Název: Name: | North American A-27 | |
Originální název: Original Name: | North American A-27 | |
Kategorie: Category: | bitevní letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1938-DD.MM.1941 North American Aviation, Inc., Inglewood, California | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1938-DD.MM.1941 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 NA-44 10 A-27 30 NA-72 12 NA-74 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.RRRR | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2200 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3080 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 12.8 m | |
Délka: Length: | 8.84 m | |
Výška: Height: | 3.71 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 23.04 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Wright R-1820-75 o výkonu 556 kW | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 402.3 km/h v 3505 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 354.1 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 8534 m | |
Dolet: Range: | 925.4 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1287.5 km | |
Výzbroj: Armament: | 2x kulomet Browning ráže 7,7 mm v přídi 1x pohyblivý kulomet Browning ráže 7,7 mm 2x 45kg bomba | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | NA-44 - předváděcí prototyp, prodán do Kanady NA-69 - série pro Thajsko, u USAAF jako A-27 NA-72 - série pro Brazílii NA-74 - série pro Chile | |
Zdroje: Sources: | Hagedorn, Dan. North American NA-16/AT-6/SNJ, Speciality Press, North Branch, 1997. ISBN 0-933424-76-0. Smith, Peter Charles. North American T-6: SNJ, Harvard and Wirraway. Crowood Press, Ramsbury 2000. ISBN 1-86126-382-1. http://airwar.valka.cz/muzeum/usa/a_27/popis.htm http://www.airwar.ru/enc/aww2/a27.html http://www.aerofiles.com/_noram.html aeroweb.brooklyn.cuny.edu www.reservaer.com.br www.geocities.com |
URL : https://www.valka.cz/North-American-A-27-t67709#471427Verze : 0
Aubi
MOD
North American A-27
V roce 1938 poprvé vzlétl předváděcí prototyp North American NA-44 (NX18981), odvozený z BC-1. Poháněn byl vzduchem chlazeným devítiválcovým hvězdicovým motorem Wright R-1820-F52 o výkonu 578 kW a byl ozbrojen pěti 7.62mm kulomety Colt-Browning (dva v trupu, dva v křídlech a jeden pohyblivý). V roce 1940 byl tento stroj prodán k testům RCAF.
Na jeho základě ale u mateřské firmy vznikly exportní dvoumístné útočné verze letounu BC-1. První z nich bylo 10 strojů série, označené u firmy North American jako NA-69. Společně se stíhacím NA-68 byly objednány 29. listopadu 1939 Thajskem jako dvoumístné stíhací bombardéry. Standardně byl NA-69 vybaven dvojím řízením a mohl sloužit jako cvičný, ale pro bojové akce se do odkrytého zadního prostoru s otočenou sedačkou montoval pohyblivý kulomet. První stroj byl zalétán na konci června 1940. Hotové stroje byly ovšem v lednu 1941 cestou do Thajska zadrženy v Manile a zabaveny americkou armádou, protože Thajsko se mezitím stalo japonským spojencem. V březnu 1941 dostaly tyto stroje přiděleno označení A-27 (sériová čísla 41-18890 až 41-18899) a byly předány do užívání 4. smíšené skupině. Pět strojů bylo na Filipínách zničeno během různých nehod, v prosinci 1941 byly všechny zbylé stroje zničeny japonským bombardováním letišť Nichols Field a Clark Field. Zajímavostí je, že kvůli špatně tvarovaným krytům motoru nemohly dva kulomety v přídi střílet, až dodatečně byly o Thajska poslány díly na úpravu.
Na základě předvádění prototypu bylo třicet strojů pod sériovým označením NA-72 prodáno Brazílii. Tyto stroje byly ve skupinách po šesti přelétnuty mezi červencem a říjnem 1940 do Ria, se zastávkami v hlavních městech většiny místních států. Patrně pod vlivem dojmů ze zastávky těchto strojů v Chile si tato země 7. srpna 1940 objednala dvanáct strojů v podstatě shodných s brazilskými. Tyto stroje dostaly označení North American NA-74 (sériová čísla 74-4745 až 74-4756). Jak brazilské, tak chilské letouny v těchto zemích sloužily pod označením NA-44, odvozeném od prapůvodního "kanadského" prototypu. Chilské stroje se až na jeden dožily roku 1946.
Prameny:
Hagedorn, Dan: North American NA-16/AT-6/SNJ, Speciality Press, North Branch, 1997
http://airwar.valka.cz/muzeum/usa/a_27/popis.htm
http://www.airwar.ru/enc/aww2/a27.html
http://www.aerofiles.com/_noram.html
aeroweb.brooklyn.cuny.edu
www.reservaer.com.br
www.geocities.com
Americké A-27 na Filipínách. Zdroj: www.nationalmuseum.af.mil
V roce 1938 poprvé vzlétl předváděcí prototyp North American NA-44 (NX18981), odvozený z BC-1. Poháněn byl vzduchem chlazeným devítiválcovým hvězdicovým motorem Wright R-1820-F52 o výkonu 578 kW a byl ozbrojen pěti 7.62mm kulomety Colt-Browning (dva v trupu, dva v křídlech a jeden pohyblivý). V roce 1940 byl tento stroj prodán k testům RCAF.
Na jeho základě ale u mateřské firmy vznikly exportní dvoumístné útočné verze letounu BC-1. První z nich bylo 10 strojů série, označené u firmy North American jako NA-69. Společně se stíhacím NA-68 byly objednány 29. listopadu 1939 Thajskem jako dvoumístné stíhací bombardéry. Standardně byl NA-69 vybaven dvojím řízením a mohl sloužit jako cvičný, ale pro bojové akce se do odkrytého zadního prostoru s otočenou sedačkou montoval pohyblivý kulomet. První stroj byl zalétán na konci června 1940. Hotové stroje byly ovšem v lednu 1941 cestou do Thajska zadrženy v Manile a zabaveny americkou armádou, protože Thajsko se mezitím stalo japonským spojencem. V březnu 1941 dostaly tyto stroje přiděleno označení A-27 (sériová čísla 41-18890 až 41-18899) a byly předány do užívání 4. smíšené skupině. Pět strojů bylo na Filipínách zničeno během různých nehod, v prosinci 1941 byly všechny zbylé stroje zničeny japonským bombardováním letišť Nichols Field a Clark Field. Zajímavostí je, že kvůli špatně tvarovaným krytům motoru nemohly dva kulomety v přídi střílet, až dodatečně byly o Thajska poslány díly na úpravu.
Na základě předvádění prototypu bylo třicet strojů pod sériovým označením NA-72 prodáno Brazílii. Tyto stroje byly ve skupinách po šesti přelétnuty mezi červencem a říjnem 1940 do Ria, se zastávkami v hlavních městech většiny místních států. Patrně pod vlivem dojmů ze zastávky těchto strojů v Chile si tato země 7. srpna 1940 objednala dvanáct strojů v podstatě shodných s brazilskými. Tyto stroje dostaly označení North American NA-74 (sériová čísla 74-4745 až 74-4756). Jak brazilské, tak chilské letouny v těchto zemích sloužily pod označením NA-44, odvozeném od prapůvodního "kanadského" prototypu. Chilské stroje se až na jeden dožily roku 1946.
Prameny:
Hagedorn, Dan: North American NA-16/AT-6/SNJ, Speciality Press, North Branch, 1997
http://airwar.valka.cz/muzeum/usa/a_27/popis.htm
http://www.airwar.ru/enc/aww2/a27.html
http://www.aerofiles.com/_noram.html
aeroweb.brooklyn.cuny.edu
www.reservaer.com.br
www.geocities.com
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Americké A-27 na Filipínách. Zdroj: www.nationalmuseum.af.mil
URL : https://www.valka.cz/North-American-A-27-t67709#238744Verze : 0
Aubi
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.