Main Menu
User Menu

sWS

schwerer Wehrmachtschlepper

     
Název:
Name:
sWS
Originální název:
Original Name:
schwerer Wehrmachtschlepper
Výrobce:
Producer:
Büssing NAG, Berlin-Oberschöneweide /
Továrna na vozy a.s., Kolín /
Období výroby:
Production Period:
DD.12.1943-DD.04.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
cca 832+ (celkové počty vrátane protilietadlovej verzie)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
?
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
13500 kg
Celková délka:
Overall Length:
6675 mm
Celková šířka:
Overall Width:
2500 mm
Celková výška:
Overall Height:
2830 1) mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
500 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Maybach HL 42 TRKMS (benzínový 6-valec, objem 4198 cm3)
Výkon:
Power:
74.6 kW při 2800 ot/min
Převodové ústrojí:
Transmission:
ZF Kb 40 D (4+R)
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
27,4 km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
300 km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
24 °
Boční náklon:
Side Slope:
? °
Překročivost:
Trench Crossing:
? m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m
Brodivost:
Fording Depth:
? m
Přepravní kapacita:
Transport Capacity:
ťahaný príves - 5 ton
Uživatelské státy:
User States:

Poznámka:
Note:
1) Celková výška s natiahnutou plachtou.

Pásy:
Gg 25/500/180 (55 článkov v jednom páse)
Zdroje:
Sources:
Thomas L. Jentz, Hilary Louise Doyle - Panzer Tracts No.22-3 mittler Zugkraftwagen 5t (Sd.Kfz.6) and Schwerer Wehrmachtsschlepper development and production from 1934 to 1945, rok vydania 2010, ISBN: Nie
Ing. Luboš Hovorka - Výroba ťěžkých amádních tahačů sWS v Továrně na vozy, a.s., Kolín, HaPM č.7/98, ISSN 1210-1427
Walter J. Spielberger - Die Halbkettenfahrzeuge Des Deutschen Heeres 1909-1945, Motorbuch Verlag, Stuttgart, 4.vydanie, rok 1993, ISBN 3-87943-403-4
URL : https://www.valka.cz/sWS-t11835#431609Verze : 1
MOD
Koncom roka 1943 bol firmou Büssing NAG vyvinutý polopásový delostrelecký ťahač schwerer Wehrmachtschlepper (sWS), ktorý mal nahradiť delostrelecký ťahač Sd.Kfz.6 hmotnostnej kategórie 5 ton. Vzniklo však vozidlo, ktoré kontrastovalo s doposiaľ produkovanými ťahačmi nemeckej armády. Vozidlo celkovo ťažšej hmotnostnej kategórie než jeho predchodca (prázdna hmotnosť bola 9,5 tony), ktoré charakterizovala malá maximálna rýchlosť, no vysoký pomer výkonu k hmotnosti. Vozidlo utiahlo náklad s hmotnosťou 8 ton, naviják dával plný ťah 5 ton. Namiesto klasickej karosérie používanej u obdobných nemeckých polopásových ťahačov mal sWS len valníkovú nadstavbu (plošinu s drevenými bočnicami). Vozidlo dokázalo uviesť 4 tony nákladu (bojová hmotnosť 13,5 tony). Dôkazom značnej nosnosti bola i obrnená protilietadlová verzia.
9.8.1944 bola požiadaná firma Martini-Hütte zo Salzkotten aby vyvinula obrnený raketomet na platforme sWS.
V zozname kódových označení z 19.4.1944 mal klasický ťahač kódové meno "Schleswig" a protilietadlová verzia s 3,7cm Flak 43 kódové označenie "Schwerin". Obrnená protilietadlová verzia ťahača sa využívala i ako klasický delostrelecký ťahač, či nákladné vozidlo, kedy bol protilietadlový kanón odstránený a ťahač ťahal napr. 8,8cm Flak, či 8,8cm PaK 43/41.
Ťahače sWS produkovala i Továreň na vozidlá (Vozovka) a.s. Kolín. Z celkovej pôvodnej objednávky SS213-1001/43 na 500 vozidiel (v podobe klasických ťahačov) bolo v období od 5/1944 do 2/1945 zdokumentovaných 97 vyrobených vozidiel. Ďalšia produkcia pravdepodobne pre druhý letecký nálet spojeneckých lietadiel z 28.12.1944 nepokračovala, resp. možno pokračovala, ale údaje o produkcii po 2/1945 nie sú zdokumentované.
V Kolíne sa produkovali všetky súčiastky sWS okrem motora a prednej nápravy. Cena za jedno vozidlo bola dohodnutá na 21.000 ríšskych mariek. Sériové čísla začínali od Fgst.Nr.250001.

Zaujímavosťou je československý povojnový projekt modifikovaného sWS známeho pod označením PPT-8 (Tatra T 809), z ktorého vznikli dva prototypy.

Produkcia:
Firma Büssing NAG vyrobila päť prototypov (sú mi známe štyri sériové čísla prototypov a to Versuchs-Fgst.Nr.2018-2021)

Dátum
Büssing NAG (ťahač/flak)
Továreň na vozidlá, Kolín (ťahač)
Celkovo
12/1943
4/1

5
1/1944
4/1

5
2/1944
7/0

7
3/1944
15/8

23
4/1944
35/11

46
5/1944
30/6
7
43
6/1944
77/7
10
94
7/1944
70/10
10
90
8/1944
70/10
5
85
9/1944
60/10
20
90
10/1944
87/5
20
112
11/1944
78/5
9
92
12/1944
26/2
9
37
1/1945
22/4
2
28
2/1945
44/1
5
50
3/1945


25
4/1945


?
Celkovo
629+/81+
97
832+


Dodnes zachované sWS:
Militärhistorisches Museum der Bundeswehr, Drážďany - ťahač s lúčovými pojazdovými kolesami (Fgst.Nr.150362, Bussing NAG)
Liberty Museum Overloon - stroj je v súkromnom vlastníctve v Nemecku, no je zapožičaný v holandskom múzeu (ide o prototyp ťahača Versuchs-Fgst.Nr.2018 s diskovými pojazdovými kolesami, modifikovanými pásmi pre lepšiu trakciu v snehu a s novými hnacími kolesami s 13 zubami)
Súkromný vlastník v Nemecku - obrnená verzia bez kanóna. Podľa zdroja survivingpanzers je to vozidlo Fgst.Nr.250041, to znamená, že bolo vyrobené v českom Kolíne. Podľa vysoko položenej ložnej plochy to vyzerá ako prototyp obrnenej verzie. Možno však ide o nepodarenú muzeálnu úpravu. Vozidlo je po rekonštrukcii umiestnené v Panzermuseum Münster. U predchádzajúceho vystavovateľa (Belgicko ?) mal stroj lafetovaný 3,7 cm Flak 18.
Súkromný vlastník v Nemecku - (Fgst.Nr.150129 vyrobený v Büssing NAG)
Kevin Wheatcroft Collection - torzo prototypu ťahača Versuchs-Fgst.Nr.2021

Thomas L. Jentz, Hilary Louise Doyle - Panzer Tracts No.22-3 mittler Zugkraftwagen 5t (Sd.Kfz.6) and Schwerer Wehrmachtsschlepper development and production from 1934 to 1945, rok vydania 2010, ISBN: Nie
Ing.Luboš Hovorka - Výroba ťěžkých amádních tahačů sWS v Továrně na vozy, a.s., Kolín, HaPM č.7/98, ISSN 1210-1427
https://web.kolin.cz/militaryclub/index2.htm
https://the.shadock.free.fr/Surviving_Panzers.html
URL : https://www.valka.cz/sWS-t11835#38495Verze : 8
MOD
Militärhistorisches Museum der Bundeswehr, Drážďany


Pravdepodobne sa jedná o rozsiahlu muzeálnu úpravu. Jedná sa o vozidlo zo záveru výroby s náhradnými lúčovými pojazdovými kolesami. Na podvozku je za pôvodnou kabínou vodiča nejaký muzeálny pokus nahradiť klasickú valníkovú korbu karosériou podobnou aké mali klasické delostrelecké verzie polopásových ťahačov iných nemeckých typov napr. Sd.Kfz.6, či Sd.Kfz.7.
sWS -


URL : https://www.valka.cz/sWS-t11835#42316Verze : 0
MOD
Pár fotek z Muzea v Drážďanech (odtud je i jedna z fotek nahoře (ta složená z několika dílů)
sWS -


sWS -


sWS -


URL : https://www.valka.cz/sWS-t11835#135997Verze : 0
No a ještě pár detailů, pokud jsem tenhle kousek prohlížel jde o dost velkou rekonstrukci z nějakého vraku a zřejmě některé díly chyběly.
sWS -


sWS -


sWS -


URL : https://www.valka.cz/sWS-t11835#135999Verze : 0
sWS vyrobené pro Wehrmacht u nás ve firmě Vozovka v r.1945 :
sWS -


URL : https://www.valka.cz/sWS-t11835#160625Verze : 0
www.ebay.de
NARA
www.modelforum.cz
www.bundesarchiv.de
sWS -


sWS -


sWS -


sWS -


sWS -


sWS -


sWS -


sWS -


sWS -


sWS -


sWS - Stroj s lúčovými pojazdovými kolesami.

Stroj s lúčovými pojazdovými kolesami.
sWS -


sWS - Stroj ukoristený v Ardenách 1944.

Stroj ukoristený v Ardenách 1944.
sWS -


sWS -


sWS - www.modelforum.cz

www.modelforum.cz
sWS -


sWS -


sWS -


sWS -


URL : https://www.valka.cz/sWS-t11835#135983Verze : 8
MOD
https://www.pietvanhees.nl/sws/chassis.htm
sWS -


sWS -


sWS -


URL : https://www.valka.cz/sWS-t11835#58469Verze : 1
MOD
https://www.pietvanhees.nl/sws/chassis.htm
sWS -


sWS -


sWS -


URL : https://www.valka.cz/sWS-t11835#58468Verze : 1
MOD
...
sWS -


sWS -


URL : https://www.valka.cz/sWS-t11835#58466Verze : 1
MOD
...
sWS -


URL : https://www.valka.cz/sWS-t11835#42314Verze : 0
MOD
Ardeny 1944
sWS -


URL : https://www.valka.cz/sWS-t11835#40411Verze : 0
MOD
Diskuse
Opravte mne, pokud se pletu - kdysi jsem (ještě v tehdejším Atomu) viděl fotografii několika vozidel tohoto typu s talířovými koly (typu SdKfz 251 či OT-810 s odlehčovacími otvory), táhnoucí na přehlídce těžká děla. Podotýkám, že šlo o přehlídku ČSLA na Letné. Byl tenhle typ vyráběn po válce jako Tatra 809?
Jak už to chodí, fotku samozřejmě nemohu najít...
URL : https://www.valka.cz/sWS-t11835#136110Verze : 0
Myslím že Tatra 809 (tedy ČS verze SWS) zůstala jen v prototypovém stadiu (ale ani já si nejsem jist poválečná technika je mimo mou oblast zájmu)
URL : https://www.valka.cz/sWS-t11835#136114Verze : 0
Československý "SWS" PPT-8.
URL : https://www.valka.cz/sWS-t11835#136139Verze : 0
MOD