Main Menu
User Menu

Tačikawa Ki 70 [Clara]

Tachikawa Ki-70 / 立川 キ70 试作司令部侦察机

     
Název:
Name:
Tačikawa Ki 70
Originální název:
Original Name:
キ70试作司令部侦察机
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.02.1943-DD.06.1944 Tachikawa Airplane Co., Ltd., Tachikawa /
Období výroby:
Production Period:
DD.02.1943-DD.06.1944
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2 z celkem 3 postavených
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.02.1943
Osádka:
Crew:
3
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
5895 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
9855 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
10700 kg
Rozpětí:
Wingspan:
17,800 m
Délka:
Length:
14,500 m
Výška:
Height:
3,460 m
Plocha křídla:
Wing Area:
43,00 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
229,18 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Micubiši Ha-104M, vzduchem chlazený dvouhvězdicový osmnáctiválec o vzletovém výkonu 1 397 kW (1 900 k), 1 331 kW (1 810 k) v h= 2 200 m a 1 184 kW (1 610 k) v h= 6 069 m.
Vrtule čtyřlistá s konstantní rychlostí otáček.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
647 km/h v 5400 m1)
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
490 km/h v 4000 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,0 min do 5000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
11000 m
Dolet:
Range:
2480 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý kulomet Type 89 ráže 7,7 mm v přídi
1x pohyblivý kulomet Ho-103 ráže 12,7 mm vzadu ve hřbetním střelišti.
Uživatelské státy:
User States:
Japonsko (Císařské armádní letectvo)
Poznámka:
Note:
Výkonové parametry jsou pouze vypočtené a nebyly nikdy dosažené.
Skutečně dosažená maximální rychlost 580 km/h v h= 4 000 m1)


Ki-70 nebyl nikdy operačně nasazen a nedostal se ani do výroby, protože jeho výkony byly zklaméním. Zpravodajská služba mu přidělila kódové jméno Clara
Zdroje:
Sources:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis, Maryland, USA, rok 1987, ISBN: 0-87021-313-X
L+K 13/1989, Letadla 1939-1945, Tachikawa Ki-70
https://www.daveswarbirds.com/Nippon/Japanese.html
www.aviastar.org
archiv autora
URL CZ: https://www.valka.cz/Tacikawa-Ki-70-Clara-t28733#101074Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Tachikawa-Ki-70-70-t28733#101074Version : 0
MOD
Tachikawa Ki-70


キ70 航空機


Japonské jméno: ?


Allied reporting name: "Clara"



Stručná historie:


大日本帝国陸軍航空本部 Dai-Nippon Teikoku Rikugun Kōkū Hombu (velení císařského armádního letectva) se v roce 1939 dařil udržet vývoj svých letadel na velmi vysoké úrovni. Systém to byl jednoduchý a účinný, v době, kdy byl do výzbroje přijat nový typ letadla, sestavil technický odbor Rikugun Kōkū Hombu technické požadavky na další letoun, který měl být v budoucnu náhradou právě zaváděného typu.
V listopadu roku 1939 byl pro svůj první vzlet připraven první prototyp strategického průzkumného letounu Mitsubishi Ki 46, požadavky na jeho nástupce dostala společnost 立川飛行機株式会社 - Tachikawa Hikōki Kabushiki Kaisha (dále jen Tachikawa) již v březnu 1939. Bylo upuštěno od soutěže a Tachikawa byla oslovena přímo, protože disponovala volnou výrobní kapacitou.


Hlavními požadavky pro nový průzkumný leton byly především dlouhý dolet a vysoká rychlost, což měla být vlastně hlavní obrana průzkumného stroje před nepřátelskými stíhačkami. Dále byly požadovány pohodlnější prostory osádky a účinnější možnost obrany letadla pohyblivými kulomety v předním a ve hřbetním střelišti.
Projektu bylo armádním letectvem přiděleno označení Ki-70, práce na projektu a na stavbě dvou prototypů však postupovaly velmi pomalu, tak se stalo, že první prototyp vzlétl až v únoru roku 1943.


Výsledkem čtyřleté práce byl ladný dolnoplošník celokovové konstrukce s pohodlnými prostorami pro osádku letounu. Ocasní plochy byly dvojité a při celkovém pohledu vynikalo jemné aerodynamické řešení, průzkumný letoun vypadal slibně a mohutné osmnáctiválcové motory Mitsubishi Ha-104M se čtyřlistými vrtulemi dávaly tušit dobré výkony...
Bohužel, potvrdily se všechny varovné propočty, které byly začátkem roku provedeny ihned poté, co byl letoun po svém dokončení zvážen. Konstruktéři a technici zapomněli ve svém úsilí o postavení dokonalého průzkumného stroje na hmotnost a ta dosáhla kritických hodnot. Při letových zkouškách pak bylo dosaženo maximální rychlosti pouze 580 km/h, což bylo o 67 km/h méně, než ve svém zadání z roku 1939 požadovalo Rikugun Kōkū Hombu. Letoun samozřejmě, díky vysoké hmotnosti, zároveň pomalu vzlétal a byl těžkopádný při všech manévrech, navíc vykazoval značnou nestabilitu za letu. Tým techniků a konstruktérů se snažil nedostatky odstraňovat, ale brzy bylo zřejmé, že motory o výkonu 1 900 koňských sil nedokáží zajistit splnění základních výkonových parametrů.
Tachikawa si vymohla stavbu třetího, značně odlehčeného prototypu, jenž byl poháněn výkonnějšími, turbokompresory přeplňovanými motory Mitsubishi Ha-211-I Ru. Motory díky svému způsobu přeplňování měly velmi dobré výškové charakteristiky. Propočty potvrdily, že třetí prototyp svými výkony může skutečně dosáhnout až na výkony armádou požadované. Při letových zkouškách se však projevil nedotažený vývoj těchto motorů, Japonci se při výrobě turbokompresorů potýkali s neustálými technickými problémy. Podobné problémy museli již dříve řešit Američané, Němci, Britivé i Rusové. Výroba turbudmychadel byla velmi náročná na materiál, který musel odolávat vysokým teplotám a odstředivým silám, také časová náročnost na vývoj byla velká a Japonsko již nemělo čas ani dostatek vhodného materiálu.


Rikugun Kōkū Hombu proto ukončilo, na podzim roku 1944, celý projekt strategického průzkumného letounu, stalo se tak na základě neúnosně velké poruchovosti pohonných jednotek. Došlo k tomu, že letoun, který měl být nahrazen (Mitsubishi Ki-46), sloužil po celou dobu války a nutno říci, že jeho výkony byly výšší, než jakých kdy dosáhl jeho uvažovaný nástupce Ki-70.


Spojenecká komise našla v září roku 1945, tedy po kapitulaci Japonska, v Tachikawě veškerou dokumentaci o tomto letadle, které již dříve dostalo kódové označení Clara.
URL CZ: https://www.valka.cz/Tacikawa-Ki-70-Clara-t28733#101076Verze : 2
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Tachikawa-Ki-70-70-t28733#101076Version : 0
MOD
Fotografie je nevalná, ale jinou jsem neviděl
Tačikawa Ki 70 [Clara] -


URL CZ: https://www.valka.cz/Tacikawa-Ki-70-Clara-t28733#101078Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Tachikawa-Ki-70-70-t28733#101078Version : 0
MOD
Trojpohledový náčrtek průzkumného letounu Tachikawa Ki-70
Tačikawa Ki 70 [Clara] -


URL CZ: https://www.valka.cz/Tacikawa-Ki-70-Clara-t28733#101077Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Tachikawa-Ki-70-70-t28733#101077Version : 0
MOD
Použité prameny:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis, Maryland, USA, rok 1987, ISBN: 0-87021-313-X
Robert Mikesh, Japanese Aircraft, 1910-1941, Putnam Aeronautical Books, rok 1990 ISBN-13: 978-1557505637
Václav Němeček, Vojenská letadla 3., Naše vojsko, Praha rok 1992, 3. doplněné vydání, ISBN 80-206-0117-1
L+K 13/1989 str.29, LETADLA 39-45, Václav Němeček
www.daveswarbirds.com
https://www.cofe.ru/avia/T/T-3.htm
https://www.skynet-1.com/aircraft/ki70.html - foto
archiv autora
URL CZ: https://www.valka.cz/Tacikawa-Ki-70-Clara-t28733#239709Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Tachikawa-Ki-70-70-t28733#239709Version : 0
MOD