Název: Name: | Bachem Ba 349 A Natter | |
Originální název: Original Name: | Bachem Ba 349 A Natter | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1944-DD.MM.1945 Bachem-Werke GmbH, Waldsee / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1944-DD.MM.1945 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 36 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 03.11.1944 pilotovaný, ve vleku / towed, manned 25.02.1945 vertikální vzlet s motorem, bez pilota / powered vertical flight, unmanned 01.03.1945 vertikální vzlet s motorem, pilotovaný / powered vertical flight, manned | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | jiné | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | jiný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | jiné | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | ? kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2200 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 3,60 m | |
Délka: Length: | 6,00 m | |
Výška: Height: | 2,20 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 3,60 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | raketový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | 1x Walter HWK 109-509 A-2 o tahu 16,68 kN 4x pomocné rakety Schmidding SG-34 (109 533) | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 450 l T-Stoff 250 l C-Stoff | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 1000 km/h v 5000 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 800 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 185 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 1.27 min do 15000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 14000 m | |
Dolet: Range: | 40 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 70 km | |
Výzbroj: Armament: | 32x neřízená raketa R4M (Grosse Rohrbatterie 108) ráže 55 mm nebo 24x neřízená raketa Hs 217 Föhn ráže 73 mm | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | Myhra, David. Bachem Ba 349 Natter. Schiffer Publishing, Atglen. ISBN 0-7643-1032-1. Němeček, Václav. Bachem Ba 349 Natter, L+K 1983/26. Smith, J. R.; Kay, Anthony L. German Aircraft of the Second World War. Conway Maritime Press, London 1972. ISBN 8-5177-836-4. Nowarra, Heinz J. Die deutsche Luftrüstung 1933-1945, Band 1: Flugzeugtypen AEG-Dornier. Bernard & Graefe Verlag, Koblenz 1993. ISBN 3-7637-5465-2. |
URL : https://www.valka.cz/Bachem-Ba-349-Natter-t898#530584Verze : 2
Aubi
MOD
Zúfalé pokusy poslednej záchrany
Z návrhov štyroch firiem, ktoré predložily projekty malých lietadiel určených k bodovej obrane objektov, vybralo Ríšské ministerstvo letectva k praktickým skúškam Bachem Ba-349 Natter. Výber údajne ovplyvnil velitel SS H. Himmler, ktorý chcel získať väčší vplyv v nemeckej armáde. Stroj mal byť lacný, výhodný pre veľkosériovú výrobu a jeho riadienie mal zvládnuť aj len veľmi zbežne vycvičený pilot. V konečnej podobe pripomínal Ba-349 najviac pilotovanú protilietadlovú raketu. Mal s využitím hlavného raketového motora a štyroch pomocných rakiet štartovať zo zvislej rampy, a autopilot ho potom naviedol do blízkosti cieľa (americké bombardéry). Tam mal pilot prevziať riadenie a po odhodení predného krytu odpáliť zo vzdialenosti 100-50 m proti bombardérom salvu neriadených rakiet. potom by sa v strmhlavom lete vzdialil od protivníka, v menšej výške sa stúpaním zbavil prebytku rýchlosti a po odstrelení prednej časti mal stroj opustit a pristáť na padáku. Na padáku sa mal zniesť i zadná časť trupu s raketovým motorom.
Rôzne firmy vyrobili asi 30 sériových Natterov. Z 10 strojov objednaných vo firme Hirth bol dokončený iba jeden a tri boli zmontované len čiastočne. Spojenci ukoristili celkom 4 exempláre, z toho po ich testoch v roku 1945 prežil iba jediný (dnes je exponátom v Smithsonian Institution).
Celý trup byl ze dřeva - kostra obvykle ze smrkových latí či laminované borovice, přičemž na každou přepážku byly použity dvě latě o síle 5 mm, kostra byla potažena překližkou, která ovšem měla různé tloušťky. Na přídi měla 5 mm, na střední části trupu 3 mm a na zadní části 2 mm. V budoucnu se počítalo, že bude použita i tvrzená bakelitová lepenka o 5 mm. Spoje byly jištěny klihem a hřebíky o délce 25 mm. Trup jako takový se de facto dělil na dvě části. Příď opatřená ve špičce krytem z plexiskla (to mělo ochrannou funkci vůči raketám) sloužila jako nosič raketové výzbroje a jednoduchého zaměřovače a od zbytku trupu byla oddělena pancéřovou přepážkou o síle 15 mm. Ve střední části trupu pak bylo vše důležité co mělo být zachráněno padákem - autopilot, pilotní kabina, křídla, motor, nádrže s palivovou soustavou a ocasní plochy s tryskou.
Pilotní kabina byla velmi chudá, pilot měl k dispozici pouze výškoměr, rychloměr a umělý horizont. Sedačka byla z překližky, nožní pedály z dřevěného prkénka. Čelní štítek se skládal ze tří neprůstřelných tvrzených skel, v bocích pak bylo po jednom čtvercovém oknu. Kryt kabiny se odsunoval směrem dozadu (u prvních prototypů se odklápěl do strany). Za pilotem byla umístněna zadní pancéřová přepážka opět o síle 15 mm. Za touto přepážkou byl umístněn autopilot typu Patin, který řídil samotný let od startu po dokončení výstupu
Výbroj letounu byla také zastoupena protileteckými neřízenými střelami typu R4M Orkan. R4M byla raketa na tuhé pohonné hmoty, měla ráži 55 mm, délku 812 mm, hmotnost 3,85 kg a byla vybavena trhací náloží o hmotnosti 0,52 kg. Rychlost jejího letu byla maximálně 525 m/s. Její stabilizace byla zajištěna křídly, které se rozevíraly až po odpálení. Do přídě Ba 349 se vešlo 34 těchto raket.
Bojové nasadenie Natteru
1. Štart: Natter nebol nikdy použitý v boji. Podľa plánu mal vzlietať zo zvislej rampy a rýchle dosiahnuť operačnú výšku. Počas tejto fáze riadil stroj autopilot.
2. Útok: V patričnej vzdialenosti od cieľa pilot odhodil kryt na špici lietadla a odpálil salvu neriadených rakiet.
3. Zostup: Po odpálení rakiet sa mal stroj strmhlavým letom dostať do výšky asi 4000 metrov.
4. Pristátie: Teraz mal pilot odstreliť predok trupu a opustiť stroj. Zadná časť s motorom i pilot potom pristáli pomocou padáku.
Z návrhov štyroch firiem, ktoré predložily projekty malých lietadiel určených k bodovej obrane objektov, vybralo Ríšské ministerstvo letectva k praktickým skúškam Bachem Ba-349 Natter. Výber údajne ovplyvnil velitel SS H. Himmler, ktorý chcel získať väčší vplyv v nemeckej armáde. Stroj mal byť lacný, výhodný pre veľkosériovú výrobu a jeho riadienie mal zvládnuť aj len veľmi zbežne vycvičený pilot. V konečnej podobe pripomínal Ba-349 najviac pilotovanú protilietadlovú raketu. Mal s využitím hlavného raketového motora a štyroch pomocných rakiet štartovať zo zvislej rampy, a autopilot ho potom naviedol do blízkosti cieľa (americké bombardéry). Tam mal pilot prevziať riadenie a po odhodení predného krytu odpáliť zo vzdialenosti 100-50 m proti bombardérom salvu neriadených rakiet. potom by sa v strmhlavom lete vzdialil od protivníka, v menšej výške sa stúpaním zbavil prebytku rýchlosti a po odstrelení prednej časti mal stroj opustit a pristáť na padáku. Na padáku sa mal zniesť i zadná časť trupu s raketovým motorom.
Rôzne firmy vyrobili asi 30 sériových Natterov. Z 10 strojov objednaných vo firme Hirth bol dokončený iba jeden a tri boli zmontované len čiastočne. Spojenci ukoristili celkom 4 exempláre, z toho po ich testoch v roku 1945 prežil iba jediný (dnes je exponátom v Smithsonian Institution).
Celý trup byl ze dřeva - kostra obvykle ze smrkových latí či laminované borovice, přičemž na každou přepážku byly použity dvě latě o síle 5 mm, kostra byla potažena překližkou, která ovšem měla různé tloušťky. Na přídi měla 5 mm, na střední části trupu 3 mm a na zadní části 2 mm. V budoucnu se počítalo, že bude použita i tvrzená bakelitová lepenka o 5 mm. Spoje byly jištěny klihem a hřebíky o délce 25 mm. Trup jako takový se de facto dělil na dvě části. Příď opatřená ve špičce krytem z plexiskla (to mělo ochrannou funkci vůči raketám) sloužila jako nosič raketové výzbroje a jednoduchého zaměřovače a od zbytku trupu byla oddělena pancéřovou přepážkou o síle 15 mm. Ve střední části trupu pak bylo vše důležité co mělo být zachráněno padákem - autopilot, pilotní kabina, křídla, motor, nádrže s palivovou soustavou a ocasní plochy s tryskou.
Pilotní kabina byla velmi chudá, pilot měl k dispozici pouze výškoměr, rychloměr a umělý horizont. Sedačka byla z překližky, nožní pedály z dřevěného prkénka. Čelní štítek se skládal ze tří neprůstřelných tvrzených skel, v bocích pak bylo po jednom čtvercovém oknu. Kryt kabiny se odsunoval směrem dozadu (u prvních prototypů se odklápěl do strany). Za pilotem byla umístněna zadní pancéřová přepážka opět o síle 15 mm. Za touto přepážkou byl umístněn autopilot typu Patin, který řídil samotný let od startu po dokončení výstupu
Výbroj letounu byla také zastoupena protileteckými neřízenými střelami typu R4M Orkan. R4M byla raketa na tuhé pohonné hmoty, měla ráži 55 mm, délku 812 mm, hmotnost 3,85 kg a byla vybavena trhací náloží o hmotnosti 0,52 kg. Rychlost jejího letu byla maximálně 525 m/s. Její stabilizace byla zajištěna křídly, které se rozevíraly až po odpálení. Do přídě Ba 349 se vešlo 34 těchto raket.
Bojové nasadenie Natteru
1. Štart: Natter nebol nikdy použitý v boji. Podľa plánu mal vzlietať zo zvislej rampy a rýchle dosiahnuť operačnú výšku. Počas tejto fáze riadil stroj autopilot.
2. Útok: V patričnej vzdialenosti od cieľa pilot odhodil kryt na špici lietadla a odpálil salvu neriadených rakiet.
3. Zostup: Po odpálení rakiet sa mal stroj strmhlavým letom dostať do výšky asi 4000 metrov.
4. Pristátie: Teraz mal pilot odstreliť predok trupu a opustiť stroj. Zadná časť s motorom i pilot potom pristáli pomocou padáku.
URL : https://www.valka.cz/Bachem-Ba-349-Natter-t898#22336Verze : 2
Test pomocných motorů.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Bachem-Ba-349-Natter-t898#24819Verze : 0
Aubi
MOD
Mnoho dalších obrázků na adrese http://www.germanvtol.com/bachemfolder/bachem.html , odkud pocházejí i tyhle.
73mm rakety Hs 217 Föhn v přídi:
Zkušební instalace raket Föhn do přídě BP-20
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
73mm rakety Hs 217 Föhn v přídi:
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Zkušební instalace raket Föhn do přídě BP-20
URL : https://www.valka.cz/Bachem-Ba-349-Natter-t898#24820Verze : 0
Aubi
MOD
Rakúsko 1945
cgi.ebay.co.uk
cgi.ebay.co.uk
cgi.ebay.co.uk
cgi.ebay.co.uk
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Bachem-Ba-349-Natter-t898#363754Verze : 0
brano
MOD
konstruktéři:
Bachem, Erich
Espenlaub, Gottlob
Fiedler, Willy Achim (současně test-pilot)
zkušební piloti:
Klöckner, Erich
Sieber, Lothar
Ziller, Erwin
Zübert, Hans
Kniha od Davida Myhry Bachem Ba 349 Natter
Bachem, Erich
Espenlaub, Gottlob
Fiedler, Willy Achim (současně test-pilot)
zkušební piloti:
Klöckner, Erich
Sieber, Lothar
Ziller, Erwin
Zübert, Hans
Kniha od Davida Myhry Bachem Ba 349 Natter
URL : https://www.valka.cz/Bachem-Ba-349-Natter-t898#551298Verze : 2
Siegfried
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.