Main Menu
User Menu

Nardi FN.305

     
Název:
Name:
Nardi FN.305A
Originální název:
Original Name:
Nardi FN.305A
Kategorie:
Category:
cvičný letoun
Výrobce:
Producer:
DD.02.1935-DD.MM.1938 Ingg. Fratelli Nardi, Milano /
DD.07.1937-DD.10.1948 SA Piaggio & C., Finale Ligure /
DD.MM.1940-DD.MM.1945 Fabrica de Avioane SET inginer Grigore Zamfirescu, București /
Období výroby:
Production Period:
DD.02.1935-DD.10.1948
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
5 Nardi
341 Piaggio
124 SET
První vzlet:
Maiden Flight:
19.02.1935
Osádka:
Crew:
1-2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
6901) kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
970 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
8,476 m
Délka:
Length:
6,9852) m
Výška:
Height:
2,150 m
Plocha křídla:
Wing Area:
12,000 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
80,80 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Alfa Romeo 115/I o výkonu 147 kW/200 k, nebo
IAR 6G-1 o výkonu 132 kW/180 k, nebo
Argus As 10 C o výkonu 177 kW/240 k
dvoulistá na zemi stavitelná stavitelná vrtule Alfa Romeo nebo
dvoulistá stavitelná stavitelná vrtule Piaggio
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
171 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
2883) km/h v 0 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
15,474) min do 4000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
5750 m
Dolet:
Range:
464 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
0-2x kulomet Breda-SAFAT ráže 7,7 mm
Uživatelské státy:
User States:






Poznámka:
Note:
SET, s motorem IAR 6G1:
1) 700 kg
2) 7,136 m
3) 300 km/h
4) 23 min do 5000 m


- rozdělení na verzi A (dvoumístná uzavřená kabina), B (dvoumístná otevřená kabina) a C (jednomístná otevřená kabina) se v praxi skoro nepoužívalo
Zdroje:
Sources:
Alegi, Gregory. Nardi FN.305, Ali D'Italia Mini 6. La Bancarella Aeronautica, Torino 1999.
Brotzu, E.; Cosolo, G. Dimensione Cielo: Aerei Italiani Nella 2a Guerra Mondiale. Vol.11, Scuola-Collegamento Vol. Edizioni dell'Ateneo & Bizzarri, Roma 1977.
Němeček, Václav. Nardi FN-305, L+K 1984/05.
URL : https://www.valka.cz/Nardi-FN-305-t60330#519125Verze : 0
MOD
Historie: Letoun zkonstruovala továrna bratří Nardiů jako sportovní stroj smíšené konstrukce se zatahovacím podvozkem. Prototyp poháněl hvězdicový motor Fiat A.70S s výkonem 200 koní a měl nezakrytý prostor osádky. Letoun měl vynikající letové vlastnosti i výkony, což potvrdil 17. července 1937, kdy získal rychlostní rekord na trati 1000 km výkonem 310, 99 km/h. Již v březnu téhož roku se zúčastnil závodu nad egyptskými oázami, kde vyhrál rychlostí 322 km/h. V té době již byla kabina krytá.


Stroj tak oprávněně vzbudil zájem nejen Italského vojenského letectva, ale i v zahraničí. Regia Aeronautica u firmy objednala sérii 50 kusů pro pokračovací výcvik a kondiční létání stíhačů, k pohonu si vybrala řadový motor Alfa Romeo 115. Stroje se stavěly ve třech základních verzích. Hlavní byl dvoumístný FN.305A s krytou kabinou, FN.305B měl kabinu otevřenou a FN.305C byl jednomístným letounem pro výcvik stíhačů. Všechny mohly být vyzbrojeny jedním až dvěma kulomety pro výcvik střelby. Pro Italské letectvo bylo nakonec vyrobeno 328 kusů a protože takovýto počet byl nad síly malé továrny Nardi, byly stroje též vyráběny v licenci u firmy Paggio.


Jako první zahraniční zákazník se ozvala Francie, která nutně potřebovala moderní cvičné letouny. U firmy Nardi objednala 300 exemplářů, do vypuknutí bojů mezi oběma státy však bylo dodáno jen 41 strojů. Dva kusy odebrali Švýcaři, devět šlo do Chile, 50 do Maďarska a 52 do Rumunska, kde bylo postaveno dalších 124 kusů v licenci.


Nardiové dále pokračovali ve vývoji svého typu. V roce 1936 vzlétl prototyp FN.310, což byla čtyřmístná varianta typu. V roce 1938 pak začaly práce na typu FN.305D, což byla speciální dálková verze. Letoun poháněl motor Walter Bora s výkonem 147 kW (200 k), příď byla prodloužena a pilotní prostor posunut dozadu. Ve dnech 5. a 6. března 1939 letoun I-UEBI přeletěl bez mezipřistání z Guidonie do Adrie Abeby v okupované Etiopii. Vzdálenost 4500 km překonal průměrnou rychlostí 240 km/h. Druhý kus této verze byl jednomístný, zakoupilo ho Rumunsko, které plánovalo uskutečnit přelet Atlantiku, vypuknutí války však vše zmařilo.
Další verzí byl FN.315. K jeho pohonu se počítalo s motorem Hirth HM 508D (206 kW/280 k), se kterým se letoun poprvé vznesl 10. července 1938. Postavené stroje FN.315 ale poháněly i motory Fiat A.70S, Argus As 10E či Hirth HM 508 C, všechny s výkonem kolem 200 koní. Vývoj ukončila verze FN.316 poháněná motorem Isotta Fraschini Beta RC.10 s výkonem 206 kW (280 k). Tyto letouny, kterých bylo postaveno 49 kusů, byly dodávány jedno i dvoumístné a byly využívány hlavně k výcviku stíhačů.


Válečná výroba typu skončila v roce 1943, v roce 1948 se však k typu vrátila firma Piaggio a postavila osm posledních FN.305 poháněných motorem Alfa Romeo 115.



Prameny:
L+K 5/84
www.lemaire.happyhost.org
www.aerei-italiani.net
URL : https://www.valka.cz/Nardi-FN-305-t60330#217513Verze : 1
MOD
.
Nardi FN.305 - Nardi FN.305 ze stavu 23. Gruppo Regia Aeronautica. Stroj používal osobně velitel skupiny Maggiore Tito Falconi. Stroj na všech plochách nese pískový nátěr, na trupu označení Commandante di Gruppo.

Nardi FN.305 ze stavu 23. Gruppo Regia Aeronautica. Stroj používal osobně velitel skupiny Maggiore Tito Falconi. Stroj na všech plochách nese pískový nátěr, na trupu označení Commandante di Gruppo.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Nardi-FN-305-t60330#506561Verze : 0
MOD
.
Nardi FN.305 - Nardi FN.305 maďarského letectva, rok 1943. Letoun nesl na horních a bočních plochách tmavě zelené zbarvení, spodní plochy byly světle šedé. Ma´darské trikolora se nacházela jak na SOP tak na  VOP. Část podvozkových noh měla červené zbarvení.

Nardi FN.305 maďarského letectva, rok 1943. Letoun nesl na horních a bočních plochách tmavě zelené zbarvení, spodní plochy byly světle šedé. Ma´darské trikolora se nacházela jak na SOP tak na VOP. Část podvozkových noh měla červené zbarvení.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Nardi-FN-305-t60330#506580Verze : 0
MOD
NARDI FN.305 (MM52757) v muzeu historie vojenského letectva ve Vigna di Valle (Bracciano) u jezera Bracciano (Museo storico dell'Aeronautica Militare di Vigna di Valle).
Nardi FN.305 - vlastní foto

vlastní foto
Nardi FN.305 - vlastní foto

vlastní foto
URL : https://www.valka.cz/Nardi-FN-305-t60330#372171Verze : 0
MOD
ro.wikipedia.org

Nardi FN.305 - Rumunský stroj s motorem IAR (stejně jako Alfa Romeo kopie de Havilland Gipsy Six). Část rumunských strojů dostala motory Argus.

Rumunský stroj s motorem IAR (stejně jako Alfa Romeo kopie de Havilland Gipsy Six). Část rumunských strojů dostala motory Argus.
URL : https://www.valka.cz/Nardi-FN-305-t60330#519178Verze : 0
MOD