Medium Mark B

     
Název:
Name:
Medium Mark B
Originální název:
Original Name:
Medium Mark B
Kategorie:
Category:
střední tank
Výrobce:
Producer:
Metropolitan-Cammell Carriage & Wagon Co. Ltd., Wednesbury /
North British Locomotive Co. Ltd., Glasgow /
Coventry Ordnance Works, Coventry /
Patent Shaft and Axletree Co. Ltd., Wednesbury /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1918-DD.MM.1918
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
102
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.09.1918
Osádka:
Crew:
4
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
18289 kg
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
6934 mm
Délka korby:
Hull Length:
6934 mm
Celková šířka:
Overall Width:
2692 mm
Celková výška:
Overall Height:
2591 mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
? mm
Šířka pásu:
Track Width:
? mm
Měrný tlak:
Ground Pressure:
? MPa
Pancéřování:
Armour:
6 - 14 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Ricardo
- benzínový, vzduchem chlazený
- počet válců: 4
Výkon:
Power:
75 kW při ? ot/min
Převodové ústrojí:
Transmission:
?
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
9.7 km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
105 km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
? °
Boční náklon:
Side Slope:
? °
Překročivost:
Trench Crossing:
2,59 m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m
Brodivost:
Fording Depth:
? m
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
4x kulomet Hotchkiss Mk I
- ráže: 7,7 mm
- zásoba munice: 7500 nábojů
Vedlejší:
Secondary:
-
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
https://mailer.fsu.edu/~akirk/tanks/
https://en.wikipedia.org/wiki/Medium_Mark_B
https://www.answers.com/topic/medium-mark-b
www.geocities.com
encyclopedia.thefreedictionary.com
Christopher Chant: Encyklopedie tanků
URL : https://www.valka.cz/Medium-Mark-B-t73109#259487Verze : 0
MOD
Medium Mark B


Historie vzniku
Konstrukce tanku byla navržena ing. Wilsonem koncem roku 1917, první objednávka na 450 kusů přišla k firmě Metropolitan-Cammell Carriage & Wagon Co. Ltd. až v polovině roku 1918 ještě před vznikem prototypu. První vozidlo opustilo továrnu v září téhož roku a typu bylo přiděleno označení Medium Mark B a jméno Whippet (opakovalo se stejné jako u Medium Mark A).

Vzápětí byla objednávka zvýšena na celkem 700 vozidel, do konce války se podařilo dokončit 102 vozidla. Z nich jen 45 tanků bylo převzato Britskou armádou. Po skončení bojů byly objednávka i výroba zrušeny a zbylých (nepřevzatých) 57 tanků bylo pravděpodobně rovnou sešrotováno.


Charakteristika a konstrukce
Vzhledem se sice Medium Mark B podobal tehdejším tankům s korbou a vedením pojezdových pásů kosodélníkového průřezu (tzv. rhomboid), těmi se jeho tvůrce nepochybně inspiroval, ale přidal i několik vlastních technických řešení s cílem modernizovat konstrukci.

Byly rekonstruovány především pásy obíhající kolem celé korby a přes vysunuté hnací a napínací kolo, ale i bočnice pojezdového ústrojí. Na každé straně tak přibyly tři velké sběrné žlaby ke snadnému čištění pásů (za pohybu). Příď vozidla dostala charakteristický klínovitý tvar se skloněnými pancéřovými deskami.


Výzbroj
Čtyřčlenná osádka měla svá bojová stanoviště v přídi vozidla a ve velké nepohyblivé nástavbě nad přední částí korby tanku, výzbroj tvořily 4 (některé zdroje uvádějí 7) kulomety Hotchkiss ráže .303 inch v celkem sedmi kulových lafetách (5 z nich v nástavbě, 2 ve dveřích v bočnicích korby) s palebným průměrem celkem 7500 ks nábojů.


Pohonná jednotka
Za věží/nástavbou byl (přepážkou) oddělený motorový prostor, přístupný záďovými dveřmi. Toto řešení přispělo ke zlepšení podmínek pro činnost osádky v bojovém prostoru - došlo k zásadnímu snížení hladiny hluku i množství dýmu.

Pohon vozidla zajišťovala čtyřválcová verze motoru Ricardo, původně šestiválcového zážehového motoru o výkonu 112 kW (150 HP), pohánějící přes planetové převody oba pásy. Startování motoru probíhalo buď ručně nebo elektricky. Právě motor se stal jednou z nejkritizovanějších částí tanku. Nebylo možno provést jeho opravu pod palbou a motorový prostor byl tak zaplněn dalšími agregáty, že i k jednoduchým opravám nebo údržbě musel být motor vyjímán.

Tank byl navíc vybaven generátorem dýmu, který vypouštěl kyselinu sírovou do horkých výfukových zplodin. Zásoba PHM činila 386 litrů benzínu, které vozidlu umožňovaly dojezd až 105 km při maximální rychlosti až 9,8 km/h.


Bojová služba
Britská armáda typ Medium Mark B do služby zařadila počátkem roku 1919, do bojů na frontách 1.světové války tank tedy nezasáhl.
Sedmnáct (některé zdroje uvádějí pouhá dvě) z vyrobených vozidel bylo odesláno do Ruska a v sestavě North Russian Tank Detachment působilo na straně intervenčních jednotek, podporujících Bělogvardějce. Několik z nich ukořistěno Rudou armádou a zařazeno do služby - je potvrzeno použití jednoho z vozidel na straně DRRA ještě ve 30.letech minulého století. Ostatní tanky zůstaly na Britských ostrovech a byly používány k výcviku do roku 1921. V sestavě 17.(Armoured Car) Bn byly tyto tanky údajně použity v průběhu Anglo-irské války.


Další vývoj typu
Byl postaven jeden experimentální kus MALE vyzbrojený dvouliberním (2 pdr) kanónem v (otočné) věži. Zástavba kanónu však v důsledku vedla ke zhoršení podmínek pro činnost osádky v bojovém prostoru a MALE zůstal v prototypu.

Konkurenčním typem neúspěšného Mark B Whippet byl tank Medium Mark C nazvaný Hornet.

Na přiložených snímcích je zachycen konstruktér vozidla Sir Harry RICARDO (třetí z leva) před tankem Medium Mark B (1.snímek) a vlastní vozidlo (2.snímek)




URL : https://www.valka.cz/Medium-Mark-B-t73109#175006Verze : 0
banner 1 top banner 5 top banner 6 top

Rozpočet

Rozpočet valka.cz 2019 : 85.000,- Kč
Příjmy doposud : 64.741,- Kč

♡ Chci přispět

HLEDÁME NOVÉ KOLEGY

Server valka.cz neustále hledá nové kolegy, kteří jsou ochotni pomoci s rozvojem a doplňováním obsahu, koordinací a kontrolou práce, moderováním příspěvků a další činností. Neváhejte a zapojte se do tvorby valka.cz v duchu hesla Čtenáři sobě :)

Přidejte se k nám!