Název / Name : | ORP "Nurek" |
Typ / Type : | plovoucí základna pro potapěče |
Třída / Class : | - |
Kódové označení / Pennant : | - |
Kýl založen / Laid down : | 1935 |
Spuštění na vodu / Launched : | červenec 1936 |
Uvedení do služby / Commissioned : | 01.10.1936 |
Vyřazení / End service : | potopena 01.09.1939 v Oksywie |
Loděnice / Built by : | Warsztaty Portowe Marynarki Wojennej v Gdyni, Polsko |
Délka / Length : (m) | 29,0 |
Šířka / Beam : (m) | 6,0 |
Ponor / Draft : (m) | 1,4 |
Výtlak standardní / Displacement, standard : (t) | 110 |
Výtlak maximální / Displacement, maximal : (t) | |
Pancéřování / Armour : (mm) | - |
Posádka / Complement : | velitel + 21 námořníků |
Pohon / Engines : | 1x 4-válcový diesel 4DG Ursus-Nohab |
Výkon / Power : (HP) | 260 |
Šrouby množství / Propellers, No : (ks/m) | 1 |
Rychlost / Speed : ( kts) | 10 |
Zásoba paliva / Fuel : (t) | |
Dosah při rychlosti / Range : ( Nm/ kts) | cca 150/? |
Výzbroj / Armament : | 2x kulomet 7,92 mm/Maxim vz.08 |
Výstroj a vybavení / Equipment : (radar, asdic ...) | dekompresní komora vzduchová pumpa pro potapěče tažný hák |
Letouny / Aircraft : | - |
Poznámka / Note : | velitel: chorąży marynarki Wincent Tomasiewicz překlad jména: potapěč |
zdroje:
http://pl.wikipedia.org/
http://marynarkawojenna.pl/start_n.htm
http://wwii.pl
www.hds-poland.org
URL : https://www.valka.cz/AG-ORP-Nurek-1936-t71865#253189Verze : 0
Historie ORP "Nurek"
Začátkem 30.let se velení Polského válečného námořnictva rozhodlo nahradit starý motorový člun, který používali vojenští potapěči jako svou základnu. Bylo rozhodnuto vybudovat speciální loď, která by v tomto ohledu plně vyhovovala potřebám námořnictva.
Konstruktéři postupně vypracovali 6 návrhů, na základě kterých mělo námořnictvo rozhodnout o podobě budoucí jednotky. V roce 1935 vypracoval inženýr A.Potyrała projekt, podle kterého se v druhé polovině roku 1935 začala stavět nová loď.
V červenci 1936 byla nová jednotka Polského válečného námořnictva nazvána ORP "Nurek". Dokončení proběhlo poměrně rychle a již 1.listopadu 1936 byla loď zařazena do služby.
Pro obsluhu vojenských potapěčů byla vybavena dekompresní komorou polské kontrukce, vzduchovou pumpou pro potapěče a také tažným hákem, který umožňoval použít ORP "Nurek" jako pomocný remorkér. Velitelem byl jmenován chorąży marynarki Wincent Tomasiewicz.
31.srpna 1939 byla w Oksywii na loď naložena munice, kterou měl ORP "Nurek" dopravit na Hel.
1.září 1939 se přístav na Oksywii stal cílem náletu německých bombardérů Ju-87 a posádka ORP "Nurek" se účastnila odrážení leteckých útoků. V odpoledních hodinách zasáhla letecká puma ORP "Nurek" přímo uprostřed a způsobila výbuch naložené munice. Účinek výbuchu byl strašlivý. Plechy obšívky a nástavby se rozlétly po nábřeží na vzdálenost několika desítek metrů. Trup byl odmrštěn asi 20 metrů od nábřeží a okamžitě se potopil. Téměř celá posádka, včetně velitele, okamžitě zahynula. Zachránilo se pouze 6 námořníků, které tlaková vlna vymrštila do moře.
Vrak vyzvedli Němci v polovině října 1939 a sešrotovali.
zdroje:
http://marynarkawojenna.pl/start_n.htm
www.pl.wikipedia.org
PEREPECZKO, Andrzej: Bouře nad Atlantikem 1.díl. 1.vydání. Praha: Naše Vojsko 2004. 200s. ISBN 80-206-0725-0 , z polského originálu Burza nad Atlantykiem, Warszawa 1999 přeložil Evžen Škňouřil
Začátkem 30.let se velení Polského válečného námořnictva rozhodlo nahradit starý motorový člun, který používali vojenští potapěči jako svou základnu. Bylo rozhodnuto vybudovat speciální loď, která by v tomto ohledu plně vyhovovala potřebám námořnictva.
Konstruktéři postupně vypracovali 6 návrhů, na základě kterých mělo námořnictvo rozhodnout o podobě budoucí jednotky. V roce 1935 vypracoval inženýr A.Potyrała projekt, podle kterého se v druhé polovině roku 1935 začala stavět nová loď.
V červenci 1936 byla nová jednotka Polského válečného námořnictva nazvána ORP "Nurek". Dokončení proběhlo poměrně rychle a již 1.listopadu 1936 byla loď zařazena do služby.
Pro obsluhu vojenských potapěčů byla vybavena dekompresní komorou polské kontrukce, vzduchovou pumpou pro potapěče a také tažným hákem, který umožňoval použít ORP "Nurek" jako pomocný remorkér. Velitelem byl jmenován chorąży marynarki Wincent Tomasiewicz.
31.srpna 1939 byla w Oksywii na loď naložena munice, kterou měl ORP "Nurek" dopravit na Hel.
1.září 1939 se přístav na Oksywii stal cílem náletu německých bombardérů Ju-87 a posádka ORP "Nurek" se účastnila odrážení leteckých útoků. V odpoledních hodinách zasáhla letecká puma ORP "Nurek" přímo uprostřed a způsobila výbuch naložené munice. Účinek výbuchu byl strašlivý. Plechy obšívky a nástavby se rozlétly po nábřeží na vzdálenost několika desítek metrů. Trup byl odmrštěn asi 20 metrů od nábřeží a okamžitě se potopil. Téměř celá posádka, včetně velitele, okamžitě zahynula. Zachránilo se pouze 6 námořníků, které tlaková vlna vymrštila do moře.
Vrak vyzvedli Němci v polovině října 1939 a sešrotovali.
zdroje:
http://marynarkawojenna.pl/start_n.htm
www.pl.wikipedia.org
PEREPECZKO, Andrzej: Bouře nad Atlantikem 1.díl. 1.vydání. Praha: Naše Vojsko 2004. 200s. ISBN 80-206-0725-0 , z polského originálu Burza nad Atlantykiem, Warszawa 1999 přeložil Evžen Škňouřil
URL : https://www.valka.cz/AG-ORP-Nurek-1936-t71865#253314Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.