Main Menu
User Menu

Experimentální létající člun Giju č. 3

Experimental Giyu No.3 Flying Boat / 第三義勇飛行艇

     
Název:
Name:
Experimentální létající člun Giju č. 3
Originální název:
Original Name:
第三義勇飛行艇
Kategorie:
Category:
experimentální letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1928-DD.08.1928 Kawasaki Shipyard, Ltd., Kobe /
Období výroby:
Production Period:
DD.04.1927-DD.08.1928
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.08.1928
Osádka:
Crew:
5~10
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
člunový trup
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
5400 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
8600 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
29,500 m
Délka:
Length:
19,972 m
Výška:
Height:
5,272 m
Plocha křídla:
Wing Area:
141,00 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
60,993 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Kawasaki-BMW VI, kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec v tandemovém uspořádání, výkon 368-552 kW (500-750 k).
Vrtule dvoulisté dřevěné nebo
čtyřlisté kovové s pevným úhlem náběhu.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
196.3 km/h v 0 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
155 km/h v 2000 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
15,5 min do 2000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
4500 m
Dolet:
Range:
1110 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
3000 km
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý kulomet ráže 7,7 mm v předním střelišti,
1x pohyblivý kulomet ráže 7,7 mm ve hřbetním střelišti a
1x pohyblivý kulomet ráže 7,7 mm ve spodním střelišti.
Pumový náklad: 2x 250 kg pumy.
Uživatelské státy:
User States:
-
Poznámka:
Note:
Letová vytrvalost: 5,5 h


viz historie
Zdroje:
Sources:
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press Annapolis, Maryland 21402, 1990, ISBN: 1-155750-563-2
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Experimentalni-letajici-clun-Giju-c-3-t50713#194493Verze : 0
MOD
Stručná historie:


V září 1926, krátce po zničení experimentálního hydroplánu Kaibo Ginkai KB, přijal dobrovolný výbor Kaibo Gikai rozhodnutí postavit další velký hydroplán. Nový hydroplán měl být postaven na základě zcela nového návrhu. Tato stavba měla několik cílů, jednak konstruktéři a technici měli získat zkušenosti s konstrukcí a stavbou celokovových létajících člunů a dále se námořní piloti a mechanici se mohli seznámit s celokovovým letounem v provozu, především s odlišnostmi v údržbě a obsluze.


Na konstrukci spolupracovali námořní i civilní inženýři, které vedl Dr. Aikichi Tanakadate a Narihisa Yokota, ten byl hlavním konstruktérem, za námořní letectvo dozoroval námořní poručík inženýr Yoshio Hashiguchi. Konstruktéři využili zkušeností, které získali při stavbě hydroplánu Kaibo Ginkai KB, Dornierova Walu a také zkušeností získaných v německé továrně Rohrbach, kde byli někteří japonští specialisté na stáži.
Nový letoun byl od dubna 1927 do srpna 1928 stavěn v loděnicích Kawasaki v Kobe, byl označen jako Experimentální létající člun Gyiu č. 3 (Experimental Giyu No.3 Flying-boat) a představoval v té době největší japonské letadlo. Pohon obstarávaly dva tandemově uložené vidlicové motory BMW VI s výkonem 500 koní, které motorkářské oddělení Kawasaki licenčně vyrábělo. Výkon motoru nejdříve přenášely dvoulisté dřevěné vrtule, které byly později, již během zkoušek, nahrazeny čtyřlistými vrtulemi kovovými. Tyto vrtule byly následně opět vyměněny za dřevěné dvoulisté, protože panovala obava z možné destrukce kovových vrtulí.

Po dokončení byl létající člun přepraven na základnu v Jokosuce, kde byly neprodleně zahájeny zkušební lety. Během intenzivního půlročního testování bylo zjištěno, že hydroplán má velmi dobrý výkon, ale velké nedostatky se projevily na rozbouřené vodní hladině. Letoun byl také po celou dobu zkoušek provázen silnými vibracemi motorů, toto vibrace vedly k tomu, že motory nemohly dosahovat plného výkonu a tím byly zkoušky silně omezeny. Vibrace motorů se snažili odstranit inženýři v námořním arzenálu v Hiru, letoun byl opět zkoušen s kovovými i dřevěnými vrtulemi, ale bylo provedeno již jen několik málo letů v malé výšce.


V květnu roku 1931 byl hydroplán v Hiru rozebrán, všechny demontované díly byly podrobeny důkladné kontrole, při které bylo sledováno jejich opotřebení a únava materiálu.


Použité prameny:
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press Annapolis, Maryland 21402, 1990, ISBN: 1-155750-563-2
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Experimentalni-letajici-clun-Giju-c-3-t50713#419286Verze : 0
MOD
Fotografie tohoto experimentálního letadla.
Zdroj:
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press Annapolis, Maryland 21402, 1990, ISBN: 1-155750-563-2

Experimentální létající člun Giju č. 3 -


URL : https://www.valka.cz/Experimentalni-letajici-clun-Giju-c-3-t50713#194494Verze : 0
MOD
Vypadá to, že firemní označení znělo Kawasaki KDN-1, nebo (podle japonské wiki) KDN-2.


www.secretprojects.co.uk
ja.wikipedia.org

Experimentální létající člun Giju č. 3 -


Experimentální létající člun Giju č. 3 -


Experimentální létající člun Giju č. 3 -


URL : https://www.valka.cz/Experimentalni-letajici-clun-Giju-c-3-t50713#575484Verze : 0
MOD