Main Menu
User Menu

Ikarus Orkan

Икарус Оркан

     
Název:
Name:
Ikarus Orkan
Originální název:
Original Name:
Икарус Оркан
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1940-DD.MM.1940 Ikarus AD, Zemun /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1940-DD.MM.1940
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 prototyp
První vzlet:
Maiden Flight:
24.06.1940 letisko Zemun
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2870 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
4500 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
13,25 m
Délka:
Length:
10,00 m
Výška:
Height:
3,20 m
Plocha křídla:
Wing Area:
26,00 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Fiat A.74RC.38 (617,65 kW) s 3 listou nastaviteľnou vrtuľou
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
545 km/h v ? m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
468 km/h v 0 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
15,00 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
11000 m
Dolet:
Range:
1200 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
Projekt s motormi Hispano-Suiza 14AB:
2x 20 mm Hispano-Suiza HS-404 strieľajúci dopredu
1x 20 mm Oerlikon FF strieľajúci dozadu nahor
3x 7,92 mm guľomet FN (2 strieľajúce dopredu, jeden dozadu dolu)
4x 106 kg bomby


Projekt (motory FIAT):
1x 20 mm Hispano-Suiza HS-404 strieľajúci dopredu (60 nábojov)
1x 12,7 mm guľomet strieľajúci dozadu nahor (250 nábojov)
3x 7,92 mm guľomet FN (2 strieľajúce dopredu, jeden dozadu dolu) (každý 250 nábojov)
4x 106 kg bomby
Uživatelské státy:
User States:

Poznámka:
Note:
Maximálna rýchlosť je vypočítaná.
Zdroje:
Sources:
www.letletlet-warplanes.com
https://en.wikipedia.org/wiki/Ikarus_Orkan
https://www.airwar.ru/enc/bww2/orkan.html
URL : https://www.valka.cz/Ikarus-Orkan-t159140#485546Verze : 0
MOD
Ikarus Orkan vnikol ako súkromný projekt Savu Momčilovića a vývojových inžinierov D. Radojkovića, Šostariča a Marjanovića. Bol to trojmiestny dvojmotorový hornoplošník s dvojitou smerovou plochou. Projektovaný bol na úlohu ľahkého bombardéra a na prieskum.
Dokumentácia bola hotová do konca roku 1937. Drevený model lietadla bol testovaný začiatkom roka 1938 v aerodymanickom tuneli v Paríži. Krídlo malo profil NACA 23012.
Juhoslovanské letectvo malo záujem o stredný dvojmotorový bombardér a vypísalo súťaž, do ktorej sa prihlásili okrem Orkanu aj ZMAJ R-1 a Rožogarského stroj R-313.
Juhoslovanské letectvo 14.3.1938 podpísalo zmluvu na dodávku prototypu Orkan za 6,3 mil. dinárov. Pôvodne mal byť prototyp dodaný do 14.6.1939. Firma Ikarus AD mala na vlastné náklady zabezpečiť motory a výzbroj pre prototyp.
Pre pohon sa uvažovalo s motormi Hispano-Suiza 14AB (552 kW), z dôvodu ich kompaktnosti. Výzbroj mala pozostávať s dvoch dopredu strieľajúcich 20 mm kanónov Hispano-Suiza HS-404 a dvoch 7,92 mm guľumetov FN umiestnených na boku trupu. Obranná výzbroj bola tvorená jedným hydraulicky zdvíhaným 20 mm kanónom Oerlikon FF v hornom zadnom strelisku a 7,92 mm guľumetom FN v spodnom strelisku.
Lietadlo bolo celokovové, krídlo malo dva nosníky a vodorovná chvostová plocha mala dve zvislé smerové plochy. Poťah lietadla bol celokovový. Predná časť ako aj spodná časť trupu bola bohato presklená. Neskôr sa spodná časť trupu pokryla plechom. Predný podvozok od firmy Messier bol osadený nízkotlakými pneumatikami a zaťahovaný do motorových gondol, zadné koliesko sa zaťahovalo do trupu.
Počas výroby prototypu vypukla druhá svetová vojna, Francúzko zakázalo vývoz vojenského materiálu a Ikarus tak nemohol doviezť motory Hispano-Suiza. Po konzultácii s juhoslovanským letectvom boli motory Hispano-Suiza 14AB nahradené motormi Fiat A.74RC.38. Zmeny si však vyžiadali zásah do konštrukcie lietadla a dodanie prototypu sa opäť oneskorilo. Došlo aj ku zníženiu kanónovej výzbroje na dva kanóny (podľa www.airwar.ru dokonca len na jeden)
Prototyp bol dokončený v apríli 1940. Prvý zálet bol plánovaný na rovnaký mesiac, došlo však ku zdržaniu. Neozbrojený prototyp vzlietol až 24.6.1940 na letisku Zemun-Belehrad. Pilotoval ho kapitán 1. triedy Dušan Milivojevic. Pri pristátí došlo z dôvodu straty rýchlosti k pádu z výšky 5-6 m a bol poškodený. Oprava sa kvôli vojne zdržala až do marca 1941. Za jeho skúšobného pilota bol vybraný Aca Stanojevic. Od 19.3.1941 do 5.4.1941 vykonal prototyp 13 letov. Jeho vlastnosti splnili očakávania, ktoré naň boli kladené. Na 2/3 plynovej prípuste stroj ľahko dosahoval rýchlosť 400 km/h. Vo všeobecnej výkonnosti bol stroj výkonnejší ako Breda Ba.88 a Curtiss A-18. K sériovej výrobe Orkanu už ale nedošlo, 6.4.1941 na Juhoslovanské kráľovstvo zaútočila Nemecká ríša spolu s Talianskom a obsadili ho.
Počas krátkej vojny bol Orkan poškodený nemeckou streľbou. V septembri 1941 bolo lietadlo odvezené na testy do Nemecka. Jeho osud je neznámy.


Zdroj:
Srecko Bradić: Ikarus Orkan - www.letletlet-warplanes.com
https://en.wikipedia.org/wiki/Ikarus_Orkan
https://www.airwar.ru/enc/bww2/orkan.html
Ikarus Orkan - https://www.letletlet-warplanes.com/2008/06/01/ikarus-orkan/

www.letletlet-warplanes.com
Ikarus Orkan - https://www.letletlet-warplanes.com/2008/06/01/ikarus-orkan/

www.letletlet-warplanes.com
Ikarus Orkan - https://www.letletlet-warplanes.com/2008/06/01/ikarus-orkan/

www.letletlet-warplanes.com
Ikarus Orkan - https://www.letletlet-warplanes.com/2008/06/01/ikarus-orkan/

www.letletlet-warplanes.com
Ikarus Orkan - https://www.airwar.ru/enc/bww2/orkan.html

https://www.airwar.ru/enc/bww2/orkan.html
Ikarus Orkan - https://www.airwar.ru/enc/bww2/orkan.html

https://www.airwar.ru/enc/bww2/orkan.html
URL : https://www.valka.cz/Ikarus-Orkan-t159140#485547Verze : 0
MOD