Main Menu
User Menu

DEU - MK 103 (30 mm kanón)

     
Název:
Name:
MK 103
Originální název:
Original Name:
MK 103
Výrobce:
Producer:
Rheinmetall-Borsig, Düsseldorf, Berlin and Unterlüß /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1943-DD.MM.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
-
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1939
Použití:
Use:
Do 335 B-2
Fw 190 A-6/R3
Fw 190 F-8/R3
Hs 129 B-1
Me 410 B-2/U 1
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost:
Weight:
141 kg
Ráže:
Calibre:
30 mm / 1.81 inch
Náboj:
Cartridge:
30x184B
Délka hlavně:
Barrel Length:
1338 mm
Celková délka:
Overall Length:
2335 mm
Používaná munice:
Ammo Used:
Protipancéřová s jádrem z karbidu wolframu(355 g)
trhavý M-geschloss (330 g)
Výkony:
Performance:
 
Maximální dostřel:
Maximum Range:
1,2 km
Rychlost střelby:
Rate of Fire:
380 - 420 ran/min
Úsťová rychlost:
Muzzle Velocity:
860 - 940 m/s
Poznámka:
Note:
Kanón MK 103 byl vysoce výkonnou zbraní, ale pro své značné rozměry a velkou hmotnost, byla dosti obtížná (ne-li nemožná) jeho zástavba do menších stíhacích letounů, jako byl Bf 109 K-4. Tato zbraň byla testována jako obranná, tedy pohyblivý kanón.


Náboje:
Protipancéřové střely APCR prorazily pancíř tl. 42-52 mm pod úhlem 60° na vzdálenost 300 m nebo 75-95 mm pod úhlem 90° na vzdálenost 300 m.
Trhavé náboje M-geschloss byly vyrobeny kvalitní tenkostěnné oceli a větším podílem výbušniny. Tento náboj měl velký destruktivní účinek, ale tenkostěnný obal nevytvořil velké množství střepin.
Zdroje:
Sources:
www.gunstar.co.uk
www.deutscheluftwaffe.de
https://www.airpages.ru/eng/lw/mk103.shtml
www.wehrmacht-history.com
www.ww2aircraft.net
https://en.wikipedia.org/wiki/Minengescho%C3%9F

URL : https://www.valka.cz/DEU-MK-103-30-mm-kanon-t16316#528286Verze : 1
MOD
MK 103


Letecký kanón s jednoduchým závěrem vyráběný firmou Rheinmetall Borsig, určený hlavně pro vyzbrojení stíhacích letounů Luftwaffe. Tento kanón měl být instalován nejen v křídlech, ale měl být také uložen mezi bloky motoru a střílet dutou hřídelí vrtule.


Kanón MK 103 využíval pro svou automatickou funkci odběru plynů z hlavně. Měl uzamčený závěr, který se uzamykal výkyvnými závorami umístěnými na závorníku. K odpálení náboje docházelo elektrickým impulzem. Dálkové ovládání celé zbraně bylo elektro-pneumatické.


Byl zásobován rozpadávajícím se nábojovým pásem, pro jehož uložení se používaly schránkové krabicové zásobníky. Samotný pás se po průchodu zbraní (již bez nábojnic - rozdíl oproti MK 108) rozpadával na jednotlivé články. Pás obsahoval náboje s různými typy střel. Bylo možno kombinovat průbojné-zápalné (PZ), průbojné-tříštivé (PTř), zápalné (Z) a trhavé střely (Tr).

Velkou nevýhodou těchto kanónů ale byla jejich značná hmotnost. K tomu se ještě připočetly velké nároky na instalační prostor a velmi znatelný rázový účinek střelby na letoun ( pozn. uzamčený závěr ). Z těchto důvodů firma Rheinmetall-Borsig přistoupila k vývoji nového kanónu, známého později pod označením MK 108.


Příklad používané munice :


30 mm průbojný-tříštivý


Hmotnost náboje : 964 g
Hmotnost střely : 530 g
Hmotnost prachu : 97 g
Délka náboje : 298 mm
Úsťová rychlost : 700 m/s


30 mm trhavý


Hmotnost náboje : 778 g
Hmotnost střely : 330 g
Hmotnost prachu : 110 g
Délka náboje : 298 mm
Úsťová rychlost : 900 m/s





Zdroje :
- L. Popelínský, Střelecká a raketová výzbroj letadel, Naše vojsko 1997, ISBN 80-206-0531-2
- J. Schmid, Letadla 1939-45 ( Německo 1/2), Jiří Fraus 1993, ISBN 80-85784-02-5/80-85784-10-6
- archiv autora
URL : https://www.valka.cz/DEU-MK-103-30-mm-kanon-t16316#253711Verze : 0
Núdzová PL lafetácia MK 103.
URL : https://www.valka.cz/DEU-MK-103-30-mm-kanon-t16316#144555Verze : 0
MOD