Main Menu
User Menu

Bell P-39 Airacobra

Přehled verzí

Bell P-39 Airacobra
Přehled verzí




XP-39
Prototyp s preplňovaným motorom Allison V1710-17 s výkonom 1 150 k.



XP-39A
Prototyp, u kterého byl použit motor bez turbokompresoru.



XP-39B
Prototyp bez turbokompresoru nalétal 28 hodin.



YP-39
Predsériové verzie objednané letectvom, pre problém s preplňovaným motorom bol vybraný nový motor Allison V1710-37 s výkonom 1 090 k. Lietadlo bolo vyzbrojené jedným 37 mm kanónom Oldsmobile T-9, dvomi guľometmi ráže 12,7 mm a dvomi guľometmi ráže 7,62 mm v nose. Opancierované bolo sedadlo pilota.



P-39C
Rovnaké ako presériové verzie YP-39.



P-39D
Vylepšená výzbroj, pridané dva guľomety ráže 7,62 mm.



XP-39E
Původně se počítalo s řadovým motorem Continental, později testy "useklých" konců křídel, přímý předchůdce P-63.



P-400
Britské P-39, 30mm kanón nahradený kanónom British Hispano M1 ráže 20 mm a guľomety nahradené typom Browning 7,7 mm. Po krátkej službe v RAF boli poslané do ZSSR. [článek]



P-39F
Urobené malé zmeny, najväčšia zmena bola vo výfukovom potrubí, na každej strane bolo 12 výfukových otvorov.



P-39J
Verze J vznikla zamontováním nového motoru Allison V-1710-59 (E-12) o 1100 k do posledních 25 kusů verze F.



P-39K, P-39L, P-39M, P-39N
Veľmi podobné verzie, rozdiel v použitých motoroch, vrtuľách a malých detailoch.



P-39Q
Nový motor Allison V1710-85 s výkonom 1 450 k, dva 12,7 mm guľomety boli premiestnené do kontajnerov pod krídlom namiesto 7,62 mm guľometov umiestnených v krídlach. Väčšina z týchto lietadiel bola poslaná do SSSR.



XFL-1 Airabonita
Prototyp námořní verze.



XTDL-1 / XF2L-1K
Dva P-39Q převzaté námořnictvem a používané jako létající cíle.



P-63 Kingcobra
Priamy nasledovník P-39.
URL : https://www.valka.cz/Bell-P-39-Airacobra-t15615#58745Verze : 0
Počty vyrobených Bell P-39 Airacobra (sériové stroje)
Verze
Počet vyrobených kusů
P-39C
20
P-39D
923
P-39F
229
P-39K
210
P-39L
250
P-39M
240
P-39N
2095
P-39Q
5 065
P-400
Objednáno 675 ks, RAF však převzala pouze 248 ks těchto letounů.
Zbytek strojů zařadilo do své výzbroje americké letectvo.




Zdroje:
-Ivo Pejčoch, Bojové legendy P - 39, první vydání, J.Vašut s.r.o , 2008 , ISBN 978-80-7236-573-9.
-M.Šedivý / V.Dymič, Triumf a tragédie, první vydání, Svět křídel, 2001 , ISBN 80-85280-70-1
URL : https://www.valka.cz/Bell-P-39-Airacobra-t15615#250386Verze : 0
Dodávky letounů Bell P-39 Airacobra do SSSR (bez rozlišení verze)
Rok
Počet kusů
1941
1
1942
192
1943
2 433
1944
2 127
1945
5

V dodávkách byl nejpočetněji zastoupen model P-39 Q. Letouny se do SSSR dostávaly dvěma cestami. První zpusob představoval transport lodními konvoji a druhý byl letecký a to tzv. jižní trasou přes Írán a trasou Aljaška - Sibiř.


Celkem bylo do SSSR dodáno 4 758 ks P-39 Airacobra.


Pozn. Informace o celkovém počtu letounů Cobra dodaných do SSSR se v různých pramenech liší. Nejčastěji uváděné číslo (nejvíce důvěryhodných pramenů) jsem uvedl i ve svém příspěvku. Rozdílné jsou počty letounů v dodávkách roku 1943.




Zdroje :
-Ivo Pejčoch, Bojové legendy P - 39, první vydání, J.Vašut s.r.o , 2008 , ISBN 978-80-7236-573-9.
-M.Šedivý / V.Dymič, Triumf a tragédie, první vydání, Svět křídel, 2001 , ISBN 80-85280-70-1
- firemní dokumenty
URL : https://www.valka.cz/Bell-P-39-Airacobra-t15615#250393Verze : 0
Bell P-39 Airacobra - důležitá data
Datum
Událost
7. října 1937
podepsání objednávky prototypu
6. dubna 1939
první vzlet prototypu Airacobry
12. října 1939
objednávka série P-39C / P-39D
13. září 1940
objednávka série P-39F
duben 1941
zalétána první P-400 (Airacobra Mk.I)
duben 1941
první P-39D přicházejí k jednotkám
25. srpna 1941
objednávka modelů P-39 K, P-39L, P-39M a P-39N
19. dubna 1942
první let Airacobry v SSSR
30. dubna 1942
první bojová operace nad Novou Guineou
květen 1942
zařazení Airacobry do výzbroje sovětského letectva
červenec 1942
první P-39K / P-39L přicházejí k jednotkám
22. srpen 1942
první Airacobra na Guadalcanalu
listopad 1942
první P-39 M / P-39N přicházejí k jednotkám
květen 1943
první P-39Q přicházejí k jednotkám



Zdroje :
- Ivo Pejčoch, Bojové legendy P - 39, první vydání, J.Vašut s.r.o , 2008 , ISBN 978-80-7236-573-9.
- M.Šedivý / V.Dymič, Triumf a tragédie, první vydání, Svět křídel, 2001 , ISBN 80-85280-70-1
- firemní dokumenty
URL : https://www.valka.cz/Bell-P-39-Airacobra-t15615#250397Verze : 0
Upravený prototyp XP-39B, rok 1939.
Bell P-39 Airacobra -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Bell-P-39-Airacobra-t15615#530718Verze : 0
MOD
Zdroj :
en.wikipedia.org

Bell P-39 Airacobra - Velice působivé ... palebná síla Airacobry

Velice působivé ... palebná síla Airacobry
URL : https://www.valka.cz/Bell-P-39-Airacobra-t15615#262825Verze : 0
Zdroj:
upload.wikimedia.org

Bell P-39 Airacobra - Proto byla tak vyjímečná ... měla motor za pilotní kabinou.

Proto byla tak vyjímečná ... měla motor za pilotní kabinou.
URL : https://www.valka.cz/Bell-P-39-Airacobra-t15615#262827Verze : 0