Boeing KC-135 Stratotanker

Přehled verzí
KC-135 Stratotanker
Přehled verzí



Letoun vznikl pro potřeby SAC (Velitelství strategického letectva), které požadovalo létající tanker pro letouny B-52 Stratofortress. Bylo totiž zřejmé, že stávající KC-97 již nedokážou s podstatně rychlejšími Stratofortressy držet krok. To se však psal rok 1951 a SAC na nákup nových tankerů nemělo peníze.


Projekt Boeingu, ze kterého nakonec vznikl Boeing 707 a rozličné varianty Stratotankeru, vznikl na počátku padesátých let jako soukromá iniciativa společnosti, na jejímž konci měl vzniknout transportní letoun pro vojenské i civilní využití. Firemní označení letadla znělo Model 367-80 a jeho první let se konal 15. července 1954.


V květnu téhož roku vypsalo SAC výběrové řízení na dodávku nové generace tankerů. Osloveny byly společnosti Boeing, Convair, Douglas, Fairchild, Lockheed a Martin. Jako "přechodné" řešení byla uzavřena smlouva se společností Boeing na dodávku 29 letadel. Teprve v únoru 1955 byl vyhlášen vítěz - společnost Lockheed. Mezitím však americké letectvo potřebovalo nové tankovací letouny, takže bylo postupně nakoupeno 88 a 169 strojů KC-135A. Letoun společnosti Lockheed však nakonec do výzbroje USAF zaveden nebyl, neboť velení letectva došlo, že provozovat dva rozdílné typy tankerů je nesmysl.




KC-135A
Jedná se o první sériovou verzi vybavenou motory Pratt & Whitney J57. Slavnostní "roll-out" prvního KC-135A (55-3118, výrobní číslo 17 234) se konal 18. července 1956 v závodě Boeingu v Rentonu.
První jednotkou vybavenou typem KC-135A se v roce 1957 stala 93rd Air Refueling Squadron (93rd ARS). Celkem bylo vyrobeno 732 kusů této verze. Prvních 582 Stratotankerů verze A mělo kratší svislou ocasní plochu, přičemž kormidla nebyla vybavena posilovači. Pozdější kusy byly z důvodu zlepšení směrové stability opatřeny vyšší SOP, spolu se v systému řízení objevily posilovače pro ovládání kormidel. Tímto způsobem byla upravena většina starších strojů. Poslední KC-135A byl americkému letectvu dodán v lednu 1965. Jednalo se o letoun sériového čísla 64-14840, který byl zaveden do výzbroje 380th ARS. Letouny výrazně zasáhly do průběhu Vietnamské války, kdy doplňovaly palivo taktickým strojům, které útočily na severovietnamské cíle z Thajska, i strategickým bombardérům B-52, jež bombardovací operace vedly nejen z Thajska, ale také z ostrovů Okinawa a Guam.



NKC-135A
Během 60. let bylo pro zkušební účely upraveno 14 KC-135A, které obdržely označení NKC-135A. Dva NKC-135A se dostaly i do výzbroje amerického námořnictva, které je používalo u Fleet Electronic Warfare Support Group, kde byly využívány jak ke cvičným úkolům, tak i při vývojových programech v oblasti REB.



KC-135B
Na konci roku 1962 zadalo americké letectvo zakázku na stavbu 17 létajících velitelských center na bázi konstrukce KC-135A. Letouny byly dodány mezi únorem 1964 až únorem 1965. Letouny již byly vybaveny výkonnějšími motory Pratt & Whitney TF33-PW-9. Vzhledem k povaze plněných úkolů byly stroje KC-135B k 1. lednu 1965 přeznačeny na EC-135C, resp. EC-135J.



KC-135D
V roce 1979 byly na tento standard upraveny čtyři vyrobené stroje RC-135A. V devadesátých letech obdržely motory Pratt & Whitney TF33, spolu s tím došlo k úpravě kokpitu, čímž se tyto letouny dostaly na standard KC-135E.



KC-135E
Modifikace strojů KC-135A sloužících u Air National Guard a Air Force Reserve. Hlavní změna spočívala v instalaci výkonnějších dvouproudových motorů JT3D (civilní modifikace TF33), které výrazně zvýšily výkony a snížily spotřebu paliva, hluk, poruchovost i emise. K dalším úpravám patřila větší vodorovná ocasní plocha a nová avionika. Prvním uživatelem verze KC-135E se stala 197th ARS Arizonské letecké národní gardy.



KC-135Q
Jedná se o variantu KC-135A modifikovanou pro podporu strategických průzkumných letounů SR-71 Blackbird. Nejvýznamnější úpravou byla instalace speciálních nádrží pro palivo JP-7, které bylo používáno Blackbirdy. U letounů přitom byla zachováno možnost doplňovat standardní palivo JP-4. Na verzi Q bylo upraveno 56 tankerů KC-135A. Prvním provozovatelem verze Q se stala 924th ARS ze sestavy 93rd SBW na Castle AFB, později se dostaly i k 903rd ARS dislokované na Beale AFB. Během Vietnamské války byly KC-135Q používány pro doplňování paliva letounům SR-71, které operovaly z letecké základny Kadena na Okinawě.



KC-135R
KC-135R vznikl modifikací stávajících tankerů verze KC-135A. Hlavním znakem modernizace je instalace výkonnějších motorů CFM International F108-CF-100 (civilní označení CFM56-B2-1), čímž se odstranila jedna z největších slabin letounů KC-135A - podmotorovanost. Nové pohonné jednotky měly také nižší spotřebu, oproti svým předchůdcům však byly těžší, což si vynutilo zesílení křídla a podvozku. Letoun byl za kabinou opatřen instalací pro doplňování paliva z jiného tankeru. Změny doznal i systém pro doplňování paliva jiným letounům, což se promítlo ve zvýšeném množství přepravovaného paliva. Při jedné misi je KC-135R schopen jiným strojů doplnit palivo o objemu 31 752 litrů (u KC-135A se jednalo o 18 140 litrů). Další změny se v devadesátých letech dotkly avionického vybavení. Prvním uživatelem letounů KC-135R se v červenci 1984 stal 384th ARW.



KC-135T
Jedná se o starší KC-135Q modernizované s využitím motorů F108-CF-100. Konverze byla zahájena na počátku roku 1993 a proběhla na všech 54 vyrobených KC-135Q (2 letouny této verze byly mezitím ztraceny při nehodách).



C-135F
Tanker určený pro potřeby francouzského letectva, které je zakoupilo pro podporu strategických bombardérů Mirage IVA. V roce 1962 jich bylo od společnosti Boeing objednáno 12 kusů. Jejich dodávky probíhaly mezi únorem 1964 a červencem 1965. Stejně jako v případě tankerů USAF, i francouzské letectvo se v osmdesátých letech rozhodlo opatřit své tankery novými motory CFM56. Takto upravené tankery dostaly označení C-135FR a první z nich byl dodán v srpnu 1985.




Zdroje
1) Reed, C. M.: KC-135 Stratotanker in Action, Carrolton, 1991
2) Cvrkal, M.: Boeing KC-135 Stratotanker, L+K 5-10/2001
3) Boeing KC-135 - Wikipedia
URL : https://www.valka.cz/Boeing-KC-135-Stratotanker-t87674#325275 Verze : 1
KC-135 z 141st Air Refueling Squadron na stojánce Joint Base McGuire-Dix-Lakehurst s výroční "tygří" kamufláži. 26.06.2017



Video by Staff Sgt. Ross Whitley, 108th Wing/Public Affairs USAF
URL : https://www.valka.cz/Boeing-KC-135-Stratotanker-t87674#581557 Verze : 0
zdroj:
www.militaryimages.net

Boeing KC-135 Stratotanker -


Boeing KC-135 Stratotanker -


Boeing KC-135 Stratotanker -


URL : https://www.valka.cz/Boeing-KC-135-Stratotanker-t87674#597303 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více