Název: Name: | North American P-64 | |
Originální název: Original Name: | North American P-64 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1940-DD.MM.1941 North American Aviation Inc., Inglewood, California | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1940-DD.MM.1941 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 6 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 01.09.1940 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2114 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2717 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 3084 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 11.35 m | |
Délka: Length: | 8.23 m | |
Výška: Height: | 2.84 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 21,13 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 128,58 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Wright R-1820-77 Cyclone, vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec o vzletovém výkonu kW. Vrtule trojlistá. | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 450 | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 434.5 km/h v 2560 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 380 km/h v 2048 m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 8382 m | |
Dolet: Range: | 1010 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1550 km | |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kanón ráže 20 mm pod křídly se zásobou 60 nábojů na hlaveň a 2x pevný kulomet Colt-Browning ráže 7,62 mm v křídlech Pumová zátěž: do 180 kg (4x 45 kg) | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | Viz historie | |
Zdroje: Sources: | William Green, War Planes of the Second World War Fighters (Volume 4), London, MacDonald, 1961, No ISBN www.airventuremuseum.org https://www.joebaugher.com/usaf_fighters/p64.html www.daveswarbirds.com https://www.airwar.ru/enc/fww2/p64.html archiv autora |
URL : https://www.valka.cz/North-American-P-64-t43710#172856Verze : 0
Vláďa
MOD
Stručná historie:
Dalo by se říci, že továrna North American Aviation Inc. byla přímo posedlá různými úpravami své zdařilé konstrukce NA-16.
Upravila ji do podoby BC-1 (Basic Combat) a z nich AT-6 Texan, taktický bombardér NA-44 pro Brazílii a Thajsko, tyto stroje pro Thajsko používalo americké armádní letectvo jako A-27. Dalším krokem byla úprava na levnou stíhačku pro chudé země (NA-50) sedm jich zakoupilo Peru a použilo je v bojích s Ekvádorem.
Thajsko projevilo zájem o šest stíhaček, ale lépe vyzbrojených, tak vznikl NA-68. Tyto stroje opět zabavilo americké letectvo, protože panovala obava, že se stanou japonskou kořistí. USAAC je požívalo především pro výcvik, ale bylo jim přiděleno "stíhačové" označení P-64. Pro novou úlohu byla zbytečná kanónová výzbroj a tak byla demontována. Jeden letoun přežil až do dnešních dnů a je majetkem Jeana Salise.
Dalo by se říci, že továrna North American Aviation Inc. byla přímo posedlá různými úpravami své zdařilé konstrukce NA-16.
Upravila ji do podoby BC-1 (Basic Combat) a z nich AT-6 Texan, taktický bombardér NA-44 pro Brazílii a Thajsko, tyto stroje pro Thajsko používalo americké armádní letectvo jako A-27. Dalším krokem byla úprava na levnou stíhačku pro chudé země (NA-50) sedm jich zakoupilo Peru a použilo je v bojích s Ekvádorem.
Thajsko projevilo zájem o šest stíhaček, ale lépe vyzbrojených, tak vznikl NA-68. Tyto stroje opět zabavilo americké letectvo, protože panovala obava, že se stanou japonskou kořistí. USAAC je požívalo především pro výcvik, ale bylo jim přiděleno "stíhačové" označení P-64. Pro novou úlohu byla zbytečná kanónová výzbroj a tak byla demontována. Jeden letoun přežil až do dnešních dnů a je majetkem Jeana Salise.
URL : https://www.valka.cz/North-American-P-64-t43710#172858Verze : 0
Vláďa
MOD
NA-68 byl původně navržen jako relativně levný a jednoduchý a zároveň moderní stíhač pro menší země. V podstatě jde o mírně upravený letoun NA-50, což byl stíhač exportovaný do Peru. 30. prosince 1939 objednalo šest kusů tohoto letounu Thajsko. NA-68 se lišil od NA-50 novými ocasními plochami s hranatější směrovkou a upraveným podvozkem, měl také těžší výzbroj, složenou ze dvou 7,62mm kulometů Browning-Colt v křídlech a dvou 20mm kanonů v gondolách pod křídly. Motor byl stejný jako u NA-50, Wright R-1820-77 Cyclone. Zvětšená hmotnost způsobila pokles výkonů, nejvyšší rychlost byla 270 mil za hodinu v 8700 stopách.
Všech šest NA-68 bylo v době, kdy Japonsko napadlo Thajsko ještě na cestě u Havaje, kde byly zabaveny americkou vládou a s označením P-64 přiděleny armádě. Obdržely také sériová čísla 41-19082/19087.
Protože P-64 nebyly příliš vhodné pro opravdový boj, byly po návratu do USA odzbrojeny a používány pro pokročilý výcvik na Luke Field v Arizoně. Thajské znaky byly nahrazeny USAAC, ale byl ponechán původní thajský maskovací nátěr. Nakonec sloužily jako spojovací letadla u Trainer Command. V roce 1943 byly zbylé P-64 přeznačeny na RP-64 (R= restricted) a vyloučeny z bojových úkolů. Byly posléze sešrotovány, ale jeden (41-19085, postupně s civilní registrací NX37498, XB-KUU a N68622) přežil ve sbírce Experimental Aircraft Association v Oskoshi ve Wisconsinu.
Všech šest NA-68 bylo v době, kdy Japonsko napadlo Thajsko ještě na cestě u Havaje, kde byly zabaveny americkou vládou a s označením P-64 přiděleny armádě. Obdržely také sériová čísla 41-19082/19087.
Protože P-64 nebyly příliš vhodné pro opravdový boj, byly po návratu do USA odzbrojeny a používány pro pokročilý výcvik na Luke Field v Arizoně. Thajské znaky byly nahrazeny USAAC, ale byl ponechán původní thajský maskovací nátěr. Nakonec sloužily jako spojovací letadla u Trainer Command. V roce 1943 byly zbylé P-64 přeznačeny na RP-64 (R= restricted) a vyloučeny z bojových úkolů. Byly posléze sešrotovány, ale jeden (41-19085, postupně s civilní registrací NX37498, XB-KUU a N68622) přežil ve sbírce Experimental Aircraft Association v Oskoshi ve Wisconsinu.
URL : https://www.valka.cz/North-American-P-64-t43710#178840Verze : 0
Aubi
MOD
... a pár fotografií
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/North-American-P-64-t43710#172862Verze : 0
Vláďa
MOD
Trojpohledový náčrtek
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/North-American-P-64-t43710#172860Verze : 0
Vláďa
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.