Název: Name: | Sopwith 5F.1 Dophin | |
Originální název: Original Name: | Sopwith 5F.1 Dophin | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1917-DD.MM.1918 The Sopwith Aviation Co., Ltd., Kingston / DD.MM.1917-DD.MM.1918 Darracq Motor Engineering Co., Ltd., Fulham / DD.MM.1917-DD.MM.1918 Hooper & Co., Ltd., London / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1917-DD.MM.1918 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | ~1874: ~1200 Sopwith 365 Darracq 309 Hooper 1) | |
První vzlet: Maiden Flight: | 22.03.1917 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | dvouplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 638 2) kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 867 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 9.91 m | |
Délka: Length: | 6.78 m | |
Výška: Height: | 2.59 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 24.46 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Mk.I - Hispano-Suiza 8Ba o výkonu 149 kW, později Hispano-Suiza 8Bb o výkonu 164 kW Mk.II - Hispano-Suiza 8F o výkonu 224 kW, později Hispano-Suiza 8Fb o výkonu 239 kW Mk.III - Hispano-Suiza 8B bez redukce, výkon 149 kW dvoulistá dřevěná vrtule | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 123 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 205.2 3) km/h v 3048 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 6.084) min do 1981 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 640 5) m | |
Dolet: Range: | ? km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 2x fixed .303 Vickers machine gun 0-2x .303 Lewis machine gun, firing forwards and upwards 4x 25 lb bomb | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | 1) 2194 strojů Mk.II bylo objednáno u Societé Anonyme de Constructions Aéronautiques v Paříži pro francouzské a americké letectvo, ale žádný nebyl předán před uzavřením příměří Uvedená data platí pro Dolphin Mk.I, pro Mk:II platí: 2) 710 kg 3) 225,3 km/h 4) 5 min 10 s do 1981 m 5) 7498 m Výkony verze Mk.III byly mírně horší než u Dolphinu Mk.I | |
Zdroje: Sources: | Bruce, J.M. The Sopwith Dolphin. Profile No.169. Profile Publications, Leatherhead 1967. Lamberton, W. M. Fighter Aircraft of the 1914-1918 War. Harleyford Publications Ltd, Letchworth 1960. Davis, Mick. Sopwith Aircraft, Crowood Press, Ramsbury 1999. ISBN 1-86126-217-5. www.aviastar.org www.britishaircraft.co.uk |
Období | První světová válka [1914-1918] |
Výrobce | Sopwith |
Typ letounu | Sopwith 5F.1 Dolphin |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Sopwith-5F-1-Dolphin-t43396#397565Verze : 0
Aubi
MOD
V roce 1917 se šefkonstruktér firmy Sopwith Aviation Company Herbert Smith zabýval řešením problému nedostatečného výhledu pilota dvouplošníku směrem vzhůru. V bojových podmínkách se ukázalo že jde o nezbytně nutný předpoklad pro přežití letounu i pilota protože v případě napadení letounu nepřítelem ve střemhlavém letu byl pilot obvykle varován až nárazy střel do letounu. Smith se rozhodl pro řešení tohoto problému využít nové koncepce uspořádání letounu kdy využil takzvané křídelní soustavy se zpětným stupněním, u které bylo spodní křídlo předsazeno před horním.
Nový letoun,který byl vybaven tímto systémem křídel byl také první stíhačkou firmy Sopwith Aviation Company, která byla vybavena řadovým, kapalinou chlazeným motorem Hispanio Suiza 8Ba. Letoun měl smíšenou celodřevěnou konstrukci s kovovými výztužnými trubkami křídel a trupu. Potah letounu byl také smíšený z plátna a překližky doplněnými hliníkovými plechy kolem motoru. Pilot seděl pod křídlem a nad jeho hlavou byl v horním křídle vytvořen velký výřez pro výhled nahoru a na jehož přední straně byla namontována lafeta pro dvojici kulometů Lewis ráže 0.303, které měly možnost pohybu ve vertikálním směru +-5° se stálou výchylkou 45° vzhůru. Před pilotem potom byly dva synchronizované kulomety Vickers ráže 0.303.
První let s novým letounem vykonal v květnu 1917 zkušební pilot Harry Hawker a letoun byl následně předán na letiště v St.Omer k frontovým testům. Firma Sopwith Aviation Company následně obdržela objednávku na 500 sériových kusů letounů Sopwith Dolphin označených jako Sopwith Dolphin I
Sopwith Dolphin I měl oproti původnímu prototypu baldachýnovou výzbroj redukovanou na pravý kulomet Lewis přičemž někteří piloti si kulomety Lewis přemisťovali na spodní křídlo kde kulomety střílely mimo okruh vrtule. V bojových podmínkách se ukázaly problémy s údržbou a poruchovostí motoru Hispanio Suiza 8Ba. Tyto problémy ale byly kompenzovány velkou obratností letounu a silnou výzbrojí, která byla v té době skutečně unikátní (letouny v té době obvykle nosily jeden nebo dva kulomety). První bojové nasazení Dolphinů proběhlo 19.2.1918 v rámci 79.letky, která Dolphiny obdržela již v prosinci 1917 a zkoušela je v systému britské Home Defence kde se ale Dolphiny neosvědčily. K 79.letce se brzy připojila 23. (79. a 23.letka obdržely Dolphiny náhradou za stíhací letouny SPAD) a 87.letka. Původně mělo být tímto letounem vybaveno dalších 5 letek ale jejich piloti dali přednost letounům Sopwith Camel a později Sopwith Snipe. Piloti zmíněných letek s Dolphiny dosáhli řady vítezství ale i přes to se typ dále nerozšířil především díky nedůvěře pilotů k zvláště uspořádaným křídlům. Stíhací letouny Sopwith Dolphin I byly také několikrát modernizovány.
Sopwith Dolphin II byl vybaven novým motorem Hispanio Suiza 8C s větším výkonem a lepším chlazením. Na frontu se dostávaly od dubna 1918 a doplňovaly stávající Dolphiny I
Sopwith Dolphin III byl postaven jako způsob vylepšení stávajících Dolphinů I montáží motoru Hispanio Suiza 8Ba s přímým náhonem vrtule bez reduktoru, který způsoboval řadu poruch. Na tento standard byly postupně modernizovány všechny letouny Sopwith Dolphin I.
Letouny Sopwith Dolphin se na frontě udržely až do srpna 1918 kdy začaly být nahrazovány letouny Sopwith Snipe a Sopwith Camel.
Mimo letectvo RFC/RAF se Dolphiny dostaly také do výzbroje letectva USA (5 kusů) a Polska (10 kusů), kde bojovaly v Polsko-Ruské válce.
Zdroje:
Nový letoun,který byl vybaven tímto systémem křídel byl také první stíhačkou firmy Sopwith Aviation Company, která byla vybavena řadovým, kapalinou chlazeným motorem Hispanio Suiza 8Ba. Letoun měl smíšenou celodřevěnou konstrukci s kovovými výztužnými trubkami křídel a trupu. Potah letounu byl také smíšený z plátna a překližky doplněnými hliníkovými plechy kolem motoru. Pilot seděl pod křídlem a nad jeho hlavou byl v horním křídle vytvořen velký výřez pro výhled nahoru a na jehož přední straně byla namontována lafeta pro dvojici kulometů Lewis ráže 0.303, které měly možnost pohybu ve vertikálním směru +-5° se stálou výchylkou 45° vzhůru. Před pilotem potom byly dva synchronizované kulomety Vickers ráže 0.303.
První let s novým letounem vykonal v květnu 1917 zkušební pilot Harry Hawker a letoun byl následně předán na letiště v St.Omer k frontovým testům. Firma Sopwith Aviation Company následně obdržela objednávku na 500 sériových kusů letounů Sopwith Dolphin označených jako Sopwith Dolphin I
Sopwith Dolphin I měl oproti původnímu prototypu baldachýnovou výzbroj redukovanou na pravý kulomet Lewis přičemž někteří piloti si kulomety Lewis přemisťovali na spodní křídlo kde kulomety střílely mimo okruh vrtule. V bojových podmínkách se ukázaly problémy s údržbou a poruchovostí motoru Hispanio Suiza 8Ba. Tyto problémy ale byly kompenzovány velkou obratností letounu a silnou výzbrojí, která byla v té době skutečně unikátní (letouny v té době obvykle nosily jeden nebo dva kulomety). První bojové nasazení Dolphinů proběhlo 19.2.1918 v rámci 79.letky, která Dolphiny obdržela již v prosinci 1917 a zkoušela je v systému britské Home Defence kde se ale Dolphiny neosvědčily. K 79.letce se brzy připojila 23. (79. a 23.letka obdržely Dolphiny náhradou za stíhací letouny SPAD) a 87.letka. Původně mělo být tímto letounem vybaveno dalších 5 letek ale jejich piloti dali přednost letounům Sopwith Camel a později Sopwith Snipe. Piloti zmíněných letek s Dolphiny dosáhli řady vítezství ale i přes to se typ dále nerozšířil především díky nedůvěře pilotů k zvláště uspořádaným křídlům. Stíhací letouny Sopwith Dolphin I byly také několikrát modernizovány.
Sopwith Dolphin II byl vybaven novým motorem Hispanio Suiza 8C s větším výkonem a lepším chlazením. Na frontu se dostávaly od dubna 1918 a doplňovaly stávající Dolphiny I
Sopwith Dolphin III byl postaven jako způsob vylepšení stávajících Dolphinů I montáží motoru Hispanio Suiza 8Ba s přímým náhonem vrtule bez reduktoru, který způsoboval řadu poruch. Na tento standard byly postupně modernizovány všechny letouny Sopwith Dolphin I.
Letouny Sopwith Dolphin se na frontě udržely až do srpna 1918 kdy začaly být nahrazovány letouny Sopwith Snipe a Sopwith Camel.
Mimo letectvo RFC/RAF se Dolphiny dostaly také do výzbroje letectva USA (5 kusů) a Polska (10 kusů), kde bojovaly v Polsko-Ruské válce.
Zdroje:
www.letouny.webz.cz
V.Němeček: Vojenská letadla I
Publikace Vindsock
URL : https://www.valka.cz/Sopwith-5F-1-Dolphin-t43396#185665Verze : 1
Reklama
.
Jeden z mála strojů Sopwith Dolphin přidělených RNAS. Letoun byl dokončen 29. 12. 1917 a 6. 1. 1918 byl přidělen výcvikové základně RNAS v Doveru. Jakožto jeden z prvních vyrobených strojů (jenž se navíc nikdy nedočkal operačního nasazení) byl letoun vybaven dvěma šikmo střílejícími kulomety Lewis a dostal "bojovný" vzhled. Letoun nesl nátěr barvou PC 10 (horní a boční plochy, spodní část trupu), zatímco spodní plochy zůstaly v barvě lakovaného plátna. V Doveru stroj dostal barevné doplňky v podobě očí a žraločí tlamy na přídi.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | První světová válka [1914-1918] |
Výrobce | Sopwith |
Typ letounu | Sopwith 5F.1 Dolphin |
Kamufláž | Zubatá |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | C3785 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | Dover, Letecká stanice Královského námořnictva Dover [1914-1918] |
Datum (DD.MM.RRRR) | 06.01.1918 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Jeden z mála strojů Sopwith Dolphin přidělených RNAS. Letoun byl dokončen 29. 12. 1917 a 6. 1. 1918 byl přidělen výcvikové základně RNAS v Doveru. Jakožto jeden z prvních vyrobených strojů (jenž se navíc nikdy nedočkal operačního nasazení) byl letoun vybaven dvěma šikmo střílejícími kulomety Lewis a dostal "bojovný" vzhled. Letoun nesl nátěr barvou PC 10 (horní a boční plochy, spodní část trupu), zatímco spodní plochy zůstaly v barvě lakovaného plátna. V Doveru stroj dostal barevné doplňky v podobě očí a žraločí tlamy na přídi.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | První světová válka [1914-1918] |
Výrobce | Sopwith |
Typ letounu | Sopwith 5F.1 Dolphin |
Kamufláž | Zubatá |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | C3785 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | Dover, Letecká stanice Královského námořnictva Dover [1914-1918] |
Datum (DD.MM.RRRR) | 06.01.1918 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Sopwith-5F-1-Dolphin-t43396#545056Verze : 1
Rad
MOD
.
Sopwith Dolphin Mk.III postavený firmou Darracq sloužil roku 1919 u 79. perutě RAF na základně Bickendorf. Létalo na něm mimo jiné i eso s 11 sestřely z 1. sv. války Capt. L. N. "Holly" Hollinghurst. Stroj nesl nátěr barvou PC 10 na horních a bočních plochách a spodní ploše trupu. Zbytek spodních ploch zůstal v barvě lakovaného plátna. Bílé písmeno Y na bocích trupu se opakovalo také na hřbetě trupu. Kryty kol se na fotografiích jeví tmavší, mohly být proto červené nebo černé. Ačkoliv na bokorysu je zakreslena kokarda na spodním křídle, podle fotografií ve skutečnosti stroj na spodních plochách kokardy nenosil.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Sopwith 5F.1 Dolphin |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | Hollinghurst, Leslie Norman |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | C8043 |
Taktické označení / imatrikulace | Y |
Jméno stroje | - |
Jednotka | 79. peruť RAF [1918-1919] |
Základna | Bickendorf |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1919 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Sopwith Dolphin Mk.III postavený firmou Darracq sloužil roku 1919 u 79. perutě RAF na základně Bickendorf. Létalo na něm mimo jiné i eso s 11 sestřely z 1. sv. války Capt. L. N. "Holly" Hollinghurst. Stroj nesl nátěr barvou PC 10 na horních a bočních plochách a spodní ploše trupu. Zbytek spodních ploch zůstal v barvě lakovaného plátna. Bílé písmeno Y na bocích trupu se opakovalo také na hřbetě trupu. Kryty kol se na fotografiích jeví tmavší, mohly být proto červené nebo černé. Ačkoliv na bokorysu je zakreslena kokarda na spodním křídle, podle fotografií ve skutečnosti stroj na spodních plochách kokardy nenosil.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Sopwith-5F-1-Dolphin-t43396#545059Verze : 0
Rad
MOD
Sopwith Dolphin.
Zdroj: www.earlyaviator.com
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Sopwith-5F-1-Dolphin-t43396#185674Verze : 1
Reklama
Lietadlo z 87. perute, ktorá s týmto typom dosiahla najviac zostrelov (až 89 víťazstiev).
Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Sopwith_5F.1_Dolphin
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Sopwith_5F.1_Dolphin
URL : https://www.valka.cz/Sopwith-5F-1-Dolphin-t43396#232233Verze : 3
Kokpit lietadla.
Zdroj: www.earlyaviator.com
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Sopwith-5F-1-Dolphin-t43396#232442Verze : 1
Sopwith Dolphin.
Zdroj: www.avionslegendaires.net
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Sopwith-5F-1-Dolphin-t43396#347809Verze : 2
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.