Main Menu
User Menu

Hiro H3H1

Hiro H3H1 / 広廠 H3H1・九〇式一号飞行艇

     
Název:
Name:
Hiro H3H1 (Námořní létající člun typu 90-1)
Originální název:
Original Name:
九〇式一号飞行艇
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1931-DD.MM.1931 Hiro Naval Arsenal, Hiro /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1931-DD.MM.1931
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1931
Osádka:
Crew:
9
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
člunový trup
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
7900 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
11900 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
31,047 m
Délka:
Length:
22,705 m
Výška:
Height:
7,518 m
Plocha křídla:
Wing Area:
137,00 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
86,96 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
3
Typ:
Type:
Micubiši Typ Hi, kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 478 kW (650 k) a maximální výkon 581 kW (790 k).
Vrtule čtyřlisté, dřevěné vrtulové listy s pevným úhlem náběhu o průměru 3 660 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
7 400 l + 600 l oleje
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
228 km/h v 0 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
157 km/h v 1000 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
17,0 min do 3000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
4500 m
Dolet:
Range:
1500 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
2050 km
Výzbroj:
Armament:
8x pohyblivý kulomet Type 89 Model 1 ráže 7,7 mm (zdvojené kulomety)
1x zdvojený v předním střelišti
1x zdvojený v ocasním střelišti a
2x zdvojený ve střelištích po obou bocích
Pumový náklad: do hmotnosti 1 000 kg (2x 500 kg nebo 4x 250 kg).
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
九〇式一号飞行艇 - Námořní létající člun Type 90-1


Letová vytrvalost: 13,0 h


Námořní letectvo nebylo s tímto typem spokojeno a proto nedošlo k sériové výrobě.
Upřednostněn byl konkurenční Typ 90-2 Kawanishi H3K1 Belle.
Zdroje:
Sources:
William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Five: Flying Boats, London, Macdonald & Co.(Publishers) Ltd., 1962, Revised and reprinted 1968, pp. 136-137, ISBN 356-01449-5.
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press Annapolis, Maryland 21402, 1990, ISBN: 1-155750-563-2
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Hiro-H3H1-t48742#189754Verze : 0
MOD
Stručná historie:


Konstruktéři a technici námořního arzenálu v Hiru (Dai-Juichi Kaigun Kokusho) měli v té době největší zkušenosti se stavbou létajících člunů, tedy v celém Japonsku. Tyto zkušenosti získali při konstrukci a výrobě licenčních Felixstowe F.5, experimentálního létajícího člunu R-3, a následné výrobě Typu 15 (H1H) a Typu 89 H2H.
Proto velitel tohoto zařízení Kontradmirál (Kaigun Šošo) Juzuru Hiraga vydal v roce 1930 svým podřízeným pokyn k vývoji a výrobě třímotorového jednoplošníku. Hydroplán měl být schopen letu na dva motory a jako první japonský námořní letoun měl být schopen nést pumový náklad o hmotnosti 1 000 kg a především se mělo jednat o první ryze japonský letoun s celokovovou konstrukcí. Veškeré konstrukční práce a výrobu prototypu řídil Fregatní kapitán (Kaigun Čusa) Misao Wada, projektové práce měl na starost hlavní konstruktér Korvetní kapitán (Kaigun Šosa) Jun Okamura.


Nový létající člun byl dokončen v roce 1931, ale ačkoliv se mělo jednat o ryze japonskou konstrukci, nebylo tomu tak zcela. Kovový nosník křídel byl osvědčený konstrukční prvek získaný z Rohrbachu (Wagnerova torzní skříň), trup se zase podobal britskému létajícímu člunu Southampton. Velký důraz byla kladen na dobré nautické vlastnosti člunové části trupu. Námořnictvo letounu přidělilo označení Námořní hydroplán typu 90-1, nebo zkrácené označení H3H1. Číslice 1 v typovém označení odlišovala tento typ od dvouplošné konstrukce společnosti Seibeie Kawanišiho, která byla označena jako Námořní hydroplán typ 90-2 nebo také H3K1.
Jediný prototyp H3H1 byl přelétnut na námořní základnu v Jokosuce, kde byl velmi intenzivně testován, tyto letové zkoušky vedl Korvetní kapitán (Kaigun Šosa) Daizo Nakadžima. V průběhu letových zkoušek bylo odhaleno mnoho nedostatků, které se konstruktéři snažili odstraňovat, tak například chladiče kapaliny byly přesunuty dozadu pod motory, zkoušely se různé vrtule a zlepšení stability letu byly instalovány pomocné svislé ocasní plochy, dále se změnilo umístnění vzpěr vodorovných ocasních ploch. Každá větší změna byla označena přidáním dalšího čísla za typové označení, takže poslední označení tohoto hydroplánu bylo Námořní hydroplán typ 90-1-4.


V roce 1933, po nepříliš úspěšném ukončení zkoušek, byl upřednostněn konkurenční hydroplán Kawaniši H3K1, který byl přijat do výzbroje (nakonec bylo vyrobeno pouze několik málo letadel tohoto typu). Nevyužitý Hiro H3H1 byl upraven jako létající laboratoř pro nové čtrnáctiválcové motory Micubiši Šinten, po ukončení tohoto úkolu byl hydroplán trvale vyřazen.

Hodnotíme-li tento hydroplán s odstupem času, tak musíme uznat, že se vyznačoval mnohem modernější konstrukcí než upřednostněný dvouplošník Kawaniši H3K1 a jeho význam spočíval v tom, že konstruktéři díky tomuto hydroplánu získali cenné zkušenosti pro pozdější celokovové konstrukce letadel.


Použité prameny:
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press Annapolis, Maryland 21402, 1990, ISBN: 1-155750-563-2
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Hiro-H3H1-t48742#417613Verze : 0
MOD
Fotografie Hiro (Hirosho) H3H1 Type 90
Zdroj: archiv autora
Hiro H3H1 -


URL : https://www.valka.cz/Hiro-H3H1-t48742#189755Verze : 0
MOD