Main Menu
User Menu

Gloster Gladiator Mk.II

     
Název:
Name:
Gloster Gladiator Mk.II
Originální název:
Original Name:
Gloster Gladiator Mk.II
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.01.1938-30.08.1939 Gloster Aircraft Co., Ltd., Hucclecote
Období výroby:
Production Period:
DD.01.1938-30.08.1939
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
252 +18 J8A
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.01.1938
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1562 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2160 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
2206 kg
Rozpětí:
Wingspan:
9,830 m
Délka:
Length:
8.360 m
Výška:
Height:
3.530 m
Plocha křídla:
Wing Area:
30,01 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
71,98 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Bristol Mercury VIIIA nebo Bristol Mercury VIIIAS vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec o vzletovém výkonu 619 kW.
Vrtule trojlistá Fairey Reed o průměru 3 200 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
318 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
413.6 km/h v 4450 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
13,13 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
4,50 min do 3048 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
10211 m
Dolet:
Range:
714.5 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
4x pevný kulomet Browning ráže 7,7 mm, trupové kulomety zasoba střeliva po 600 nábojích a křídelní po 400 nábojích
Uživatelské státy:
User States:
(RAF a FAA)
(39 + 3 Mk.I a Mk.II)
(27 Mk.II od RAF)
(30 Mk.II od RAF)
(29 Mk.II od RAF)
(11 Mk.II od RAF)
(6 Mk.II)
(15 Mk.II od RAF)
(14 Mk.II od RAF)
(18 J8A)
Poznámka:
Note:
Letová vytrvalost: 2 h 6 min.
Letouny byly stavěny především pro severoafrické bojiště a tak byly vybaveny filtrem, který zabránil vniknutí písku do saní motoru, poloautomatickým ovládáním přípusti karburátoru, elektrickým startérem a pokročilejším přístrojovým vybavením. V pouzdře pod trupem bylo pouzdro s výbavou pro přežití v poušti.
Zdroje:
Sources:
Alex Crawford, Gloster Gladiator, Mushroom Model Publications,Poland, rok 2002; ISBN: 8391632709
fighter-collection.com
https://www.geocities.com/acrawford0/
https://www.aviapress.com/viewonekit.htm?ROD-401
https://www.airwar.ru/enc/fww2/gladtor.html
www.airpages.ru
www.xs4all.nl
https://www.jaapteeuwen.com/.../GLOSTER%20GLADIATOR.htm
www.aviationartprints.com
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Gloster-Gladiator-Mk-II-t46749#192611Verze : 0
MOD
Gloster Gladiator Mk.II, který operoval u Esquadrilha de Casa Expedicionaria No.1 na Azorských ostrovech.


URL : https://www.valka.cz/Gloster-Gladiator-Mk-II-t46749#396686Verze : 0
MOD
Tento Gladiator Mk.II létal v řadách Esquadrilha de Casa Expedicionaria No.2 dislokované na Azorských ostrovech.


URL : https://www.valka.cz/Gloster-Gladiator-Mk-II-t46749#396687Verze : 0
MOD
.

Gloster Gladiator Mk.II, jenž v srpnu 1939 létal u 615. perutě na letišti v Kenley. Letoun nese ještě předválečné kódové označení RR-C, v září 1939 došlo ke kódu perutě na KW. Letoun byl od 15. 11. 1939 nasazen na letišti Merville v severní Francii a 10. 12. 1939 byl ztracen při havárii. Letoun nese na horních a bočních plochách nepravidelná pole tmavě hnědé a tmavě zelené barvy. Spodní plochy měly dělený nátěr - polovina byla černá, druhá polovina zůstala v hliníkové barvě (možná byla natřená na bílo). Letoun nesl kokardy typu B.
URL : https://www.valka.cz/Gloster-Gladiator-Mk-II-t46749#503193Verze : 0
MOD
.

Gladiator Mk.II kódového označení GL-273 sloužil počátkem roku 1943 u Lentolaivue 16 Suomen Illmavoimat (letka 16 finského vojenského letectva). Létal na něm mimo jiné luutnantti (poručík) Håkan Strömberg. Strömberg ba tomto stroji dne 15.2.1943 sestřelil sovětský dvouplošník R-5, avšak sám na něm také 7. dubna 1943 smrtelně havaroval. Letoun nesl původní britskou kamufláž typu "Shadow Shading" na horních a bočních plochách. Levá polovina spodní plochy obou křídel nesla nátěr černou barvou, pravá polovina byla bílá. Spodní část trupu a VOP kryla hliníková barva. Číslo GL-273 byla krom na trupu použito na spodní ploše spodního křídla, přičemž písmena GL byla vyvedena černou barvou na bílé polovině křídla, zatímco číslo 273 naopak bylo bílé na černém podkladu. Finské výsostné znaky se nacházely na šesti obvyklých místech.
URL : https://www.valka.cz/Gloster-Gladiator-Mk-II-t46749#591378Verze : 0
MOD
.

Gloster Gladiator Mk.II ze stavu 615. perutě operoval v dubnu 1940 z francouzského letiště St. Inglevert. Letoun se zamalovaným sériovým číslem a kódem KW-M nesl na horních a bočních plochách nepravidelná pole tmavě hnědé a tmavě zelené barvy. Spodní plochy zůstaly v hliníkové barvě. Letoun nesl kokardy typu A.
URL : https://www.valka.cz/Gloster-Gladiator-Mk-II-t46749#503197Verze : 0
MOD
.

Jeden z mála Gladiatorů Mk.II 615. perutě, jimž se podařilo uniknout po skončení francouzské kampaně zpět do Anglie. 20. 5. 1940 s ním ulétl z letiště Norrent-Fontés pilot 229. perutě Pilot Officer Malcolm Ravenhill. Stroj s kódem KW-T měl zamalováno sériové číslo a nesl zajímavou kamufláž typu Shadow Shading: tmavá hnědá i zelená byly aplikovány ve dvou odstínech, přičemž tmavší byla použita na horních plochách, zatímco světlejší na plochách ve stínu (horní plocha spodního křídla a boky trupu a SOP). Spodní plochy zůstaly v hliníkové barvě. Stroj nesl v té době již nepředpisové kokardy typu A na trupu. Na horním křídle byly kokardy typu B.


URL : https://www.valka.cz/Gloster-Gladiator-Mk-II-t46749#503199Verze : 0
MOD
.

Gladiator Mk.II, jenž v květnu 1940 sloužil u 615. perutě na letišti Vitry-en-Artois. Také tento stroj nese kamufláž Shadow Shading, na boku trupu má kokardu typu A-1, zavedenou od 1. 5. 1940. Stroj byl patrně 18. 5. 1940 na výše zmíněném letišti zničen při útoku Luftwaffe. Podle jiných pramenů se mu však podařilo unknout do Anglie.
URL : https://www.valka.cz/Gloster-Gladiator-Mk-II-t46749#503201Verze : 0
MOD
.

Gladiator Mk.II sériového čísla N5905 nesl kód N-HE - volací znak 263. perutě. Na jaře 1940 se zúčastnil z letiště Bardufoss akcí nad Norskem. 2. června na něm letěl Sgt. H. H. Kitchener a společně s Flt. Lt. A. T. Williamsem vybojoval 4 jisté a 3 pravděpodobné sestřely v boji s německými bombardéry He 111 a Ju 87. Letoun byl ztracen 8. června 1940 při potopení letadlové lodě HMS Glorious německými válečnými loděmi.


URL : https://www.valka.cz/Gloster-Gladiator-Mk-II-t46749#506282Verze : 0
MOD
.

Gloster J8 (vybavený třílistou vrtulí Fairy Reed) čísla 235 a kódového označení F8-5 z výzbroje Svenska Flygvapnet (švédského vojenského letectva), duben 1938. Celý letoun zbarven hliníkovou barvou a opatřen předválečnými švédskými výsostnými znaky. Tři černé korunky umístěné na obvyklých šesti místech, doplňují žluté a modré pruhy na směrovém kormidle. Letoun byl švédským letectvem převzat 12. 10. 1937 a později sloužil s kódovým označením F8-19. Odepsán byl po těžké havárii 26. 7. 1940 s náletem 310 letových hodin.
URL : https://www.valka.cz/Gloster-Gladiator-Mk-II-t46749#506529Verze : 0
MOD
.

V této podobě zasáhly Glostery J8 švédské dobrovolnické jednotky Flygflotilj 19 na straně Finů v "Zimní válce". Stroj č. 271 (malé černé trojčíslí na zadní části trupu) nesl individuální označení písmenem "A" na směrovce. Na původní švédskou kamufláž, tvořenou na horních plochách olivově zelenou barvou a na spodních modrošedou s rozhraním v polovině výšky trupu, byla stříkací pistolí aplikována nepravidelná pole stříbrné barvy. Švédské znaky byly nahrazeny finskými, které se však vyskytovaly pouze na trupu a spodní ploše spodního křídla. Letoun je opatřen lyžemi firmy ASJA. Vrtule je dvoulistá, dřevěná, se žlutě zbarveným kuželem. Po návratu do Švédska sloužil letoun až do havárie 28. 2. 1942 s náletem 245 letových hodin.
URL : https://www.valka.cz/Gloster-Gladiator-Mk-II-t46749#506530Verze : 0
MOD
.

Gloster J8 švédské dobrovolnické jednotky Flygflottijl 19, č. 284, kód "F". Na tomto stroji 12. 1. 1940 sestřelil fänrik Ian Iacobi během přepadu letiště Märkäjärvi startující sovětskou stíhačku Polikarpov I-15bis a 17. 1. fänrik Per John-Salwén další stroj téhož typu. Před odletem zpět do Švédska byly z letounů odstraněny finské výsostné znaky a naopak se objevily různé "divoké" emblémy. Zobrazený stroj byl v této podobě několikrát vyfotografován 30 .3. 1940. Po návratu z Finska sloužil dál ve švédském letectvu až do havárie 5. 2. 1942. Na kontě měl 255 letových hodin.
URL : https://www.valka.cz/Gloster-Gladiator-Mk-II-t46749#506532Verze : 0
MOD
.

Gladiator Mk.II kódového označení GL-255 sloužil počátkem roku 1940 u Lentolaivue 26 Suomen Illmavoimat (letka 26 fisnkého vojenského letectva). Bojoval na něm nejúspěšnější finský stíhač létající s Gladiatory, Ylikersanti Oiva Tuomimen. Nesl původní britskou kamufláž typu "Shadow Shading" na horních a bočních plochách. Levá polovina spodní plochy obou křídel nesla nátěr černou barvou, pravá polovina byla bílá. Spodní část trupu a VOP kryla hliníková barva. Číslo GL-255 byla krom na trupu použito na spodní ploše spodního křídla, přičemž písmena GL byla vyvedena černou barvou na bílé polovině křídla, zatímco číslo 255 naopak bylo bílé na černém podkladu. Finské výsostné znaky se nacházely na šesti obvyklých místech.
URL : https://www.valka.cz/Gloster-Gladiator-Mk-II-t46749#506539Verze : 0
MOD
.

Gladiator Mk.II GL-264 sloužil v této podobě v létě 1942 u 2. lentue LeLv 16. Nesl již novou finskou kamufláž (nepravidelná pole tmavé zelené a černé na horních a bočních plochách, spodní plochy byly světle šedé. Prvky rychlé identifikace tvořil žlutý kryt motoru, žluté konce spodního křídla a žlutý pruh na trupu. Na směrovce se nacházel bílý krokodýl. Tento stroj ve finském letectvu nalétal celkem 192 hodin.
URL : https://www.valka.cz/Gloster-Gladiator-Mk-II-t46749#506583Verze : 0
MOD
Fotografie Gloster Gladiatoru Mk.II Portugalského letectva a Švédského letectva.
Zdroj: surfcity.kund.dalnet.se a surfcity.kund.dalnet.se








URL : https://www.valka.cz/Gloster-Gladiator-Mk-II-t46749#193076Verze : 0
MOD
V prosinci 1939 dodali Britové Finům 30 letounů Gladiator Mk.II. Ještě během Zimní války se typ dostal do výzbroje čtyř jednotek a jeho piloti získali 39 jistých vítězství (včetně vítězství švédských dobrovolníků). Paavo David ‘Pate’ Berg se u LLv 26 stal na Gladiatoru esem.
Gladiatory poté zasáhly i do bojů Pokračovací války a 15.2.1943 bylo získáno poslední 40 vítězství.
Gladiatory ve Finsku dosloužily v průběhu roku 1944.


Fotografie byli pořízené 27.06.1941.


surfcity.kund.dalnet.se
www.maailmapalaa.net







URL : https://www.valka.cz/Gloster-Gladiator-Mk-II-t46749#193091Verze : 3
MOD
muzeum Duxford, archiv autora


URL : https://www.valka.cz/Gloster-Gladiator-Mk-II-t46749#310107Verze : 0
MOD
Muzeum Linkoping, vlastni foto
Letoun ve Svedsku zavedeny pod oznacenim J 8A.


URL : https://www.valka.cz/Gloster-Gladiator-Mk-II-t46749#543787Verze : 0
MOD
Trojpohledový náčrtek
Zdroj uveden výše


URL : https://www.valka.cz/Gloster-Gladiator-Mk-II-t46749#192614Verze : 0
MOD