Nakadžima A6M2-N Suisen 2 [Rufe]

Nakajima A6M2-N Suisen 2 / 中島 A6M2-N ・ 二式水上戦闘機

     
Název:
Name:
Nakadžima A6M2-N
Originální název:
Original Name:
中島 二式水上戦闘機
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.12.1941-DD.09.1943 Nakajima Aircraft Company, Ltd., Koizumi /
Období výroby:
Production Period:
DD.12.1941-DD.09.1943
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
4 prototypy
323 sériová letadla
První vzlet:
Maiden Flight:
07.12.1941
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
plováky
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1923 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2462 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
2883 kg
Rozpětí:
Wingspan:
12,000 m
Délka:
Length:
10,132 m
Výška:
Height:
4,305 m
Plocha křídla:
Wing Area:
22,438 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
109,70 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Nakadžima NK1C Sakae 12 (Ha-32-12), vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 691 kW (940 k), 699 kW (950 k) při 2 500 ot/min v h= 4 200 m
Vrtule trojlistá Hamilton-Sumitomo HS CS 40B s konstantní rychlostí otáček o průměru 2 900 mm
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
518 l + 325 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
436 km/h v 5000 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
296 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
12,3 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6,72 min do 5000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
9760 m
Dolet:
Range:
1148 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
1778 km
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kulomet Type 97 ráže 7,7 mm s 500 náboji na hlaveň
2x pevný kanón Type 99-1 Model 3 ráže 20 mm se 100 granáty na hlaveň
Pumový náklad: 2x 60 kg, nebo 2x zápalná puma.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
中島 二式水上戦闘機 - Nakadžima Nišiki Suidžó Sentóki - Námořní plovákový stíhač Type 2.
Spojenecké kódové označení - Rufe.

Viz historie.
Zdroje:
Sources:
Famous Airplanes of the World, Type Zero Carrier Fighter Model 11-21, No.55, 1995-11, BunrinDo Co., Ltd., No ISBN.
Adam Jarski a Waldemar Pajdosz, Seria: Monografie Lotnicze Numer 7, Mitsubishi A6M Zero, Wydanie III, AJ-Press, Gdaňsk, 1995, ISBN 83-86208-25-2
Krzysztof Janowicz, Kagero Famous Airplanes 4 - Mitsubishi A6M2-N "Rufe", Kagero, Sandomierz, 2004, ISBN 83-89088-42-8
https://www.airwar.ru/enc/fww2/a6mn.html
https://www.combinedfleet.com/ijna/a6m.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-A6M2-N-Suisen-2-Rufe-t1278#250718Verze : 0
MOD

Nakajima A6M2-N


中島 二式水上戦闘機 / Ni-shiki suijō sentōki / Námořní plovákový stíhač Type 2


Japonské jméno: Suisen (neoficiální, zkrácené předchozí označení)


Allied reporting name: "Rufe"


Historie:
Přibližně rok před vypuknutím války v Pacifiku sestavilo velení japonského námořního letectva (海軍航空本部 - Kaigun Kōkū Hombu) specifikace plánu rozvoje 15-Shi. Tyto specifikace mimo jine obsahovaly technické požadavky na plovákový stíhací letoun. Kaigun Kōkū Hombu vybralo dva projekty, první projekt společnosti 川西航空機株式会社 – Kawanishi Kōkūki Kabushiki Kaisha (dále jen Kawanishi) představoval zcela nový letoun Kawanishi N1K1 , s druhým projektem se přihlásila společnost 中島飛行機株式会社 - Nakajima Hikōki Kabushiki Kaisha (dále jen Nakajima), její projekt námořnictvo označilo ve svém systému označování jako A6M2-N (N znamená, že se jedná o plovákový stíhací letoun a nikoliv, že jej vyrobila Nakajima). Kawanishi tedy navrhla zcela nový letoun s tehdy ještě neodladěným motorem Homare, techničtí důstojníci Kaigun Kōkū Hombu věděli, že tento letoun má značný výkonový potenciál, ale také zde byl předpoklad, že letoun bude mít před sebou delší dobu na dokončení, proto následně pomocí specifikací 16-Shi vyzvala společnost Nakajima, aby dle svého návrhu upravila osvědčenou palubní stíhačku A6M2 Rei-sen (Zero) do nové podoby.


Na projektu, továrně označením AS-1, pracovali od února 1941 inženýři Niitake a Tajima. Kolový podvozek byl odstraněn a nevyužitý prostor zaplechován. Na přední nosník křídla navázal šikmý pylon, který nesl centrální plovák. Na konce křídel byly namontovány dva malé vyrovnávací plováky. V centrálním plováku byla instalována ještě pomocná palivová nádrž. První prototyp vzlétl 7. 12. 1941, tedy v den, kdy přepadením námořní základny v Pearl Harboru začala válka v Pacifiku. Zkoušky, do kterých se zapojily ještě tři další prototypy, trvaly přibližně půl roku a od 2. 7. 1942 započala jejich sériová výroba.


Operační nasazení:
První jednotkou, která byla vyzbrojena tímto typem byla Yokosuka Kokutai, ta měla základnu v Tulagi. Plováková Zera odtud vzlétaly proti americkým průzkumným a bombardovacím letounům (B-17 Flying Fortress a B-24 Liberator) a to až do jejich úplného zničení - dne vylodění Američanů na Guadalcanalu. Rufe, takové bylo kodové spojenecké označení tohoto stíhače, operoval dále v oblati Šalamounových ostrovů (14. Kokutai). 452.Kokutai tento typ používala na Auletách a 934.Kokutai na základně Ambon operovala proti australskému letectvu. Zde byly letouny Rufe postupně nahrazovány modernějšími Kawanishi N1K1 Kyufu a tak vidíme, že splnily stíhací Rufe svou překlenovací úlohu dobře, svou operační činnost zakončily na jezeře Biwa na mateřském ostrově Honshu.
URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-A6M2-N-Suisen-2-Rufe-t1278#107125Verze : 3
MOD
Správné označení stroje je A6M2-N, spojenci mu dali kód "Rufe".
Na tomto typu létalo největší eso létající na plovákovém letounu v Pacifiku, jde o pilota jménem Eitoku Matsunaga létající u 934. letecké skupiny.
Jeho stroj nesl na směrovce označení "934-06" a přes zadní část trupu nesl žlutý blesk.
Ten, kdo se podívá na tento letoun, dokáže určitě s úctou ocenit 8 sestřelů tohoto stíhače, mezi kterými nechybí ani čtyřmotorový B-24 Liberator.




URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-A6M2-N-Suisen-2-Rufe-t1278#46060Verze : 0
Ještě jedno foto A6M2-N a na další fotce je jasný důkaz toho, že piloti Rufe byli protivníci, které musel pilot spojeneckého bombardéru brát vážně.
Na letadle "NI-II8" létal u 803. letecké skupiny Poručík Keizo Yamazaki.




URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-A6M2-N-Suisen-2-Rufe-t1278#46061Verze : 0
Použité prameny:
Rene J. Francillion PhD, Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, rok 1987, ISBN-13: 978-0870213137
William Green a Gordon Swanborough, The Complete Book of Fighters, Salamander Books Ltd; New Ed edition, rok 2001, ISBN-10: 1840652691
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
Tadeusz Januszewski, Krzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarki 1912-1945, tom1., Wydawnictwo Lampart, Warszawa, rok 2000, ISBN: 83-86776-56-0
Rene J. Francillion, The Mitsubishi A6M2 Zero-Sen, Aircraft in Profile, No. 129, Leatherhead, Surrey, UK: Profile Publications Ltd., rok 1966
Shigeru Nohara, A6M Zero in Action, Aircraft No.59, Carrollton, Texas: Squadron/Signal Publications, Inc., rok 1983, ISBN O-89747-141-5.
L+K 1/1976, Letadla 1939-45
https://www.combinedfleet.com/ijna/a6m.htm
www.airwar.ru/enc/fww2/a6mn.html
https://www.vectorsite.net/avzero.html
https://www.j-aircraft.com/research/WarPrizes.htm
https://base13.glasnet.ru/aoj/mi/a6m.htm
www.aviastar.org
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-A6M2-N-Suisen-2-Rufe-t1278#250719Verze : 0
MOD
Přiložím ještě trojpohledový náčrtek. Modrou barvou jsem označil plochu, kterou bylo nutno doplnit, aby se vyrovnal nárůst boční plochy před těžištěm letadla po montáži plováků.


URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-A6M2-N-Suisen-2-Rufe-t1278#107127Verze : 0
MOD
banner 1 top banner 5 top banner 6 top

Rozpočet

Rozpočet valka.cz 2019 : 85.000,- Kč
Příjmy doposud : 64.741,- Kč

♡ Chci přispět

HLEDÁME NOVÉ KOLEGY

Server valka.cz neustále hledá nové kolegy, kteří jsou ochotni pomoci s rozvojem a doplňováním obsahu, koordinací a kontrolou práce, moderováním příspěvků a další činností. Neváhejte a zapojte se do tvorby valka.cz v duchu hesla Čtenáři sobě :)

Přidejte se k nám!