Název: Name: | Avia BH-33E | |
Originální název: Original Name: | Avia BH-33E | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1929-DD.MM.19RR Avia, akciová společnost pro průmysl letecký, Praha-Holešovice / DD.01.1934-DD.03.1937 Ikarus A.D., Zemun / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1929-DD.03.1937 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | ~34 Avia 22 Ikarus | |
První vzlet: Maiden Flight: | 28.05.1929 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | dvouplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 890 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 1310 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 8,90 m | |
Délka: Length: | 7,04 m | |
Výška: Height: | 2,74 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 22,20 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 59 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Walter Jupiter VI o výkonu 331 kW/450 k nebo Walter Jupiter VII o výkonu 353 kW/480 k, nebo Gnome-Rhône Jupiter 9Ad o výkonu 353 kW/480 k (jugoslávské) Vrtule dřevěná dvoulistá | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 265 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 294 km/h v ? m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 250 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 11 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 8,5 min do 5000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 9500 m | |
Dolet: Range: | 450 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 2x 7,92mm kulomet vz. 28 nebo 7,69mm kulomet Darne | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Konstruktér: Ing. Pavel Beneš, Ing. Miroslav Hajn Jednomotorový jednomístný vzpěrový dvojplošník smíšené konstrukce s pevným podvozkem a ostruhou. | |
Zdroje: Sources: | Vraný, Jiří. Avia BH-33. Jakab, Nevojice 2006. ISBN 80-90-3637-3-3. Rajlich, J.; Sehnal, J. Avia BH-33 - éro zlaté éry. HPM 1994/10-11. Němeček, V. Československá letadla 1914-1945, Naše Vojsko, Praha 1983. Fidler, J.; Sluka, V. Encyklopedie branné moci Republiky československé 1920-38, Libri 2006. ISBN 80-7277-256-2. |
URL : https://www.valka.cz/Avia-BH-33E-t1153#27086Verze : 0
Nakoľko si Avia už v roku 1929 uvedomila, že celodrevenou koncepciou BH-33 jej trochu ušiel vlak, rozhodla sa lietadlo zmodernizovať. Trup dostal priehradkovú konštrukciu z oceľových trubiek. Motor bol jemnejšie zakapotovaný a lietadlo dostalo inak tvarovanú karosériu. Prototyp vzlietol 28. mája 1929 a hneď bol pt. Malkovským predstavený na parížskom aerosalóne. Vzbudil tam veľký ohlas a tak tri kúpil Sovietsky zväz a tri Juhoslávia. Juhoslávia naviac zakúpila licenčné práva na výrobu. Celkovo následne vyrobila vo firme Ikarus 42 lietadiel Avia BH-33E-SHS. Posledné sa nachádzali v aktívnej službe ešte v roku 1941 ako výcvikové a spojovacie stroje. Dnes to asi pôsobí ako totálny nezmysel, ale pri útoku Luftwaffe vzlietli dvaja Juhoslovanskí piloti proti Bf-109E. Táto bláznivá odvaha stála život poručíka Milenko Milivojevic a narednika Cvetkovic-Ciga. Prvého zostrelilo pilotné eso oberleutnant Joachim Müncheberg a druhého Leutnant Klaus Mietusch. Po obsadení Juhoslávie zostalo v Chorvátskej armáde ešte 7 lietadiel. To je používalo k boju s partizánmi. Z Juhoslávie si zakúpilo 4 kusy lietadiel aj Grécko, ktoré ich využilo na výcvikové účely. Československé letectvo zakúpilo pre závody Malej dohody dva stroje, pričom naše a juhoslovanské stroje v ňom obsadili 2.-4. miesto. Okrem toho boli vyrobené dva kusy na pokusné účely. Jeden s výškovým motorom Jupiterem VII (480 koní), ktorý sa označoval BH-33E-VII a jeden stroj s motorom BMW t.j. licenčný "Pratt & Whitney Hornet" značený ako BH-33H alebo aj B-133. Ministerstvo národnej obrany však presadzovalo zástavbu radového motoru Škoda L, čím neskôr vznikol typ BH-33L skôr známy pod armádnym značením Ba-33.
Zdroje:
Juhoslovanská Avia BH-33E-SHS (c/n 1022)
Československá Avia BH-33E
Zdroje:
www.studentenpilot.de
http://www.vinar.cz/mitte/bh33e.htm
surfcity.kund.dalnet.se
1000aircraftphotos.com
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Juhoslovanská Avia BH-33E-SHS (c/n 1022)
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Československá Avia BH-33E
URL : https://www.valka.cz/Avia-BH-33E-t1153#227446Verze : 0
pro porovnání jeden boční pohled.
http://www.airwar.ru/enc/fww1/bh33.html
Období | - |
Výrobce | Avia |
Typ letounu | Avia BH-33E |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Avia-BH-33E-t1153#433227Verze : 0
Aubi
MOD
.
Avia BH-33E chorvatského letectva, Zrakoplovna skupina Cenić, letiště Zalužani, léto 1942. Stroj létal v barvě khaki na horních a bočních plochách, spodní byly stříbrné. Výsostné znaky byly v souladu s předpisem umístěny shora pouze na pravém konci křídla, zespoda na obou polovinách křídla.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Avia |
Typ letounu | Avia BH-33E |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | 3302 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1942 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Avia BH-33E chorvatského letectva, Zrakoplovna skupina Cenić, letiště Zalužani, léto 1942. Stroj létal v barvě khaki na horních a bočních plochách, spodní byly stříbrné. Výsostné znaky byly v souladu s předpisem umístěny shora pouze na pravém konci křídla, zespoda na obou polovinách křídla.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Avia-BH-33E-t1153#432788Verze : 0
Rad
MOD
.
Avija Jupiter jak Chorvaté přezdívali letounům Avia BH-33E. Tento stroj byl jeden ze 13-14 strojů tohoto typu zařazených po rozbití Jugoslávie do výzbroje chorvatského letectva. Letoun užívala k protipartyzánským operacím Flieger Gruppe Cenić, chorvatská letecká jednotka podřízená od 28. května 1942 714. pěší divizi Wehrmachtu. Stroj létal v barvě khaki na horních a bočních plochách, spodní byly stříbrné. Výsostné znaky byly v souladu s předpisem umístěny shora pouze na pravém konci křídla, zespoda na obou polovinách křídla.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Avia |
Typ letounu | Avia BH-33E |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | 3301 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1942 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Avija Jupiter jak Chorvaté přezdívali letounům Avia BH-33E. Tento stroj byl jeden ze 13-14 strojů tohoto typu zařazených po rozbití Jugoslávie do výzbroje chorvatského letectva. Letoun užívala k protipartyzánským operacím Flieger Gruppe Cenić, chorvatská letecká jednotka podřízená od 28. května 1942 714. pěší divizi Wehrmachtu. Stroj létal v barvě khaki na horních a bočních plochách, spodní byly stříbrné. Výsostné znaky byly v souladu s předpisem umístěny shora pouze na pravém konci křídla, zespoda na obou polovinách křídla.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Avia-BH-33E-t1153#454880Verze : 0
Rad
MOD
.
Licenční "Avija Jupiter" (Avia BH-33E) sériového čísla 1045 pocházela z první výrobní série strojů vyrobených licenčně v továrně Ikarus v Zemunu. Výroba této první pětikusové série (č. 1041-1045) probíhala v lednu až dubnu 1934. Celkem bylo u Ikaru vyrobeno 22 strojů, dalších 24 bylo zakoupeno u Avie. Koncem 30. let dostaly všechny zbylé letouny nová evidenční čísla 2001-2028. Obrázek zachycuje podobu letounu v roce 1937. Letoun je v barvě khaki, spodní plochy stříbrné.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | - |
Výrobce | Avia |
Typ letounu | Avia BH-33E |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | 2005 |
Taktické označení / imatrikulace | 28 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1937 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Licenční "Avija Jupiter" (Avia BH-33E) sériového čísla 1045 pocházela z první výrobní série strojů vyrobených licenčně v továrně Ikarus v Zemunu. Výroba této první pětikusové série (č. 1041-1045) probíhala v lednu až dubnu 1934. Celkem bylo u Ikaru vyrobeno 22 strojů, dalších 24 bylo zakoupeno u Avie. Koncem 30. let dostaly všechny zbylé letouny nová evidenční čísla 2001-2028. Obrázek zachycuje podobu letounu v roce 1937. Letoun je v barvě khaki, spodní plochy stříbrné.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Avia-BH-33E-t1153#454883Verze : 0
Rad
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.