Název:
Name:
10TP
Originální název:
Original Name:
10TP
Kategorie:
Category:
střední tank
Výrobce:
Producer:
Warsztat Doswiaczalny BBT Br. Panc., Varšava-Ursus /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 prototyp
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.06.1938
Osádka:
Crew:
4
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
12800 kg
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
5400 mm
Délka korby:
Hull Length:
? mm
Celková šířka:
Overall Width:
2550 mm
Celková výška:
Overall Height:
2200 mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
400 mm
Šířka pásu:
Track Width:
350 mm
Měrný tlak:
Ground Pressure:
0,047 MPa
Pancéřování:
Armour:
Korba:
čelo, boky, zadok - 20mm
dno, strop - 8mm


Veža:
16mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
American la France (vodou chladený zážihový 12-valec objemu 12358 cm3)
Výkon:
Power:
154,5 kW při 2800 ot/min
Převodové ústrojí:
Transmission:
-
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
75 1) / 56 2) km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
210 km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
130 km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
37 °
Boční náklon:
Side Slope:
? °
Překročivost:
Trench Crossing:
2,2 m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m
Brodivost:
Fording Depth:
1 m
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
37mm kanón Bofors wz.37 L/45 (80 nábojov)
Vedlejší:
Secondary:
2x guľomet Browning wz.30 ráže 7,92mm (4500 nábojov)
Uživatelské státy:
User States:
/
Poznámka:
Note:
1) Maximálna rýchlosť pri pohybe na kolesách.
2) Maximálna rýchlosť pri pohybe na pásoch.
Zdroje:
Sources:
Janusz Magnuski, Andrzej Kiński - Czołg pościgowy 10TP i czołg szturmowy 14TP, Poligon č. 1/2009, str. 4-27, 2009, Warszawa, Magnum-X Sp. z o.o., ISSN 1895-3344
Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs - Obrněná technika 5, Střední Evropa 1919-1945 I.část, vydavateľstvo ARES, Praha 2004, ISBN 80-86158-32-2
wojsko18-39.3ap.net
https://pl.wikipedia.org/wiki/10TP
URL : https://www.valka.cz/10TP-t29606#530719Verze : 0
MOD
V r.1935 začala pod vedením majora R. Gundlacha práca na konštrukcii tanku, ktorý by okrem pásov bol schopný aj jazdy na kolesách. Koncepcia vychádzala z amerického tanku Christie. Oproti nemu bola však poľská konštrukcia prepracovanejšia. Stavba prototypu začala v r.1937, no prvé skúšobné jazdy stroj absolvoval až v lete 1938, veleniu armády bol predvedený v máji r.1939. Pri skúšobných jazdách boli zistené nedostatky ako malá kapacita palivovej nádrže a nevyhovujúci palivový a olejový filter, dokonca bolo navrhnuté aby bol ďalej vyvíjaný iba ako pásový, nakoľko pohyb mimo spevnených ciest mu robil problémy. Všetky tieto požiadavky mali byť zapracované do projektu nového tanku 14TP. Prototyp bol pred príchodom nemeckých jednotiek pravdepodobne zničený, o jeho osude mi nie je nič známe. Typ bol plánovaný ako výzbroj tankových práporov u tzv. Oddzialow motorowych, každý prápor mal mať rotu so 16 tankami.


TTD:


Dĺžka/šírka/výška: 5,4/2,55/2,20m
Hmotnosť: 12,8t
Motor: benzínový12 válcový, 4 takt American La France (12 358ccm), max. výkon 210ks pri 2800 ot/min , spotreba 110 - 150l/100km na ceste, palivová nádrž 130l
Max. rýchlosť: 75km/h na kolesách, 56km/ na pásoch, dojazd 90 - 120km
Šírka pásov: 35cm, doba montáže a demontáže 30-40 min.
Pancier: trup zváraný z valcovaných plechov 20mm, veža nitovaná 16mm
Výzbroj: 37mm kanón vz.37, námer -10 až +20st., 80 nábojov
2x 7,92mm guľomet wz.30, 4500 nábojov
Posádka: 4 muži
Prototyp údajne prekonával stúpanie do 40 st. a brodil do neznámej výšky, bol schopný prekonať priekopu do 2 m.
URL : https://www.valka.cz/10TP-t29606#105359Verze : 0
Hloubka brodění je udávána do 100cm, v období březen - duben 1939 byl stroj po ujetí cca 2000 km rozebrán aby mohly být posouzeny opotřebení jednotlivých částí, dle některých zdrojů byl snad provizorně složen pro ukázku vyšším důstojníkům, ale není to zdá se jisté, stroj už zřejmě nikdy nebyl uveden do pojízdného stavu a studium poznatků z jeho provozu mělo bát využito při konstrukci již zmíněného 14TP. K tomuto stroji (tedy 10TP se váže ještě jedna zajímavost, poláci původně objednali a zaplatili v USA u Christieho stavbu a dodávku jednoho jeho tanku (zřejmě model 1931) dokumentaci a opci na licenci. stalo se to v březnu 1930, bohužel firma US Wheel Track Layer Corporation in Rahway, New Jersey která byla nositelem patentů a dodávek těchto strojů tank ani další položky nikdy nedodala a stroj spolu s dalším prodala do SSSR (tedy potenciálnímu nepříteli) poláci se s ní několik let pokoušeli dohodnout, ovšem bezvýsledně, mezitím zakoupili licenci od Vickerse (později podle ní dělali 7TP) a v roce 1932 snad získali nějakou dokumentaci od Christieho firmy. Potom už následuje vlastní polský vývoj jak už byl zmíněn.
Přidám i pár fotek na tento zajímavý tank.






URL : https://www.valka.cz/10TP-t29606#105363Verze : 0
Ako zmienil "bitaxe" v príspevku vyššie prototyp bol 4/1939 rozobratý za účelom kontroly opotrebovania súčiastok. No veľmi rýchlo bol opätovne poskladaný a v 5/1939 sa zúčastnil porovnávacích testov spolu s tankami PZInż 130 a 4TP (PZInż 140). Veža 10TP vychádzala z veže 7TP, no bola mierne modifikovaná (zmena pozícia nitovania, pribudol výklenok pre rádiostanicu v jej zadnej časti...).



*zdroj:


https://www.czolgiem.com/polska/pl_10tp.htm




URL : https://www.valka.cz/10TP-t29606#161724Verze : 0
MOD
banner 1 top banner 5 top banner 6 top

Rozpočet

Rozpočet valka.cz 2019 : 85.000,- Kč
Příjmy doposud : 64.741,- Kč

♡ Chci přispět

HLEDÁME NOVÉ KOLEGY

Server valka.cz neustále hledá nové kolegy, kteří jsou ochotni pomoci s rozvojem a doplňováním obsahu, koordinací a kontrolou práce, moderováním příspěvků a další činností. Neváhejte a zapojte se do tvorby valka.cz v duchu hesla Čtenáři sobě :)

Přidejte se k nám!