Main Menu
User Menu

North American P-64

     
Název:
Name:
North American P-64
Originální název:
Original Name:
North American P-64
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1940-DD.MM.1941 North American Aviation Inc., Inglewood, California
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1940-DD.MM.1941
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
6
První vzlet:
Maiden Flight:
01.09.1940
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2114 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2717 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3084 kg
Rozpětí:
Wingspan:
11.35 m
Délka:
Length:
8.23 m
Výška:
Height:
2.84 m
Plocha křídla:
Wing Area:
21,13 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
128,58 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Wright R-1820-77 Cyclone, vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec o vzletovém výkonu kW.
Vrtule trojlistá.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
450
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
434.5 km/h v 2560 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
380 km/h v 2048 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
8382 m
Dolet:
Range:
1010 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
1550 km
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón ráže 20 mm pod křídly se zásobou 60 nábojů na hlaveň a
2x pevný kulomet Colt-Browning ráže 7,62 mm v křídlech
Pumová zátěž: do 180 kg (4x 45 kg)
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Viz historie
Zdroje:
Sources:
William Green, War Planes of the Second World War Fighters (Volume 4), London, MacDonald, 1961, No ISBN
www.airventuremuseum.org
https://www.joebaugher.com/usaf_fighters/p64.html
www.daveswarbirds.com
https://www.airwar.ru/enc/fww2/p64.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/North-American-P-64-t43710#172856Verze : 0
MOD
Stručná historie:
Dalo by se říci, že továrna North American Aviation Inc. byla přímo posedlá různými úpravami své zdařilé konstrukce NA-16.

Upravila ji do podoby BC-1 (Basic Combat) a z nich AT-6 Texan, taktický bombardér NA-44 pro Brazílii a Thajsko, tyto stroje pro Thajsko používalo americké armádní letectvo jako A-27. Dalším krokem byla úprava na levnou stíhačku pro chudé země (NA-50) sedm jich zakoupilo Peru a použilo je v bojích s Ekvádorem.
Thajsko projevilo zájem o šest stíhaček, ale lépe vyzbrojených, tak vznikl NA-68. Tyto stroje opět zabavilo americké letectvo, protože panovala obava, že se stanou japonskou kořistí. USAAC je požívalo především pro výcvik, ale bylo jim přiděleno "stíhačové" označení P-64. Pro novou úlohu byla zbytečná kanónová výzbroj a tak byla demontována. Jeden letoun přežil až do dnešních dnů a je majetkem Jeana Salise.
URL : https://www.valka.cz/North-American-P-64-t43710#172858Verze : 0
MOD
NA-68 byl původně navržen jako relativně levný a jednoduchý a zároveň moderní stíhač pro menší země. V podstatě jde o mírně upravený letoun NA-50, což byl stíhač exportovaný do Peru. 30. prosince 1939 objednalo šest kusů tohoto letounu Thajsko. NA-68 se lišil od NA-50 novými ocasními plochami s hranatější směrovkou a upraveným podvozkem, měl také těžší výzbroj, složenou ze dvou 7,62mm kulometů Browning-Colt v křídlech a dvou 20mm kanonů v gondolách pod křídly. Motor byl stejný jako u NA-50, Wright R-1820-77 Cyclone. Zvětšená hmotnost způsobila pokles výkonů, nejvyšší rychlost byla 270 mil za hodinu v 8700 stopách.
Všech šest NA-68 bylo v době, kdy Japonsko napadlo Thajsko ještě na cestě u Havaje, kde byly zabaveny americkou vládou a s označením P-64 přiděleny armádě. Obdržely také sériová čísla 41-19082/19087.
Protože P-64 nebyly příliš vhodné pro opravdový boj, byly po návratu do USA odzbrojeny a používány pro pokročilý výcvik na Luke Field v Arizoně. Thajské znaky byly nahrazeny USAAC, ale byl ponechán původní thajský maskovací nátěr. Nakonec sloužily jako spojovací letadla u Trainer Command. V roce 1943 byly zbylé P-64 přeznačeny na RP-64 (R= restricted) a vyloučeny z bojových úkolů. Byly posléze sešrotovány, ale jeden (41-19085, postupně s civilní registrací NX37498, XB-KUU a N68622) přežil ve sbírce Experimental Aircraft Association v Oskoshi ve Wisconsinu.
URL : https://www.valka.cz/North-American-P-64-t43710#178840Verze : 0
MOD
... a pár fotografií
North American P-64 -


North American P-64 -


North American P-64 -


URL : https://www.valka.cz/North-American-P-64-t43710#172862Verze : 0
MOD
Trojpohledový náčrtek
North American P-64 -


URL : https://www.valka.cz/North-American-P-64-t43710#172860Verze : 0
MOD