Název: Name: | Valtion Lentokonetehdas Mörkö-Morane | |
Originální název: Original Name: | Valtion Lentokonetehdas Mörkö-Morane | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.08.1942-DD.MM.1945 Valtion Lentokonetehdas, Tampere | |
Období výroby: Production Period: | DD.08.1942-DD.MM.1945 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 41 konverzí | |
První vzlet: Maiden Flight: | 04.02.1943 nebo 25. 01. 1943 jiný zdroj | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2106 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2655 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 2849 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 10,620 m | |
Délka: Length: | 8,380 m | |
Výška: Height: | 3,250 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 16,00 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 165,94 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Klimov M-105P o vzletovém výkonu 809 kW (1 100 k), nominální výkon 750 kW (1 020 k) a bojový výkon 809 kW (1 110 k) v h= 2 000 m. Vrtule trojlistá VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm. | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 406 l + 2x 145 l v přídavných nádržích | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 525 km/h v 4000 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 435 km/h v 4500 m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 25,0 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 12000 m | |
Dolet: Range: | 780 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 1x kulomet Berezin UBK ráže 12,7 mm (nebo MG-151/20) 2x kulomet MAC 1934 M39 ráže 7,5 mm nebo pokud byl upraven MS 410 (asi 4 ks): pevný kulomet MAC 1934 M39 ráže 7,5 mm s 550 náboji na kulomet | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | Tento letoun byl radikální úpravou původních francouzských stíhaček MS.406C1, do kteréhých byl vestavěn sovětský motor VK-105P i s vrtulí VIŠ-61P | |
Zdroje: Sources: | L+K 11/1987, Letadla 1939-45 https://www.airwar.ru/enc/fww2/morko.html www.xs4all.nl archiv autora |
URL : https://www.valka.cz/Valtion-Lentokonetehdas-Moerkoe-Morane-t29432#104716Verze : 0
Vláďa
MOD
Dle finských zdrojů bylo přestavěno celkem 41 kusů letounů, které si ponechaly původní čísla a jejich kód MS- byl doplněn na MSv-. Přestavby probíhaly od roku 1942 a první let byl uskutečněn 4.2.1943. Při zkouškách byl zjištěn solidní nárůst výkonů a letouny se měly přestavovat postupně podle toho jak budou dodány stávající MS 406/410. Do konce "pokračovací války", tedy bojů proti SSSR byly přestavěny jen 3 stroje, několik dalších bylo zkompletováno v počátku "Laponského tažení" které mělo za účel vyhnat německá vojska z území Finska. Zbytek do celkového počtu byl přestavěn do roku 1946.
Důvodem přestavby bylo jednak nahradit dosluhující motory francouzské výroby na které bylo obtížné sehnat náhradní díly, a především zlepšit nijak oslnivé vlastnosti Moranů 406/410 užívaných FAF. Motor Klimov VK-105 byl odvozen ze stejného Hispana, a proto nebyl tak velký problém jej do draku zastavět, byl použit i reduktor a vrtule. Motory pocházely z kořisti a podle některých zdrojů byly před zástavbou repasovány v Avii. Vzhledem k tomu že Finové měli původně 87 kusů Moranů (30 z Francie a 57 dodaných později z německé kořisti), byly vybrány stroje s menším náletem a na nich měla být provedena přestavba. Stroje už před tím procházely ve Finsku úpravami, byla změněna výzbroj a kulomety MAC byly nahrazeny (možná ne u všech strojů) kulomety Browning a kulomet v motoru byl od roku 1941 nahrazen kanonem HS-204, od roku 1942 byl nahrazen kulometem UB ráže 12,7. U Mőrkő Morani byl výzbrojí kanon MG-151/20 (je otázkou jestli jej dostali všechny stroje) a kulomety původní stíhačky (tedy MAC nebo Browning).
O bojovém nasazení strojů se mi nepovedlo nic najít. Mőrkő znamená v překladu duch nebo přízrak. Stroje byly užívány do roku 1948 a potom v rámci smlouvy o snížení stavu armády zrušeny (ve výzbroji zůstaly nohem výkonější Bf 109 G).
Důvodem přestavby bylo jednak nahradit dosluhující motory francouzské výroby na které bylo obtížné sehnat náhradní díly, a především zlepšit nijak oslnivé vlastnosti Moranů 406/410 užívaných FAF. Motor Klimov VK-105 byl odvozen ze stejného Hispana, a proto nebyl tak velký problém jej do draku zastavět, byl použit i reduktor a vrtule. Motory pocházely z kořisti a podle některých zdrojů byly před zástavbou repasovány v Avii. Vzhledem k tomu že Finové měli původně 87 kusů Moranů (30 z Francie a 57 dodaných později z německé kořisti), byly vybrány stroje s menším náletem a na nich měla být provedena přestavba. Stroje už před tím procházely ve Finsku úpravami, byla změněna výzbroj a kulomety MAC byly nahrazeny (možná ne u všech strojů) kulomety Browning a kulomet v motoru byl od roku 1941 nahrazen kanonem HS-204, od roku 1942 byl nahrazen kulometem UB ráže 12,7. U Mőrkő Morani byl výzbrojí kanon MG-151/20 (je otázkou jestli jej dostali všechny stroje) a kulomety původní stíhačky (tedy MAC nebo Browning).
O bojovém nasazení strojů se mi nepovedlo nic najít. Mőrkő znamená v překladu duch nebo přízrak. Stroje byly užívány do roku 1948 a potom v rámci smlouvy o snížení stavu armády zrušeny (ve výzbroji zůstaly nohem výkonější Bf 109 G).
URL : https://www.valka.cz/Valtion-Lentokonetehdas-Moerkoe-Morane-t29432#104729Verze : 0
Fotografie Mörkö-Morane.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Valtion-Lentokonetehdas-Moerkoe-Morane-t29432#104850Verze : 0
Vláďa
MOD
Náčrtek pohled z boku.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Valtion-Lentokonetehdas-Moerkoe-Morane-t29432#104852Verze : 0
Vláďa
MOD
Ještě další fotografie z druhé strany. Bohužel po roce 1948 byly všechny stroje sešrotovány a neexistuje ani jediný v muzeu.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Valtion-Lentokonetehdas-Moerkoe-Morane-t29432#104888Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.