Název: Name: | Sd.Kfz.250/1 | |
Originální název: Original Name: | Sd.Kfz.250/1 | |
Kategorie: Category: | obrněný transportér | |
Výrobce: Producer: | Finálna montáž: Büssing NAG, Berlin / Deutsche Werke, Kiel / Evans und Pistor, Kassel / Eisenwerk Weserhütte, Bad Oyenhausen / Wegman, Kassel / Wumag-Waggon u. Maschinenbau A.G., Görlitz / | |
Období výroby: Production Period: | DD.05.1941-DD.03.1945 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 6628 (+) | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.1940 | |
Osádka: Crew: | 6 | |
Přepravní kapacita: Seating Capacity: | - osob/troops | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Bojová hmotnost: Combat Weight: | 5800 kg | |
Celková délka: Overall Length: | 4560 mm | |
Celková šířka: Overall Width: | 1945 mm | |
Celková výška: Overall Height: | 1660 mm | |
Světlá výška: Ground Clearance: | 285 mm | |
Pancéřování: Armour: | čelo - 14,5mm boky - 8mm zadok - 10mm dno a strop - 5,5mm | |
Pohon: Propulsion: | ||
Typ: Type: | Maybach HL 42 TRKM (vodou chladený zážihový 6-valec objemu 4170 cm3) | |
Výkon: Power: | 74.6 kW při 2800 ot/min | |
Převodové ústrojí: Transmission: | VG 102 128 H (7+3xR) | |
Výkony: Performance: | ||
Rychlost na silnici: Road Speed: | 65 km/h | |
Rychlost v terénu: Cross-country Speed: | ? km/h | |
Jízdní dosah po silnici: Cruising Range on Road: | 300-320 km | |
Jízdní dosah v terénu: Cross-country Cruising Range: | 180-200 km | |
Překonávání překážek: Obstacles Crossing: | ||
Svah: Gradient: | 24 ° | |
Boční náklon: Side Slope: | ? ° | |
Překročivost: Trench Crossing: | 1,5-1,7 m | |
Výstupnost: Vertical Obstacle: | ? m | |
Brodivost: Fording Depth: | 0,7 m | |
Výzbroj: Armament: | 2x guľomet MG 34 alebo MG 42 ráže 7,92mm | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | Thomas L.Jentz, Hilary Louise Doyle - leichter Schuetzenpanzerwagen (Sd.Kfz.250) Ausf.A & B History of Production, Variants, Organization, and Employment in Action from 1941 to 1945, Panzer Tracts No.15-1,rok vydania 2008, ISBN: 0-9815382-0-7 |
URL : https://www.valka.cz/Sd-Kfz-250-1-obrneny-transporter-t18782#525302Verze : 0
brano
MOD
V druhej polovici 30. rokov rozhodol Waffenamt,že sa do výzbroje zaradí nový typ polopásového opancierovaného transportéra. Koncepčne sa mal podobať väčšiemu typu Sd.Kfz.251 no za základ mal slúžiť upravený podvozok ťahača DEMAG D7(Sd.Kfz.10). Na vývoji spolupracovala firma DEMAG s firmou Büssing (vývoj pancierovej korby). Prvý prototyp vznikol v roku 1939, ktorý poháňal motor Maybach HL 38(100k), neskôr kvôli poruchovosti,nahradený u sériových strojov Maybachom HL 42(100k). 0. séria vznikla v roku 1940. Sériová výroba bola zahájená koncom roka 1941. Nový stroj dostal označenie Sd.Kfz.250. Na jeho základe vznikli mnohé verzie líšiace sa výbavou, výzbrojou a určením.
Posádku tvorili vodič a veliteľ vozidla. Stroj slúžil na presun polovice pešieho družstva s kompletnou výzbrojou.
Od roku 1943 sa vyrábala modifikovaná verzia tohoto typu pod názvom Sd.Kfz.250 Ausf.B, často označované povojnovým označením ako neue Ausführung (Sd.Kfz.250 neu). Od starého typu Sd.Kfz.250 Ausf.A sa líšila technologickými tvarovými zjednodušeniami. Samotná staršia verzia Ausf.A sa ešte delila na dve verzie Sd.Kfz.250/E a Sd.Kfz.250/Z. Verzie sa líšili tvarovaním pancierovania a inými detailami.
Celkovo bolo do roku 1944 (kedy sa rozhodlo o zrušení výroby) vyrobených okolo 6 000 kusov všetkých verzií. Od roku 1945 sa mal v rámci racionalizácie výroby vyrábať pre potreby vojsk len väčší typ Sd.Kfz.251.
Sd.Kfz.250 (história vzniku, prehľad produkcie a verzií)
*zdroj:
Thomas L.Jentz, Hilary Louise Doyle - leichter Schuetzenpanzerwagen (Sd.Kfz.250) Ausf.A & B History of Production, Variants, Organization, and Employment in Action from 1941 to 1945, Panzer Tracts No.15-1,rok vydania 2008, ISBN: 0-9815382-0-7
Posádku tvorili vodič a veliteľ vozidla. Stroj slúžil na presun polovice pešieho družstva s kompletnou výzbrojou.
Od roku 1943 sa vyrábala modifikovaná verzia tohoto typu pod názvom Sd.Kfz.250 Ausf.B, často označované povojnovým označením ako neue Ausführung (Sd.Kfz.250 neu). Od starého typu Sd.Kfz.250 Ausf.A sa líšila technologickými tvarovými zjednodušeniami. Samotná staršia verzia Ausf.A sa ešte delila na dve verzie Sd.Kfz.250/E a Sd.Kfz.250/Z. Verzie sa líšili tvarovaním pancierovania a inými detailami.
Celkovo bolo do roku 1944 (kedy sa rozhodlo o zrušení výroby) vyrobených okolo 6 000 kusov všetkých verzií. Od roku 1945 sa mal v rámci racionalizácie výroby vyrábať pre potreby vojsk len väčší typ Sd.Kfz.251.
Sd.Kfz.250 (história vzniku, prehľad produkcie a verzií)
*zdroj:
Thomas L.Jentz, Hilary Louise Doyle - leichter Schuetzenpanzerwagen (Sd.Kfz.250) Ausf.A & B History of Production, Variants, Organization, and Employment in Action from 1941 to 1945, Panzer Tracts No.15-1,rok vydania 2008, ISBN: 0-9815382-0-7
URL : https://www.valka.cz/Sd-Kfz-250-1-obrneny-transporter-t18782#69842Verze : 3
brano
MOD
Když přijde čas, objeví se vždy něco "nového"...
Sd.Kfz.250 v československej armáde
Když jsem jako kluk poslouchal vyprávění mého táty, který vzpomínal na své vojenské začátky (cca 1948), krom tanků Cromwell, Stuart a obrněného vozidla Humber (Humber Scout Car) se v nich vyskytoval také terminus technicus "krátký hakl"...
Postupem času jsme jej identifikovali jako vozidlo Sd.Kfz. 250, ale s výjimkou jediné fotky tohoto typu ve verzi 250/9 a pravděpodobně červeným trojmístným číslem (uveřejněna v časopisu či tématickém sešitu) všechny pokusy o potvrzení jeho existence ve výzbroji tehdejší Československé armády selhávaly....
Až jsem nedávno dostal od kamaráda úhledně "ořezaný" sken z časopisu (podle "kvality" tisku pravděpodobně Československý voják) s komentářem, že text je v podstatě banální agitkou na téma výcvik průzkumníků a boj proti lenosti mazáků a proti šikaně...
Kontext komentáře ke snímkům z výcviku v podstatě přesně zapadá do vzpomínek mého otce, který sloužil u průzkumné čety či roty tankosamohybného pluku, který byl po určitou dobu vyzbrojen trofejní a zahraniční technikou...
Jde s největší pravděpodobností o variantu Sd.Kfz. 250/1 Neue Art (či Ausführung) se zjednodušenou korbou, na vozidle chybí reflektor Notek a pancéřový štít kulometu.
Prakticky vylučuji, že by mohlo jít o průzkumnou verzi 250/4, neboť na levém boku u horní hrany pancíře chybí pancéřový "kastlík", kryjící pro tuto variantu typický anténní kloub a pochybuji o tom, že by mohlo jít o věže zbavenou variantu 250/9 - to by snímek vojáků, vyskakujících z vozidla po jeho "nastřelení" vypadal nejspíš jinak.
Za pozornost stojí také výzbroj průzkumníků (sklopky "pumpičky"), ústroj značkaře i cvičících průzkumníků ("kamuflážky" s kapucemi a boty se spinkami - snad se nepletu)...
Předpokládám, že se určitě najde dobrák
, který obratem doplní počet vozidel tohoto typu, nacházejících se k určitému datu ve výzbroji tehdejší Československé armády.
Zdroj: (pravděpodobně) časopis Československý voják
"Jazyk" či chcete-li zajatec byl odzbrojen a bude prohledán... Prakticky vše, včetně dokladů a osobních věcí, mu bude odebráno - bude to využito při jeho pozdějším výslechu..
"Nastřeleni v léčce!" Řidič ve zmatku strhl vozidlo mimo cestu a osádka jej chvatně opouští, aby se pokusila o útěk...
Sd.Kfz.250 v československej armáde
Když jsem jako kluk poslouchal vyprávění mého táty, který vzpomínal na své vojenské začátky (cca 1948), krom tanků Cromwell, Stuart a obrněného vozidla Humber (Humber Scout Car) se v nich vyskytoval také terminus technicus "krátký hakl"...
Postupem času jsme jej identifikovali jako vozidlo Sd.Kfz. 250, ale s výjimkou jediné fotky tohoto typu ve verzi 250/9 a pravděpodobně červeným trojmístným číslem (uveřejněna v časopisu či tématickém sešitu) všechny pokusy o potvrzení jeho existence ve výzbroji tehdejší Československé armády selhávaly....
Až jsem nedávno dostal od kamaráda úhledně "ořezaný" sken z časopisu (podle "kvality" tisku pravděpodobně Československý voják) s komentářem, že text je v podstatě banální agitkou na téma výcvik průzkumníků a boj proti lenosti mazáků a proti šikaně...
Kontext komentáře ke snímkům z výcviku v podstatě přesně zapadá do vzpomínek mého otce, který sloužil u průzkumné čety či roty tankosamohybného pluku, který byl po určitou dobu vyzbrojen trofejní a zahraniční technikou...
Jde s největší pravděpodobností o variantu Sd.Kfz. 250/1 Neue Art (či Ausführung) se zjednodušenou korbou, na vozidle chybí reflektor Notek a pancéřový štít kulometu.
Prakticky vylučuji, že by mohlo jít o průzkumnou verzi 250/4, neboť na levém boku u horní hrany pancíře chybí pancéřový "kastlík", kryjící pro tuto variantu typický anténní kloub a pochybuji o tom, že by mohlo jít o věže zbavenou variantu 250/9 - to by snímek vojáků, vyskakujících z vozidla po jeho "nastřelení" vypadal nejspíš jinak.
Za pozornost stojí také výzbroj průzkumníků (sklopky "pumpičky"), ústroj značkaře i cvičících průzkumníků ("kamuflážky" s kapucemi a boty se spinkami - snad se nepletu)...
Předpokládám, že se určitě najde dobrák


Zdroj: (pravděpodobně) časopis Československý voják
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
"Jazyk" či chcete-li zajatec byl odzbrojen a bude prohledán... Prakticky vše, včetně dokladů a osobních věcí, mu bude odebráno - bude to využito při jeho pozdějším výslechu..
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
"Nastřeleni v léčce!" Řidič ve zmatku strhl vozidlo mimo cestu a osádka jej chvatně opouští, aby se pokusila o útěk...
URL : https://www.valka.cz/Sd-Kfz-250-1-obrneny-transporter-t18782#235650Verze : 2
Stačí sa opýtať. Akurát kolega Jirka prispel v diskusii o OT-810. Tá otázku ohľadom polopásov v čs. armáde na https://www.vojenstvi.cz je tuším moja (skleróza). Narazil som i na iné označenie Sd.Kfz.250 a to D7P.
Rovnaké počty figurujú i pri otázke č. 700.
Citace - Jiří Tintěra :
937. Aké boli početné stavy nemeckej polopásovej techniky v povojnovej čs. armáde? Aké všetky typy? V ktorých jednotkách, skladoch? Uvítam podrobnejšie informácie o celej problematike polopásových strojov. (odpovídá Pavel Minařík)
Kořistní německé kolopásové obrněné transportéry v čs. armádě zastupovaly především typy SdKfz. 251 a SdKfz. 250. Většinou se jednalo o původní transportéry z válečné výroby, označované jako Hkl-6 (SdKfz. 251) a D-7 (SdKfz. 250), v menší míře také o poválečnou rekonstrukci s čs. motorem Tatra (Hkl-6-p a D-7-p). Přesné údaje o jejich začlenění k jednotlivým útvarům bohužel nemáme k dispozici, nicméně podařilo se nám najít souhrnné údaje. Čs. armáda k 1.1.1951 disponovala 736 obrněnými transportéry, převážně různých verzí Hkl-6-p a D-7-p. K 1.4.1952 bylo na 1. tankové základně v Dědicích u Vyškova uloženo 65 ks Hkl-6, 12 ks Hkl-6-p, 42 ks D-7 a 24 ks D-7-p. V březnu 1957 se ve výzbroji naší armády ještě nacházelo 630 kořistních obrněných transportérů, z toho 476 Hkl-6-p a 154 D-7-p.
Rovnaké počty figurujú i pri otázke č. 700.
URL : https://www.valka.cz/Sd-Kfz-250-1-obrneny-transporter-t18782#235672Verze : 3
brano
MOD
Poznámka o "Československém vojákovi" a příspěvek J.Tintěry v jiném tématu mi připoměl že bych mohl taky něco najít, dvě fotky starší verze jsou z ročníku 1954 (pokud jsem si to špatně nezapsal)
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Sd-Kfz-250-1-obrneny-transporter-t18782#235691Verze : 0
A ještě tu druhou, obě najednou mi to nechce brát ![Sad]()
Co je to za útvar nevím, ale u první jich jede poměrně hodně, takže možná to může být i pěchota a ne průzkumníci, ale kdoví.

Co je to za útvar nevím, ale u první jich jede poměrně hodně, takže možná to může být i pěchota a ne průzkumníci, ale kdoví.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Sd-Kfz-250-1-obrneny-transporter-t18782#235692Verze : 0
No, vozidlo, označené taktickým číslem 2 na čelním listu pancíře se stalo objektem (rozuměj cílem) léčky
- zásek ze stromu a dým z bojového prostoru je dost výmluvný...
Za chvíli se to bude "mlít"
. Takže - opět snímek z výcviku průzkumníků.

Za chvíli se to bude "mlít"

URL : https://www.valka.cz/Sd-Kfz-250-1-obrneny-transporter-t18782#235699Verze : 0
V časopise Naše vojsko ročník 1951 č. 24 som objavil článok o úprave zelene vo vojenskom tábore, kde na vyoranie brázdy pred sadením stromov bolo použité "bojové vozidlo a pluh ...".
Sd.Kfz. 250 v službe z roku 1951
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Sd.Kfz. 250 v službe z roku 1951
URL : https://www.valka.cz/Sd-Kfz-250-1-obrneny-transporter-t18782#249544Verze : 0
Jěšte dvakrát Sd.Kfz. 250 Ausf.B z naší armády.
*zdroj:
Časopis Československý voják ročník 1957
*zdroj:
Časopis Československý voják ročník 1957
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Sd-Kfz-250-1-obrneny-transporter-t18782#298630Verze : 0
Ľahký obrnený transportér D 7 – prieskumné vozidlo čs. armády
Po skončení druhej svetovej vojny nedostatok prieskumných vozidiel prinútil vedenie čs. armády zaviesť dočasne do výzbroje Sd.Kfz.250/1 pod označením „ ľahký obrnený transportér D-7p“. Opravu 154 týchto transportérov zabezpečovala v rokoch 1948 až 1955 Automobilová zbrojnica 1 Přelouč. Organizačne bolo asi 110 kusov D-7p začlenených do výzbroje motorizovaných práporov rýchlych divízií, inštruktážnych a samopalných práporov. Zostávajúcich 44 transportérov pridelil Hlavný štáb čs. armády veliteľstvu delostrelectva. V rokoch 1951 – 1958 používali D-7p prieskumné jednotky mechanizovaných a čiastočne aj streleckých divízií. Po reorganizácii čs. armády v októbri 1958 prevzalo 136 prevádzky schopných D-7p práve vytvorené motostrelecké vojsko. To používalo vozidlá až do leta 1963, keď boli na základe nariadenia náčelníka generálneho štábu stiahnuté z výzbroje a v roku 1964 zošrotované vo Vojenskom opravárenskom podniku 026 Šternberk.
Pre múzejné účely boli na Slovensku ponechané dve vozidlá, jedno pre Vojenské historické múzeum SNP v Banskej Bystrici a druhé pre Duklianske múzeum vo Svidníku.
Zdroj
Mgr. Gabriel Blaško: VHÚ-VHM Piešťany – Múzejné oddelenie Svidník, "Nemecký prieskumník", Obrana 2013, č.12, ISSN 1336-1910 – mesačník MO SR
Exponát VHÚ VHM Svidník
Po skončení druhej svetovej vojny nedostatok prieskumných vozidiel prinútil vedenie čs. armády zaviesť dočasne do výzbroje Sd.Kfz.250/1 pod označením „ ľahký obrnený transportér D-7p“. Opravu 154 týchto transportérov zabezpečovala v rokoch 1948 až 1955 Automobilová zbrojnica 1 Přelouč. Organizačne bolo asi 110 kusov D-7p začlenených do výzbroje motorizovaných práporov rýchlych divízií, inštruktážnych a samopalných práporov. Zostávajúcich 44 transportérov pridelil Hlavný štáb čs. armády veliteľstvu delostrelectva. V rokoch 1951 – 1958 používali D-7p prieskumné jednotky mechanizovaných a čiastočne aj streleckých divízií. Po reorganizácii čs. armády v októbri 1958 prevzalo 136 prevádzky schopných D-7p práve vytvorené motostrelecké vojsko. To používalo vozidlá až do leta 1963, keď boli na základe nariadenia náčelníka generálneho štábu stiahnuté z výzbroje a v roku 1964 zošrotované vo Vojenskom opravárenskom podniku 026 Šternberk.
Pre múzejné účely boli na Slovensku ponechané dve vozidlá, jedno pre Vojenské historické múzeum SNP v Banskej Bystrici a druhé pre Duklianske múzeum vo Svidníku.
Zdroj
Mgr. Gabriel Blaško: VHÚ-VHM Piešťany – Múzejné oddelenie Svidník, "Nemecký prieskumník", Obrana 2013, č.12, ISSN 1336-1910 – mesačník MO SR
Období | - |
Typ stroje | Sd.Kfz.250/1 (obrnený transportér) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Exponát VHÚ VHM Svidník
URL : https://www.valka.cz/Sd-Kfz-250-1-obrneny-transporter-t18782#502910Verze : 1
Sd.Kfz 250 Neu ve filmu z roku 1957 :
Období | - |
Typ stroje | Sd.Kfz.250/1 (obrnený transportér) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Sd-Kfz-250-1-obrneny-transporter-t18782#613313Verze : 2
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.