Název: Name: | Morane-Saulnier Type L | Morane-Saulnier Type L |
Originální název: Original Name: | Morane-Saulnier Type L | |
Kategorie: Category: | průzkumný/pozorovací letoun | reconnaissance/scout aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1913-DD.MM.191R Aéroplanes Morane-Saulnier, Villacoublay DD.MM.1914-DD.MM.191R Akciová společnost Dux J. A. Meller, Moskva DD.MM.1915-DD.MM.191R Akciová společnost vzduchoplavectví V. A. Lebeděv, Petrohrad | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1913-DD.MM.191R | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | Morane-Saulnier: stovky / hundreds Duks: ~400 Lebeděv: ~30 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.1913 | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | fixed |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 384 kg | 847 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 654 kg | 1442 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 11,20 m | 36ft 8,93in |
Délka: Length: | 6,88 m | 22ft 6,87in |
Výška: Height: | 3,92 m | 12ft 10,33in |
Plocha křídla: Wing Area: | 18,3 m2 | 196.98 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | ? lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Gnome 7 Lambda o výkonu 59 kW nebo Le Rhône 9C o výkonu 59 kW dvoulistá dřevěná vrtule | Gnome 7 Lambda, power 79 hp, or Le Rhône 9C, power 79 hp two-blade wooden propeller |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | ? |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 115 km/h v 2000 m | 71.5 mph in 6562 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | ? mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | ? ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 14 min do 2000 m | 14 min to 6562 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 4000 m | 13123 ft |
Dolet: Range: | 450 km | 279.6 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný 7,7mm kulomet Vickers nebo 8mm kulomet Hotchkiss 1x pohyblivý 8mm kulomet Hotchkiss v prostoru pozorovatele - u některých strojů 6x 9kg bomba | 1x fixed .303 Vickers or 8 mm Hotchkiss machine gun 1x flexible 8 mm Hotchkiss machine gun - some machines only 6x 20 lb bomb |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | - těsně před vypuknutím války byla licenční výroba zahájena také u firmy Pfalz, která je stavěla ve variantách A.I a A.II, lišících se motorem, a také jako E.III, což byl jednomístný stíhací typ (Němci ovšem provozovali také několik kořistních strojů) - je uváděno přibližně 600 postavených Moranů typ L, není mi známo zda to zahrnuje pouze stroje od mateřské firmy nebo i ruskou produkci | - |
Zdroje: Sources: | Bruce, J. M. Morane Saulnier Type L, Windsock Datafile No.16. Albatros Productions, Berkhamsted 1989. ISBN 0-948414-20-0. Víšek, Ivan. Dvojí prvenství letounu Morane-Saulnier typ L, HPM 1995 / 07. Lamberton, W. M. Fighter Aircraft of the 1914-1918 War. Harleyford Publications Ltd, Letchworth 1960. Munson, Kenneth: Fighters, Attack and Training Aircraft 1914-19, Blandford Press, London 1976, ISBN 0-7137-0760-7. www.aviafrance.com |