Halberstadt C.V

     
Název:
Name:
Halberstadt C.V Halberstadt C.V
Originální název:
Original Name:
Halberstadt C.V
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun reconnaissance/scout aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1918-DD.MM.1918 Halberstädter Flugzeugwerke GmbH, Halberstadt /
DD.MM.1918-DD.MM.1918 Automobil und Aviatik AG, Leipzig /
DD.MM.1918-DD.MM.1918 Bayerische Flugzeugwerke AG, München /
DD.MM.1918-DD.MM.1918 Deutsche Flugzeugwerke GmbH, Leipzig /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1918-DD.MM.1918
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
~552
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1918
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
930 kg 2050 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1365 kg 3009 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
13,62 m 44ft 8,22in
Délka:
Length:
6,92 m 22ft 8,43in
Výška:
Height:
3,36 m 11ft 0,28in
Plocha křídla:
Wing Area:
43 m2 462.85 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Benz Bz.IV o výkonu 147 kW/200 k
dvoulistá dřevěná vrtule
Benz Bz.IV, power 197 hp
two-blade wooden propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
170 km/h v 0 m 105.6 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
3,2 min do 2000 m 3,2 min to 6562 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
6500 m 21325 ft
Dolet:
Range:
600 km 372.8 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný 7,92mm kulomet LMG.08/15
1x pohyblivý 7,92mm kulomet LMG.14
1x fixed 7,92 mm LMG.08/15 machine gun
1x flexible 7,92 mm LMG.14 machine gun
Uživatelské státy:
User States:












Poznámka:
Note:
Vytrvalost: 3,5 h Endurance: 3.5 hr
Zdroje:
Sources:
Kroschel, G., Stützer, H. Die deutschen Militärflugzeuge 1910 - 1918. Weltbild Verlag, Augsburg 1994. ISBN 3-89350-693-4.
Gray, Peter, Thetford, Owen. German Aircraft Of The First World War. Doubleday, Garden City 1970.
http://www.airwar.ru/enc/other1/halbc5.html
http://latvianaviation.com/Halberstadt.html

Halberstadt C.V -


URL : https://www.valka.cz/Halberstadt-C-V-t48382#402817 Verze : 0
Vznik průzkumného letounu Halberstadt C.V byl předznamenán zkonstruováním typu Halberstadt C.III. Halberstadt C.III vzniknul v září 1917 kdy jej zkonstruoval inženýr firmy Halberstadt Karl Theiss. Letoun měl klasickou dvouplošnou konstrukci se smíšeným drakem (trup z kovových trubek, křídla celodřevěná) a byl poháněšn řadovým motorem Benz Bz.IV. Letoun byl zalétán 2.října 1918 a následně byl předán k vojskovým zkouškám. Tyto zkoušky odhalily řadu statických nepevností draku a nedotažené řešení aerodynamiky křídla. Protože náprava rekonstrukcí draku C.III nebyla možná, zkonstruoval Karl Theiss nový letoun uznačený Halberstadt C.V.
Od původního C.III se lišil především zcela novým křídlem, které mělo silnější profil a dva trubkové kovové výztužné nosníky. Příhradový trup letounu byl svařen z kovových trubek s plátěným potahem ocasní části, překližkovým potahem pilotních prostorů a kovovou kapotáží motorové sekce. V trupu byly umístěny dva samostatné prostory pro pilota a pozorovatele. Pilot měl k dispozici kompletní sadu pilotních přístrojů a ovládal pevný synchronizovaný kulomet Maxim LMG.05/15 umístěný vlevo před pilotním prostorem. Pozorovatel sedící za pilotem měl obsluhoval fotografickou kameru umístěnou nejprve na vnější strnaně kabiny a později instalovanou v trupu letounu za prostory posádky. Při obraně letounu pozorovatel obsluhoval kulomet Parabellum LMG.14 umístěný na oběžném kruhu na horní straně kabiny. Pod centroplánovou částí trupu byly umístěny dva bowdenem ovládané závěsy pro pumy do ráže 25 kg. V přídi trupu byl nainstalován vodou chlazený řadový motor Benz Bz.IV pohánějící dvoulistou vrtuli. Křídla letounu byly celodřevěné konstrukce s plátěným potahem provedeným plátnem s předtištěným vzorem lozenge.
První vzlet letounu a na něj navazující vojskové zkoušky letounu proběhly v březnu 1918. Německé vojenské letectvo následně objednalo sériovou výrobu prvních 50 kusů letounů přičemž objednávka byla ještě před dokončením prvních letounů rozšířena na 150 kusů (dalších 100 letounů měla v licenci vyrobit továrna Bayerishe Flugzeug Werke - BFW a 200 letounů měla v licenci vyrobit firma Deutsche Flugzeug Werke - DFW). První letouny Halberstadt C.V dorazily na frontu v červnu 1918 a typ se po několika dílčích úpravách zařadil mezi nejlepší německé průzkumné a dělostřelecké pozorovací letouny. Při instalaci fotoprůzkumné kamery potom sloužil k průzkumu na střední vzdálenosti (po montáži primitivní přídavné nádrže mohl letoun vyjímečně provádět dálkové průzkumné mise). V průběhu války bylo vyrobeno cca 1550 letounů Halberstadt C.V a výroba letounů probíhala až do 30.1.1919 kdy byly vyráběny letouny určené pro testování u letectev Dohody. Z vyrobených letounů bylo 21 kusů dodáno do USA, 20 kusů do Velké Británie a 2 letouny obdrželo francouzské letectvo.


Zdroje:

www.letouny.webz.cz
V.Němeček: Vojenská letadla I
Archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Halberstadt-C-V-t48382#188858 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více