Main Menu
User Menu

Zeppelin typy V.G.O. a R

Bombardéry Zeppelin (Staaken) typy V.G.O. a typy R.

V.G.O. I

V.G.O. II

V.G.O. IIII

R.IV

R.V

R.VI

R.VII

R.XIV

R.XIVa

R.XV

R.XVI(Av)
URL CZ: https://www.valka.cz/Zeppelin-typy-V-G-O-a-R-t54604#201795Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Zeppelin-typy-V-G-O-a-R-t54604#201795Version : 0
Bombardéry Zeppelin


Prvním Zeppelinovým bombardérem byl V.G.O. I (Versuchs Gotha Ost). Vzlétnl 11. dubna 1915, pohon obstarávaly tři řadové vodou chlazené motory Maybach Mb IV, každý o výkonu 240 koní. Jeden byl namontován na přídi jako tažný a zbylé dva na křídlech jako tlačné. Rozpětí křídel měl tento mohutný stroj 42,2 metrů. Byl přidělen námořnímu letectvu a na trupu nesl označení RML.1 (Reichs Marine Landflugzeug 1). Pilotován C. Kuringem a W. Mannem pod velením Rasche odletěl v červnu 1916 z výrobního závodu na východní frontu.


Druhým bombardérem byl V.G.O. II výrobního čísla R.9/15, který byl prakticky identický s V.G.O. I, ale byl přidělen armádnímu letectvu. Oba působily na ruské frontě, kde už 13. srpna 1916 bombardovaly pozice ruské pěchoty. V.G.O. I pří dalším bombardování 18. srpna dostal tři zásahy od protiletadlových dělostřelců do křídla, ale pilot se s poškozeným letounem dokázal vrátit zpět na letiště. Později byl V.G.O.II zařazen jako cvičný. Stroje V.G.O. I a II nebyly považovány za dostatečně výkonné pro bojové nasazení.


Následoval stroj V.G.O. III výrobního čísla R.10/15, poháněný šesti řadovými motory Mercedes, z nichž každý měl výkon 160 koní. Vždy dva motory v páru roztáčely dvoulistou vrtuli. Toto letadlo bylo nasazeno na východní frontě u Riesenflugzeugabteilung 500 a 501.


R.IV (Riesenflugzeug) se od svého předchůdce lišil pouze použitím výkonnějších motorů Benz Bz IV o výkonu 220 koní a použitím čtyřlisté dřevěné vrtule.


Obrannou výzbroj všech výše zmíněných strojů tvořilo čtyři až šest kulometů Parabellum ráže 7,92 mm. Kulomety byly umístěny v přední části motorových gondol a v zadní části trupu.


V roce 1917 se objevil R.V poháněný pěti motory Maybach Mb IV o výkonu 250 koní. Samostatný motor poháněl čtyřlistou vrtuli na přídi a rovněž čtyřlisté tažné vrtule na křídlech byly poháněny vždy dvojicí motorů. Tato změna přinesla nutnost změnit střelecká stanoviště. Kulomety byly nyní umístěny v zadní části motorových gondol a pokrytí přední sféry nově zajišťoval kulomet umístěný ve středu horního křídla více než 6 metrů nad zemí (vlaštovčí hnízdo).


Stroje R.IV a R.V působily na východní frontě z letiště ve Vilniusu odkud podnikaly nálety na vojenské objekty, železniční uzly a také na základny ruského námořnictva v Rižském zálivu. Do uzavření míru nebyl žádný ze strojů ztracen v bojové operaci. R.V byl první Zeppelinův bombardér, který byl nasazen na západní frontě. Jeho váha však vyžadovala nasazení pouze na speciálně upravených letištích.


Všechny stroje V.G.O. I až R.V vznikly pouze v jednom exempláři jako prototypy. Byly to dvouplošníky s šestikolovým podvozkem příďového typu s ostruhou na zádi. Motorové gondoly byly umístěné na nosnících mezi křídly s rozpětím 42,2 metrů a nosné ploše 334 m2. Délka letadel byla 22,1 metrů a výška 6,3 metrů. Zadní část byla rovněž ve dvouplošném uspořádaní se dvěma směrovkami. Typ R.IV měl prázdný hmotnost 7 660 kg a vzletová hmotnost činila 11 400 kg. Střelci v motorových gondolách byli současně mechaniky, kteří se během letu starali o motory. Motorová gondola byla sama o sobě větší než řada stíhaček té doby, což ukazuje na mohutnost těchto strojů. Rozpětí křídel bylo bezmála stejné jako u Boeingu B-29 Superfortress (43,05 m).


Prvním "sériově" vyráběným bombardérem Zeppelin se stal typ R.VI. Celkově bylo vyrobeno 18 strojů tohoto typu. Pohon obstarávaly čtyři vodou chlazené motory Maybach Mb IVa každý o výkonu 245 koní. Uspořádání bylo změněno; dva motory poháněly tažné vrtule a dva motory tlačné vrtule. Na ocase přibyl pevný stabilizátor trojúhelníkového tvaru. Místo pilotů bylo v uzavřené kabině. Střelci měli svá stanoviště na přídí a zádi trupu letadla stále otevřené. Výzbroj tvořily čtyři kulomety Parabellum ráže 7,92 mm. Bombardér mohl nést až 2000 kg bomb, skutečné množství bylo závislé na typu a vzdálenosti cíle.


Dalším v řadě bombardérů Zeppelin byl typ R.VII, který byl velmi podobný typu R.IV. Byl o něco kratší a lehčí. Konstrukce zadní části doznala rovněž drobných změn.


Typ R.XIV byl vyroben ve třech exemplářích. Jeden z těchto bombardérů byl 23. července 1918 sestřelen ve Francii blízko Etaples stíhačkou Sopwith Camel pilotovanou kapitánem Yaillem ze 151. squadrony RAF. V tomto typu bylo použito pěti motorů. Ke konfiguraci motorů jako u typu R.VI přibyl ještě motor pohánějící tažnou vrtuli na přídi letadla.


Typ R.XV byl v podstatě stejný jako typ R.XIV. Vzhledem k blížícímu se konci války se již nedočkal výraznějšího operačního nasazení. Po válce byl přepraven do Japonska. Stroje R.XIV a R.XV poháněly čtyři motory Maybach Mb IV o výkonu 245 koní a výzbroj tvořilo pět kulometů. Podle dochovaných fotografií byly zřejmě tažné vrtule dvoulisté a tlačné čtyřlisté. Na ocase byl opět použit pevný stabilizátor trojúhelníkového tvaru.


Posledním typem byl R.XVI(Av) vyráběný v továrně Aviatik. Pohon tvořily čtyři motory. Dva Benz Bz VI o výkonu 530 koní a dva Benz IVa o výkonu 220 koní. Poháněly vrtule v tažném a tlačném uspořádání jako u typu R.IV. Postaveny byly dva stoje. První vzlétl v říjnu 1918. Při zkušebním letu došlo k poškození podvozku a letoun již nebyl opraven. Druhý byl zalétán po skončení války již bez výzbroje jako civilní stroj.


Použité prameny:
[1] COOKSLEY, Peter. German Bombers of WWI in Action: Aircraft nrumber 173. Squadron/Signal Publications, Inc. 2000, ISBN 0-89747-416-3
[2] www.airwar.ru
URL CZ: https://www.valka.cz/Zeppelin-typy-V-G-O-a-R-t54604#201796Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Zeppelin-typy-V-G-O-a-R-t54604#201796Version : 0
Fotky převzaty ze serveru www.earlyaviator.com.
Zeppelin typy V.G.O. a R - Zeppelin-Staaken R.VI

Zeppelin-Staaken R.VI
Zeppelin typy V.G.O. a R - Zeppelin-Staaken R.XIV

Zeppelin-Staaken R.XIV
Zeppelin typy V.G.O. a R - Zeppelin-Staaken V.G.O. I

Zeppelin-Staaken V.G.O. I
URL CZ: https://www.valka.cz/Zeppelin-typy-V-G-O-a-R-t54604#201798Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Zeppelin-typy-V-G-O-a-R-t54604#201798Version : 0
Fotografie převzaty ze serverů:
www.ifb.uni-stuttgart.de/~doerner/
www.geocities.co.jp/Playtown-Dice/2996/
www.airwar.ru
Zeppelin typy V.G.O. a R - Zeppelin-Staaken R.XVI

Zeppelin-Staaken R.XVI
Zeppelin typy V.G.O. a R - Zeppelin-Staaken R.XV

Zeppelin-Staaken R.XV
Zeppelin typy V.G.O. a R - Zeppelin-Staaken R.V

Zeppelin-Staaken R.V
Zeppelin typy V.G.O. a R - Zeppelin-Staaken V.G.O. III

Zeppelin-Staaken V.G.O. III
URL CZ: https://www.valka.cz/Zeppelin-typy-V-G-O-a-R-t54604#205105Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Zeppelin-typy-V-G-O-a-R-t54604#205105Version : 0
Odkaz na video z poválečného (1919) přistání letadla Zeppelin Staaken R XIVa v Aspernu.
aeiou.iicm.tugraz.at/aeiou.film.f/f041a.
URL CZ: https://www.valka.cz/Zeppelin-typy-V-G-O-a-R-t54604#205117Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Zeppelin-typy-V-G-O-a-R-t54604#205117Version : 0