Název: Name: | Pemberton-Billing P.B.31E Night Hawk | |
Originální název: Original Name: | Pemberton-Billing P.B.31E Night Hawk | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1917-DD.MM.1917 Supermarine Aviation Works, Ltd., Woolston / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1917-DD.MM.1917 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.02.1917 | |
Osádka: Crew: | 3-5 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | čtyřplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1668 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2788 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 11.28 m | |
Délka: Length: | 18.29 m | |
Výška: Height: | 5.4 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 89.37 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | Anzani o výkonu 75 kW čtyřlistá vrtule | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 120.7 km/h v ? m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 60 min do 3048 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | ? m | |
Dolet: Range: | ? km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 1x pohyblivý 7,7mm kulomet Lewis na otočném kruhu Scarff na přídi 1x pohyblivý 7,7mm kulomet Lewis ve střelecké gondole 1x 1,5liberní bezzákluzový kanón Davis ve střelecké gondole | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | Hornát, Jiří. Supermarine P.B.31E Nighthawk, L+K 1992/24. www.aviastar.org http://en.wikipedia.org/wiki/Supermarine_Nighthawk www.britishaircraft.co.uk |
URL : https://www.valka.cz/Pemberton-Billing-P-B-31E-Night-Hawk-t67704#450084Verze : 0
Aubi
MOD
V roce 1915 byla Velká Británie v ohrožení nálety německých vzducholodí. Různé britské letecké společnosti proto začaly vyvíjet stroje, schopné tyto vzducholodi zachytit a zničit. Jednou z těchto továren byla i doposud nepříliš významná firma z Woolstonu Pemberton-Billing Ltd., v jejímž čele stál konstruktér a později politik Noel Pemberton Billing. Ten navrhl velký dvoumotorový stroj, který měl v noci hlídkovat ve velkých výškách a číhat na případné vzducholodě - proto měl mít co největší vytrvalost a samozřejmě výzbroj, schopnou vzducholoď ohrozit. Tak během sedmi týdnů vznikl čtyřplošník Pemberton-Billing P.B.29E, který se pyšnil velmi zajímavou konstrukcí - s výkony to ale bylo o dost slabší. Tento letoun měl trup umístěný pod druhé křídlo, mezi třetím a čtvrtým křídlem se nacházela střelecká gondola s kulometem. Ocas měl zdvojenou směrovku i výškovku, k pohonu sloužily dva motory Austro-Daimler o výkonu 67 kW se čtyřlistými tlačnými vrtulemi. Kromě střelce měli posádku tvořit ještě další dva muži. Prototyp byl dokončen na přelomu let 1915 a 1916, ještě tuto zimu ale během zkoušek havaroval. Přesto natolik zaujal, že britská admiralita přiměla továrnu k vytvoření jeho nástupce. Na tomto projektu se podílel také později proslavený R.J.Mitchell, tvůrce Spitfiru.
P.B.31 E sice těsně vycházel ze svého předchůdce, byl ale mnohem vyspělejší. Kvůli nočním misím měl být od samého počátku vybaven světlometem na přídi, střelecká gondola změnila poněkud tvar a prostor mezí ní a trupem vyplnila nová plně zasklená pilotní kabina, ve které mělo být původně i lůžko pro odpočinek jednoho ze členů osádky. Velké změny doznala také výzbroj - místo pouhého kulometu nyní z střelcovy gondoly čněl jedenapůlliberní bezzákluzový kanón Davis s dvaceti náboji, kulomet se přemístil do zadní části střeliště. Přestože se na palubu mělo vejít pět mužů, mnohem pravděpodobněji na palubě vždy byli pouze tři - "hlavní" střelec, pilot v zadní části kabiny a před kabinou přední střelec v otevřeném střelišti, jehož prací byla také obsluha pohyblivého světlometu. Před pilotem bylo ještě rezervní sedadlo pro případný odpočinek. během až osmnáctihodinových letů. Letoun měl celkem devět palivových nádrží, které mohla osádka kdykoli odpojit od palivového systému. Všechna palivová potrubí, táhla a lanka byla pancéřována a dřevěné součásti konstrukce, procházející kabinou, byly dokonce obaleny látkou, aby v případě poškození třísky nezasáhly osádku. Opět to byl čtyřplošník, původní rovná křídla ovšem nyní byla nahrazena křídly lomenými, s vnějšími částmi s malým šípem.
Elektrický proud dodávalo 2,25kW dynamo, poháněné pomocným dvouválcovým motorkem ABC, který také vyhříval kabinu. Místo Daimlerů nyní zaujaly výkonnější desetiválce British Anzani o 75 kW, pohánějící tažné čtyřlisté vrtule. Letoun tak měl dosahovat až 121 km/h, ovšem skutečné výkony nebyly zdaleka tak dobré. S rychlostí maximálně 97 km/h a dostupem 3050 m (za 60 minut) by mu zachycená vzducholoď pravděpodobně uletěla nebo unikla mimo dosah do větších výšek.
V prosinci 1916 se Noel Pemberton Billing definitivně vrhl na politiku, prodal svůj podíl ve společnosti Hubertovi Scott-Paineovi a továrna změnila jméno na Super-marine Aviation Works Ltd.. Ve stejnou dobu bylo rozhodnuto i o osudu tohoto tak pokrokového, a přesto zbytečného letounu - vývoj byl oficiálně zastaven, výroba druhého prototypu byla přerušena. První prototyp, nesoucí již také jméno Night Hawk, byl ještě v únoru 1917 testován na námořní základně v Eastchurchi. Kvůli mizerným výkonům a také prozření objednavatele, že podobné hlídkové "bitevníky" nemají skutečnou užitnou hodnotu, byl proto 23. 7. 1917 zrušen.
Některé z pramenů uvádějí, že použitý Davisův kanón byl dvouliberní. To také více souhlasí s dostupnými informacemi o této zbrani, ale v textu je mnou vzhledem k hlavnímu prameni uváděn první údaj.
Fotografie P.B. 29E
Prameny:
Hornát, Jiří: Supermarine P.B.31E Nighthawk, L+K 24/92
www.century-of-flight.net
www.quarry.nildram.co.uk
www.aviastar.org
www.aviastar.org
cs.wikipedia.org
http://en.wikipedia.org/wiki/Supermarine_Nighthawk
www.britishaircraft.co.uk
P.B.31E. Zdroj: www.earlyaviator.com/archive1.htm
P.B.29E. Zdroj:www.pigstompers.net/Triplane-Madness/trimad.htm
P.B.31 E sice těsně vycházel ze svého předchůdce, byl ale mnohem vyspělejší. Kvůli nočním misím měl být od samého počátku vybaven světlometem na přídi, střelecká gondola změnila poněkud tvar a prostor mezí ní a trupem vyplnila nová plně zasklená pilotní kabina, ve které mělo být původně i lůžko pro odpočinek jednoho ze členů osádky. Velké změny doznala také výzbroj - místo pouhého kulometu nyní z střelcovy gondoly čněl jedenapůlliberní bezzákluzový kanón Davis s dvaceti náboji, kulomet se přemístil do zadní části střeliště. Přestože se na palubu mělo vejít pět mužů, mnohem pravděpodobněji na palubě vždy byli pouze tři - "hlavní" střelec, pilot v zadní části kabiny a před kabinou přední střelec v otevřeném střelišti, jehož prací byla také obsluha pohyblivého světlometu. Před pilotem bylo ještě rezervní sedadlo pro případný odpočinek. během až osmnáctihodinových letů. Letoun měl celkem devět palivových nádrží, které mohla osádka kdykoli odpojit od palivového systému. Všechna palivová potrubí, táhla a lanka byla pancéřována a dřevěné součásti konstrukce, procházející kabinou, byly dokonce obaleny látkou, aby v případě poškození třísky nezasáhly osádku. Opět to byl čtyřplošník, původní rovná křídla ovšem nyní byla nahrazena křídly lomenými, s vnějšími částmi s malým šípem.
Elektrický proud dodávalo 2,25kW dynamo, poháněné pomocným dvouválcovým motorkem ABC, který také vyhříval kabinu. Místo Daimlerů nyní zaujaly výkonnější desetiválce British Anzani o 75 kW, pohánějící tažné čtyřlisté vrtule. Letoun tak měl dosahovat až 121 km/h, ovšem skutečné výkony nebyly zdaleka tak dobré. S rychlostí maximálně 97 km/h a dostupem 3050 m (za 60 minut) by mu zachycená vzducholoď pravděpodobně uletěla nebo unikla mimo dosah do větších výšek.
V prosinci 1916 se Noel Pemberton Billing definitivně vrhl na politiku, prodal svůj podíl ve společnosti Hubertovi Scott-Paineovi a továrna změnila jméno na Super-marine Aviation Works Ltd.. Ve stejnou dobu bylo rozhodnuto i o osudu tohoto tak pokrokového, a přesto zbytečného letounu - vývoj byl oficiálně zastaven, výroba druhého prototypu byla přerušena. První prototyp, nesoucí již také jméno Night Hawk, byl ještě v únoru 1917 testován na námořní základně v Eastchurchi. Kvůli mizerným výkonům a také prozření objednavatele, že podobné hlídkové "bitevníky" nemají skutečnou užitnou hodnotu, byl proto 23. 7. 1917 zrušen.
Některé z pramenů uvádějí, že použitý Davisův kanón byl dvouliberní. To také více souhlasí s dostupnými informacemi o této zbrani, ale v textu je mnou vzhledem k hlavnímu prameni uváděn první údaj.
Fotografie P.B. 29E
Prameny:
Hornát, Jiří: Supermarine P.B.31E Nighthawk, L+K 24/92
www.century-of-flight.net
www.quarry.nildram.co.uk
www.aviastar.org
www.aviastar.org
cs.wikipedia.org
http://en.wikipedia.org/wiki/Supermarine_Nighthawk
www.britishaircraft.co.uk
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
P.B.31E. Zdroj: www.earlyaviator.com/archive1.htm
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
P.B.29E. Zdroj:www.pigstompers.net/Triplane-Madness/trimad.htm
URL : https://www.valka.cz/Pemberton-Billing-P-B-31E-Night-Hawk-t67704#238723Verze : 0
Aubi
MOD
Ještě malé doplnění - pohled na přední část stroje a nákres.
Nákres letounu
pramen - www.aviastar.org
Pohled na přední partie letounu
pramen - 4.bp.blogspot.com
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Nákres letounu
pramen - www.aviastar.org
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Pohled na přední partie letounu
pramen - 4.bp.blogspot.com
URL : https://www.valka.cz/Pemberton-Billing-P-B-31E-Night-Hawk-t67704#372203Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.