Název: Name: | Curtiss SB2C-1C Helldiver | Curtiss SB2C-1C Helldiver |
Originální název: Original Name: | Curtiss SB2C-1C Helldiver | |
Kategorie: Category: | protiponorkový/protilodní letoun | aeroplane for anti-submarine/anti-ship warfare |
Výrobce: Producer: | DD.08.1943-DD.03.1944 Curtiss-Wright Corp., Columbus, Ohio DD.09.1943-DD.03.1944 Canadian Car & Foundry Co. Ltd., Fort William, Ontario DD.12.1943-DD.06.1944 Fairchild Aircraft Ltd., Longueil, Québec | |
Období výroby: Production Period: | DD.08.1943-DD.06.1944 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 778 Curtiss SB2C-1C (00201/00370, 01008/01208, 18192/18598) 40 CCF SBW-1 (21192/21231) 26 CCF SBW-1B (60010/60035) 50 Fairchild SBF-1 (31636/31685) | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.RRRR | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CATOBAR - vzlet pomocí katapultu, přistání s pomocí brzdících lan | CATOBAR - catapult take-off but arested recovery |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 4588 kg | 10115 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 6203 kg | 13675 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 7626 kg | 16812 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 15,440 m | 49ft 8 5/8in |
Délka: Length: | 11,200 m | 36ft 9in |
Výška: Height: | 4.650 m | 15ft 3in |
Plocha křídla: Wing Area: | 39.21 m2 | 422 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 158,174 kg/m2 | 32.4 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Wright R-2600-8 Twin Cyclone vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 1 268 kW a 1 085 kW v h= 3 658 m. Vrtule trojlistá Curtiss-Electric s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 660 mm. | Wright R-2600-8 Twin Cyclone fourteen-cylinder twin-row air-cooled radial engine rated at 1,700 hp for take-off and 1,450 hp at 12,000 ft, driving a three-blade Curtiss-Electric constant-speed propeller diameter 12 ft. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 1211 l 931 l v pomocných nádržích | 320 US gal 246 gal in auxiliary tanks |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 452.2 km/h v 3810 m | 281 mph in 12500 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 254 km/h v 3658 m | 157.8 mph in 12000 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 8,88 m/s | 1748 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 7,7 min do 3000 m | 7,7 min to 9843 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 7376 m | 24200 ft |
Dolet: Range: | 1786.4 km | 1110 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 3050 km | 1895 mi |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kanón ráže 20 mm v křídlech, 400 granátů pro každý, 2x pohyblivý kulomet ráže 7,62 mm v zadní kabině. Pumový náklad: 1x torpédo Mark 13-2 nebo 907 kg pum v pumovnici, 2x 227 kg pumy na závesnících pod křídly. Letoun sice mohl v pumovnici nést torpédo, ale toho bylo využito jen velmi zřídka. | Two fixed forward-firing 0.79 in wing-mounted cannons 400 rpg, one twin flexible rearward-firing 0.30 inch M1919 Browning machine-guns in the rear cockpit. Bomb load: in internal bay: 2,000 lb of bombs or one Mark 13-2 torpedo, on underwing hardpoints: 500 lb of bombs each. (Provision was made for torpedo carriage, but torpedoes were rarely if ever done in practice.) |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Výroba plynule navázala na předchozí verzi SB2C-1, bylo však aplikováno více jak 800 změn a úprav, které umožnily jeho bojové nasazení, ale i tak byl letoun nadále svými osádkami neoblíbený. Nejvýraznější úpravou byla instalace dvou dvacetimilimetrových kanónů do křídel, místo původních čtyř půlpalcových kulometů. Palubní bombardéry SB2C-1C byly poprvé bojově nasazeny při útocích na japonskou základnu Rabaul v Nové Británii. Osádky svým Helldiverům dávaly nelichotivé přezdívky jako "Bestie", "Zvíře" nebo "Zkurvysyn druhé třídy". Na druhou stranu Helldivery byly zřejmě opravdu velmi špatné letouny a mnoho jich skončilo ihned po vzletu na mořské hladině. | The first variant to see combat was the "SB2C-1C", which was introduced in 1943, with additional fuel storage and the four Brownings in the wings replaced by two 20 millimeter cannon. 778 SB2C-1Cs were built, with the type performing its first major combat action in a raid against the Japanese stronghold at Rabaul on New Britain on 11 November 1943. The Helldiver was not generally loved by crews, who called it the "Beast" and said that "SB2C" stood for "Son of a Bitch Second Class". It was so badly underpowered that it tended to fly off the carrier deck and simply drop into the sea. |
Zdroje: Sources: | Schmid, Jaroslav: Letadla 1939-45. Stíhací a bombardovací letadla USA, Fraus, Plzeň 1993 http://en.wikipedia.org/wiki/SB2C_Helldiver www.historyofwar.org http://www.airwar.ru/enc/sww2/sb2c.html |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Curtiss SB2C-1C Helldiver |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |