Main Menu
User Menu

North American A-27

NA-44, NA-72, NA-74

     
Název:
Name:
North American A-27
Originální název:
Original Name:
North American A-27
Kategorie:
Category:
bitevní letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1938-DD.MM.1941 North American Aviation, Inc., Inglewood, California
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1938-DD.MM.1941
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 NA-44
10 A-27
30 NA-72
12 NA-74
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2200 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3080 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
12.8 m
Délka:
Length:
8.84 m
Výška:
Height:
3.71 m
Plocha křídla:
Wing Area:
23.04 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Wright R-1820-75 o výkonu 556 kW
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
402.3 km/h v 3505 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
354.1 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
8534 m
Dolet:
Range:
925.4 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
1287.5 km
Výzbroj:
Armament:
2x kulomet Browning ráže 7,7 mm v přídi
1x pohyblivý kulomet Browning ráže 7,7 mm

2x 45kg bomba
Uživatelské státy:
User States:



Poznámka:
Note:
NA-44 - předváděcí prototyp, prodán do Kanady
NA-69 - série pro Thajsko, u USAAF jako A-27
NA-72 - série pro Brazílii
NA-74 - série pro Chile
Zdroje:
Sources:
Hagedorn, Dan. North American NA-16/AT-6/SNJ, Speciality Press, North Branch, 1997. ISBN 0-933424-76-0.
Smith, Peter Charles. North American T-6: SNJ, Harvard and Wirraway. Crowood Press, Ramsbury 2000. ISBN 1-86126-382-1.
https://airwar.valka.cz/muzeum/usa/a_27/popis.htm
https://www.airwar.ru/enc/aww2/a27.html
https://www.aerofiles.com/_noram.html
aeroweb.brooklyn.cuny.edu
www.reservaer.com.br
www.geocities.com
URL : https://www.valka.cz/North-American-A-27-t67709#471427Verze : 0
MOD
North American A-27
V roce 1938 poprvé vzlétl předváděcí prototyp North American NA-44 (NX18981), odvozený z BC-1. Poháněn byl vzduchem chlazeným devítiválcovým hvězdicovým motorem Wright R-1820-F52 o výkonu 578 kW a byl ozbrojen pěti 7.62mm kulomety Colt-Browning (dva v trupu, dva v křídlech a jeden pohyblivý). V roce 1940 byl tento stroj prodán k testům RCAF.

Na jeho základě ale u mateřské firmy vznikly exportní dvoumístné útočné verze letounu BC-1. První z nich bylo 10 strojů série, označené u firmy North American jako NA-69. Společně se stíhacím NA-68 byly objednány 29. listopadu 1939 Thajskem jako dvoumístné stíhací bombardéry. Standardně byl NA-69 vybaven dvojím řízením a mohl sloužit jako cvičný, ale pro bojové akce se do odkrytého zadního prostoru s otočenou sedačkou montoval pohyblivý kulomet. První stroj byl zalétán na konci června 1940. Hotové stroje byly ovšem v lednu 1941 cestou do Thajska zadrženy v Manile a zabaveny americkou armádou, protože Thajsko se mezitím stalo japonským spojencem. V březnu 1941 dostaly tyto stroje přiděleno označení A-27 (sériová čísla 41-18890 až 41-18899) a byly předány do užívání 4. smíšené skupině. Pět strojů bylo na Filipínách zničeno během různých nehod, v prosinci 1941 byly všechny zbylé stroje zničeny japonským bombardováním letišť Nichols Field a Clark Field. Zajímavostí je, že kvůli špatně tvarovaným krytům motoru nemohly dva kulomety v přídi střílet, až dodatečně byly o Thajska poslány díly na úpravu.

Na základě předvádění prototypu bylo třicet strojů pod sériovým označením NA-72 prodáno Brazílii. Tyto stroje byly ve skupinách po šesti přelétnuty mezi červencem a říjnem 1940 do Ria, se zastávkami v hlavních městech většiny místních států. Patrně pod vlivem dojmů ze zastávky těchto strojů v Chile si tato země 7. srpna 1940 objednala dvanáct strojů v podstatě shodných s brazilskými. Tyto stroje dostaly označení North American NA-74 (sériová čísla 74-4745 až 74-4756). Jak brazilské, tak chilské letouny v těchto zemích sloužily pod označením NA-44, odvozeném od prapůvodního "kanadského" prototypu. Chilské stroje se až na jeden dožily roku 1946.

Prameny:
Hagedorn, Dan: North American NA-16/AT-6/SNJ, Speciality Press, North Branch, 1997
https://airwar.valka.cz/muzeum/usa/a_27/popis.htm
https://www.airwar.ru/enc/aww2/a27.html
https://www.aerofiles.com/_noram.html
aeroweb.brooklyn.cuny.edu
www.reservaer.com.br
www.geocities.com
North American A-27 - Americké A-27 na Filipínách. Zdroj: https://www.nationalmuseum.af.mil/factsheets/factsheet.asp?id=3156

Americké A-27 na Filipínách. Zdroj: www.nationalmuseum.af.mil
URL : https://www.valka.cz/North-American-A-27-t67709#238744Verze : 0
MOD