Main Menu
User Menu

Morane-Saulnier MS.410 C.1

     
Název:
Name:
Morane-Saulnier MS.410 C.1
Originální název:
Original Name:
Morane-Saulnier MS.410 C.1
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1940-DD.MM.1940 Aéroplanes Morane-Saulnier, Puteaux /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1940-DD.MM.1940
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
5 + 74
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.01.1940 1st prototype (Nr.1028)
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1923 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2581 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
10,610 m
Délka:
Length:
8,170 m
Výška:
Height:
3,250 m
Plocha křídla:
Wing Area:
15,98 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
161,514 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Hispano-Suiza 12Y-31 kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec výkon 632,5 kW (860 k v h= 3 250 m.
Vrtule trojlistá s nastavitelným úhlem náběhu typu Ratier 1607 o průměru 3 100 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
406 l v trupové nádrži a později 2x 146 l v podkřídelních neodhazovatelných nádržích
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
509 km/h v 4000 m1)
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
400 km/h v 5000 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
8,67 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
8500 m
Dolet:
Range:
760 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
1500 km
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón HS-404 ráže 20 mm uložený mezi válci motoru a střílející osou vrtule s 60 granáty a
2x pevný kulomet MAC M-1934-39 ráže 7,5 mm v křídlech s 550 náboji pro každý v pásových podavačích.
Uživatelské státy:
User States:


Poznámka:
Note:
1) S použitím ejektorového výfuku


MS.410 byla vlastně modernizací pro MS.406, která měla probíhat jak v montážních závodech tak na letištích. Modernizace mělo být dosaženo modernizačními soupravami, které měly zvýšit bojovou hodnotu starších MS.406.
Úprava spočívala v:
- montáži pevného chladiče (u MS 406 byl zasouvací), aby se odstranilo přehřívání motoru v boji.
- montáži nového křídla se čtyřmi kulomety MAC 1934, které již neměly bubnové zásobníky s 300 náboji, ale nábojový pás s 550 náboji.
- instalaci ejektorových výfuků, kde výfukové plyny strhávaly vzduch a vytvářely tak mírný dopředný tah (vyzkoušeno na jediném stroji).


Výroba a následná úprava probíhala od přelomu let 1939/40, do konce války však bylo upraveno jen několik málo ( 5?) kusů letadel.
Po kapitulaci bylo v Clermont-Ferrandu modernizováno, pod německým dohledem, pravděpodobně 74 stíhacích MS.406 C1, ale modernizace mnohdy spočívala pouze v instalaci nového křídla.


Poměrně jistý údaj je dodávka 9 letadel do Finska.
Několik letadel bylo dodáno také do Chorvatska.
Zdroje:
Sources:
Bartłomiej Belcarz, Morane MS 406C1, Caudron Cyclone CR 714C1, Bloch MB 151/152, Polskie Skrzydła 2, Sandomierz, Poland, Stratus, 2004, ISBN 83-89450-21-6.
Gaston Botquin, M.S.406, Monografie Lotnicze No. 28, Gdańsk, Poland, AJ-Press, 1996, ISBN 83-86208-46-5.
William Green and Gordon Swanborough, The Complete Book of Fighters, New York, Smithmark, 1994, ISBN 0-8317-3939-8.
Zbyněk Válka, Stíhací letadla 1939-45, Votobia, 1999, ISBN 80-7198-396-9
www.aviastar.org
www.historyofwar.org
https://www.2wojna.pl/encyklopedia-fr-sam-001.html
https://www.airwar.ru/enc/fww2/ms410.html


archiv autora

URL : https://www.valka.cz/Morane-Saulnier-MS-410-C-1-t30294#109622Verze : 0
M.S. 406 byl v době svého zavedení sice solidní letoun, ale ke konci roku 1939 bylo už zřejmé že jeho výkony zaostávají. Vzhledem k tomu že počet vyrobených strojů byl značný, a výroba ještě běžela, bylo rozhodnuto vyvinout vylepšení, která by bylo možno zpětně namontovat na už vyrobené stroje a prodloužit tak jejich životnost. Změny se týkaly v prvé řadě křídla, které bylo zesíleno a do nějž byly namontovány 4 kulomety MAC 34 místo dvou. Jejich zásobování se změnilo z bubnového zásobníku na nábojový pás, což umožnilo lepší využití prostoru v křídle a tím i výrazné zvětšení nesené zásoby munice. Další změna se týkala chladič kdy byl nepříliš vyhovující polozatahovací chladič nahrazen větším pevným, což umožnilo lépe využívat výkon motoru (nedocházelo k přehřátí) a poněkud i zlepšilo rychlost (ve výškách nad 4000 m o cca 20 km/h). Dalším připravovaným zlepšením měly být ejektorové výfuky. Zlepšená křídla a chladič byly testovány na přestavěném stroji v průběhu ledna a února 1940 a na základě testů byla objednána výroba 500 párů křídel, počet objednaných chladičů se mi nepovedlo zjistit. Upravené výfuky byly zkoušeny v dubnu 1940, ale zřejmě nebyly nikdy na konvertovaných strojích použity a k objednání vůbec nedošlo. Před pádem Francie se povedlo upravit 5 strojů, ale není jisté zda byly konvertovány v plném rozsahu nebo šlo jen o výměnu křídel. Další byly v rozpracované fázi a souprav křídel se údajně vyrobilo 150. Po německé okupaci konverze pokračovaly a celkem bylo přestavěno 74 (jinde se tvrdí 75) strojů. Mnohé ale byly konvertovány jen výměnou křídel a chladič zůstal v původní verzi. Několik strojů upravených na standard M.S.410 bylo dodáno do Finska, podle finských zdrojů šlo o 11 strojů M.S.410 s trupovými čísly: MS-606, 607, 612, 614...618, 621, 624, 310, poslední číslo ale bylo původně přiděleno (stejně jako všechny z řady 300) stroji M.S. 406 dodanému ještě Francií. Další přestavěné stroje sloužili Němcům jako cvičné ve Francii kde tvořily, výzbroj výcvikových jednotek spolu s M.S. 406 a dalšími typy. Některé finské (asi 4 kusy) byly v roce 1944 přestavěny do podoby "Mörkö Morani".

zdroj: www.aviastar.org
https://www.sci.fi/~ambush/faf/morane.html
www.geocities.com
URL : https://www.valka.cz/Morane-Saulnier-MS-410-C-1-t30294#252219Verze : 0
Morane-Saulnier MS.410



Zdroj:
www.aviastar.org

Morane-Saulnier MS.410 C.1 -


Morane-Saulnier MS.410 C.1 -


URL : https://www.valka.cz/Morane-Saulnier-MS-410-C-1-t30294#252147Verze : 2