Název: Name: | Micubiši Ki 57-I | Mitsubishi Ki-57-I |
Originální název: Original Name: | 一〇〇式輸送機一型(キ57-I) | |
Kategorie: Category: | dopravní letoun | passenger aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.06.1940-DD.04.1942 Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., Nagoya | |
Období výroby: Production Period: | DD.06.1940-DD.04.1942 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 101 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.08.1940 | |
Osádka: Crew: | 4 + 11 passengers | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 5522 kg | 12174 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 7860 kg | 17328 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 9120 kg | 20106 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 22,600 m | 74ft 1,75in |
Délka: Length: | 16,100 m | 52ft 10in |
Výška: Height: | 4,860 m | 15ft 11,34in |
Plocha křídla: Wing Area: | 70,08 m2 | 754.33 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 112,16 kg/m2 | 22.97 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | Nakadžima Ha-5 KAI vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o výkonu 699 kW (950 k) a 794 kW (1080 k) v h= 4 000 m. Vrtule trojlisté s konstantní rychlostí otáček. | Nakajima Ha-5 KAI fourteen-cylinder air-cooled two-row radial engine, rated 937 hp at take-off, 1,065 hp at 13,125 ft, driving three-blade constant-speed metal propellers. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | ? |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 430 km/h v 3400 m | 267.2 mph in 11155 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 320 km/h v 3000 m | 199 mph in 9840 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 4,85 m/s | 954.7 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 12,2 min do 5000 m | 12,2 min to 16404 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 7000 m | 22966 ft |
Dolet: Range: | 1400 km | 869.9 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 3000 km | 1864.1 mi |
Výzbroj: Armament: | žádná | None |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | 一〇〇式輸送機一型(キ57-I ) - Iči rej rej-šiki jusō-ki iči-gata (Ki-57- I) - Ki-57-I Armádní dopravní letoun typ 100 model 1 Spojenecké kódové jméno: Topsy Plně naložený letoun nesl 11 pasažérů a 300 kg nákladu. Několik strojů koupilo také císařské námořní letectvo a provozovalo je jako L4M1. Přednostně však užívalo stroje L2D2. Ostatní viz historie. | 一〇〇式輸送機一型(キ57-I ) - Ichi rei rei-shiki yusō-ki ichi-gata (Ki-57- I) - Ki-57-I Army Type 100 Transport Model 1 Allied Code Name: "Topsy" Standard personnel transport of the Imperial Japanese Army, work on the Ki-57 began early in 1939 at the request of Nippon Koku K.K. (Japan Air Lines). The company had been impressed by the performance of the Ki-21 in China, and asked Mitsubishi to produce a design for a civil version of the same aircraft. This was completed by the summer of 1939, by which time the airline had been reorganised as Dai Nippon Koku K.K. (Great Japan Airlines Co.). The new design interested the Imperial Japanese Army, which gave it the designation Ki-57 and ordered it into production. The civil version was given the designation MC-20. Retaining the wings, tail and cockpit sections, undercarriage and powerplant installation of the Ki-21-I, the transport aircraft, carrying the civil designation MC-20 and the military designate Ki-57, featured a new fuselage accommodating eleven passengers in two rows of single seats, and had its wings mounted low on the fuselage whereas its bomber forerunner had mid-mounted wings. Completed in July 1940 the prototype made. A total of 101 aircraft of the first production model were built by Mitsubishi between 1940 and 1942 and designated Army Type 100 Transport Model 1 (Ki-57-I) by the Army and MC-20-I by the civil authorities. A small number of Ki-57-Is were transferred to the Japanese Navy and designated Navy Type 0 Transport Model 11 (L4M1) by that Service. |
Zdroje: Sources: | René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X www.ne.jp www.daveswarbirds.com www.century-of-flight.net www.aviastar.org http://www.airwar.ru/enc/cww2/ki57.html archiv autora |