Název: Name: | Junkers F 13 ge | |
Originální název: Original Name: | Junkers F 13 ge | |
Kategorie: Category: | dopravní letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1919-DD.MM.1932 Junkers Flugzeugwerke AG, Dessau / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1919-DD.MM.1932 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 322 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 25.06.1919 | |
Osádka: Crew: | 2 + 4 pasažéři | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 14151) kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | ? kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 23002) kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 17,753) m | |
Délka: Length: | 9,804) m | |
Výška: Height: | 4,10 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 43,005) m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Junkers L5 vodou chlazený řadový šestiválec o vzletovém výkonu 250 kW (340 k) při 1 450 ot/min a trvalém výkonu 206 kW (280 k). Vrtule dvoulistá s pevným úhlem náběhu. | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 2086) km/h v 0 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 1707) km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 5 min do 1000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 55008) m | |
Dolet: Range: | 9809) km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | - | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Data pro úvodní variantu F.13, 136kW motor BMW IIIa / F.13 da, 195kW motor Junkers L 2: 1) 1075 kg / 1170 kg 2) 1815 kg / 2000 kg 3) 14,80 m / 17,75 m 4) 9,60 m / 9,60 m 5) 34,50 m2 / 43,00 m2 6) 170 km/h / 180 km/h 7) 140 km/h / 160 km/h 8) 4600 m / 4000 m 9) 920 km / 950 km | |
Zdroje: Sources: | Wagner, Wolfgang. Die Junkers F13 und ihre Vorläufer: Vom "Blechesel" zum ersten Ganzmetall-Verkehrsflugzeug. Leuchtturm-Verlag, Konstanz 1976. ISBN 3-88064-15-7. Kroschel, G., Stützer, H. Die deutschen Militärflugzeuge 1919 - 1934, Weltbild Verlag, Augsburg 1994. ISBN 3-89350-693-4. http://hugojunkers.pytalhost.com/ju_f13_a1.htm www.europeanairlines.no http://en.wikipedia.org/wiki/Junkers_F.13 www.centennialofflight.gov http://www.ju-f13.de/ http://wp.scn.ru/en/ww15/t/370/2/0 - kamufláž http://www.geocities.com/hjunkers/ju_f13_a1.htm http://www.junkers.de/flugzeuge/juxx/typ_f13.html vlastní archiv |
URL : https://www.valka.cz/Junkers-F-13-t57394#370152Verze : 0
Vláďa
MOD
Junkers F.13
Stručná historie:
Junkers F.13 byl prvním poválečným dopravním letadlem s moderní konstrukcí, povrch letounu byl z vlnitého plechu z lehkých slitin kovů. Novinkou bylo použití bezpečnostních pásů na všech sedadlech pro cestující. Velmi často byl používán také jako poštovní letoun.
V Německu byl vyráběn od roku 1919 do roku 1922, tehdy musela být jeho výroba přesunuta do zahraničí. Junkers se finančně podílel na výstavbě továrny v SSSR, která byla umísněna nedaleko od Moskvy, v této továrně část výroby dále probíhala. Letoun F.13 používala RA a civilní letecká společnost, v SSSR několik letadel létalo údajně ještě v roce 1940, byly zde označeny jako PS-3.
Další uživatelé: USA, Velká Británie, Itálie, Japonsko (armádní letectvo), Afganistan, Argentina, Brazílie, Bolívie, Bulharsko, Čína, Estonsko, Finsko, Rakousko, Švédsko, Belgie a další, celkem se jednalo o 29-30 států, které tyto letouny používaly. Několik letadel létalo s plováky.
Pozdější verze dostaly křídlo s větším rozpětím (17,750 m) a tím i větší nosnou plochou (45 m2), pro pohon bylo použito mnoho různých motorů.
Stručná historie:
Junkers F.13 byl prvním poválečným dopravním letadlem s moderní konstrukcí, povrch letounu byl z vlnitého plechu z lehkých slitin kovů. Novinkou bylo použití bezpečnostních pásů na všech sedadlech pro cestující. Velmi často byl používán také jako poštovní letoun.
V Německu byl vyráběn od roku 1919 do roku 1922, tehdy musela být jeho výroba přesunuta do zahraničí. Junkers se finančně podílel na výstavbě továrny v SSSR, která byla umísněna nedaleko od Moskvy, v této továrně část výroby dále probíhala. Letoun F.13 používala RA a civilní letecká společnost, v SSSR několik letadel létalo údajně ještě v roce 1940, byly zde označeny jako PS-3.
Další uživatelé: USA, Velká Británie, Itálie, Japonsko (armádní letectvo), Afganistan, Argentina, Brazílie, Bolívie, Bulharsko, Čína, Estonsko, Finsko, Rakousko, Švédsko, Belgie a další, celkem se jednalo o 29-30 států, které tyto letouny používaly. Několik letadel létalo s plováky.
Pozdější verze dostaly křídlo s větším rozpětím (17,750 m) a tím i větší nosnou plochou (45 m2), pro pohon bylo použito mnoho různých motorů.
URL : https://www.valka.cz/Junkers-F-13-t57394#207338Verze : 1
Vláďa
MOD
Reklama
Junkers F 13
Firemní označení, neúplný seznam:
F 13 - úvodní varianta, celokovový dolnoplošný dopravní letoun pro čtyři pasažéry; krátké křídlo, motor Mercedes D. III nebo BMW IIIa o 185 k
F 13 a - varianta z roku 1920, rozpětí zvětšeno na 17,75 m, motor BMW IIIa
F 13 ba - velké rozpětí, motor Junkers L 2 o 265 k
F 13 c - zesílené motorové lože
- F 13 ca - motor Junkers L 2
- F 13 ci - motor BMW IV o 300 k
- F 13 c1i - zesílený podvozek s elektronovým nosníkem, motor BMW IV
F 13 d - jiné zesílené motorové lože
- F 13 da - motor Junkers L 2
- F 13 de - motor Junkers L 5 o 310 k
- F 13 di - motor BMW IV
- F 13 d1e - zesílený podvozek s elektronovým nosníkem, motor BMW IV
F 13 f - zesílené křídlo, upravené ocasní plochy
- F 13 fa - motor Junkers L 2
- F 13 fe - motor Junkers L 5
- F 13 fi - motor BMW IV
- F 13 fo - motor BMW Va o výkonu 380 k
- F 13 fy - motor Siddeley Puma
- F 13 fae - motor Bristol Jupiter
F 13 f1 - zesílený podvozek s elektronovým nosníkem, plováky o objemu 2850 l
- F 13 f1a - motor Junkers L 2
- F 13 f1e - motor Junkers L 5
- F 13 f1i - motor BMW IV
- F 13 f1o - motor BMW Va
F 13 g - snad prodloužený trup, upravená odtoková hrana křídla
- F 13 ge - motor Junkers L 5
- F 13 go - motor BMW Va
F 13 he - větší vzepětí křídla, jinak jako F 13 fe
F 13 k - větší vzepětí křídla, snímatelné motorové lože, olejové tlumiče podvozku
- F 13 ke - motor Junkers L 5
- F 13 kae - motor Bristol Jupiter VI
- F 13 kai - zpřevodovaný motor Pratt & Whitney Hornet
- F 13 kao - motor Armstrong Siddeley Jaguar
- F 13 kau - motor Pratt & Whitney Wasp
- F 13 kay - motor Armstrong Siddeley Panther
- F 13 kue - motor Pratt & Whitney Hornet
Další označení:
Ju 13 - ruské označení pro F 13, část sestavena z německých dílů ve Fili
PS-2 - ruské označení pro F 13 z počátku 30. let, motor L 5
JL-6 - exportní označení pro USA, Junkers-Larsen
JL-12 - bitevní konverze s motorem Liberty a 12 samopaly Thompson střílejícími šikmo dolů
Trp 1, později Tp 1 - švédské vojenské označení, 3 ks upraveny AB Flygindustri na sanitní, s vojenskými piloty létaly pro Červený kříž
Wagner, Wolfgang. Die Junkers F13 und ihre Vorläufer: Vom "Blechesel" zum ersten Ganzmetall-Verkehrsflugzeug. Leuchtturm-Verlag, Konstanz 1976. ISBN 3-88064-15-7.
http://hugojunkers.pytalhost.com/ju_f13_a1.htm
URL : https://www.valka.cz/Junkers-F-13-t57394#526929Verze : 0
Aubi
MOD
Fotografie a kamufláž, ve které létal Junkers F13 v Německu ještě v roce 1940
Zdroje uvedeny výše
Zdroje uvedeny výše
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Junkers-F-13-t57394#207340Verze : 1
Vláďa
MOD
Junkers F.13
Zdroj : http://www.airwar.ru/enc/cw1/juf13.html
Zdroj : http://www.airwar.ru/enc/cw1/juf13.html
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Junkers-F-13-t57394#289623Verze : 0
Reklama
Junkers F-13fi Lufthansa (D-561)
Foto pořízeno 29. září 1930 ve Kbelích (Praha)
Foto pořízeno 29. září 1930 ve Kbelích (Praha)
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Junkers-F-13-t57394#289611Verze : 0
Junkers F 13 s imatrikulací R-RDAO.
Junkers F 13 Side view by Basil Zolotov
Junkers F 13 Side view by Basil Zolotov
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Junkers-F-13-t57394#370153Verze : 4
Vláďa
MOD
Trojpohledový náčrtek
Zdroj uveden výše
Zdroj uveden výše
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Junkers-F-13-t57394#208442Verze : 0
Vláďa
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.