Main Menu
User Menu
Motocykel s postranným vozíkom M-72. Výroba začala v roku 1941 v Moskve.


V rokoch 1956 až 1960 ako M-72M ( 1956-1959 M-72N).


Celková výroba v rokoch 1941 – 1945 asi 6000 kusov.


Hlavné technické údaje :


Motor : 2 valcový


Obsah : 746 cm³
Výkon : 22 k pri 4500 ot. / min.


Spotreba : 7 l / 100 km
Objem palivovej nádrže : 22 l


Prevodovka : 4 rýchlostná cez hriadeľ poháňajúcu zadné koleso


Rám : trubkový


Max. rýchlosť : 86 km / hod.


Rozmery s rezervou na prívesnom vozíku v mm:


Dĺžka : 2380
Šírka : 1590
Výška : 1000


Rozvor : 1400


Pneumatiky : 3.75 - 19


Hmotnosť v kg : 350 ( s prívesným vozíkom )


Užitočné zaťaženie : 300 kg ( 3 osoby + 100 kg)


Zdroj : https://www.autogallery.org.ru/y/ym72.htm
URL : https://www.valka.cz/SOV-M-72-t13331#312345Verze : 0
pohled ze strany sidecaru
SOV - M-72 -


URL : https://www.valka.cz/SOV-M-72-t13331#47640Verze : 0
MOD
Pohled ze strany motocyklu
SOV - M-72 -


URL : https://www.valka.cz/SOV-M-72-t13331#47643Verze : 0
MOD
zadní část
SOV - M-72 -


URL : https://www.valka.cz/SOV-M-72-t13331#47644Verze : 0
MOD
zajimava m72
SOV - M-72 -


URL : https://www.valka.cz/SOV-M-72-t13331#73663Verze : 0
Motocykl v orig. stavu, většinou používaný při reprezentaci KVH A.Bogdanova Choceň, ale schválený pro běžný provoz. Obsah sajdy vždy rozhodně potěší oko znalce (ale ani laikovo oko nezůstane suché).
SOV - M-72 -


SOV - M-72 -


SOV - M-72 -


SOV - M-72 -


URL : https://www.valka.cz/SOV-M-72-t13331#109096Verze : 0
...
SOV - M-72 - https://rkkaww2.armchairgeneral.com

https://rkkaww2.armchairgeneral.com
SOV - M-72 - https://rkkaww2.armchairgeneral.com/

https://rkkaww2.armchairgeneral.com/
URL : https://www.valka.cz/SOV-M-72-t13331#188055Verze : 0
Něco pro modeláře.
SOV - M-72 - https://rkkaww2.armchairgeneral.com/

https://rkkaww2.armchairgeneral.com/
SOV - M-72 - https://rkkaww2.armchairgeneral.com/

https://rkkaww2.armchairgeneral.com/
SOV - M-72 - https://rkkaww2.armchairgeneral.com/

https://rkkaww2.armchairgeneral.com/
URL : https://www.valka.cz/SOV-M-72-t13331#188056Verze : 0
M-72- motocykel s prívesným vozíkom z výzbroje čs.armády z roku 1952. Ako zaujímavosť dávam do pozornosti zaretušovanú VPZ na prednom blatníku. Tento trend sa udržal skoro 4 desaťročia ako prvok na utajenie výzbroje ako aj dislokácie jednotlivých zložiek a útvarov.
SOV - M-72 - Motocykel s prívesným vozíkom M-72

Motocykel s prívesným vozíkom M-72
URL : https://www.valka.cz/SOV-M-72-t13331#252520Verze : 0
M-72


Zdroj : Svět motorů 1955 č. 10
SOV - M-72 - Prieskumná hliadka ČSA v päťdesiatych rokoch.

Prieskumná hliadka ČSA v päťdesiatych rokoch.
URL : https://www.valka.cz/SOV-M-72-t13331#294093Verze : 0
Foto M-72 ve sluzbach CSLA s casopisu Ceskoslovensky vojak 1957. Asi to je stejna masina s VPZ 12310. (Firefox nejak neumi cesky, tak jedu bez hacku a carek)
SOV - M-72 -


SOV - M-72 -


URL : https://www.valka.cz/SOV-M-72-t13331#298629Verze : 0
M-72


Zdroj : Archív VHÚ Bratislava
SOV - M-72 - 9. máj 1958 Bratislava. Motocyklová jednotka ČSĽA počas vojenskej prehliadky.

9. máj 1958 Bratislava. Motocyklová jednotka ČSĽA počas vojenskej prehliadky.
URL : https://www.valka.cz/SOV-M-72-t13331#306171Verze : 0
Lešany, vlastní foto
SOV - M-72 -


URL : https://www.valka.cz/SOV-M-72-t13331#318549Verze : 0
MOD
M-72 exponát Vojenského historického múzea Piešťany.


Zdroj: OBRANA 8/2012


Foto: ing. Miroslav MIHÁLIK, VHM VHÚ
SOV - M-72 - Exponát VHM VHÚ Piešťany

Exponát VHM VHÚ Piešťany
URL : https://www.valka.cz/SOV-M-72-t13331#454090Verze : 0
Trocha historie
Motocykl M-72 je sovětskou licenční stavbou motocyklu BMW, konkrétně modelu R-71, který už se v Německu přestával vyrábět. V SSSR byly provedeny dílčí změny (filtry, tlumiče...) a stroj byl zaveden jako M-72 (M je někdy vysvětlováno jako Molotov, což asi není pravda). Původně měla výroba běžet v Moskvě ale do července 1941 se ji nepovedlo rozběhnout a vzniklo jen několik kusů, závod byl přesunut na Ural do Irbitu a tak vznikl IMZ, tedy Irbitskij Motocyklovij Zavod. Výroba M-72 zde běžela od roku 1942 až do roku 1960, přičemž od roku 1951 se výroba rozšířila i do Kyjeva (KMZ) a po válce vznikla i modernizovaná verze M-72M. Za války se povedlo v IMZ vyrobit celkem 9800 kusů, takže RA se musela spoléhat spíše na stroje z L+L. První v IMZ vyrobené motocykly byly dodány v říjnu 1942. Na rozdíl od německých strojů BMW 75 neměly sovětské náhon na kolo přívěsného vozíku. Důvodem údajně bylo zjednodušení výroby a snad i lepší jízdní vlastnosti na silnici (motocykl s náhonem hůře zatáčí). Opravdová velkosériová výroba se rozeběhla až po válce, do konce roku 1945 bylo vyrobeno cca 10 000 kusů, do roku 1950 cca 30 000, celková výroba do roku 1960 je udávána na 3 000 000 kusů, přičemž od roku 1950 byly motocykly prodávány na civilním trhu (do té doby jen pro armádu). Většina strojů byla vyrobena s postraním vozíkem, zajímavostí je že vozík do roku 1943 neměl odpružení kola, to bylo zavedeno až v tomto roce, ale neodpružené vozíky se ještě vyráběly souběžně. V roce 1957 prodal SSSR licenci na M-72M do Číny, údajně i s výrobní linkou.


Poznámka na okraj, přes to že narazíte na mnohé "zasvěcené" rozbory čím se na pohled liší M-72 a R 71, třeba blatníky, tvar nádrže a podobně, srovnání s válečnými fotkami bohužel ukazují, že rozeznání není tak jak si je autoři představují. Motocykly z válečné výroby vykazují rozdíly mezi sebou a zřejmě výroba nebyla zcela jednotná i když běžela jen v jedné fabrice. Časté jsou i pokusy "tunerů" o zpětnou přestavbu do podoby R71 ale ani to se obvykle moc nedaří, tím spíš, že jde o poválečnou verzi se zesíleným rámem (válečné jsou pokud vím nedostupné).


Zdroj:
www.dfens-cz.com
https://m72.republika.pl/m72.htm
https://www.2wojna.pl/encyklopedia-su-wb-036.html
https://www.kvharco.cz/Html/Zbratech/IMZ.html
https://en.wikipedia.org/wiki/IMZ-Ural
https://www.cjsidecar.com/00002.htm
URL : https://www.valka.cz/SOV-M-72-t13331#454105Verze : 0
M-72 v ČSĽA



U zväzkov a útvarov V2VO je táto nadpočetná AT technika :


303 kusov Motocykel s prívesným vozíkom M-72
237 kusov Jawa 250


Oba druhy motocyklov budú odsunuté do civilného sektoru.



Zdroj : Zpráva o likvidácii zrušených zväzkov a útvarov - Veliteľstvo 2.vojenského okruhu zo dňa 27.8.1958


Fond VHA VHM Bratislava
URL : https://www.valka.cz/SOV-M-72-t13331#462140Verze : 0
Príslušníci motocyklového oddielu 1. československého armádneho zboru na motocykloch M-72 so sajdkárami, ZSSR, 14.05.1944. Autor fotografie Jefim Kopyta (Ефим Копыта).


Vodiči majú cez hruď prevesené sovietske samopaly PPS-43, na sajdkárach sú lafetované guľomety DP-27. Hoci si ich strelci, kvôli fotografovi z tlačovej agentúry TASS, zapierajú bojovne do pleca, veľa škody by s nimi nenarobili, keďže na nich nemajú nasadené diskové zásobníky. Na zadnej časti sajdkáry je umiestnené rezervné koleso pre sajdku.


V popredí stojaci poručík s mapou má na hrudi s najväčšou pravdepodobnosťou Československý válečný kříž 1939.


www.tassphoto.com

SOV - M-72 -


URL : https://www.valka.cz/SOV-M-72-t13331#549390Verze : 3
MOD