Main Menu
User Menu

Letov Š-16

Letov ŠB-16

     
Název:
Name:
Letov Š-16
Originální název:
Original Name:
Letov Š-16
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1928-DD.MM.1932 Vojenská továrna na letadla Letov, Letňany
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1928-DD.MM.1932
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
89
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.11.1926
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1400 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2450 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
15,30 m
Délka:
Length:
10,22 m
Výška:
Height:
3,23 m
Plocha křídla:
Wing Area:
46,40 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
52,7 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Škoda Lorraine Dietrich 12Cc o výkonu 331 kW/450 k
dvoulistá dřevěná vrtule
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
709 kg
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
230 km/h v 0 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
190 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
33 min do 5000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
6500 m
Dolet:
Range:
500 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x pevný 7,7mm kulomet Vickers vz.09, 300 nábojů
1x pohyblivý 7,7mm dvojkulomet Lewis vz.15, 600 nábojů

3x 200kg bomba
12x 20kg bomba
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
původně stavěny jako průzkumné Š-16 bez pumových závěsů a bombardovací ŠB-16 se závěsníky, později byly závěsníky doplněny na všechny stroje
Zdroje:
Sources:
Krumbach, Jan. Letov Š-16, L+K 1983/12-14.
Fidler, J. Sluka, V. Encyklopedie branné moci Republiky československé 1920-38, Libri 2006. ISBN 80-7277-256-2.
URL : https://www.valka.cz/Letov-S-16-t3761#10414Verze : 0
MOD
Letov Š-16

Letov Š-16 a na něj navazující typová řada představují pravděpodobně exportně nejúspěšnější a nejslavnější letoun konstruktéra Aloise Šmolíka. Podnět ke konstrukci tohoto stroje dalo v roce 1925 MNO (Ministerstvo národní obrany), které potřebovalo vhodný moderní cvičný a pozorovací letoun s delším doletem, který měl u pozorovacích útvarů nahradit zastaralé kořistní letouny.

Příhradový drak letounu byl narozdíl od předchozích Šmolíkových letounů řešen jako celokovový a byl svařen z duralových trubek a pásů. Potah trupu a křídla byl potom ponechán plátěný s překližkovými výztuhami náběžných hran křídel a ocasních ploch a kovovou kapotáží motorového prostoru. Prostory mezi trubkovými příhradami byly vyplněny zdvojenými kovovými napínacími strunami, které dále podpořily celkovou tuhost konstrukce letounu. Jako motorová jednotka základního provedení letounu Š-16 byl zvolen řadový motor Lorraine Dietrich 12Cc s kapalinovým chlazením a čelním chladičem. Motor byl převodovkou přizpůsoben pro dvoulistou dřevěnou vrtuli s rychlostním stoupáním pro zabezpečení vysoké maximální a cestovní rychlosti. V trupu byly vestavěny dvě nekryté pilotní kabiny s kompletními sadami pilotních přístrojů a radiotelegrafickou stanicí a fotokamerou v zadním pilotním prostoru.

Jako výzbroj byl použit jeden pevný synchronizovaný kulomet ráže 7,65 mm na pravé horní straně motorového krytu a pohyblivý dvojkulomet ráže 7,65 mm na oběžném kruhu v zadním pilotním prostoru (dvojkulomet je použit pouze u verze ŠB-16).

První prototyp (označený L-BAAP) byl na letišti Kbely zalétán v listopadu roku 1926 a po ukončení základních letových zkoušek byl přepraven na leteckou výstavu v Paříži kde byly pro nový letoun hledáni potencionální zahraniční zákazníci. Po návratu byl prototyp podroben sérii vojskových zkoušek na jejichž základě došlo k podání objednávky v níž se MNO zavázalo odebrat 50 kusů letounů Letov Š-16. Tato objednávka byla podmíněna dodáním nejprve tří předsériových letounů Š-16 a později dvou Š-16 a jednoho Š-17 (Š-16 s výkonnějším motorem BD-500) pro porovnávací zkoušky s letouny Aero A-30 a Avia BH-23, která však k porovnávacím zkouškám dodána nebyla.

Po provedení porovnávacích zkoušek byla v roce 1928 objednávka potvrzena a rozšířena na 89 kusů přičemž část měla být v základním provedení Š-16 (45 kusů) a zbytek v provedení ŠB-16 což byla modifikace Š-16 pro denní bombardování. Výroba letounů se díky problémům s dodávkami motorů protáhla až do roku 1932 kdy už ale byly letouny Š-16 zastaralé. Ve výzbroji československého letectva se letouny Letov Š-16 a ŠB-16 udržely až do roku 1936 kdy byly postupně nahrazeny modernějšími letounu Letov Š-328.

Zdroje:
V. Němeček: Československá letadla 1
Archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Letov-S-16-t3761#180706Verze : 1
Letov ŠB-16 je bombardovací variantou pozorovacího letounu Letov Š-16 (výroba probíhala souběžně). Ze zadního pilotního prostoru byla demontována fotokamera a na obrubu zadního pilotního prostoru byla umístěna malá pevná aerodynamická nástavba a mechanický oběžný kruh s dvojkulometem ráže 7,65 mm s municí v bubnových zásobnících (2 ve zbrani a 10 ve schránkách v trupu).

Pod centroplán byly umístěny čtyři závěsy pro pumy až do celkové váhy 300 kg (2x100 kg, 2x50 kg). Pumový zaměřovač byl umístěn v zadním pilotním prostoru v proskleném průhledu v podlaze. Několik letounů ŠB-16 bylo později pokusně vybaveno samosvornými nádržemi.

Zdroje:
V. Němeček: Československé letectvo 1
Archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Letov-S-16-t3761#180712Verze : 1
...
Letov Š-16 -


URL : https://www.valka.cz/Letov-S-16-t3761#27167Verze : 0
Dvě, bohužel tragické, zajímavosti z doby používání Š-16 v čs. letectvu.


Z hořícího stroje Š-16.30 se 4. srpna 1931 jako druhý čs. letec zachránil padákem pilot des. B. Stein, padák pozorovatele por. J. Mlejnka se zachytil o ocasní plochy stroje a ten zahynul.


19. září 1931 na stroji Š-16.27 zahynuli v mlze po nárazu do kopce u obce Útěchov u Svitav plk. A. Charvát a npor. K. Brožek. Augustin Charvát byl veteránem 1. sv. války v řadách francouzského letectva a v okamžiku havárie byl velitelem Leteckého pluku 1.


zdroje
J. Krumbach - Monografie Letov Š-16, L+K 1983/14, str. 553
www.leteckabadatelna.cz
URL : https://www.valka.cz/Letov-S-16-t3761#236906Verze : 1
MOD
Boční pohled na letoun

Zdroj: www.militaryphotos.net

Letov Š-16 -


Letov Š-16 - přední pohled

přední pohled
URL : https://www.valka.cz/Letov-S-16-t3761#336947Verze : 0
Několik pohledů na konstrukci letounu, odkrytovaný motor, trup bez krytů a křídel, zde viniká zvláště konstrukce křídla a v pohled přímo do výroby. Za povšimnutí stojí dopravní letoun v pozadí.
Letov Š-16 - Zdroj:
L+K 21/1987

Zdroj:
L+K 21/1987

Letov Š-16 - Zdroj:
L+K 21/1987

Zdroj:
L+K 21/1987

Letov Š-16 - Zdroj:
L+K 21/1987

Zdroj:
L+K 21/1987

Letov Š-16 - Detailní pohled na odkrytý pilotní prostor, vyniká obzvláště místo střelce, dobře je vidět i lafetace kulometného dvojčete
Zdroj:
L+K 20/1987

Detailní pohled na odkrytý pilotní prostor, vyniká obzvláště místo střelce, dobře je vidět i lafetace kulometného dvojčete
Zdroj:
L+K 20/1987

Letov Š-16 - Základní konstrukce trupu
Zdroj:
L+K 20/1987

Základní konstrukce trupu
Zdroj:
L+K 20/1987

URL : https://www.valka.cz/Letov-S-16-t3761#528075Verze : 0