Main Menu
User Menu

Supermarine S.5

     
Název:
Name:
Supermarine S.5
Originální název:
Original Name:
Supermarine S.5
Kategorie:
Category:
jiná kategorie
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1927-DD.MM.1927 Supermarine Aviation Works Ltd., Woolston /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1927-DD.MM.1927
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
3 (N219, N220, N221)
První vzlet:
Maiden Flight:
07.08.1927
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
plováky
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1216 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1471 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
8.153 m
Délka:
Length:
7.404 m
Výška:
Height:
3.378 m
Plocha křídla:
Wing Area:
10,68 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
137,74 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Napier Lion VIIA, kapalinou chlazený třířadý dvanáctiválec s válci do W o výkonu 671 kW
Vrtule pevná dvoulistá kovová.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
227.3 l paliva v pravém plováku
23 l oleje
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
514.3 km/h v 0 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
? m
Dolet:
Range:
? km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
žádná
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Udaje platí pro první letoun S.5 Sn. N219
Letová vytrvalost: 1,15 h

Rychlostní speciál určený pro závod o Schneiderův pohár.

Zdroje:
Sources:
C. F. Andrews and E. B. Morgan, Supermarine Aircraft since 1914, 2nd edition. London, Putnam, 1987, ISBN: 0-85177-800-3
Profile Publications, The Supermarine S4-S6B, Number 39
www.racingcampbells.com
archiv autora

Supermarine S.5 -


Supermarine S.5 -


Supermarine S.5 -


Supermarine S.5 -


Supermarine S.5 -


URL CZ: https://www.valka.cz/Supermarine-S-5-t60347#391612Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Supermarine-S-5-t60347#391612Version : 0
MOD
Stručná historie:

Reginald J. Mitchell se po nezdaru rychlostního letounu Supermarine S.4 (letoun se nemohl závodu o Schneiderův pohár účastnit pro silné vibrace křídel) rozhodl, že provede radikální úpravy.

Nový letoun Supermarine S.5 byl maximálně aerodynamicky zdokonalen, čelní odpor byl zásadně snížen, zmenšena byla nosná plocha. Oproti celodřevěné konstrukci S.4, měla nová S.5 trup zkonstruovaný jako celokovovou skořepinu.

V roce 1925 byly postaveny tři makety, tyto makety se podobaly Supermarine S.4 a Glosteru III, makety byly ofukovány v aerodynamických tunelech Royal Aircraft Establishment a National Physical Laboratory a zkoumala se vhodnost použití nesymetrického umístnění plováků. Reginald J. Mitchell těchto poznatků využil v maximální možné míře a svůj projekt znovu upravoval. Například použitím povrchových chladičů se podařilo zvýšit rychlost o 38,3 km/h. Pro pohon byl vybrán trojřadý motor Napier Lion VII o výkonu až 900 koní.

Továrna Supermarine postavila v roce 1927 celkem tři letouny S.5 (Sn. N219, N220 a N221). Na soutěž, která se konala 26. září 1927 v Benátkách, Britové odeslali tři letouny Supermarine S.5, dvouplošný Gloster IV a Short Crusader. Speciály Supermarine S.5 slavily obrovský úspěch, italské stroje Macchi M.52 odpadly v prvním, druhém a sedmém kole, Gloster IV odstoupil v kole šestém a Crusader nenastoupil vůbec. - F/ Lt. S. N. Webster, A.F.C. (N220), a F/ Lt. Worsley (N219) se svými letouny obsadili první a druhé místo, když dosáhli průměrné rychlosti 453,26 km/h a 439,636 km/h.

Po tomto vítězství se Britové počátkem roku 1928 snažili získat světový rychlostní rekord pro tuto kategorii letadel, při této sérii pokusů byl zničen třetí letoun (N221). Rychlostní rekord s hodnotou 512,76 km/h nakonec padl-nepadl, Supermarine S.5 dosáhl rychlosti 514,285 km/h, ale nebylo to překonání o celé 1%, které bylo nutné pro uznání rekordu FAI.

Jeden letoun byl nakonec odeslán jako záložní letoun pro Schneiderův pohár v roce 1929, v tomto závodě obsadil krásné třetí místo za Supermarine S.6 a Macchi M.52bis.

Ještě dodám, že motory druhého a třetího letounu S.5 byly typu Napier Lion VIIB o výkonu 875 k, tyto motory byly vybaveny reduktorem, motor Napier Lion VIIA měl přímý náhon, výkon 900 k a hmotnost 386 kg, což bylo o 36 kg méně než kolik vážily motory s reduktorem.

Použité prameny:
Profile Publications, The Supermarine S4-S6B, Number 39
L+K, č. 5/1970, ročník XLVI, Václav Němeček, Monografie Supermarine S.5, str. 33-35, Vydavatelství Magnet Praha.
archiv autora
URL CZ: https://www.valka.cz/Supermarine-S-5-t60347#394341Verze : 1
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Supermarine-S-5-t60347#394341Version : 0
MOD
Zdroj: commons.wikimedia.org
Supermarine S.5 - Supermarine S.5 vítěz Schneider Trophy v Benátkách v roce 1927, kde dosáhl rychlosti 453,25 km/h

Supermarine S.5 vítěz Schneider Trophy v Benátkách v roce 1927, kde dosáhl rychlosti 453,25 km/h
URL CZ: https://www.valka.cz/Supermarine-S-5-t60347#651077Verze : 2
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Supermarine-S-5-t60347#651077Version : 0
MOD