Main Menu
User Menu

Dornier Do 217 P-0

     
Název:
Name:
Dornier Do 217 P-0
Originální název:
Original Name:
Dornier Do 217 P-0
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1942-DD.MM.1943 Dornier-Werke GmbH, Friedrichshafen /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1942-DD.MM.1943
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
4 (?)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.09.1939 (prototyp / prototype Do 217 V1)
06.06.1942 (prototyp / prototype Do 217 P V1)
Osádka:
Crew:
3
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
10200 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
17210 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
24,50 m
Délka:
Length:
17,95 m
Výška:
Height:
5,00 m
Plocha křídla:
Wing Area:
67,00 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
257 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Daimler-Benz DB 603 B
- invertní vidlicový
- počet válců: 12
- vzletový výkon: 1287 kW (1750 PS)
+
Daimler-Benz DB 605 T
- invertní do V (60°)
- počet válců: 12
- maximální výkon: 1030 kW (1400 PS)
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
660 km/h v 13000 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
570 km/h v 6000 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
4,8 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
27 min do 10000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
14800 m
Dolet:
Range:
2800 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
kamery:
1x Rb 20/30
2x Rb 75/30


obranná výzbroj:
3x MG 81 Z
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
1) s nákladem
Zdroje:
Sources:
Griehl, M.: Dornier Do 217-317-417, Motorbuch Verlag, 1987
Price, A.: Dornier Do 217 Variants, Profile Publications, 1974
Scutts, J.: Dornier Do 217, Warpaint, 2000
https://de.wikipedia.org/wiki/Dornier_Do_217
URL : https://www.valka.cz/Dornier-Do-217-P-0-t62122#223069Verze : 0
MOD
Dornier se snažil postavit výškový bombardér, který měl dosahovat vysokých výkonů a to na základě teoretických prací získaných od DVL (Deutsche Versuchsanstalt für Luftfart). První Dornierův projekt Do 217 L s tlačnou vrtulí nebyl realizován, druhý projekt Do 217 P byl po předvedení dřevěné makety objednán. Zástupci technického úřadu v říjnu 1941 objednali stavbu tří prototypů.
Za základ posloužil sériový Do 217 E-2, který však prošel zcela zásadními úpravami. Pohonnou jednotku tvořily dva motory Daimler-Benz DB 603 B každý o výkonu 1 750 koní, aby tyto motory dosahovaly výkon ve velkých výškách, potřebovaly velké množství vzduchu a tuto dodávku stlačeného vzduchu zajistil třetí motor DB 605 T-0 v pumovnici, který poháněl velký odstředivý dvoustupňový kompresor. Stlačený vzduch procházel velkými chladiči mezi trupem a motorovými gondolami, toto chlazení vzduchu stále způsobovalo problémy a nebylo nikdy zcela účinné. Tento systém byl označen jako HZ-Anlage (výšková kompresorová centrála). Motory DB 603 B poháněly velké čtyřlisté vrtule. Celkový výkon těchto motorů byl 3 500 koní při vzletu, 3 720 koní ve výšce 2 100 m a ve výšce 13 720 m byl maximální výkon ještě 2 880 koní.
Další zásadní úpravou byla montáž přetlakové kabiny. Kabina tvořila zcela samostatný celek, který byl zasazen do trupu. Zasklení bylo provedeno rovnými skly a prototypy nenesly žádnou hlavňovou výzbroj.
První prototyp s označením BK+IR vzlétl 6.června 1942, již při prvních zkouškách se projevily problémy s mezichladiči stlačeného vzduchu a začaly také jejich úpravy. Po požáru motoru bylo do prototypu namontováno křídlo s větším rozpětím (nově 24,30 m), které bylo jistě výhodnější pro výškový letoun. Na podzim roku 1942 se do zkoušek zapojily také prototypy V2 a V3, celkově lze výsledky zhodnotit jako nenaplněné očekávání, vypočtené výšky 14 700 m nebylo nikdy dosaženo, skutečně dosažená výška byla 13 400 m. Motory trpěly přehříváním a dalšími poruchami, proto byl celý projekt na jaře roku 1943 ukončen.
Dornier se však nevzdal a postavil ještě tři předsériové letouny Do 217 P-0. Tyto stroje měly představovat průzkumnou verzi a jejich hlavním odlučovacím prvkem bylo přesunutí mezichladičů do náběžných hran křídel. Tyto stroje již byly ozbrojeny, nesly tři zdvojené kulomety MG 81 Z, jejich použití bylo možné pouze při vypnutém přetlakování kabiny. Tyto stroje nebyly operačně nasazeny.



Prameny:
Václav Němeček: Vojenská letadla díl 3; Naše vojsko Praha rok 1992; vydání 3.; ISBN80-206-0117-1
L+K 23/94 Letadla 39-45
https://easyget.narod.ru/air/do217.html
https://www.airwar.ru/enc/bww2/do217p.html
en.wikipedia.org
koapp.narod.ru
https://www.cofe.ru/avia/D/D-85.htm
https://wp.scn.ru/ru/ww2/b/445/2/0/9
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Dornier-Do-217-P-0-t62122#223070Verze : 0
MOD
První prototyp Do 217 P V1 (BK+IR).


Zdroj: viz výše
Dornier Do 217 P-0 -


Dornier Do 217 P-0 -


URL : https://www.valka.cz/Dornier-Do-217-P-0-t62122#223072Verze : 0
MOD