Main Menu
User Menu

Leichttraktor Rheinmetall-Borsig

     
Název:
Name:
Leichttraktor Rheinmetall-Borsig
Originální název:
Original Name:
Leichttraktor Rheinmetall-Borsig
Kategorie:
Category:
lehký tank
Výrobce:
Producer:
Rheinmetall-Borsig AG, Düsseldorf /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1930
Osádka:
Crew:
4
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
8960 kg
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
4320 mm
Délka korby:
Hull Length:
? mm
Celková šířka:
Overall Width:
2260 mm
Celková výška:
Overall Height:
2270 mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
290 mm
Šířka pásu:
Track Width:
270 mm
Měrný tlak:
Ground Pressure:
0,069 MPa
Pancéřování:
Armour:
5-14mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Daimler M 36 (4-valec objemu 7,8 litra)
Výkon:
Power:
74.6 kW při ? ot/min
Převodové ústrojí:
Transmission:
4+R
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
30 km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
137 km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
? °
Boční náklon:
Side Slope:
? °
Překročivost:
Trench Crossing:
? m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m
Brodivost:
Fording Depth:
? m
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
3,7cm TaK L/45 (150 nábojov)
Vedlejší:
Secondary:
ťažký guľomet ráže 7,92mm (3000 nábojov)
Uživatelské státy:
User States:
/
Poznámka:
Note:
Pásy:
72 článkov v jednom páse
Zdroje:
Sources:
Thomas L. Jentz, Hillary Louis Doyle - Panzerkampfwagen III Ausf. A, B, C und D, Development and production from 1934 to 1938 plus Leichttraktor and Krupp´s M.K.A., Panzertracts No-3-1, ISBN 0-9771643-4-9
URL : https://www.valka.cz/Leichttraktor-Rheinmetall-Borsig-t158576#484291Verze : 0
MOD
14.3.1928 bol na základe požiadavky Wehramtu v tajnosti zahájený program na vývoj a výrobu ľahkých bojových tankov. Z dôvodu reštrikcií uvalených na Nemecko a zakotvených vo Versailskej zmluve, tajný vojenský programy na vývoj tankov niesol skryté označenie "Kleintraktor" (neskôr zmenený na "Leichttraktor").


Projektové práce vychádzali zo skúseností pri vývoji ľahkých tankov LK I a LK II z 1.svetovej vojny.


Zo stretnutia zástupcov armády a výrobcov z 25.4.1928 vznikli predbežné požiadavky na plne pásový stroj s plne otočnou vežou, ktorá mala byť vybavená výzbrojou v podobe poloautomatického kanónu ráže 37 mm a jedného spriahnutého guľometu ráže 7,92 mm. Stroj mal byť poháňaný motorom výkonu 60 koní.


Dňa 26.5.1928 boli upresňované ďalšie špecifikácie. Zásoba munícia mala byť aspoň 100-200 ks kanónového a 3000 ks guľometného streliva, maximálna rýchlosť sa mala pohybovať okolo 40 km/hod (v teréne aspoň 20 km/hod). Stroj mal niesť 150 litrov paliva, čelné pancierovanie malo mať hrúbku 14 mm a hmotnosť stroja nemala prekročiť 6 000 kg. Podľa plánov mali prototypy vzniknúť do 10/1929, testy mali prebehnúť v roku 1930 a v roku 1931 mali byť dodané prvé stroje. Rátalo sa s predbežnou výrobou 17 ks tankov v hodnote 50.000 mariek/ks. Stroj mal byť vybavený zadýmovacím zariadením, filtračným zariadením proti otravným plynom a mal byť vybavený rádiostanicou. Požiadavky armády vznikali v úzkej spolupráci s konštruktérmi firmy Krupp, ktorá mala byť jedným z výrobcov v programe Kleintraktor. Súťaže sa mali zúčastniť i firmy Daimler-Benz a Rheinmetall-Borsig. Každá firma mala do 1.6.1929 postaviť po dve prototypy.


Okrem bojových tankov mala byť platforma využiteľná i pre zásobovacie, muničné vozidlá a vozidlá využiteľné v rôznych odvetviach priemyslu. Projekty mali byť vypracované neskôr. Pre problémy s uzatvorením kontraktu s firmou Daimler-Benz bolo do budúcnosti rozhodnuté, že jedna z firiem vypracuje 3. prototyp ako zásobovacie vozidlo (Nachschubfahrzeug) a druhá ako samohybný stíhač tankov (3,7 cm Kampfwagen-Abwehr-Selbstfahrlafette).


10.6.1928 vyhotovil In6(K) záverečné špecifikácie :


- Zmenil sa názov projektu z Kleintraktor na Leicht-Traktor.
- Od projektu sa požadoval vývoj viacúčelovej platformy, ktorá mala tvoriť základ nielen pre bojový tank, ale i pre zásobovacie vozidlo, muničné vozidlo, ťahač pre ľahký, prípadne stredný náklad a stíhač tankov.
- Požadovalo sa adaptovanie platformy i pre stroje využiteľné pre priemyselné užívanie.
- Výzbroj mal tvoriť poloautomatický kanón ráže 37 mm, ktorý mal byť spolu s ťažkým guľometom lafetovaný v plne otočnej veži. Zásoba munície mala byť min. 150 ks nábojov pre kanón a 3000 nábojov pre guľomet.
- Posádku mali tvoriť štyria muži (veliteľ, vodič, strelec, rádiooperátor)
- Pancierovanie malo odolávať priebojnému puškovému strelivu.
- Max. rýchlosť na ceste sa mala pohybovať okolo 25-30 km/hod, v teréne 20 km/hod, dojazd mal byť 150 km/6 hod
- Stúpanie 60% (31°) - stroj mal byť schopný prekonávať takéto stúpanie najmenej 1 km úsek pri min. rýchlosti 3 km/hod. Stroj mal prekonávať prekážky vysoké 0,6m, brod 0,6 m, priekopu šírky 1,5 m.
- Merný tlak na pôdu mal byť maximálne 0,5 kp/cm2.
- Stroj mal byť vybavený rádiostanicou s dosahom 2-3 km pre fónické spojenie a pre vysielanie morseovkou až 7 km.
- Stroj mal byť vybavený ochranou proti otravným plynom, zadýmovacím systémom a mal byť po namontovaní príslušného pomocného zariadenia schopný plavby po hladine.
- Nemal byť prekročený hmotnostný limit 7,5 tony.


16.6.1928 boli špecifikácie s návrhmi na kontrakt odoslané firmám Krupp, Daimler Benz a Rheinmetall. Firmy mali po prijatí kontraktu vyrobiť po dva prototypy z nepancierovanej ocele. Firma Daimler Benz neprijala ponuku zúčastniť sa na projekte.



Firma Rheinmetall začala na prototypoch pracovať v roku 1929 a v roku 1930 boli dokončené dva prototypy (Nr.39 a Nr.40). Vežu a výzbroj vyvinuli a vyrobili švédske firmy AB Landsverk a Bofors. Prototypy boli testované ako v Nemecku, tak i na tajnej sovietskej základni v Kame. Prototypy tankov boli intenzívne testované a v roku 1931-32 bolo vykonaných viacero modifikačných úprav. V roku 1932 sa dokonca uvažovalo o výrobe 289 ks tankov, ale objednávka nebola realizovaná, pretože sa dala prednosť novému projektu, ktorý vyústil do úspešnejšej podoby Pz.Kpfw.I. Jeden prototyp bol po testoch v ZSSR vybavený v roku 1933 novým experimentálnym typom podvozku odpruženého pružinami (viď. priložené fotografie). V roku 1935 po veľkých manévroch uskutočnených v Munsteri boli prototypy presunuté do novytvorenej tankovej školy v Putlose. Neskôr sa z prototypov vytvorili v tankových školách pamätníky.




Vznikol ešte jeden prototyp, ale bol vyhotovený ako stíhač tankov Leichttraktor Rheinmetall Selbstfahrlafette.




*zdroj:


Thomas L. Jentz, Hillary Louis Doyle - Panzerkampfwagen III Ausf. A, B, C und D, Development and production from 1934 to 1938 plus Leichttraktor and Krupp´s M.K.A., Panzertracts No-3-1, ISBN 0-9771643-4-9
cgi.ebay.de
Leichttraktor Rheinmetall-Borsig -


Leichttraktor Rheinmetall-Borsig -


Leichttraktor Rheinmetall-Borsig -


Leichttraktor Rheinmetall-Borsig -


URL : https://www.valka.cz/Leichttraktor-Rheinmetall-Borsig-t158576#135806Verze : 0
MOD
taky zřejmě Leichtraktor
Leichttraktor Rheinmetall-Borsig -


URL : https://www.valka.cz/Leichttraktor-Rheinmetall-Borsig-t158576#207048Verze : 0