Main Menu
User Menu

Halberstadt C.V

     
Název:
Name:
Halberstadt C.V
Originální název:
Original Name:
Halberstadt C.V
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1918-DD.MM.1918 Halberstädter Flugzeugwerke GmbH, Halberstadt /
DD.MM.1918-DD.MM.1918 Automobil und Aviatik AG, Leipzig /
DD.MM.1918-DD.MM.1918 Bayerische Flugzeugwerke AG, München /
DD.MM.1918-DD.MM.1918 Deutsche Flugzeugwerke GmbH, Leipzig /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1918-DD.MM.1918
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
~552
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1918
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
930 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1365 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
13,62 m
Délka:
Length:
6,92 m
Výška:
Height:
3,36 m
Plocha křídla:
Wing Area:
43 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Benz Bz.IV o výkonu 147 kW/200 k
dvoulistá dřevěná vrtule
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
170 km/h v 0 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
3,2 min do 2000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
6500 m
Dolet:
Range:
600 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x pevný 7,92mm kulomet LMG.08/15
1x pohyblivý 7,92mm kulomet LMG.14
Uživatelské státy:
User States:






Poznámka:
Note:
Vytrvalost: 3,5 h
Zdroje:
Sources:
Kroschel, G., Stützer, H. Die deutschen Militärflugzeuge 1910 - 1918. Weltbild Verlag, Augsburg 1994. ISBN 3-89350-693-4.
Gray, Peter, Thetford, Owen. German Aircraft Of The First World War. Doubleday, Garden City 1970.
https://www.airwar.ru/enc/other1/halbc5.html
https://latvianaviation.com/Halberstadt.html

Halberstadt C.V -


URL : https://www.valka.cz/Halberstadt-C-V-t48382#402817Verze : 0
MOD
Vznik průzkumného letounu Halberstadt C.V byl předznamenán zkonstruováním typu Halberstadt C.III. Halberstadt C.III vzniknul v září 1917 kdy jej zkonstruoval inženýr firmy Halberstadt Karl Theiss. Letoun měl klasickou dvouplošnou konstrukci se smíšeným drakem (trup z kovových trubek, křídla celodřevěná) a byl poháněšn řadovým motorem Benz Bz.IV. Letoun byl zalétán 2.října 1918 a následně byl předán k vojskovým zkouškám. Tyto zkoušky odhalily řadu statických nepevností draku a nedotažené řešení aerodynamiky křídla. Protože náprava rekonstrukcí draku C.III nebyla možná, zkonstruoval Karl Theiss nový letoun uznačený Halberstadt C.V.
Od původního C.III se lišil především zcela novým křídlem, které mělo silnější profil a dva trubkové kovové výztužné nosníky. Příhradový trup letounu byl svařen z kovových trubek s plátěným potahem ocasní části, překližkovým potahem pilotních prostorů a kovovou kapotáží motorové sekce. V trupu byly umístěny dva samostatné prostory pro pilota a pozorovatele. Pilot měl k dispozici kompletní sadu pilotních přístrojů a ovládal pevný synchronizovaný kulomet Maxim LMG.05/15 umístěný vlevo před pilotním prostorem. Pozorovatel sedící za pilotem měl obsluhoval fotografickou kameru umístěnou nejprve na vnější strnaně kabiny a později instalovanou v trupu letounu za prostory posádky. Při obraně letounu pozorovatel obsluhoval kulomet Parabellum LMG.14 umístěný na oběžném kruhu na horní straně kabiny. Pod centroplánovou částí trupu byly umístěny dva bowdenem ovládané závěsy pro pumy do ráže 25 kg. V přídi trupu byl nainstalován vodou chlazený řadový motor Benz Bz.IV pohánějící dvoulistou vrtuli. Křídla letounu byly celodřevěné konstrukce s plátěným potahem provedeným plátnem s předtištěným vzorem lozenge.
První vzlet letounu a na něj navazující vojskové zkoušky letounu proběhly v březnu 1918. Německé vojenské letectvo následně objednalo sériovou výrobu prvních 50 kusů letounů přičemž objednávka byla ještě před dokončením prvních letounů rozšířena na 150 kusů (dalších 100 letounů měla v licenci vyrobit továrna Bayerishe Flugzeug Werke - BFW a 200 letounů měla v licenci vyrobit firma Deutsche Flugzeug Werke - DFW). První letouny Halberstadt C.V dorazily na frontu v červnu 1918 a typ se po několika dílčích úpravách zařadil mezi nejlepší německé průzkumné a dělostřelecké pozorovací letouny. Při instalaci fotoprůzkumné kamery potom sloužil k průzkumu na střední vzdálenosti (po montáži primitivní přídavné nádrže mohl letoun vyjímečně provádět dálkové průzkumné mise). V průběhu války bylo vyrobeno cca 1550 letounů Halberstadt C.V a výroba letounů probíhala až do 30.1.1919 kdy byly vyráběny letouny určené pro testování u letectev Dohody. Z vyrobených letounů bylo 21 kusů dodáno do USA, 20 kusů do Velké Británie a 2 letouny obdrželo francouzské letectvo.


Zdroje:

www.letouny.webz.cz
V.Němeček: Vojenská letadla I
Archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Halberstadt-C-V-t48382#188858Verze : 0