Main Menu
User Menu

Kawasaki - Dornier Do J Wal

Kawasaki - Dornier Do J Wal /ドルニエ Do J 「鯨」

     
Název:
Name:
Kawasaki - Dornier Do J Wal
Originální název:
Original Name:
川崎-ドルニエ Do J
Kategorie:
Category:
dopravní letoun
Výrobce:
Producer:
DD.10.1930-DD.11.1930 Kawasaki Shipyard, Ltd., Kakamigahara /
Období výroby:
Production Period:
DD.10.1930-DD.11.1930 dokončení
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.10.1930
Osádka:
Crew:
4 + 6 pasažérů
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
člunový trup
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
5222 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
7500 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
22,500 m
Délka:
Length:
17,845 m
Výška:
Height:
4,857 m
Plocha křídla:
Wing Area:
96,00 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
78,125 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
BMW VI kapalinou chlazený dvanáctiválec s válci do V, motory byly namontovány nad křídlem ve společné gondole (tlačný a tažný) o výkonu 441 kW (600 k).
Vrtule čtyřlisté dřevěné s pevným úhlem náběhu.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
231.7 km/h v ? m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
175.4 km/h v 2000 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
12,5 min do 2000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
3700 m
Dolet:
Range:
1408.2 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
žádná
Uživatelské státy:
User States:
-
Poznámka:
Note:
Letová vytrvalost: 7,5 h

- používány společností Nihon Koku Yuso K. K.
Zdroje:
Sources:
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press, London, 1990, ISBN: 1-155750-563-2
Ulrich Israel, Dornier DoJ „Wal“, In Peter Bork, Fliegerkalender der DDR 1986, Militärverlag der DDR, Berlin 1985, pp. 150-160
https://www.aviastar.org/air/germany/dorn_wal.php
https://www.airwar.ru/enc/sww2/do15.html
www.lujanargentina.com
archiv autora

Kawasaki - Dornier Do J Wal -


URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Dornier-Do-J-Wal-t121687#416488Verze : 0
MOD
Dornier Do J Wal – japonská výroba


Dornier Do J Wal - prototyp
- byl vyroben firmou CMASA v Marina di Pisa pro japonskou společnost Kawasaki


Dornier Do J Wal – nákladní létající člun
- dva letouny byly sestaveny z dílů vyrobených i Itálii, dosahovaly vyšších výkonů, stavba konec roku 1930.



Stručná historie:
V roce srpnu 1929 společnost Kawasaki Zósenšo K. K. (dále jen Kawasaki) se souhlasem a pověřením ministerstva komunikaci zahájila jednání se zástupci firmy Dornier o případné licenční stavbě Velice komerčně úspěšného létajícího člunu Dornier Do J „Wal“. Japonci měli podmínku, že letoun bude poháněn motory Kawasaki-BMW VI, tyto motory začalo motorářské oddělení společnosti Kawasaki právě licenčně vyrábět. Pro Dorniera to nebyl žádný problém, protože létající čluny Wal mohly být poháněny asi pěti typy motorů. Dalším japonským požadavkem byla úprava kabiny tak, aby bylo možno přepravovat šest cestujících a ještě by v zadní části byl prostor pro náklad. Úpravy se navenek projevily změnou okének a přestavba vzorového létajícího člunu, postaveného původně v italské továrně Construizone Meccaniche Aeronautiche S.A.( zkráceně CMASA) v Marina di Pisa, byla dokončena již v lednu 1930 pod vedením japonského inženýra Goroku Moro zastupujícího společnost Kawasaki.
V rozebraném stavu byl letoun dopraven do Japonska, kde byl továrnou Kawasaki postaven a po následné kontrole leteckým úřadem byl uveden do provozu u společnosti Nihon Koku K. K. Yuso. Letoun v provozu vykazoval spolehlivost a výborné výkony a mimo jiné létal na trase ÓsakaFukuoka a Fukuoka a Šanghaj. Na základě takového úspěchu Nihon Koku Yuso K. K. objednala u Kawasaki stavbu dalších dvou Walů.
Kawasaki objednala v Itálii stavbu převážné většiny dílů a potom přistoupila k jejich stavbě. První japonský Wal byl byl dokončen v říjnu a druhý v listopadu roku 1930. Oba v Japonsku postavené Waly měly vyšší výkony než jakých dosahoval prototyp. Oba letouny se od sebe odlišovaly, jeden měl kabiny pro osádku za kabinou pro cestující, zatímco druhý měl kabiny osádky na přídi letounu v přední části kabiny pro pasažéry. Společnost Nihon Koku K. K. Yuso si dělala velké naděje na jejich komerčně úspěšný provoz mezi japonskou Fukuokou čínskou Šanghají, bohužel, se vztahy mezi Japonskem a Čínou zhoršily natolik, že civilní lety
byly ukončeny. Hydroplány byly poté následně používány pouze k letům přes vnitrozemské moře, tedy opět mezi Ósakou a Fukuokou, na těchto krátkých tratích však ekonomičtěji létaly dopravní letouny Fokker Super Universal a Fokker F.VII. Waly byly z této služby odvolány v únoru 1932, kdy jeden z nich rozpadl ve vzduchu nad Jawatou (ostrov Kjúšú). Další létající čluny Wal již v Japonsku postaveny nebyly.


Použité prameny:
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press, London, 1990, ISBN: 1-155750-563-2
Ulrich Israel, Dornier DoJ „Wal“, In Peter Bork, Fliegerkalender der DDR 1986, Militärverlag der DDR, Berlin 1985, pp. 150-160
https://www.aviastar.org/air/germany/dorn_wal.php
https://www.airwar.ru/enc/sww2/do15.html
www.lujanargentina.com
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Dornier-Do-J-Wal-t121687#416485Verze : 4
MOD