Název: Name: | Curtiss XP-55 Ascender | Curtiss XP-55 Ascender |
Originální název: Original Name: | Curtiss XP-55 Ascender | |
Kategorie: Category: | experimentální letoun | experimental aeroplane |
Výrobce: Producer: | Curtiss-Wright Corporation Airplane Division, St Louis, Missouri | |
Období výroby: Production Period: | DD.07.1943-DD.04.1944 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 3 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 13.07.1943 1. prototyp / 1st prototype 09.01.1944 2. prototyp / 2nd prototype 25.04.1944 3. prototyp / 3rd prototype | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | kachna | canard |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2882 kg | 6354 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3325 kg | 7330 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 3497 kg | 7710 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 13.560 m | 44ft 6in |
Délka: Length: | 9.020 m | 29ft 7in |
Výška: Height: | 3.050 m | 10ft |
Plocha křídla: Wing Area: | 21.83 m2 | 235 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 152,24 kg/m2 | 31.18 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Allison V-1710-95, kapalinou chlazený, vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 951 kW. Vrtule tlačná, trojlistá stavitelná | Allison V-1710-95, twelve-cylinder, liquid-cooled Vee engine in a pusher design, rated at 1,275 hp for take-off, driving a three-blade variable-pitch propeller. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | ? |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 628 km/h v 5883 m | 390 mph in 19300 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 476.4 km/h v ? m | 296 mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | ? ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 7,1 min do 6096 m | 7,1 min to 20000 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10546 m | 34600 ft |
Dolet: Range: | 789 km | 490 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 4x pevný kulomet Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm, jeden pár kulometu měl zásobu po 500 nábojích a druhý po 400 nábojích pro každý kulomet. | Four fixed forward-firing 0.50 inch Colt-Browning M2 machine-guns in the nose, a pair of machine guns had a supply of 500 rpg and a second pair 400 rpg. |
Uživatelské státy: User States: | - | - |
Poznámka: Note: | Curtiis XP-55 prošel kompletními zkouškami, během kterých bylo zjištěno, že jeho výkony nejsou vyšší mež již vyráběné konvenční stíhací letouny. TTD se vztahují k třetímu prototypu. | The Curtiss XP-55 Ascender was pusher fighters built for a 1941 competition in response to USAAC Request for Data R40-C' dated 20 February 1940 (the others being the Vultee XP-54 and Northrop XP-56). A flying wing in most respects, albeit with a small fuselage and a canard foreplane, the XP-55 went through numerous design changes and, like its competitors, was long-delayed getting into the air although it eventually carried out a test programme. Like the XP-54, the Ascender was initially designed for the Pratt & Whitney X-1800 engine and had to be redesigned when the engine project was canceled. The first of three XP-55 aircraft was delivered on 13 July 1943 and underwent early flights at Scott Field, Illinois, with an Allison V-1710 engine. The performance of the XP-55 was not very impressive and was often inferior to that of more conventional fighter aircraft already in service. The second XP-55 was updated to the same configuration as the third and has survived and is among numerous historically valuable air-frames held by the Smithsonian Institue's National Air and Space Museum in Washington D.C. Performance relate to the third prototype. |
Zdroje: Sources: | William Green, War Planes of the Second World War, Volume Four: Fighters, London, MacDonald & Co. Publishers Ltd., Sixth impression 1969, ISBN 0-356-01448-7 L+K 19/1980, Letadla 1939-1945, XP-55 Ascender http://www.vectorsite.net/avcanfit.html www.aviation-history.com www.nationalmuseum.af.mil http://www.aviastar.org/air/usa/curtiss_p-55.php http://www.airwar.ru/enc/fww2/p55.html archiv autora |