Main Menu
User Menu

AG - ORP Nurek (1936)

Název / Name : ORP "Nurek"
Typ / Type : plovoucí základna pro potapěče
Třída / Class : -
Kódové označení / Pennant : -
Kýl založen /
Laid down :
1935
Spuštění na vodu /
Launched :
červenec 1936
Uvedení do služby /
Commissioned :
01.10.1936
Vyřazení / End service : potopena 01.09.1939 v Oksywie
Loděnice / Built by : Warsztaty Portowe Marynarki Wojennej v Gdyni, Polsko
Délka / Length : (m) 29,0
Šířka / Beam : (m) 6,0
Ponor / Draft : (m) 1,4
Výtlak standardní /
Displacement, standard :
(t)
110
Výtlak maximální /
Displacement, maximal :
(t)

Pancéřování / Armour : (mm) -
Posádka / Complement : velitel + 21 námořníků
Pohon / Engines : 1x 4-válcový diesel 4DG Ursus-Nohab
Výkon / Power : (HP) 260
Šrouby množství /
Propellers, No :
(ks/m)
1
Rychlost / Speed : ( kts) 10
Zásoba paliva / Fuel : (t)
Dosah při rychlosti /
Range :
( Nm/ kts)
cca 150/?
Výzbroj / Armament : 2x kulomet 7,92 mm/Maxim vz.08
Výstroj a vybavení /
Equipment :
(radar, asdic ...)
dekompresní komora
vzduchová pumpa pro potapěče
tažný hák
Letouny / Aircraft : -
Poznámka / Note : velitel: chorąży marynarki Wincent Tomasiewicz


překlad jména: potapěč




zdroje:
https://pl.wikipedia.org/
https://marynarkawojenna.pl/start_n.htm
https://wwii.pl
www.hds-poland.org
URL : https://www.valka.cz/AG-ORP-Nurek-1936-t71865#253189Verze : 0
Historie ORP "Nurek"


Začátkem 30.let se velení Polského válečného námořnictva rozhodlo nahradit starý motorový člun, který používali vojenští potapěči jako svou základnu. Bylo rozhodnuto vybudovat speciální loď, která by v tomto ohledu plně vyhovovala potřebám námořnictva.
Konstruktéři postupně vypracovali 6 návrhů, na základě kterých mělo námořnictvo rozhodnout o podobě budoucí jednotky. V roce 1935 vypracoval inženýr A.Potyrała projekt, podle kterého se v druhé polovině roku 1935 začala stavět nová loď.
V červenci 1936 byla nová jednotka Polského válečného námořnictva nazvána ORP "Nurek". Dokončení proběhlo poměrně rychle a již 1.listopadu 1936 byla loď zařazena do služby.
Pro obsluhu vojenských potapěčů byla vybavena dekompresní komorou polské kontrukce, vzduchovou pumpou pro potapěče a také tažným hákem, který umožňoval použít ORP "Nurek" jako pomocný remorkér. Velitelem byl jmenován chorąży marynarki Wincent Tomasiewicz.
31.srpna 1939 byla w Oksywii na loď naložena munice, kterou měl ORP "Nurek" dopravit na Hel.


1.září 1939 se přístav na Oksywii stal cílem náletu německých bombardérů Ju-87 a posádka ORP "Nurek" se účastnila odrážení leteckých útoků. V odpoledních hodinách zasáhla letecká puma ORP "Nurek" přímo uprostřed a způsobila výbuch naložené munice. Účinek výbuchu byl strašlivý. Plechy obšívky a nástavby se rozlétly po nábřeží na vzdálenost několika desítek metrů. Trup byl odmrštěn asi 20 metrů od nábřeží a okamžitě se potopil. Téměř celá posádka, včetně velitele, okamžitě zahynula. Zachránilo se pouze 6 námořníků, které tlaková vlna vymrštila do moře.
Vrak vyzvedli Němci v polovině října 1939 a sešrotovali.



zdroje:
https://marynarkawojenna.pl/start_n.htm
www.pl.wikipedia.org
PEREPECZKO, Andrzej: Bouře nad Atlantikem 1.díl. 1.vydání. Praha: Naše Vojsko 2004. 200s. ISBN 80-206-0725-0 , z polského originálu Burza nad Atlantykiem, Warszawa 1999 přeložil Evžen Škňouřil
AG - ORP Nurek (1936) - Vrak ORP Nurek po vyzdvižení, krátce před sešrotováním

Vrak ORP "Nurek" po vyzdvižení, krátce před sešrotováním
URL : https://www.valka.cz/AG-ORP-Nurek-1936-t71865#253314Verze : 0