Main Menu
User Menu
     
Název:
Name:
Tatra 138 VN
Originální název:
Original Name:
Tatra 138 VN
Kategorie:
Category:
valník
Výrobce:
Producer:
Tatra n.p., Kopřivnice /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1959-DD.01.1972 (všechny verze, včetně civilní výroby / all versions, including civil production)
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
45 996 (všechny verze, včetně civilní výroby / all versions, including civil production)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.12.1955 (prototyp valníkové Tatry 138 / prototype of cargo bed Tatra 138)
Počet míst k sezení:
Troop Seating Capacity:
1 + 2 (+ 40 na korbě / + 40 on the platform)
Technické údaje:
Technical Data:
 
Náhon:
Configuration:
6x6
Pohotovostní hmotnost:
Curb Weight:
10000 kg
Užitečné zatížení:
Payload:
120001) kg
Celková hmotnost:
Gross Vehicle Weight:
223002) kg
Přípojná hmotnost:
Gross Trailer Weight:
300003) kg
Celková hmotnost s přívěsem/návěsem:
Gross Combination Weight:
523004) kg
Celková délka:
Overall Length:
8497 mm
Celková šířka:
Overall Width:
2442 mm
Celková výška:
Overall Height:
32005) mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
290 mm
Rozvor:
Wheelbase:
4260 mm - 1320 mm
Rozchod:
Track:
1930 mm - přední náprava
1752 mm - zadní nápravy
Brzdová soustava:
Braking System:
provozní - pneumatická, dvouokruhová
nouzová - ruční, mechanická
parkovací - ruční, mechanická
odlehčovací - motorová brzda
Elektrický systém:
Electrical System:
napětí elektrické sítě: 24V
ukostřený záporný pól
dva akumulátory: 12 V / 165 Ah
dynamo: PAL MAGNETON 02-9087.00, 24 V / 500 W
Pneumatiky:
Tyres:
11,00-20eHD
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Tatra T-928-10
- vznětový, vidlicový, vzduchem chlazený, s přímým vstřikem paliva
- počet válců: 8
- vrtání: 120 mm
- zdvih: 130 mm
- objem válců: 11 762 cm3
- maximální točivý moment: 706 Nm při 1200 ot/min
- maximální výkon: 132,5 kW při 2000 ot/min
Převodovka:
Gearbox:
synchronizovaná 5+1; řazení mechanické, normální a redukovaný chod
Spojka:
Clutch:
suchá, třecí, dvoulamelová, vzducho-kapalinové ovládání
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
150 l
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
70 km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h
Spotřeba paliva:
Fuel Consumption:
31,56) l/100 km
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
500 km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Nájezdový úhel přední/zadní:
Angle of Approach/Departure:
40 ° / 25 °
Svah:
Gradient:
197) °
Boční náklon:
Side Slope:
? °
Překročivost:
Trench Crossing:
? m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,35 m
Brodivost:
Fording Depth:
0,88) m
Uživatelské státy:
User States:

?
?
Poznámka:
Note:
1) na silnici, 8000 kg v terénu - na korbě (+ 300 kg v kabině)
2) na silnici, 18300 kg v terénu
3) na silnici, 10000 kg v terénu
4) na silnici, 28300 kg v terénu
5) plachta v horní poloze
6) základní spotřeba paliva
7) při celkové hmotnosti
8) bez přípravy, s přípravou 1,2 m
Zdroje:
Sources:
-
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-138-VN-t37390#503371Verze : 0
MOD
Nákladný automobil TATRA 138 VN (valník s navijakom) je určený k preprave nákladu o max. hmotnosti 12 t alebo prepravu 40 osôb a pre ťah prívesu do 30 t. Krátkodobo je možné vozidlo preťažiť na 14 t.

Vozidlo je trojnápravové, má kyvadlové polonápravy s nezávislým odpérovaním všetkých kolies. Obe zadné nápravy sú trvale poháňané, pohon prednej nápravy je možné zapnúť elektromagneticky v prípade potreby.

Búdka vodiča

Je celokovová, dvojdverová. Je pružne uložená na silentblokách. Predné okno je delené, panoramatické. V búdke je sedadlo pre vodiča a pre obsluhu (2 osoby). Je vykurovaná naftovým kúrením.

Nákladný automobil T 138 VN je konštrukčne riešený jako základný typ, od ktorého sú odvodené jednotlivé ďalšie typy podvozkov. Na tieto podvozky sa montujú rôzne nadstavby.

Odvodené podvozky : T 138 P1V, PP4V, PP6V a PP8V.

Navijak

Pohon : kĺbovou hriadeľou z prídavnej prevodovky
Dĺžka lana : 60 m
Priemer lana : 17,5 mm


Ložná plocha

Dĺžka : 5000
Šírka : 2290
Výška bočníc : 500


Zdroj : Aut-24-1 Nákladný terénny automobil TATRA 138 VN. Popis, prevádzka - predpis ČSĽA, Praha 1965
CZK - Tatra 138 VN - Rozmerový náčrt T 138 VN.

Rozmerový náčrt T 138 VN.
CZK - Tatra 138 VN - Podvozok T 138 VN.

Podvozok T 138 VN.
CZK - Tatra 138 VN - Motor T 928-10 - popis.

Motor T 928-10 - popis.
CZK - Tatra 138 VN - Motor T 928-10 - popis II.

Motor T 928-10 - popis II.
CZK - Tatra 138 VN - Prevodovka.

Prevodovka.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-138-VN-t37390#390500Verze : 0
Nákladný automobil TATRA T 138 VN ( valník) je možné upraviť pre odsun ranených. Nákladný automobil T 138 VN určený pre armádne použitie má zosilnené plachtové oblúky, na ktoré je možné zavesiť popruhy pre pripevnenie nosidiel s ranenými. Popruhy s prackou (přezkou) sú zhodné s popruhmi pre vystrojovanie autobusov. S uvedenou úpravou, skladajúcou sa zo štyroch zosilnených nosných oblúkov a 24 popruhov s prackou možno umiestniť ( zavesiť) 18 nosidiel s ranenými.


TTD vozidla sú plne totožné s vozidlom T 138 VN.


Povolený počet prepravovaných osôb : 40


Odsunová kapacita :


- s využitím lavičiek : 24 sediacich ranených,
- použitím dvoch súprav DRNA : 12 ranených ležiacich na nosidlách,
- pri improvizovanom spôsobe sa umiestni pozdĺžne 8 nosidiel voľne na podlahu ložnej plochy.



Zdroj : Zdrav-23-3
CZK - Tatra 138 VN - Odsunová úprava

Odsunová úprava
CZK - Tatra 138 VN - T 138 VN odsunová úprava

T 138 VN odsunová úprava
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-138-VN-t37390#308095Verze : 0
Tatra 138 VN zo zbierok VHM Piešťany má výrobné číslo karosérie 4042, podvozku 03929-02 a motora 13812701-5. Vozidlo bolo vyrobené v roku 1963 a do zbierok múzea sa dostalo v roku 1997. Posledným vojenským užívateľom bola 5. delostrelecká brigáda Jelšava.

V ČSĽA bola Tatra 138VN (a T-138VNV) určená na prepravu materiaĺu, vojakov, munície a tioež ako ťahač špeciálnych prívesov a ťažkej delostreleckej techniky (152mm kanónová húfnica vz. 37, 130mm kanón M-46, 122mm kanón vz. 31/37, 100mm kanón vz. 53 a ďalšie).

Zdroj: Miroslav Mihálik: Úspešná tatrovka; Obrana 12/2014; MO SR 2014; ISSN 1336-1910
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-138-VN-t37390#524054Verze : 0
MOD
T-138 VN (VPZ 15-40-97) provozovaná u Československé lidové armády.
CZK - Tatra 138 VN - (Vojenská technika)

(Vojenská technika)
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-138-VN-t37390#140584Verze : 1
MOD
Zo zbierok VHM Piešťany (vlastné foto).
CZK - Tatra 138 VN - Detaily kabíny

Detaily kabíny
CZK - Tatra 138 VN - Uloženie rezervy

Uloženie rezervy
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-138-VN-t37390#309637Verze : 0
Valníkové T-138 se na straně Egypta zapojily rovněž do Jomkippurské války v říjnu 1973.
CZK - Tatra 138 VN - (archiv)

(archiv)
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-138-VN-t37390#229803Verze : 0
MOD
T-138 VN (VNV ?) ako korisť izraelskej armády (Israel Defense Forces) transportovaná ťahačom Diamond T980. Tatra bola pôvodne vo výzbroji Sýrskej armády. Zničené vozidlo v popredí by mal byť GAZ-63.

Zdroj: Military In the Middle East

CZK - Tatra 138 VN -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-138-VN-t37390#407114Verze : 0
MOD