North American A-27

NA-44, NA-72, NA-74
     
Název:
Name:
North American A-27 North American A-27
Originální název:
Original Name:
North American A-27
Kategorie:
Category:
bitevní letoun attack aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1938-DD.MM.1941 North American Aviation Inc., Inglewood
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1938-DD.MM.1941
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 NA-44
10 A-27
30 NA-72
12 NA-74
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2200 kg 4850 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3080 kg 6790 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
12.8 m 42 ft
Délka:
Length:
8.84 m 29 ft
Výška:
Height:
3.71 m 12 ft 2 in
Plocha křídla:
Wing Area:
23.04 m2 248 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Wright R-1820-75 o výkonu 556 kW Wright R-1820-75, power 745 hp
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
402 km/h v 3505 m 250 mph in 11500 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
354 km/h v ? m 220 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
8534 m 28000 ft
Dolet:
Range:
925 km 575 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1287 km 800 mi
Výzbroj:
Armament:
2x kulomet Browning ráže 7,7 mm v přídi
1x pohyblivý kulomet Browning ráže 7,7 mm

2x 45kg bomba
2x fixed .30 in Browning machine gun in the nose
1x flexible .30 in Browning machine gun

4x 100 lb of bombs
Uživatelské státy:
User States:






Poznámka:
Note:
NA-44 - předváděcí prototyp, prodán do Kanady
NA-69 - série pro Thajsko, u USAAF jako A-27
NA-72 - série pro Brazílii
NA-74 - série pro Chile
-
Zdroje:
Sources:
Hagedorn, Dan. North American NA-16/AT-6/SNJ, Speciality Press, North Branch, 1997. ISBN 0-933424-76-0.
Smith, Peter Charles. North American T-6: SNJ, Harvard and Wirraway. Crowood Press, Ramsbury 2000. ISBN 1-86126-382-1.
http://airwar.valka.cz/muzeum/usa/a_27/popis.htm
http://www.airwar.ru/enc/aww2/a27.html
http://www.aerofiles.com/_noram.html
aeroweb.brooklyn.cuny.edu
www.reservaer.com.br
www.geocities.com
URL : https://www.valka.cz/North-American-A-27-t67709#471427 Verze : 0
North American A-27
V roce 1938 poprvé vzlétl předváděcí prototyp North American NA-44 (NX18981), odvozený z BC-1. Poháněn byl vzduchem chlazeným devítiválcovým hvězdicovým motorem Wright R-1820-F52 o výkonu 578 kW a byl ozbrojen pěti 7.62mm kulomety Colt-Browning (dva v trupu, dva v křídlech a jeden pohyblivý). V roce 1940 byl tento stroj prodán k testům RCAF.

Na jeho základě ale u mateřské firmy vznikly exportní dvoumístné útočné verze letounu BC-1. První z nich bylo 10 strojů série, označené u firmy North American jako NA-69. Společně se stíhacím NA-68 byly objednány 29. listopadu 1939 Thajskem jako dvoumístné stíhací bombardéry. Standardně byl NA-69 vybaven dvojím řízením a mohl sloužit jako cvičný, ale pro bojové akce se do odkrytého zadního prostoru s otočenou sedačkou montoval pohyblivý kulomet. První stroj byl zalétán na konci června 1940. Hotové stroje byly ovšem v lednu 1941 cestou do Thajska zadrženy v Manile a zabaveny americkou armádou, protože Thajsko se mezitím stalo japonským spojencem. V březnu 1941 dostaly tyto stroje přiděleno označení A-27 (sériová čísla 41-18890 až 41-18899) a byly předány do užívání 4. smíšené skupině. Pět strojů bylo na Filipínách zničeno během různých nehod, v prosinci 1941 byly všechny zbylé stroje zničeny japonským bombardováním letišť Nichols Field a Clark Field. Zajímavostí je, že kvůli špatně tvarovaným krytům motoru nemohly dva kulomety v přídi střílet, až dodatečně byly o Thajska poslány díly na úpravu.

Na základě předvádění prototypu bylo třicet strojů pod sériovým označením NA-72 prodáno Brazílii. Tyto stroje byly ve skupinách po šesti přelétnuty mezi červencem a říjnem 1940 do Ria, se zastávkami v hlavních městech většiny místních států. Patrně pod vlivem dojmů ze zastávky těchto strojů v Chile si tato země 7. srpna 1940 objednala dvanáct strojů v podstatě shodných s brazilskými. Tyto stroje dostaly označení North American NA-74 (sériová čísla 74-4745 až 74-4756). Jak brazilské, tak chilské letouny v těchto zemích sloužily pod označením NA-44, odvozeném od prapůvodního "kanadského" prototypu. Chilské stroje se až na jeden dožily roku 1946.

Prameny:
Hagedorn, Dan: North American NA-16/AT-6/SNJ, Speciality Press, North Branch, 1997
http://airwar.valka.cz/muzeum/usa/a_27/popis.htm
http://www.airwar.ru/enc/aww2/a27.html
http://www.aerofiles.com/_noram.html
aeroweb.brooklyn.cuny.edu
www.reservaer.com.br
www.geocities.com
North American A-27 - Americké A-27 na Filipínách. Zdroj: http://www.nationalmuseum.af.mil/factsheets/factsheet.asp?id=3156

Americké A-27 na Filipínách. Zdroj: www.nationalmuseum.af.mil
URL : https://www.valka.cz/North-American-A-27-t67709#238744 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více