Main Menu
User Menu

Boeing RC-135

Přehled verzí

RC-135
Přehled verzí



KC-135R Rivet Stand / Rivet Quick
Od roku 1967 byly k průzkumným účelům v rámci programu Rivet Stand upraveny tři KC-135A (sériová čísla 55-3121, 59-1465, 59-1514), po nehodě jednoho z nich (59-1465) byl na tento standard v roce 1969 upraven další KC-135A (58-0126, program Rivet Quick). Letouny operovaly u 55th SRW a první z nich se měl účastnit projektů CIA označených Briar Patch a Combat Lion. Dva z letounů měly možnost provádět fotografický průzkum kamerami zabudovanými v trupu. KC-135R byla jedinou průzkumnou verzí vybavenou teleskopickou trubicí pro doplňování paliva za letu. S nástupem pokročilejších verzí řady RC-135 byly tyto stroje modifikovány zpět na tankery, případně na variantu KC-135T (viz níže).


KC-135T Rivet Jaw
První vyrobený letoun KC-135R sériového čísla 55-3121 byl modifikovaný v roce 1969 společností LTV Electrosystems na konfiguraci Rivet Jaw. KC-135T operoval u 55th SRW na Offutt AFB.


RC-135A
Verze určená pro fotografické mapování. Čtyři letouny (63-8058, 63-8059, 63-8060, 63-8061) sloužily mezi roky 1971 až 1979 u 55th SRW na Offutt AFB. Jejich původní účel začaly posléze plnit satelity, a tak tyto letouny byly konvertovány na tankery s označením KC-135D.


RC-135B
Varianta původně určená pro radiotechnický průzkum, která byla vyrobena v počtu deseti kusů v rozmezí let 1964 až 1965. Pohon zajišťovaly dvouproudové motory TF33-PW-9. Letouny nebyly operačně používány, protože neměly potřebné vybavení. To do nich bylo zabudováno společností Martin Aircraft v rámci programu Big Safari. Po této úpravě byly stroje přeznačeny na RC-135C.


RC-135C Big Team
Označení používané pro RC-135B po zástavbě systému AN/ASD-1 pro vedení rádiového průzkumu. Osádku letounu tvořili dva piloti, dva navigátoři, palubní inženýr a řada operátorů průzkumných systémů a tlumočníků. Po svém zavedení do výzbroje letouny RC-135C nahradily typ RB-47H Stratojet.


RC-135D Office Boy / Rivet Brass
Na tuto verzi byly v rámci projektu Office Boy v roce 1962 přestavěny firmou LTV Electrosystems tři KC-135A, které nebyly vybaveny teleskopickým nástavcem pro doplňování paliva. Stroje běžně operovaly Eielson Air Force Base na Aljašce, odkud prováděly průzkumné lety podél Sovětského svazu. Letouny také příležitostně operovaly během Vietnamské války, kdy prováděly mise Combat Apple v případě, že nebyly k dispozici stroje RC-135M. Na konci sedmdesátých let byly RC-135D konvertovány na tankery a v osmdesátých letech modifikovány na standard KC-135R.


RC-135E Lisa Ann / Rivet Amber
Modifikace stroje C-135B sériového čísla 62-4137, která spočívala v montáži výkonného radiolokátoru s bočním vyzařováním. Letoun operoval z Shemya Air Force Station na Aljašce a byl používán pro monitorování zkoušek sovětských balistických raket. Kvůli obrovskému příkonu radaru musel být pod levou polovinu křídla namontován proudový motor General Electric J85, který poháněl generátor pro výrobu elektrické energie napájející radar a přístrojové vybavení letounu. Použitý radar měl být údajně schopen zachytit cíl velikosti fotbalového míče na vzdálenost 480 km. RC-135E byl ztracen v červnu 1969 nad Beringovým mořem.


RC-135M Rivet Card
Verze vzniklá konverzí šesti C-135B (62-4131, 62-4132, 62-4134, 62-4135, 62-4138 a 62-4139). Oproti RC-135C měla tato verze omezenější možnosti v oblasti radiotechnického průzkumu, ale naopak rozsáhlejším vybavením pro rádiový odposlech. Letouny během Vietnamské války operovaly v rámci 82nd Strategic Reconnaissance Squadron z japonského letiště Kadena, odkud prováděly bojové mise Combat Apple nad Tonkinský záliv a Laos. Na počátku osmdesátých let pak byly tyto stroje modifikovány na standard RC-135W Rivet Joint.


RC-135S Nancy Rae / Wanda Belle / Rivet Ball
První RC-135S Nancy Rae vznikl ze stroje JKC-135A sériového čísla 59-1491 na začátku šedesátých let. Název Rivet Ball mu byl přidělen v roce 1967. Letoun operoval z Shemya Air Force Station na Aljašce a byl používán pro získávání informací z testů sovětských balistických raket. Letoun měl protáhlý "čumák" a na pravé straně trupu měl zabudovány kamery pro sledování a záznam testů sovětských raket. Letoun byl ztracen při nehodě v Shemya v lednu 1969.


RC-135S Cobra Ball
Jako náhrada za RC-135S Rivet Ball byly na verzi RC-135S Cobra Ball upraveny tři letouny C-135B - dva v roce 1969 a po nehodě jednoho z nich roku 1981 byl v roce 1983 na tento standard upraven třetí C-135B. Letouny v počátku své kariéry operovaly z Shemya AFB a byly používány pro monitorování testů sovětských balistických raket nad Kamčatkou.


RC-135T Rivet Dandy
Modifikace stroje KC-135T (sériové číslo 55-3121) z roku 1971. V roce 1973 bylo jeho vybavení pro vedení rádiového průzkumu odstraněno a letoun sloužil k výcvikovým účelům. V roce 1982 letoun obdržel motory Pratt & Whitney TF33-PW102 a další vybavení obdobné s tankery KC-135E. RC-135T byl ztracen při nehodě v únoru 1985 na Aljašce.


RC-135U Combat Sent
RC-135U vznikly konverzí tří RC-135C v průběhu roku 1971 a jejich prvním uživatelem se stal 55th SRW na Offutt AFB. Letouny byly používány ke "sbírání" signálů nepřátelských radiolokátorů, které byly posléze použity při vývoji nových rušičů, klamných cílů, protiradiolokačních raket a simulátorů.


RC-135V Rivet Joint
Letoun pro radiotechnický průzkum a rádiový odposlech vzniklý modifikací sedmi strojů RC-135C a jednoho RC-135U. Letoun byly modifikovány od roku 1972 u společnosti LTV v rámci programu Big Safari. Letouny byly od počátku své služby používány výhradně u 55th SRW s domovskou základnou na Offutt AFB a pravidelnými dislokacemi na základnách v zámoří (Japonsko, Velká Británie, Saúdská Arábie).


RC-135W Rivet Joint
Tato verze vznikla na počátku osmdesátých let přestavbou všech šesti vyrobených RC-135M. Letoun plní stejné úkoly jako RC-135V, s nímž má i obdobné vybavení.


RC-135X Cobra Eye
Na tento standard byl v osmdesátých letech přestavěn jeden C-135B (sériové číslo 62-4128) a jeho posláním se stalo monitorování vícenásobných samostatně naváděných hlavic při zkouškách sovětských balistických střel. Získané údaje pak našly upotřebení v americkém programu "Hvězdných válek". V roce 1993 byl tento stroj modifikován na verzi RC-135S.





Zdroje
1) Reed, C. M.: KC-135 Stratotanker in Action, Carrolton, 1991
2) Cvrkal, M.: Boeing KC-135 Stratotanker, L+K 5-10/2001
3) Boeing RC-135 - Wikipedia
URL CZ: https://www.valka.cz/Boeing-RC-135-t87691#325409Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Prehled-verzi-t87691#325409Version : 0
MOD