Main Menu
User Menu

Kawaniši H3K1 [Belle]

Kawanishi H3K1 / 川西 H3K1・九〇式一号飛行艇

     
Název:
Name:
Kawaniši H3K1 typ 90-2
Originální název:
Original Name:
川西 H3K1・九〇式一号飛行艇
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.03.1931-DD.02.1933 Kawanishi Aircrafts, Ltd., Naruo /
Období výroby:
Production Period:
DD.03.1931-DD.02.1933
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
4
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
6-9
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
člunový trup
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
10030 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
15000 kg
Rozpětí:
Wingspan:
31.05 m
Délka:
Length:
22.55 m
Výška:
Height:
8.76 m
Plocha křídla:
Wing Area:
214 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
70.11 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
3
Typ:
Type:
Rolls-Royce H-10 Buzzard, kapalinou chlazený přeplňovaný dvanáctiválec s válci do V o vzletovém výkonu 712 kW.
Vrtule dřevěná dvoulistá s pevným úhlem náběhu o průměru 4 115 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
226 km/h v 0 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
169 km/h v 1500 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
19,67 min do 3000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
4040 m
Dolet:
Range:
1040 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
2046 km
Výzbroj:
Armament:
8x pohyblivý kulomet Type 89 ráže 7,7 mm
zdvojené kulomety na přídi, nahoře na obou bocích trupu, a v ocasním střelišti
Pumový náklad: do 1 000 kg.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
九〇式一号飛行艇 - Námořní létající člun typ 90-2
Spojenecké kódové jméno: Belle


Letová vytrvalost: 9,0 h


Kawanishi H3K byl upravenou licenční variantou Short S.15 F.K.1, většina dílů byla dodána z Velké Británie.
Společnost Kawaniši Kokuki K. K. získala značné zkušenosti ze stavbou tohoto létajícího člunu a ty potom využila později při konstrukci svých letadel H6K Mavis a H8K Emily.
Zdroje:
Sources:
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press, London, 1990, ISBN: 1-155750-563-2
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarki 1912-1945, tiel 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Kawanisi-H3K1-Belle-t84667#121349Verze : 1
MOD

Kawanishi H3K1


九〇式二号飛行艇 - Kyū rei-shiki ni-gō hikō-tei - Námořní létající člun typ 90-2


Allied reporting name: Belle


Historie:
Japonské námořní letectvo potřebovalo pro kontrolu nad velice rozsáhlými mořskými plochami spolehlivý létající člun s dlouhým doletem a dostatečnou letovou vytrvalostí. Na této kategorii létajících člunů japonští konstruktéři usilovně pracovali již od konce dvacátých let minulého století. Domácí průmysl byl již zmodernizován, ale konstruktéři a technici stále ještě neměli dostatek zkušeností se stavbou tak velkých strojů, proto byla pomoc stále hledána v zahraničí. Kaigun Koku Hombu (námořní letectvo) se obrátilo na britskou továrnu Short Brothers v Rochesteru, zde byla pro společnost 川西航空機株式会社 – Kawanishi Kōkūki Kabushiki Kaisha v Naruu zakoupena licenční práva na stavbu velkého dvouplošného létajícího člunu Short KF.


První prototyp byl odeslán po moři, po převzetí byl smontován v Námořním leteckém arzenálu v Jokosuce a krátce nato byl předán na praktické vyzkoušení k Tateyama Kokutai. Po zdárně ukončeném jednání o licenčních právech na výrobu tohoto létajícího člunu řídil práce u Kawanishi konstruktér Jošio Hašiguči, který se právě vrátil ze stáže v továrně Short Brothers, kde se mimo jiné podílel právě na vývoji Calcuty.


Po vyrobení prvních dvou létajících člunů, které až na zesílení konstrukce a zakrytý kokpit odpovídaly původnímu britskému vzoru, byly vyrobeny další dva čluny, ty dostaly odlišné prosklení přídě a další drobné změny. Všech pět létajících člunů létalo u Tateyama Kokutai. Velké dvouplošné létající čluny splnily svůj úkol, pilotům umožnily poznat chování a také možnosti létajících člunů a konstruktéři se zase mohli seznámit s jejich konstrukcí a stavbou. Toho později využila továrna Kawanishi Kokuki K. K. při stavbě ryze vlastní moderní konstrukce jakou představoval létající člun H6K Mavis.


Použité prameny:
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press Annapolis, Maryland 21402, 1990, ISBN: 1-155750-563-2
William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Five: Flying Boats, London, Macdonald & Co.(Publishers) Ltd., 1962, Revised and reprinted 1968, pp. 136-137, ISBN 356-01449-5.
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarki 1912-1945, tiel 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Kawanisi-H3K1-Belle-t84667#311688Verze : 2
MOD
https://www.airwar.ru/enc/flyboat/h3k.html
www.secretprojects.co.uk

Kawaniši H3K1 [Belle] -


Kawaniši H3K1 [Belle] -


Kawaniši H3K1 [Belle] -


Kawaniši H3K1 [Belle] -


Kawaniši H3K1 [Belle] -


URL : https://www.valka.cz/Kawanisi-H3K1-Belle-t84667#584035Verze : 0
MOD