
DFS 39
Kategorie:
Category:
experimentální letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1936-DD.MM.1936 Deutsches Forschunginstitut für Segelflug, Darmstadt-Griesheim /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1936-DD.MM.1936
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 (konverze Delta IVb)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
bezocasé
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
390 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
660 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
9,60 m
Délka:
Length:
5,40 m
Výška:
Height:
1,80 m
Plocha křídla:
Wing Area:
13,40 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
44,75 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Pobjoy R o výkonu 63 kW/86 k
dvoulistá dřevěná vrtule
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
150 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
220 km/h v 0 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
180 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
5,8 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
3 min do 1000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
6300 m
Dolet:
Range:
? km
Maximální dolet:
Maximum Range:
1350 km
Výzbroj:
Armament:
-
Uživatelské státy:
User States:
-
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Balous, Miroslav. Z archivů: DFS 39 Delta IVc, L+K 2014/14.
Nowarra, Heinz J. Die deutsche Luftrüstung 1933-1945, Band 1: Flugzeugtypen AEG-Dornier. Bernard & Graefe Verlag, Koblenz 1993. ISBN 3-7637-5465-2.
Flugzeug-Typenbuch, Handbuch der Deutschen Luftfahrt- und Zubehör-Industrie. Herm. Bever Verlag, Leipzig 1941.
URL : https://www.valka.cz/DFS-39-t20083#530612Verze : 0
MOD
Vývoj tohoto letounu započal v roce 1932, kdy Gerhard Fieseler požádal Alexandra Lippische z plachtařského spolku Rhön-Rossitten-Gesellschaft o návrh dvoumotorového sportovního letounu, se kterým se chtěl účastnit závodu Europarundflug. Stroj byl postaven ve Fieselerově továrně v Kasselu jako Fieseler F-3 Wespe. Šlo o zajímavý dvoumístný letounek smíšené duralové a dřevěné konstrukce s jedním tlačným a jedním tažným motorem, sklopným křídlem ve tvaru delty a směrovkami umístěnými na koncích křídla. Obtékání trupu upravovaly dvě malé pevné plošky nad kořenem náběžné hrany křídla. Mimo jiné díky jim ale bylo letadlo nebezpečně nestabilní a havarovalo při prvním letu. Po dalších neúspěšných pokusech nespokojený Fieseler na konci roku 1932 testy ukončil.

Mezitím upadl Lippisch v nemilost u ministerstva letectví poté, co havárií skončil i jeho velice podobný, RLM financovaný stroj Delta III. V Lippischův prospěch ale zasáhl vedoucí DFS (ve který se v roce 1933 přeměnil starý spolek RRG) Walter Georgii. Dosáhl zrušení zákazu vývoje jeho Delt, a ukončil spor s Fieselerem tím, že vrak Wespe za peníze od RLM odkoupil. Wespe přejmenovali na Deltu IVa, opravili a odstranili tlačný motor a pomocné plošky. Ani tato podoba nevydržela dlouho, opět havaroval, pilot Wiegmeyer jen zázrakem zůstal nezraněn. Komise složená ze zástupců RLM a DVL opět doporučila vývoj ukončit, Georgiovi se ale podařilo prosadit další úpravu. Po této přestavbě, jako Delta IVb, dostal stroj šípovou odtokovou hranu křídla, a dosavadní směrové plochy na koncích křídla byly nahrazeny novými sklopenými konci. Byl také zakryt přední kokpit.

Nyní se ukázalo, že podélná stabilita je dokonce příliš velká a směrovky málo účinné. Došlo proto k další přestavbě, křídla byla "pootočena", takže nyní měla úhel 23 ° místo původních 30 °, byl obnoven přední kokpit, nyní dokonce zakrytý skleněnou kabinou, a opět se objevily pomocné plošky nad kořenem náběžné hrany křídla. Tato podoba, Delta IVc, prošla důkladnými testy v Rechlinu, pilotovaná Heini Dittmarem, a dostala od RLM oficiální označení DFS 39 a certifikaci jako sportovní letoun. Tato podoba byla konečně úspěšná, a během návštěvy Dr. Hermanna Lorenze z firmy Walter byl Lippisch požádán, aby navrhl upravený DFS 39 vhodný pro zástavbu nové raketové jednotky. Zrodil se tak DFS 39d, známý také jako Projekt X. Protože prototypové dílny DFS, určené hlavně pro stavbu kluzáků, nebyly vybavené pro stavbu složitých kovových konstrukcí, Lippisch si v lednu 1939 vzal Projekt X společně se souvisejícími projekty DFS 40 a DFS 194 sebou do svého nového působiště, Oddělení L augsburgské firmy Messerschmitt. Ta dala Projektu X nové jméno - Me 163...

Dabrowski, Hans-Peter. Nurflügel - Ein Streifzug durch die Geschichte deutscher und internationaler Entwicklungen. Podzun-Pallas-Verlag, Wolfersheim 1996. ISBN 3-7909-0601-8.
Balous, Miroslav. Z archivů: DFS 39 Delta IVc, L+K 2014/14.
Lippisch, Alexander. Tailles tailpiece, Air Enthusiast 1972/09.
Nowarra, Heinz J. Die deutsche Luftrüstung 1933-1945, Band 1: Flugzeugtypen AEG-Dornier. Bernard & Graefe Verlag, Koblenz 1993. ISBN 3-7637-5465-2.
www.nurflugel.com
URL : https://www.valka.cz/DFS-39-t20083#131221Verze : 1
MOD
https://www.airwar.ru/enc/xplane/dfs39.html

DFS 39 -


DFS 39 -


DFS 39 - DFS 39.

DFS 39.
URL : https://www.valka.cz/DFS-39-t20083#75500Verze : 1
MOD
https://www.airwar.ru/enc/xplane/fi3.html

DFS 39 - Wespe, původní podoba...

Wespe, původní podoba...
DFS 39 - ... a konečná podoba.

... a konečná podoba.
URL : https://www.valka.cz/DFS-39-t20083#530622Verze : 0
MOD
lizard.artun.ee

DFS 39 - Pro představu, kresby mezistupňů. Delta IVa...

Pro představu, kresby mezistupňů. Delta IVa...
DFS 39 - ... a Delta IVb.

... a Delta IVb.
URL : https://www.valka.cz/DFS-39-t20083#530623Verze : 0
MOD