Main Menu
User Menu

Morane-Saulnier L

Morane-Saulnier MoS.3

     
Název:
Name:
Morane-Saulnier Type L
Originální název:
Original Name:
Morane-Saulnier Type L
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1913-DD.MM.191R Aéroplanes Morane-Saulnier, Villacoublay /
DD.MM.1914-DD.MM.191R Akciová společnost Dux J. A. Meller, Moskva /
DD.MM.1915-DD.MM.191R Akciová společnost vzduchoplavectví V. A. Lebeděv, Petrohrad /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1913-DD.MM.191R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
Morane-Saulnier: stovky / hundreds
Duks: ~400
Lebeděv: ~30
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1913
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
384 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
654 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
11,20 m
Délka:
Length:
6,88 m
Výška:
Height:
3,92 m
Plocha křídla:
Wing Area:
18,3 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Gnome 7 Lambda o výkonu 59 kW nebo
Le Rhône 9C o výkonu 59 kW
dvoulistá dřevěná vrtule
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
115 km/h v 2000 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
14 min do 2000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
4000 m
Dolet:
Range:
450 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x pevný 7,7mm kulomet Vickers nebo 8mm kulomet Hotchkiss
1x pohyblivý 8mm kulomet Hotchkiss v prostoru pozorovatele - u některých strojů


6x 9kg bomba
Uživatelské státy:
User States:









Poznámka:
Note:
- těsně před vypuknutím války byla licenční výroba zahájena také u firmy Pfalz, která je stavěla ve variantách A.I a A.II, lišících se motorem, a také jako E.III, což byl jednomístný stíhací typ (Němci ovšem provozovali také několik kořistních strojů)
- je uváděno přibližně 600 postavených Moranů typ L, není mi známo zda to zahrnuje pouze stroje od mateřské firmy nebo i ruskou produkci
Zdroje:
Sources:
Bruce, J. M. Morane Saulnier Type L, Windsock Datafile No.16. Albatros Productions, Berkhamsted 1989. ISBN 0-948414-20-0.
Víšek, Ivan. Dvojí prvenství letounu Morane-Saulnier typ L, HPM 1995 / 07.
Lamberton, W. M. Fighter Aircraft of the 1914-1918 War. Harleyford Publications Ltd, Letchworth 1960.
Munson, Kenneth: Fighters, Attack and Training Aircraft 1914-19, Blandford Press, London 1976, ISBN 0-7137-0760-7.
www.aviafrance.com
URL : https://www.valka.cz/Morane-Saulnier-L-t18335#407043Verze : 0
MOD
.
Morane-Saulnier L -


URL : https://www.valka.cz/Morane-Saulnier-L-t18335#67389Verze : 0
.
Morane-Saulnier L - První stíhací letoun světa. Na tomto Morane-Saulnier L dosáhl u escadrilly MS 26 tří vítězství v dubnu 1915 Roland Garros, ale nakonec na něm byl sestřelen a zajat. Stroj je vyzbrojen pevným kulometem Hotchkiss před pilotem a vybaven ocelovými deflektory na vrtuli. Letoun byl poháněn devítiválcovým motorem Le Rhône a měl starší typ podvozku. Sériové číslo není známé. Stroj je celý v továrních barvách - lakovaný plátěný potah, dřevěné panely na trupu za motorem a všechny kovové části s výjimkou obruče za krytem motoru natřené na černo. Letoun nesl starší typ kokard s širokým modrým středem.

První stíhací letoun světa. Na tomto Morane-Saulnier L dosáhl u escadrilly MS 26 tří vítězství v dubnu 1915 Roland Garros, ale nakonec na něm byl sestřelen a zajat. Stroj je vyzbrojen pevným kulometem Hotchkiss před pilotem a vybaven ocelovými deflektory na vrtuli. Letoun byl poháněn devítiválcovým motorem Le Rhône a měl starší typ podvozku. Sériové číslo není známé. Stroj je celý v továrních barvách - lakovaný plátěný potah, dřevěné panely na trupu za motorem a všechny kovové části s výjimkou obruče za krytem motoru natřené na černo. Letoun nesl starší typ kokard s širokým modrým středem.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Morane-Saulnier-L-t18335#403622Verze : 0
MOD
.
Morane-Saulnier L - U ruského carského letectva sloužil tento Morane-Saulnier L. Stroj je vybaven novou SOP, používanou na více typech ruských letadel. Pohonnou jednotku tvořil pravděpodobně sedmiválec Gnôme. Netypický tvar přídě naznačuje, že celý kryt motoru i s dřevěnou paneláží za motorem byl převzat z typu Morane G. Stroj nosil výzbroj dvou pum v síťovkách na bocích trupu, to však obrázek nezachycuje. Letoun v továrním zbarvení, avšak bez černých lemů trupu a SOP.

U ruského carského letectva sloužil tento Morane-Saulnier L. Stroj je vybaven novou SOP, používanou na více typech ruských letadel. Pohonnou jednotku tvořil pravděpodobně sedmiválec Gnôme. Netypický tvar přídě naznačuje, že celý kryt motoru i s dřevěnou paneláží za motorem byl převzat z typu Morane G. Stroj nosil výzbroj dvou pum v "síťovkách" na bocích trupu, to však obrázek nezachycuje. Letoun v továrním zbarvení, avšak bez černých lemů trupu a SOP.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Morane-Saulnier-L-t18335#403624Verze : 0
MOD
.
Morane-Saulnier L - Morane-Saulnier type L, na němž 19. 7. 1915 dosáhl u escadrilly MS 3 svého prvního sestřelu budoucí nejslavnější francouzský stíhač Georges Guynemer. Spolu se svým mechanikem Charlesem Guerderem, jenž ovládal kulomet Lewis upevněný na důmyslné otočné lafetě v prostoru pozorovatele. Letoun v továrním zbarvení, poháněný 9válcem Le Rhône. Kryt motoru novějšího typu s rozšířenou spodní částí.

Morane-Saulnier type L, na němž 19. 7. 1915 dosáhl u escadrilly MS 3 svého prvního sestřelu budoucí nejslavnější francouzský stíhač Georges Guynemer. Spolu se svým mechanikem Charlesem Guerderem, jenž ovládal kulomet Lewis upevněný na důmyslné otočné lafetě v prostoru pozorovatele. Letoun v továrním zbarvení, poháněný 9válcem Le Rhône. Kryt motoru novějšího typu s rozšířenou spodní částí.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Morane-Saulnier-L-t18335#403625Verze : 0
MOD
.
Morane-Saulnier L - V červenci 1915 bylo šest Moranů type L britské RNAS odesláno do Středomoří k tvořícímu se 3. Wingu. Zobrazený stroj létal na základně Mudros vyzbrojený pumami na vzpěrách podvozku. Stroj byl poháněn patrně sedmiválcem Gnôme. Kokardy i trikolora jsou francouzské, neboť znaky britské RNAS a francouzské kokardy zpočátku vypadaly identicky.

V červenci 1915 bylo šest Moranů type L britské RNAS odesláno do Středomoří k tvořícímu se 3. Wingu. Zobrazený stroj létal na základně Mudros vyzbrojený pumami na vzpěrách podvozku. Stroj byl poháněn patrně sedmiválcem Gnôme. Kokardy i trikolora jsou francouzské, neboť znaky britské RNAS a francouzské kokardy zpočátku vypadaly identicky.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Morane-Saulnier-L-t18335#403627Verze : 0
MOD