Název: Name: | Lockheed F-104G Starfighter | |
Originální název: Original Name: | Lockheed F-104G Starfighter | |
Kategorie: Category: | stíhací-bombardovací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.05.1960-DD.06.1964 Lockheed Aircraft Corp., Burbank, California DD.09.1960-DD.MM.196R Messerschmitt AG, Augsburg / DD.07.1961-DD.MM.1965 Société Anonyme Belge de Constructions Aéronautiques, Charleroi DD.11.1961-DD.MM.196R NV Koninklijke Nederlandse Vliegtuigenfabriek Fokker, Schiphol DD.05.1962-DD.MM.196R SpA Fiat, Caselle Torinese DD.07.1963-DD.MM.1964 Canadair Ltd., Montreal, Quebec / DD.MM.1971-DD.MM.1973 Messerschmitt-Bölkow-Blohm GmbH, Augsburg / | |
Období výroby: Production Period: | DD.09.1960-DD.MM.1973 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1122: 139 Lockheed 210 Messerchsmitt 188 SABCA 231 Fokker 164 Fiat 140 Canadair 50 MBB | |
První vzlet: Maiden Flight: | 07.06.1960 | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 6348 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 9073 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 13171 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 6.68 m | |
Délka: Length: | 16.69 m | |
Výška: Height: | 4.11 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 18.22 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | jednoproudový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | General Electric J79-GE-11A o tahu 42,70 kN / 65,83 kN s přídavným spalováním, později MTU J79-J1K o tahu 46,49 kN / 70,95 kN s přídavným spalováním | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 3854 l 2x 738 l přídavná nádrž 2x 644 l přídavná nádrž | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 2137.2 km/h v 10668 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 942.6 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 208.3 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 14173 m | |
Dolet: Range: | 996.3 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 3015.1 km | |
Výzbroj: Armament: | 1x 20mm kanon M61A1, 725 nábojů 1814 kg podvěšené výzbroje: 1x atomová puma Mk.43, Mk.57 nebo B.61 2x raketnice LAU-3/A, LAU-10/A nebo LAU-51 3x 454kg bomba Mk.83 nebo 2x 454kg bomba Mk.83 a 1x 907kg bomba Mk.84 3x kontejnerová bomba MLU-10/A nebo zápalná bomba BLU-1/B 4x AIM-9B Sidewinder, později AIM-9L | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | Francillon, René J. Lockheed Aircraft since 1913. Naval Institute Press, Annapolis 1987. ISBN 0-85177-835-6. Knaack, Marcelle Size. Encyclopedia of US Air Force Aircraft and Missile Systems Vol.I, Office of Air Force History. Washington 1978. http://joebaugher.com/usaf_fighters/f104_13.html http://www.americancombatplanes.com/f100_5.html |
URL : https://www.valka.cz/Lockheed-F-104G-Starfighter-t648#41592Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Německo obdrželo celkem 916 Starfighterů ve verzích F-104G / RF-104G (749 kusů), TF-104G (137 strojů) a F-104F (30 letadel). Do výzbroje Luftwaffe byly zavedeny v v červenci 1960. V době své největší slávy tvořily výzbroj 5 stíhacích-bombardovacích eskader (JaboG 31, JaboG 32, JaboG 33, JaboG 34 a JaboG 36), 2 stíhacích eskader (JG 71 a JG 74) a 2 průzkumných eskader (AG 51 a AG 52). Další dvě eskadry (MFG 1 a MFG 2) byly zařazeny v sestavě německého námořního letectva (Marineflieger). Německé F-104 byly z operační služby vyřazeny v říjnu 1987.
Jedním z německých Starfighterů byl i F-104G (20+14, výrobní číslo 683-2016, sériové číslo US Air Force 63-13235) zobrazený na obrázku níže. Obrázek přibližně ilustruje kamuflážní schéma aplikované na německých F-104G operujících v řadách německého námořního letectva (20+14 ji nikdy nenosil). Stroj 20+14 byl přejat v červnu 1961 na základně Edwards AFB. Letoun byl následně rozložen a přepraven do SRN. Zde však nebyl znovu sestaven a nakonec putoval zpátky za oceán. Zde sloužil na základně Luke AFB v sestavě 4510th CCTW, kde byl používán pro výcvik německých stíhacích pilotů. Při té příležitosti nosil standardní "kovovou kamufláž" US Air Force včetně amerických výsostných znaků. V roce 1983 byl prodán Američanům, kteří ho ještě v tomtéž roce dodali tchaj-wanskému letectvu v rámci programu Ali Shan No.8. Letoun následně sloužil s taktickým číslem 4364 u 41. taktické stíhací letky ze sestavy 2. křídla na letecké základně Sin-ču. Vyřazen byl po nehodě v roce 1988 a patrně v devadesátých letech došlo k jeho sešrotování.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Jedním z německých Starfighterů byl i F-104G (20+14, výrobní číslo 683-2016, sériové číslo US Air Force 63-13235) zobrazený na obrázku níže. Obrázek přibližně ilustruje kamuflážní schéma aplikované na německých F-104G operujících v řadách německého námořního letectva (20+14 ji nikdy nenosil). Stroj 20+14 byl přejat v červnu 1961 na základně Edwards AFB. Letoun byl následně rozložen a přepraven do SRN. Zde však nebyl znovu sestaven a nakonec putoval zpátky za oceán. Zde sloužil na základně Luke AFB v sestavě 4510th CCTW, kde byl používán pro výcvik německých stíhacích pilotů. Při té příležitosti nosil standardní "kovovou kamufláž" US Air Force včetně amerických výsostných znaků. V roce 1983 byl prodán Američanům, kteří ho ještě v tomtéž roce dodali tchaj-wanskému letectvu v rámci programu Ali Shan No.8. Letoun následně sloužil s taktickým číslem 4364 u 41. taktické stíhací letky ze sestavy 2. křídla na letecké základně Sin-ču. Vyřazen byl po nehodě v roce 1988 a patrně v devadesátých letech došlo k jeho sešrotování.
Období | Studená válka [1946-1989] |
Výrobce | Lockheed / Lockheed Martin |
Typ letounu | Lockheed F-104G Starfighter |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | 683-2016 |
Sériové / evidenční číslo | 63-13235 |
Taktické označení / imatrikulace | 20+14 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | Glendale, Lukova základna vzdušných sil [1949- ] |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Lockheed-F-104G-Starfighter-t648#527878Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Reklama
F-104G s taktickým číslem FX-12 (výrobní číslo 9029) byl postaven u belgické společnosti SABCA. Do výzbroje belgického vojenského letectva se dostal v srpnu 1963. Leteckou službu uzavřel v roce 1979, kdy byl přesunut do technické školy belgického letectva, kde sloužil pro výcvik pozemního personálu. Od roku 1983 je ve sbírkách belgiského vojenského muzea v Bruselu, odkud pochází i uvedené snímky.













URL : https://www.valka.cz/Lockheed-F-104G-Starfighter-t648#3490Verze : 0
Admin
MOD
Tento F-104G byl německé Luftwaffe dodán v únoru 1964 (byl postaven v licenci v závodě Messerschmitt). Po celou svoji kariéru mezi roky 1964 až 1986 létal u stíhací bombardovací eskadry JaboG 34 dislokované v Memmingenu. Tato jednotka se na Starfightery začala přezbrojovat v roce 1964, její původní výzbroj tvořily stroje Republic F-84F Thunderstreak. F-104G v jejích řadách vydržely až do roku 1987, kdy se do její výzbroje dostaly letouny Panavia Tornado.
Celkový nálet draku stroje 22+40 činí 3 366 hodin. Dnes je vystaven v leteckém muzeu v Le Bourget. (fotografie ©Radek Havelka)

Celkový nálet draku stroje 22+40 činí 3 366 hodin. Dnes je vystaven v leteckém muzeu v Le Bourget. (fotografie ©Radek Havelka)


URL : https://www.valka.cz/Lockheed-F-104G-Starfighter-t648#201720Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Letoun 20+37 ve výročním zbarvení, které obdržel při příležitosti 30. výročí založení LVR 1 (Luftwaffenversorgungsregiment 1) v roce 1986. Tento Starfighter byl vyroben mateřským Lockheedem a německé Luftwaffe dodán v lednu 1962. Jeho prvním uživatelem byla JaboG 31, v roce 1966 pak letoun putoval k JaboG 34. V únoru 1968 se objevil v inventáři JaboG 33, v prosinci téhož roku se pak vrátil zpět k JaboG 34. V jejích řadách operoval až do roku 1986, kdy byl přeřazen k LVR 1.
Letoun je dnes vystaven v leteckém muzeu Berlín-Gatow. (fotografie ©Radek Havelka)

Letoun je dnes vystaven v leteckém muzeu Berlín-Gatow. (fotografie ©Radek Havelka)


URL : https://www.valka.cz/Lockheed-F-104G-Starfighter-t648#201733Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Reklama
F-104G s taktickým označením 20+43 (výrobní číslo 2050) byl stejně jako stroj výše vyroben společností Lockheed a Luftwaffe dodán v roce 1962. Nejprve sloužil u TSLw 1, v roce 1968 se přesunul ke stíhací bombardovací eskadře JaboG 36. V jejích řadách setrval až do roku 1974, kdy byl odeslán k JaboG 33. Od května roku 1985 do ledna 1987 pak letoun 20+43 sloužil u své poslední operační jednotky - JaboG 34.
Dnes je vystaven v leteckém muzeu v Hermeskeilu v markingu JaboG 33.( fotografie ©Radek Havelka)
Dnes je vystaven v leteckém muzeu v Hermeskeilu v markingu JaboG 33.( fotografie ©Radek Havelka)

URL : https://www.valka.cz/Lockheed-F-104G-Starfighter-t648#201751Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Přístrojová deska, letecké muzeum Hermeskeil (fotografie ©Radek Havelka)

URL : https://www.valka.cz/Lockheed-F-104G-Starfighter-t648#205062Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Lockheed F-104G Starfighter (MM6501/3-11) v muzeu historie vojenského letectva ve Vigna di Valle (Bracciano) u jezera Bracciano (Museo storico dell'Aeronautica Militare di Vigna di Valle).
Jedná se o první stroj dodaný italskému letectvu 3. března 1962. Stroje byly v Itálii stavěny v licenci firmou Fiat. Tento první kus však byl ještě postaven v USA. Létal u 132. skupiny 3. křídla (132° Gruppo "Buscaglia", 3° Stormo)
Zdroj: materiály muzea
vlastní foto
vlastní foto
vlastní foto
vlastní foto
vlastní foto
Jedná se o první stroj dodaný italskému letectvu 3. března 1962. Stroje byly v Itálii stavěny v licenci firmou Fiat. Tento první kus však byl ještě postaven v USA. Létal u 132. skupiny 3. křídla (132° Gruppo "Buscaglia", 3° Stormo)
Zdroj: materiály muzea
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
vlastní foto
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
vlastní foto
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
vlastní foto
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
vlastní foto
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
vlastní foto
URL : https://www.valka.cz/Lockheed-F-104G-Starfighter-t648#373066Verze : 0
MART.in
MOD
Dvojice letounů F-104G Starfighter (26+69 / výrobní číslo 683D-7415 a 26+70 / výrobní číslo 683D-7416) německého námořního letectva. Tyto stroje byly zhotoveny v Německu společností Messerschmitt-Bölkow-Blohm GmbH. Montáž obou F-104G byla v jejím závodě zahájena v listopadu 1971. Snímek pochází z doby, kdy oba letouny sloužily u námořní letecké eskadry MFG 2. Stroj 26+70 byl zničen v únoru 1985 u Hesselteichu po srážce s britským letounem Harrier T.4. Zatímco letoun RAF se ihned zřítil, německý pilot se pokusil svůj poškozený stroj dotáhnout k nouzovému přistání na letišti. Starfighter však začal hořet, a tak se jeho pilot musel katapultovat.
Zdroj: steamaker.tumblr.com
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Lockheed F-104G Starfighter |
Kamufláž | - |
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Lockheed-F-104G-Starfighter-t648#538835Verze : 3
wlasto
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.