Název: Name: | Gnome-Rhône 14N 0/1 | Gnome-Rhône 14N 0/1 |
Originální název: Original Name: | Gnome et Rhône 14N 0/1 | |
Kategorie: Category: | hvězdicový motor | radial engine |
Výrobce: Producer: | Société des Moteures Gnome et Rhône v Genneviliers, Le Mans a Limoges | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1937-DD.MM.1940 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | ? | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.RRRR | |
Použití: Use: | Farman F.224 Bloch MB.150 C.1 Renard R.32 PZL P.24J PZL.37C Łoś (projekt) PZL.43B Czajka | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Počet válců: Number of Cylinders: | 14 | |
Hmotnost: Weight: | 610 kg | 1345 lb |
Celková délka: Overall Length: | 1480 mm | 4ft 10,27in |
Celková šířka / Průměr: Overall Width / Diameter: | 1290 mm | 4ft 2,78in |
Celková výška: Overall Height: | - mm | - |
Vrtání: Bore: | 146 mm | 5,75in |
Zdvih: Stroke: | 165 mm | 6,5 |
Zdvihový objem: Swept Volume: (l/cu in) | 38,67 l | 2355.52 cu in |
Palivo: Fuel: | Benzín s oktanovým číslem 87 | Gasoline with an octane rating 87. |
Příprava palivové směsi: Carburation or Injection: | Karburátor Stromberg s automatickou regulací bohatosti směsi v závislosti na výšce a úrovni přeplňování | Stromberg carburretor with automatic boost and altitude control |
Kompresní poměr: Compression Ratio: | 6,1:1 | 6,1:1 |
Plnění válců: Mixture Charging: | Přeplňování ednostupňovým jednorychlostním kompresorem Průměr oběžného kola kompresoru byl 294 mm a otáčel se 8,94x rychleji nežli klikový hřídel. | Supercharged: Single-stage single-speed centrifugal superchager |
Chlazení: Cooling: | Vzduchem | Air-cooled |
Výkony: Performance: | ||
Výkon: Power: | 654,6 kW při 2400 ot/min | 877.8 bhp at 2400 rpm |
Poznámka: Note: | Výkony: vzletový: 654,6 kW (890 k) maximální: 681,4 kW (940 k) při 2 360 ot/min v h= 3 900 m. Ventilový rozvod OHV, 2 sací a 2 výfukové ventily pro každý válec. Gnome-Rhône 14N 0 byl levotočivý Gnome-Rhône 14N 1 byl pravotočivý Předchozí řada čtrnáctiválcových motorů označená Gnome-Rhône 14K měla značná omezení, která nedovolovala zvýšení výkonů, proto společnost Gnome-Rhône přistoupila k rozsáhlému vylepšení, změnil se materiál pístů, zdvojnásobil se počet ventilů a především vzrostla o 39% chladící plocha válců, tak vznikla nová typová řada Gnome-Rhône 14N. Tyto motory byly používány jak francouzským, tak i později německým letectvem. Zájem o licenční výrobu projevili Poláci, kteří několik vzorových kusů zakoupili, cena byla výhodnější než u britských Bristolů. Výkon zavedením dalších verzí (od 1939) stoupal díky vyššímu stupni komprese, u posledních verzí byl kompresní poměr až 6,8:1. Následující typ byl Gnome-Rhône 14R, který byl účinněji přeplňován dvourychlostním kompresorem, ale nedočkal se podstatnějšího využití. | Power output: 878 hp for take-off 927 hp at 2,360 rpm at 12,795 ft combat power.1 Valvetrain: Two inlet and two exhaust overhead valves per cylinder Gnome-Rhône 14N 0 - LH rotation Gnome-Rhône 14N 1 - RH rotation After the justified criticism of the engine type 14K's reliability, Gnome-Rhône undertook a major upgrade of its 14-cylinder design, using different materials for the pistons and valves, and in particular the enlarging cooling surfaces by 39%. Thus arose the type 14N's. The 14N was further developed into the Gnome-Rhône 14R featuring a two-speed supercharger but this type was not widely used. |
Zdroje: Sources: | Bill Gunston, World Encyclopedia of Aero Engines, Cambridge, England, 1989, ISBN 1-85260-163-9. Raymond Danel and Jean Cuny, L'aviation française de bombardement et de renseignement 1918–1940 Docavia n°12, Editions Larivière Andrzej Glass, Wojciech Mazur, PZL.43 Czajka, Eksportowa wersja Karasia, Militaria, Vol.4 No.1/1999, ISSN 1231-692X. fr.wikipedia.org www.gutenberg.us www.warbirdsresourcegroup.org |