CZE - Tatra 810

přehled verzí
Tatra 810


Verze zavedené ve výzbroje AČR
     
Tatra 810-1R0R46 13 177 4x4.1Rautomobil speciální terénní střední, valník
Tatra 810-ZČ-1R0R26 13 177 6x6.1Rautomobil speciální terénní střední, valník se zvedacím zadním čelem
Tatra 810-Sk-1R0R26 13 177 6x6.1Rautomobil speciální terénní střední, skříňová karoserie
Tatra 810-NaZ-1R0R26 13 177 6x6.1Rautomobil speciální terénní střední, natahovací zařízení
Tatra 810-KP-1R0R26 13 177 6x6.1Rautomobil speciální terénní střední, kontejnerový přepravník
Tatra 810-DO-1R0R26 13 177 6x6.1Rautomobil nákladní terénní střední, valník se zdvojeným ovládáním
Tatra 810-V-P-1R0R26 13 177 6x6.1Rautomobil nákladní terénní střední, valník s plně panceřovanou kabinou



     
Tatra 810-1R0R46 13 177 4x4.1R
automobil speciální terénní střední, valník
Dílenské vozidlo
automobilní skříňová dílna s výsuvnými boky
URL : https://www.valka.cz/CZE-Tatra-810-t84190#253750 Verze : 3
Tatra 810 ATS


Stručná historie
Armáda vyhlásila požadavky na nový střední nákladní automobil, který by nahradil proslulou Pragu V3S. V polovině devadesátých let vyšly ze soutěže Roudnické strojírny a slévárny se svým speciálem ROSS 210.12 VV 6x6. V roce 1997 strojírny dodaly armádě patnáct strojů ověřovací série. Strojírny přecenily svoje síly i zázemí a díky pomalosti (nerozhodnosti) armádních úředníků se dostaly do finančních potíží. Nadějný projekt ROSS 210 byl zastaven. Armáda však stále uvažovala o výměně zastaralých automobilů za nové, proto Tatrovka koupila od roudnických strojíren, koncem roku 2002, technickou dokumentaci a výrobní práva na automobily ROSS 210. V prví fázi co nejrychlejšího potatrovštění vozidla, provedla továrna jeho modernizaci známou jako Tatra R210M, nebo Tatra R210.12 VV 6x6 M. V listopadu 2004 bylo toto vozidlo předvedeno zástupcům armády.


V současnosti je vozidlo továrnou označeno jako typová řada 810. Obdobné označení použila Tatrovka v padesátých letech minulého století pro projekt polopásového obrněného transportéru. V roce 2006 podepsala armáda kontrakt na dodání 556 kusů těchto automobilů a v září 2007 armáda odstoupila od této obchodní smlouvy.


Známá označení vozidla
- tovární název vozidla (1): Tatra R210.12 VV 6x6 M
- tovární název vozidla (2): Tatra 810-1R0R26 13 177 6x6.1R
- armádní název kontraktu: Automobil terénní střední
- armádní zkratka kontraktu: ATS


Základní technická data kontraktu ATS
     
požadovanézjištěné
provozní hmotnost8550 kg-
povolená hmotnost13300 kg-
přívěsná hmotnostmax. 8000 kg-
hmotnost chassis pro valník4500-5500 kg-
hmotnost chassis pro nástavby5100-6100 kg-
délka provedení 4x47000 mm-
délka provedení 6x67500 mm-
šířka2550 mm-
výška přes boudu-3300 mm
výška provedení valník3400 mm-
výška s nástavbou4000 mm-
světlá výška400 mm-
rozvor-3150 mm + 1200 mm
max. rychlost100 km/h-
max. rychlost s omezovačem85 km/h-
stoupavost70 %-
brodivost bez úprav1000 mm-
brodivost s úpravou1200 mm-

Popis
Střední terénní automobil Tatra T810-1R0R26 13 177 6x6.1R je jediným nákladním automobilem současné výrobní nabídky, který je navržen s klasickým žebřinovým rámem a tuhými portálovými nápravami.


Motor Renault Dxi 7, řadový šestiválcový, čtyřtaktní, vodou chlazený, naftový, přeplňovaný s mezichladičem plnícího vzduchu a přímým vstřikováním paliva. Motor o obsahu 7,14 dm3 o maximálním výkonu 177 kW při 2300 min-1, má max. točivý moment 920 Nm při 1200 až 1700 min-1 a odpovídá požadavkům EURO.


Převodovka je soustavy Praga 12PS93 RPZV s 12 rychlostmi vpřed a 2 rychlostmi vzad. Portálové nápravy PPN6 a PZN6 o nosnosti 6 tun jsou od téhož výrobce. Pro spory se subdodavatelem Praga vedení Tatrovky oznámilo, že přestane tyto nápravy i převodovky odebírat. Náhradou se stala německá převodovka ZF 6S 1000 T0.


Brzdy jsou vzduchové, dvouokruhové, bubnové na všech kolech se samostavy WABCO, ABS. Provozní brzda je dvoukruhová, vzduchová, s posilovačem, účinná na všechna kola náprav. Nouzová brzda je pružinového typu, účinná na všechna kola zadních náprav. Parkovací brzda je pružinová, účinná na všechna kola zadních náprav. Pomocná brzda je motorová, výfuková.


Kabina v základním provedení je třímístná trambusová s pancéřovou podlahou, dvoudveřová, sklopná, vybavená základními bezpečnostními prvky, klimatizací, vytápěním a nucenou ventilací.


Výklad typového označení Tatra T810-1R0R26 13 177 6x6.1R
- konstrukční řada: T810
- číslo VDS: 1R0R26 (1 = ATS, R = motor Renault, 0 = levostranné provedení řízení, R = žebřinový rám, 2 = krátká kabina, 6 = listové pérování)
- celková hmotnost Mg (tun): 13
- výkon motoru v kW: 177
- uspořádání podvozku: 6x6 (počet kol podvozku x počet hnaných kol)
- montáž pneumatik: 1 (jednoduchá)
- redukce v kolech: R


Poznámka
Chybějící údaje v tabulce budou doplněny později.
Použité fotografie pocházejí z níže uvedených zdrojů.


Zdroje
Milan K. Osvaag: ROSS prodává Tatře armádní zakázku, MF dnes z 03.05.2002, ISSN 1210-1168
Jan Vala: Tatra R210M, neboli ATS: nová "tatra-netatra", Tatrovák 2004, č. 12, ISSN nemá
Milan Olšanský: Řešení pro AČR, Trucker 2005, č. 2, ISSN 1335-4531
autor neuveden: Svítá na lepší časy, Podnikatel 2005, květen, ISSN 1211-815X
Jan Kvartek: Tatra v Brně světově, Lastauto omnibus 2005, č. 6, česká mutace, ISSN 1214-679X
Michal Zdobinský: IDET 2005 zblízka, A report 2005, č. 11, ISSN 1211-801X
kolektiv: Profil společnosti Tatra, tovární publikace, Kopřivnice 2006, ISBN nemá
Karel Rosenkranz, Milan Olšanský: Nákladní automobily Tatra, vydavatel Tatra a.s., Kopřivnice 2007, ISBN 978-80-239-9877-1


Internet
https://www.valka.cz/topic/view/35553/
https://www.valka.cz/topic/view/49758/
https://www.valka.cz/topic/postview/230741/
www.army.cz
http://www.army.cz/scripts/detail.php?id=6528
www.novinky.cz
www.praga.cz
http://www.profimorava.cz/ad10tatra.php
www.renault-trucks-component.com
http://www.tatra.cz/cz/down/profil_CZ.pdf (rok 2006)
http://www.tatra-page.kx.cz/Description/T-810.htm
http://www.tatraportal.sk/?ukaz=data/clanky/r210m

CZE - Tatra 810 - Tatra T810-1R0R26 13 177 6x6.1R

Tatra T810-1R0R26 13 177 6x6.1R
URL : https://www.valka.cz/CZE-Tatra-810-t84190#232054 Verze : 4
Dvě provedení Tatry 810 ze Dne NATO 15. 9. 2007 na letišti Mošnov. První provedení je valník se zvedacím čelem. Druhé také valník, ale s pancéřovanou kabinou.
CZE - Tatra 810 -


CZE - Tatra 810 -


CZE - Tatra 810 -


CZE - Tatra 810 -


CZE - Tatra 810 -


URL : https://www.valka.cz/CZE-Tatra-810-t84190#232036 Verze : 0
Jeden ze dvou prototypů (Tatra 810-1M3R22 4x4.1R) nové generace Tatra 810 (Tatra TACTIC), Tatra Racing Day, 6.9.2018.

Zdroj:
https://www.youtube.com/watch?v=Xl67MlZaa7o

CZE - Tatra 810 -


URL : https://www.valka.cz/CZE-Tatra-810-t84190#607674 Verze : 2
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více