Triumf a tragedie - Dymič, V.; Šedivý, M.

Diskuse

TRIUMF A TRAGEDIE ,
autoři Dymič Valerij a Šedivý Miloš, 382 stran, mnoho černobílých fotografií, 35 stran podrobných tabulkových a textových příloh, vydal SVĚT KŘÍDEL Cheb, nakladatelství letecké literatury v květnu 2001 - vydání první, 5000 výtisků, IBSN - 80 - 85280 - 70 - 1


Pro toho, kdo se vážně zajímá o sovětské stíhací letectvo před a během WW II je to skutečná bomba! Exclamation
Podle mého názoru nejpodrobnější a nejúplnější pohled na stíhací letectvo SSSR před a za WWII, podrobné popisy vyvíjených a posléze vyráběných typů letadel s charakteristikami (nejen TTD, ale včetně rozborů vlastností, bojového využití a taktiky pro jednotlivé typy), konstrukční týmy, útvary a osoby ....
Zbraně, motory....
Knihu jsem si půjčil v knihovně a jen první pročtení mě ohromilo. Tak perfektní a seriózní materiál, podložený rozsáhlými prameny (seznam je na 4 strany), včetně průzkumu sovětských archivů, s jejichž pomocí jsou v knize vyvraceny některé léta opakované omyly včetně vysvětlení jejich vzniku, jsem ještě nikdy v ruce neměl.


Najdete zde i všechny (stíhací) typy, dovezené do SSSR z Británie i USA, útvary, které jimi byly vyzbrojeny, zkušenosti, taktiku nasazení....
Že v SSSR létaly Aircobry, ví díky Pokryškinovi kdekdo. Věděli jste ale, že v SSSR létaly i Hurricany, P-40 a P-47 Thunderbolt? Spitfity V i IX?


Víte, že až jako 100. v pořadí leteckých es je s 31 samostatnými sestřely HSS mjr. Boris B. Glinka? A že 3xHSS plk. A.I.Pokryškin je s 59 sestřely až sedmý? A že první je 3xHSS pplk. I.N. Kožedub s 82 sestřely (62+20 ve skupině)?
A jak to bylo s odměnami a tresty ve stíhacím letectvu? Jak snadné bylo se dostat před tribunál?
Prostě jsem nadšen a D O P O R U Č U J I !!!
URL : https://www.valka.cz/Triumf-a-tragedie-Dymic-V-Sedivy-M-t20517#77530 Verze : 0
to Fantan ty lend-leasové typy jsou přece běžně známé Smile dokonce na P-47, Spity a další vyšly už za komanče sovětské kamufláže (pamatuji si docela živě jak v ABC psali že jich bylo objednáno asi 201 ale dodáno jen 196 (zatracený imperiálisti) byla to směs kapek i ostrých hřbetů a nebyly bojově užity, mimochodem píšou tam když už jsi u těch objevů že SSSR dostal i mustangy? Bylo to 10 kusů P-51A a fotky na ně jsou známé tak nejmíň 15 let Smile a to se bavíme jen o stíhačích co teprve další stroje .
URL : https://www.valka.cz/Triumf-a-tragedie-Dymic-V-Sedivy-M-t20517#77540 Verze : 0
Suprová knížka, jelikož se o sovětské letectvo zajímám, okamžitě se stala mojí biblí a celou jí mám přečtenou asi 5x, některé kapitoly i víckrát. Velice mě překvapil i popis zákulisí sov. leteckého průmyslu, intriky, politické tlaky,... V některých místech jsem díky této knize byl nucen změnit i svoje dlouhodobé názory (do té doby jsem si například myslel, že Jak byl lepší než La a že LaGG-3 byl jen hromádkou šrotu).
Každému doporučuju!!


Jsem zvědavý, jestli bude slíbené pokračování o jednotlivých sovětských esech.
URL : https://www.valka.cz/Triumf-a-tragedie-Dymic-V-Sedivy-M-t20517#77836 Verze : 0
to Tango o "kvalitách" jaku a o tom jak se k připomínkám choval jeho konstruktér píše i Pokryškyn (a totéž o lavočkách a jejich otci) Jakovlev z toho nevychází moc dobře. ale i tohle je celkem známá skutečnost že Jakovlev byl Stalinův oblíbenec a jeho stroje byly tlačeny uměle. Koneckonců je zajímavé i to co se objevuje jen jako poznámka na okraji ve vzpomínkách francouzských pilotů že jejich stroje byly speciálně vyrobeny.
URL : https://www.valka.cz/Triumf-a-tragedie-Dymic-V-Sedivy-M-t20517#77837 Verze : 0
Podle autorů kdyby byl zůstal jediný konstruktér - Polikarpov, tak dostali Němci na pr*el takovým tempem, že by se nestačili otáčet. Nerealizované prototypy 1-185 a další se staly etalonem a ještě začátkem r.1945 nedosahovaly nasazené typy jejich kvalit.
Šokující je, jak tam píšou - konstruktér X.Y.Z byl odvolán a popraven ..., šokovaly mě i důvody postavení pilota před tribunál - nikdo se nemůže divit taranům, krytí velitele číslem před palbou atd. Ono zemřít "čestně" v boji (a s prachama pro děti), nebo po přistání "pula v lob" za něco, zač nemohu (a rodina bude okusovat kredenc) ... Asi bych to taky tak řešil. Přirovnal bych to k nevyslovenému, leč stejně účinkujícímu příkazu k letu pro kamikaze.
URL : https://www.valka.cz/Triumf-a-tragedie-Dymic-V-Sedivy-M-t20517#77856 Verze : 0
Proč by rodina okusovala kredenc? Myslíš že "nepřátelé lidu" mohli ukájet své buržoázní choutky nábytkem?
Ale byl bych opatrný s tím I-185 on to byl prototyp a do série dost daleko, jaké by byly výkony sériových mašin je otázka.
URL : https://www.valka.cz/Triumf-a-tragedie-Dymic-V-Sedivy-M-t20517#77860 Verze : 0
Keď tak čítam názory na túto knihu, tak nie všetko je tam až také super podložené dôkazmi a zdrojmi (myslím osudy niektorých konštruktérov, ktorí boli podľa autorov popravení a v skutočnosti sa niektorí dožili takmer konca storočia) - viď debata www.valka.cz
URL : https://www.valka.cz/Triumf-a-tragedie-Dymic-V-Sedivy-M-t20517#625093 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více