Main Menu
User Menu
Typ Škoda PA-II vychádzal zo svojho predchodcu Škoda PA-I. Tvoril ho identický podvozok, no dostal novú, moderne zaoblene tvarovanú karosériu. Konštrukcia pripomínala "korytnačku/želvu", preto sa takýto viacmenej neoficiálny názov zachoval.
V roku 1923 bolo objednaných 12 vozidiel a tie boli výrobcom dodané v období medzi 12/1924 až 1/1925. Armáda ich prebrala no neboli nikdy oficiálne prijaté do výzbroje a preto ani neobdržali označenie OA vz.23.
Stroje obdržali evidenčné čísla NIX58 - NIX 69 (12 ks), v roku 1927 boli tri vozidlá predané viedenskej polícii a boli nanovo prečíslované na 13267-13275 (9 ks). Keď bolo dovolené firme Škoda predať trojicu strojov viedenskej polícii, mali obdržať ako náhradu od Škodovky trojicu novších PA-III(OA vz.27).
Stroj bol v teréne kvôli vysokej hmotnosti a malej svetlej výške neohrabaný a bojový priestor bol stiesnený.
Vozidlá sa aktívne zúčastňovali prehliadok a cvičení až do roku 1937, v tomto roku boli zvyšné stroje predané českej polícii.
Viedenskej polícii poslúžili i pri potláčaní nacistického puču z roku 1934, pri ktorom bol zavraždený rakúsky kancelár. Stroje neskôr naďalej slúžili v rôznych jednotkách polície. Dve vozidlá boli začlenené do rakúsko-chorvátskej 16. policajnej obrnenej roty a boli v jej rámci používané v poriadkovej polícii v chorvátskom Somobore. Pred koncom vojny v 4/1945 boli stroje pravdepodobne znehodnotené a opustené ustupujúcimi posádkami.
V roku 1927 vznikol na rovnakej platforme prototyp delového obrneného automobilu PA-II-děl.




hmotnosť 7,36t
dĺžka 6,00m
šírka 2,16m
výška 2,44m
motor 4valec Škoda s objemom 9730cm3 (70k pri 1500ot/min)
max.rýchlosť 70 km/hod
dojazd 250km
pancierovanie 3-5,5mm
výzbroj 4x guľomet Maxim 08 (6250 nábojov)
posádka 5 mužov
brod 40cm
stena 30cm
priekopa 45cm





*zdroj:



Vladimír Francev, Charles K. Kliment - Československá obrněná vozidla 1918-1948, vydavateľstvo ARES, 2.vydanie Praha 2004, ISBN 80-86158-40-3
Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs - Obrněná technika 5, Střední Evropa 1919-1945 1.část, vydavateľstvo ARES, Praha 2004, ISBN 80-86158-32-2


Prehľad útočnej vozby PA-II
CZK - Škoda PA-II  -


CZK - Škoda PA-II  -


CZK - Škoda PA-II  - Kuriózna fotografia stroja v nemeckých službách. Neviem,či sa jedná o rakúsky, či československý stroj. Stroj má namontovanú rámovú anténu. Nasadenie stroja bolo pravdepodobne mimo hlavných frontových línií, pravdepodobne v jednotkách na okupovaných územiach.

Kuriózna fotografia stroja v nemeckých službách. Neviem,či sa jedná o rakúsky, či československý stroj. Stroj má namontovanú rámovú anténu. Nasadenie stroja bolo pravdepodobne mimo hlavných frontových línií, pravdepodobne v jednotkách na okupovaných územiach.
CZK - Škoda PA-II  -


CZK - Škoda PA-II  -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-II-t37064#138984Verze : 2
MOD
Rakúsko
CZK - Škoda PA-II  -


CZK - Škoda PA-II  -


CZK - Škoda PA-II  -


CZK - Škoda PA-II  -


CZK - Škoda PA-II  -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-II-t37064#159101Verze : 0
MOD
K fotce 7.7 jde o německý stroj, označení jednotky na pravé straně je myslím jasné, Rakušané ho pokud vím neužívali, i anténa působí dost improvizovaně, její svod je veden do střílny kulometu
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-II-t37064#159155Verze : 1
Myslel som, aký je jeho pôvod. Ten biely obdĺžnik môže byť zatreté československé ev.číslo, hmmm ?
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-II-t37064#159156Verze : 1
MOD
Myslím že je to standardní podklad pod číslo WH, to ČS bylo přetřeno (pokud by šlo o původ z naší armády) už při nátěru tou tmavou barvou (asi "panzer grau" ) která překryla původní skvrnitou nebo světlou barvu (naší nebo rakouskou) obdélníky SPZ se na pancéřová vozidla malovaly běžně na pancíř a je jen otázkou jestli to že tam není nic napsáno je proto že to nikdo neudělal nebo zasáhl cenzor. Ale na přetření ČS označení nevěřím, to zmizelo už při přestříkání (pokud tam bylo) Podle tohohle "rakouský" a "ČS" stroj nerozeznáme, bohužel.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-II-t37064#159159Verze : 0
Zaujímavé prežitie želvičky až do konca 2.svetovej vojny.
Plus ďalšie fotá.


www.ebay.com
modelforum.upce.cz
CZK - Škoda PA-II  -


CZK - Škoda PA-II  -


CZK - Škoda PA-II  -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-II-t37064#185227Verze : 0
MOD

Citace - brano :

OK, o Zemskom úrade v právomoci MV viem houby a zo znalostí struktúry MV, polície, četnictva a pod. v tých časoch som na tom rovnako, takže pls o upresnenie formálneho (dnešného ľudového) názvu polície tej doby, v ktorých boli Želvy. Takže ak tu rozoberáme nejaké slovíčkarenie, tak to pls upresni a uveď na pravú mieru.


O stavoch Želv vychádzam zo zdrojov uvedených vyššie. Dokonca i zmienku o polícii.


A pls, uveď to v nejakom kompaktnom celku hodnom faktografického príspevku, nech môžem túto diskusiu z faktografickej témy vymazať.



docela nechápu začátek tohoto tvého příspěvku.


Evidentně si opisoval z knihy "Čsl. obrněná vozidla", kde je také ta pitomá formulace.


Želvy byly u policejních úřadů v Moravské Ostravě, Liberci a Mostě. Tedy, u každého policejního ředitelství se nacházely 3 želvy. Bohužel, nikdo neví, nebo doposud se mi to nepodařilo vypátrat, které želvy - která čísla - byla u kterých policejních ředitelství.
Tyto želvy byly nasazeny i v rámci jednotek SOS, jediná mně známá fotka z tohoto období je jedna liberecká želva na hraničním přechodu v Novém Městě pod Smrkem.


Kdyby někdo věděl čísla želv, který byly u kterých policejních ředitelství, nebo měl nějakou fotku želvy z nasazení na hranci v roce 38, budu mu říkat velkovezíre!
Této stránce historii želev sme eště mnoho dlužni!!


Doufám, že se moje příspěvky, co se týče informační hodnoty se zlepšují Smile Smile
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-II-t37064#213852Verze : 0
Ide o to, že neviem, aká bola štruktúra a oficiálne názvy policajných zložiek za 1.republiky. Ak je "česká polícia" nevhodné pomenovanie, tak to chce samozrejme opravu. Detto rozmiestnenie jednotlivých strojov. Áno zmienka o polícii je v Čsl.vozidlách a lokality, kde sa nachádzali stroje je z Pejčochovej OT 5. Informačná hodnota sa zvyšuje, dúfam, že neustane a najnovšie zistenia nám nezostanú utajené. Very Happy
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-II-t37064#213894Verze : 0
MOD
Doplnil bych pár drobností:


Motor:


čtyřtakt, čtyřválec - válce ve dvou blocích
70 HP při 1400 ot/min
vrtání - 135 mm
zdvih - 170 mm
objem válců - 9,7 l
karburátor Zenith T.D. , zapalován Bosch
do dalších podrobností se nebudu pouštět,


řazení - čtyři rychlosti vpřed a to samé vzad.


Rychlost vozidla při 1400 otáčkách za minutu:
I. stupeň - 10,5 km/h
II. stupeň - 17,5
III. stupeň - 30,5
IV. stupeň - 40


Základní číselné údaje o vozidle:


délka vozidla - 6000 mm
šířka vozidla - 2160 mm
výška vozidla - 2600 mm
rozchod kol - 1680 mm
rozvor náprav - 3800 mm
nejmenší otočný rádius - 9000 mm
váha vozidla - 7360 kg


nejvyšší rychlost - 70 km/h
spotřeba benzínu na 100 km - 42 kg
spotřeba oleje na 100 km - 3 kg
akční rádius - 250 km
stoupavost na tvrdé silnici - 20,6 stupně
stoupavost na špatné cestě v terénu - 11,5 stupně


množství vody v motoru a chladiči a potrubí - 98 l
obsah benzínové nádrže - hlavní - 145 l
obsah benzínové nádrže záložní - 28,5 l
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-II-t37064#213971Verze : 0
Diskuse

Citace - brano :


Vozidlá sa aktívne zúčastňovali prehliadok a cvičení až do roku 1937, kedy boli zvyšné stroje predané českej polícii.



když už Československé policii


zajímavé je i nasazení želv v rámci stráže obrany státu, škoda, že v úvodním článku o tom není vůbec zmínka
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-II-t37064#213842Verze : 0
česká = upresnené regionálne určenie pôsobiska (Praha, Brno)


Namiesto povzdychnutia nad nedostatkom článku, by som ťa poprosil doplniť tému. Ak teda máš i nejaké iné infá, než všeobecné, že v rámci policajnenej práce boli stroje nasadené i v pohraničných hliadkach, tak pls prispej. Inak má tvoj príspevok slabú informačnú hodnotu.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-II-t37064#213846Verze : 0
MOD

Citace - brano :

česká = upresnené regionálne určenie pôsobiska (Praha, Brno)



bohužel, žádná česká policie v té době neexistovala a želvy nebyly dislokovány u policie ani v Praze, ani v Brně


Citace - brano :


Namiesto povzdychnutia nad nedostatkom článku, by som ťa poprosil doplniť tému. Ak teda máš i nejaké iné infá, než všeobecné, že v rámci policajnenej práce boli stroje nasadené i v pohraničných hliadkach, tak pls prispej. Inak má tvoj príspevok slabú informačnú hodnotu.



bohužel, k želvám nevím víc, na rozdíl třeba od "tatrovek 30", než co bylo publikováno. Opisovat knížky se mi nechce. Ale jestli je to pro vás zajímavé, něco opíšu Smile
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-II-t37064#213847Verze : 0
OK, o Zemskom úrade v právomoci MV viem houby a zo znalostí struktúry MV, polície, četnictva a pod. v tých časoch som na tom rovnako, takže pls o upresnenie formálneho (dnešného ľudového) názvu polície tej doby, v ktorých boli Želvy. Takže ak tu rozoberáme nejaké slovíčkarenie, tak to pls upresni a uveď na pravú mieru.


O stavoch Želv vychádzam zo zdrojov uvedených vyššie. Dokonca i zmienku o polícii.


A pls, uveď to v nejakom kompaktnom celku hodnom faktografického príspevku, nech môžem túto diskusiu z faktografickej témy vymazať.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-II-t37064#213850Verze : 0
MOD