Název: Name: | Letov Š-16 | |
Originální název: Original Name: | Letov Š-16 | |
Kategorie: Category: | průzkumný/pozorovací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1928-DD.MM.1932 Vojenská továrna na letadla Letov, Letňany | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1928-DD.MM.1932 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 89 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.11.1926 | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | dvouplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1400 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2450 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 15,30 m | |
Délka: Length: | 10,22 m | |
Výška: Height: | 3,23 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 46,40 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 52,7 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Škoda Lorraine Dietrich 12Cc o výkonu 331 kW/450 k dvoulistá dřevěná vrtule | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 709 kg | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 230 km/h v 0 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 190 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 33 min do 5000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 6500 m | |
Dolet: Range: | 500 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný 7,7mm kulomet Vickers vz.09, 300 nábojů 1x pohyblivý 7,7mm dvojkulomet Lewis vz.15, 600 nábojů 3x 200kg bomba 12x 20kg bomba | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | původně stavěny jako průzkumné Š-16 bez pumových závěsů a bombardovací ŠB-16 se závěsníky, později byly závěsníky doplněny na všechny stroje | |
Zdroje: Sources: | Krumbach, Jan. Letov Š-16, L+K 1983/12-14. Fidler, J. Sluka, V. Encyklopedie branné moci Republiky československé 1920-38, Libri 2006. ISBN 80-7277-256-2. |
URL : https://www.valka.cz/Letov-S-16-t3761#10414Verze : 0
Admin
MOD
Letov Š-16
Letov Š-16 a na něj navazující typová řada představují pravděpodobně exportně nejúspěšnější a nejslavnější letoun konstruktéra Aloise Šmolíka. Podnět ke konstrukci tohoto stroje dalo v roce 1925 MNO (Ministerstvo národní obrany), které potřebovalo vhodný moderní cvičný a pozorovací letoun s delším doletem, který měl u pozorovacích útvarů nahradit zastaralé kořistní letouny.
Příhradový drak letounu byl narozdíl od předchozích Šmolíkových letounů řešen jako celokovový a byl svařen z duralových trubek a pásů. Potah trupu a křídla byl potom ponechán plátěný s překližkovými výztuhami náběžných hran křídel a ocasních ploch a kovovou kapotáží motorového prostoru. Prostory mezi trubkovými příhradami byly vyplněny zdvojenými kovovými napínacími strunami, které dále podpořily celkovou tuhost konstrukce letounu. Jako motorová jednotka základního provedení letounu Š-16 byl zvolen řadový motor Lorraine Dietrich 12Cc s kapalinovým chlazením a čelním chladičem. Motor byl převodovkou přizpůsoben pro dvoulistou dřevěnou vrtuli s rychlostním stoupáním pro zabezpečení vysoké maximální a cestovní rychlosti. V trupu byly vestavěny dvě nekryté pilotní kabiny s kompletními sadami pilotních přístrojů a radiotelegrafickou stanicí a fotokamerou v zadním pilotním prostoru.
Jako výzbroj byl použit jeden pevný synchronizovaný kulomet ráže 7,65 mm na pravé horní straně motorového krytu a pohyblivý dvojkulomet ráže 7,65 mm na oběžném kruhu v zadním pilotním prostoru (dvojkulomet je použit pouze u verze ŠB-16).
První prototyp (označený L-BAAP) byl na letišti Kbely zalétán v listopadu roku 1926 a po ukončení základních letových zkoušek byl přepraven na leteckou výstavu v Paříži kde byly pro nový letoun hledáni potencionální zahraniční zákazníci. Po návratu byl prototyp podroben sérii vojskových zkoušek na jejichž základě došlo k podání objednávky v níž se MNO zavázalo odebrat 50 kusů letounů Letov Š-16. Tato objednávka byla podmíněna dodáním nejprve tří předsériových letounů Š-16 a později dvou Š-16 a jednoho Š-17 (Š-16 s výkonnějším motorem BD-500) pro porovnávací zkoušky s letouny Aero A-30 a Avia BH-23, která však k porovnávacím zkouškám dodána nebyla.
Po provedení porovnávacích zkoušek byla v roce 1928 objednávka potvrzena a rozšířena na 89 kusů přičemž část měla být v základním provedení Š-16 (45 kusů) a zbytek v provedení ŠB-16 což byla modifikace Š-16 pro denní bombardování. Výroba letounů se díky problémům s dodávkami motorů protáhla až do roku 1932 kdy už ale byly letouny Š-16 zastaralé. Ve výzbroji československého letectva se letouny Letov Š-16 a ŠB-16 udržely až do roku 1936 kdy byly postupně nahrazeny modernějšími letounu Letov Š-328.
Zdroje:
Letov Š-16 a na něj navazující typová řada představují pravděpodobně exportně nejúspěšnější a nejslavnější letoun konstruktéra Aloise Šmolíka. Podnět ke konstrukci tohoto stroje dalo v roce 1925 MNO (Ministerstvo národní obrany), které potřebovalo vhodný moderní cvičný a pozorovací letoun s delším doletem, který měl u pozorovacích útvarů nahradit zastaralé kořistní letouny.
Příhradový drak letounu byl narozdíl od předchozích Šmolíkových letounů řešen jako celokovový a byl svařen z duralových trubek a pásů. Potah trupu a křídla byl potom ponechán plátěný s překližkovými výztuhami náběžných hran křídel a ocasních ploch a kovovou kapotáží motorového prostoru. Prostory mezi trubkovými příhradami byly vyplněny zdvojenými kovovými napínacími strunami, které dále podpořily celkovou tuhost konstrukce letounu. Jako motorová jednotka základního provedení letounu Š-16 byl zvolen řadový motor Lorraine Dietrich 12Cc s kapalinovým chlazením a čelním chladičem. Motor byl převodovkou přizpůsoben pro dvoulistou dřevěnou vrtuli s rychlostním stoupáním pro zabezpečení vysoké maximální a cestovní rychlosti. V trupu byly vestavěny dvě nekryté pilotní kabiny s kompletními sadami pilotních přístrojů a radiotelegrafickou stanicí a fotokamerou v zadním pilotním prostoru.
Jako výzbroj byl použit jeden pevný synchronizovaný kulomet ráže 7,65 mm na pravé horní straně motorového krytu a pohyblivý dvojkulomet ráže 7,65 mm na oběžném kruhu v zadním pilotním prostoru (dvojkulomet je použit pouze u verze ŠB-16).
První prototyp (označený L-BAAP) byl na letišti Kbely zalétán v listopadu roku 1926 a po ukončení základních letových zkoušek byl přepraven na leteckou výstavu v Paříži kde byly pro nový letoun hledáni potencionální zahraniční zákazníci. Po návratu byl prototyp podroben sérii vojskových zkoušek na jejichž základě došlo k podání objednávky v níž se MNO zavázalo odebrat 50 kusů letounů Letov Š-16. Tato objednávka byla podmíněna dodáním nejprve tří předsériových letounů Š-16 a později dvou Š-16 a jednoho Š-17 (Š-16 s výkonnějším motorem BD-500) pro porovnávací zkoušky s letouny Aero A-30 a Avia BH-23, která však k porovnávacím zkouškám dodána nebyla.
Po provedení porovnávacích zkoušek byla v roce 1928 objednávka potvrzena a rozšířena na 89 kusů přičemž část měla být v základním provedení Š-16 (45 kusů) a zbytek v provedení ŠB-16 což byla modifikace Š-16 pro denní bombardování. Výroba letounů se díky problémům s dodávkami motorů protáhla až do roku 1932 kdy už ale byly letouny Š-16 zastaralé. Ve výzbroji československého letectva se letouny Letov Š-16 a ŠB-16 udržely až do roku 1936 kdy byly postupně nahrazeny modernějšími letounu Letov Š-328.
Zdroje:
V. Němeček: Československá letadla 1
Archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Letov-S-16-t3761#180706Verze : 1
Letov ŠB-16 je bombardovací variantou pozorovacího letounu Letov Š-16 (výroba probíhala souběžně). Ze zadního pilotního prostoru byla demontována fotokamera a na obrubu zadního pilotního prostoru byla umístěna malá pevná aerodynamická nástavba a mechanický oběžný kruh s dvojkulometem ráže 7,65 mm s municí v bubnových zásobnících (2 ve zbrani a 10 ve schránkách v trupu).
Pod centroplán byly umístěny čtyři závěsy pro pumy až do celkové váhy 300 kg (2x100 kg, 2x50 kg). Pumový zaměřovač byl umístěn v zadním pilotním prostoru v proskleném průhledu v podlaze. Několik letounů ŠB-16 bylo později pokusně vybaveno samosvornými nádržemi.
Zdroje:
Pod centroplán byly umístěny čtyři závěsy pro pumy až do celkové váhy 300 kg (2x100 kg, 2x50 kg). Pumový zaměřovač byl umístěn v zadním pilotním prostoru v proskleném průhledu v podlaze. Několik letounů ŠB-16 bylo později pokusně vybaveno samosvornými nádržemi.
Zdroje:
V. Němeček: Československé letectvo 1
Archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Letov-S-16-t3761#180712Verze : 1
...
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Letov-S-16-t3761#27167Verze : 0
Dvě, bohužel tragické, zajímavosti z doby používání Š-16 v čs. letectvu.
Z hořícího stroje Š-16.30 se 4. srpna 1931 jako druhý čs. letec zachránil padákem pilot des. B. Stein, padák pozorovatele por. J. Mlejnka se zachytil o ocasní plochy stroje a ten zahynul.
19. září 1931 na stroji Š-16.27 zahynuli v mlze po nárazu do kopce u obce Útěchov u Svitav plk. A. Charvát a npor. K. Brožek. Augustin Charvát byl veteránem 1. sv. války v řadách francouzského letectva a v okamžiku havárie byl velitelem Leteckého pluku 1.
zdroje
J. Krumbach - Monografie Letov Š-16, L+K 1983/14, str. 553
www.leteckabadatelna.cz
Z hořícího stroje Š-16.30 se 4. srpna 1931 jako druhý čs. letec zachránil padákem pilot des. B. Stein, padák pozorovatele por. J. Mlejnka se zachytil o ocasní plochy stroje a ten zahynul.
19. září 1931 na stroji Š-16.27 zahynuli v mlze po nárazu do kopce u obce Útěchov u Svitav plk. A. Charvát a npor. K. Brožek. Augustin Charvát byl veteránem 1. sv. války v řadách francouzského letectva a v okamžiku havárie byl velitelem Leteckého pluku 1.
zdroje
J. Krumbach - Monografie Letov Š-16, L+K 1983/14, str. 553
www.leteckabadatelna.cz
URL : https://www.valka.cz/Letov-S-16-t3761#236906Verze : 1
agnes
MOD
Boční pohled na letoun
přední pohled
Zdroj: www.militaryphotos.net
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
přední pohled
URL : https://www.valka.cz/Letov-S-16-t3761#336947Verze : 0
Několik pohledů na konstrukci letounu, odkrytovaný motor, trup bez krytů a křídel, zde viniká zvláště konstrukce křídla a v pohled přímo do výroby. Za povšimnutí stojí dopravní letoun v pozadí.
Zdroj:
L+K 21/1987
Zdroj:
L+K 21/1987
Zdroj:
L+K 21/1987
Detailní pohled na odkrytý pilotní prostor, vyniká obzvláště místo střelce, dobře je vidět i lafetace kulometného dvojčete
Zdroj:
L+K 20/1987
Základní konstrukce trupu
Zdroj:
L+K 20/1987
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Letov Š-16 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Zdroj:
L+K 21/1987
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Letov Š-16 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Zdroj:
L+K 21/1987
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Letov Š-16 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Zdroj:
L+K 21/1987
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Letov Š-16 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Detailní pohled na odkrytý pilotní prostor, vyniká obzvláště místo střelce, dobře je vidět i lafetace kulometného dvojčete
Zdroj:
L+K 20/1987
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Letov Š-16 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Základní konstrukce trupu
Zdroj:
L+K 20/1987
URL : https://www.valka.cz/Letov-S-16-t3761#528075Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.