Main Menu
User Menu

De Havilland D.H.113 Vampire NF Mk.10

     
Název:
Name:
De Havilland D.H.113 Vampire NF Mk.10
Originální název:
Original Name:
De Havilland D.H.113 Vampire NF Mk.10
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1949-DD.MM.1949 The de Havilland Aircraft Co. Ltd., Hatfield
DD.11.1951-DD.MM.1952 The de Havilland Aircraft Co. Ltd., Hawarden
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1949-DD.MM.1952
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
3 Hatfield
75 Hawarden
První vzlet:
Maiden Flight:
28.08.1949
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3168 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
5148 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
5942 kg
Rozpětí:
Wingspan:
11.58 m
Délka:
Length:
10.54 m
Výška:
Height:
2.01 m
Plocha křídla:
Wing Area:
24.34 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
jednoproudový
Počet motorů:
Number of engines:
1
Typ:
Type:
de Havilland Goblin 3 o tahu 14.90 kN
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
2x 255 l přídavná nádrž
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
885.1 km/h v 6096 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
22.9 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
? m
Dolet:
Range:
? km
Maximální dolet:
Maximum Range:
1963.4 km
Výzbroj:
Armament:
4x pevný 20mm kanon Hispano Mk.V
možnost nést dvě pumy místo přídavných nádrží
Uživatelské státy:
User States:

Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Jackson, A.J. de Havilland aircraft since 1909, Naval Institute Press, Annapolis 1987. ISBN 0-87021-896-4
Thetford, Owen. Aircraft of the Royal Air Force since 1918, Putnam Aeronautical Books, London 1976. ISBN 0-37010-056-5
Ward, Richard, Levy, Roger. De Havilland Vampire F1-T55. Aircam Aviation No.33, Osprey Publishing, Oxford 1972. ISBN 0850451345
https://www.vectorsite.net/avvamp_1.html
URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-113-Vampire-NF-Mk-10-t35214#342557Verze : 0
MOD
Jako soukromý projekt vznikl u de Havillandu dvoumístný Vampire, označený D.H.113. Byl to noční stíhač, navržený podle zkušeností s Mosquity. Křídla a ocasní plochy byly převzaty z FB.5, nový byl trup, rozšířený o 1,17 metru, s radarem AI.X (čili americkým SCR-720B) v přídi a dvoumístnou kabinou v podstatě převzatou z Mosquita, s pilotem sedícím vlevo a radarovým operátorem vpravo a mírně vzadu. Ani tato verze ještě neměla vystřelovací sedadla, pouze překryt mohl být v případě nouze odpálen. Kvůli vyšší hmotnosti měl výkonnější motor Goblin 3. Výzbroj zůstala stejná, čtyři kanony Hispano, a pod křídly přídavnou nádrž nebo bombu.

Postaveny byly dva prototypy, První z nich, G-5-2, vzlétl v Hatfieldu 28. srpna 1949, pilotován Geoffrey Pikem. O devět dní později byl předveden na leteckém dni ve Farnborough a díky silnějšímu motoru předvedl mírně lepší výkony než jednomístný FB.5. Později byly ještě upraveny ocasní plochy změnou tvaru kýlovek a zmenšením směrovek a prodloužením vodorovné plochy mimo obrys letadla. Byl ovšem stále pomalejší než Meteor, což ale nevadilo, protože od počátku se předpokládalo jeho uplatnění v zahraničí, ne v RAF. Již za měsíc objednalo dvanáct sériových strojů egyptské letectvo. Stroje byly postaveny, ovšem kvůli stoupajícímu nalětí na Blízkém východě britská vláda rozhodla o zákazu prodeje vojenského vybavení do této oblasti a převzetí zakázky RAF. Ta se rozhodla D.H.113, pod označením Vampire NF Mk.10, použít jako prozatímní vybavení, než budou k dispozici nové noční stíhací Meteory a Venomy. Ze stejného důvodu byly přiobjednány i další stroje, aby pokryly potřeby všech perutí.

První dodávky NF.10 začaly na jaře 1951, první perutí, která je obdržela, byla 25. peruť ve West Mallingu, a později 23. peruť v Coltishallu a 151. v Leuchats. Oproti Meteoru NF Mk.11 měl sice větší palebnou sílu, ovšem kvůli své jednomotorové koncepci byl pro noční stíhání považován za méně spolehlivý. Bez problémů zvládal dohnat dosluhující bombardéry kategorie B-29 nebo Avro Lincoln, ovšem Canberra již představovala velký problém. U prvoliniových útvarů vydržely do roku 1954, a asi 25 z nich ani neopustilo sklad. Pár z nich bylo použito k různým testům, např. laminárního obtékání křídla, nebo přídě pro Sea Vixen. Po vyřazení bylo 36 kusů upraveno pro navigační výcvik pod označením Vampire NF(T).10. V této podobě byl odstraněn radar, místo něj byla do přídě umístěna směs různého navigačního vybavení, jako Rebecca 3 a Gee 3, a váha doplněna betonovou zátěží kvůli zachování těžiště. Tyto stroje také měly novou kabinu bez žeber, převzatou z Venomu NF.2a. Tyto stroje sloužily u Nos.1 a 2 Air Navigation School do roku 1959.

De Havilland nakonec noční stíhací Vampire také exportoval, nepatrně upravené stroje byly dodány do Itálie jako NF Mk.54 a po vyřazení NF.10 od RAF bylo 30 modernizovaných strojů pod stejným označením dodáno v letech 1954-1958 do Indie. Jeden z prototypů NF.10 pak byl testován ve Švýcarsku, ale další nebyly objednány.
URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-113-Vampire-NF-Mk-10-t35214#343440Verze : 0
MOD
.
De Havilland D.H.113 Vampire NF Mk.10 -


URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-113-Vampire-NF-Mk-10-t35214#128816Verze : 0