Název: Name: | Tačikawa Ki 36 | |
Originální název: Original Name: | 立川 キ36 - Tachikawa ki sanjūroku | |
Kategorie: Category: | bitevní letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1938-DD.01.1944 Tachikawa Airplane Co., Ltd., Tachikawa / DD.06.1940-DD.05.1942 Kawasaki Aircraft, Ltd., Kakamigahara / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1938-DD.01.1944 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1334 (Tachikawa: 862 a Kawasaki: 472) | |
První vzlet: Maiden Flight: | 20.04.1938 | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1247 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 1660 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 11,800 m | |
Délka: Length: | 8,000 m | |
Výška: Height: | 3,640 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 20,00 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 83,00 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Hitači Ha-13a Armádní motor typ 98, vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec o vzletovém výkonu 375 kW (510 k), nominální výkon 346 kW (470 k) v 1 800 m. Vrtule dvoulistá. | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 348 km/h v 1800 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 236 km/h v 1500 m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 7,6 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 6,65 min do 3000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 8150 m | |
Dolet: Range: | 1235 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kulomet Type 89 Model 2 ráže 7,7 mm a 1x pohyblivý kulomet Type 89 Model 1 ráže 7,7 mm Pumový náklad: do 150 kg (10x 12,5 - 15 kg pum), 1x 250 kg puma při sebevražedném náletu. | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | 九八式直接協同偵察機(キ36)- Kjuhači-šiki čokusetsukjodo tejsacuki (ki sandžuroku) / Armádní letoun přímé podpory typ 98 Spojenecké kódové jméno: Ida | |
Zdroje: Sources: | René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, rok 1987, ISBN: 0-87021-313-X David Mondey, The Concise Guide to Axis Aircraft of World War II, Bounty Books; New Ed edition, rok 1996; ISBN: 1851529667 http://pwencycl.kgbudge.com/K/i/Ki-36_Ida.htm www.aviastar.org www.century-of-flight.net www.flugzeuginfo.net http://www.airwar.ru/enc/aww2/ki36.html koapp.narod.ru archiv autora |
URL : https://www.valka.cz/Tacikawa-Ki-36-Ida-t22276#288126Verze : 0
Vláďa
MOD
立川 キ36 - Tachikawa ki sanjūroku - Tačikawa Ki 36
九八式直接協同偵察機(キ36)Kyūhachi-shiki chokusetsukyōdō teisatsuki - Armádní letoun přímé podpory typ 98
Vznik a výroba.
V roce 1937 大日本帝国陸軍航空本部 Dai-Nippon Teikoku Rikugun Kōkū Hombu (velení císařského armádního letectva) vypsalo požadavky na letoun pro přímou podporu a spolupráci s pozemními jednotkami. Pod pojmem přímé podpory byla myšlena opravdu co nejužší spolupráce s pozemními jednotkami, byla to podpora vlastních postupujících, nebo bránících se jednotek napadáním nepřátelských si za použití palubních zbraní a malých tříštivých pum, dále taktický průzkum, navádění vlastního dělostřelectva, spojovací a kurýrní lety s vyššími důstojníky na palubě. Patřilo sem také vyzvedávání a následné předávání zpráv od vlastních jednotek, to se dělo pomocí kovového pouzdra zavěšeného nad zemí mezi dvěma tyčemi, pilot se přízemním letem přiblížil a pouzdro sebral pomocí háku umístněného pod trupem (v roce 1937 trochu kuriozní požadavek). Letoun měl být schopen operovat z malých ploch v blízkosti vlastních jednotek.
Do soutěže se přihlásily dvě společnosti 三菱重工業株式会社- Mitsubishi Jūkōgyō Kabushiki Kaisha se svým projektem, armádním letectvem označeném jako Ki-35, druhým účastníkem soutěže a také jejím vítězem byla nevelká společnost 立川飛行機株式会社 - Tachikawa Hikōki Kabushiki Kaisha (dále jen Tachikawa) se svým projektem Ki-36, tato společnost dosud nevyráběla žádný bojový stroj, doposud stavěla především cvičné dvouplošníky. Projektem a případnou stavbou byl pověřen šéfkonstruktér Ryokichi Endo a jeho konstrukční tým, tento tým navrhl nový letoun jako celokovový (pouze malé plochy byly potaženy plátnem) samonosný dolnoplošník s pevným podvozkem. Pilotní kabina byla umístěna bezprostředně za požární přepážkou a byla vyvýšena, tím byl zaručen dobrý výhled pro pilota, výhled dolů pod letoun byl vyřešen velkým oknem v podlaze. Prototyp byl poháněn hvězdicovým devítiválcem Hitachi Ha-13 o výkonu 450 koní, který byl kapotován širokým prstencem typu NACA. Křídla se štíhlým profilem byla vybavena účinnými vztlakovými klapkami, díky tomu byl vzlet letounu velmi krátký a letoun tak mohl startovat „z kdejaké louky“. Výzbroj byla na evropské poměry slabá – jeden pevný kulomet typu 89 pod kapotou motoru a stejný kulomet měl v zadní kabině pozorovatel pro obranu letounu, oba kulomety byly puškové ráže, tedy 7,7 mm. Pumová výzbroj byla malá, většinou ji tvořilo deset pum o hmotnosti 12,5 – 15 kilogramů.
Letoun byl dokončen koncem března 1938, první vzlet byl proveden 20. května, zálet a následné letové zkoušky prokázaly velmi dobré letové vlastnosti, zkušební i armádní piloti si pochvalovali jeho velmi dobrou obratnost, zejména pak při nízké rychlosti byla vynikající. Tovární a následně i armádní letové zkoušky proběhly zcela bez závad a tak v listopadu téhož roku je letoun přijat do výzbroje armádního letectva jako „Letoun pro přímou spolupráci s armádou typ 98“ (podle japonského kalendáře se psal rok 1998). Armádní letectvo s Tachikawou uzavřelo objednávku na poměrně velké množství letadel, objednané množství přesahovalo výrobní kapacity této malé společnosti a tak v roce 1940 byla dohodnuta licenční výroba u společnosti 川崎航空工機業株式会社 - Kawasaki Kōkūki Kōgyō Kabushiki Kaisha (dále jen Kawasaki), ta vyráběla tyto letouny v továrnách v Gifu a v Akashi. Sériové letouny byly poháněny mírně výkonnější verzi motoru Hitachi Ha-13a o krátkodobém výkonu 510 koní. Je až podivné, že výroba tohoto nepříliš výkonného letounu byla ukončena až v lednu roku 1944, celkem oba výrobci dodali armádnímu letectvu 1 334 letadel Ki-36.
Bojové použití.
Bojový křest si tento letoun prodělal v Číně, ostatně stejně na tom byla drtivá většina japonských předválečných letadel. Na tomto bojišti byl letoun velmi oblíben, čínské letectvo bylo v té době slabé a v naprosté většině nepředstavovalo pro postupující japonská vojska žádné podstatné nebezpečí. Letouny Ki-36 plnily se ctí své úkoly a jejich slabiny se takřka neprojevily, pouze v případech, že se setkaly s čínskými I-15 a I-16, potom vyšlo najevo, že letounu chybí samosvorné palivové nádrže, pancéřování je nedostatečné a jeden pevný a jeden pohyblivý kulomet tvoří žalostně slabou výzbroj, těchto případů však na čínském bojišti však bylo poskromnu. Po vypuknutí války v Tichomoří se letouny Ki-36 dostaly také na jiná bojiště a zde ztráty prudce vzrostly a letouny byly rychle odeslány zpět do Číny. Spojenecká zpravodajská služba tomuto typu přiřadila kódové jméno Ida. Na čínském bojišti však pozemním jednotkám i nadále poskytoval velice dobré služby a zde umístněné armádní jednotky se dosti bránily jeho vyřazení. Letoun dokázal vzlétat z velmi malých nezpevněných ploch, strmě vystoupal, nebo naopak prováděl příkrá přistání. V závěrečné fázi války jej potkal osud mnoha dalších japonských letadel – byl nasazován k sebevražedným útokům, pro tento úkol byl letoun zbaven všeho zbytného vybavení a v jednomístné konfiguraci vzlétal podvěšený pumou o hmotnosti dvě stě padesát nebo dokonce pět set kilogramů. Naštěstí výkony s tímto pumovým nákladem byly již tak slabé, že se jen málokterý letoun dostal k cíli.
Dobré letové vlastnosti vedly konstruktéry ještě k jedné úpravě, rok po zavedení do služby byla zadní kabiny vybavena druhým řízením a letoun byl poté přijat do výzbroje armádního letectva jako „Pokračovací cvičný letoun typ 99“, nebo v systému Kitai byl označen Ki-55. Spojenci oba tyto typy považovali za jeden a používali i pro tento letoun jméno Ida. Správně by cvičný letoun měl nést jméno stromu. Cvičných letadel Ki-55 bylo vyrobeno celkem 1 359 a na výrobě se podílely opět společnosti Tachikava a Kawasaki. Sečteme-li výrobu obou typů, tak celkem bylo vyrobeno 2 723 letounů, z nichž Kawasaki dodala 783 strojů.
Během války Japonci dodali několik letounů Ki-55 svému spojenci Thajskému království, tři letouny Ki-36 použilo indonéské letectvo po válce v boji proti Holanďanům a dva letouny ukořistilo čínské letectvo, Čína (ČLR) je vyřadila počátkem padesátých let.
Použité prameny:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, rok 1987, ISBN: 0-87021-313-X
http://pwencycl.kgbudge.com/K/i/Ki-36_Ida.htm
www.aviastar.org
www.flugzeuginfo.net
http://www.airwar.ru/enc/aww2/ki36.html
koapp.narod.ru
http://military.sakura.ne.jp/ac/ida.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Tacikawa-Ki-36-Ida-t22276#99310Verze : 1
Vláďa
MOD
Reklama
Fotografie bombardovacího letounu Tachikawa Ki-36 Ida na startu.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Tacikawa-Ki-36-Ida-t22276#108080Verze : 0
Vláďa
MOD
...
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Tacikawa-Ki-36-Ida-t22276#84502Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Další možná kamufláž
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Tacikawa-Ki-36-Ida-t22276#101503Verze : 0
Vláďa
MOD
Reklama
Ještě jedna kamufláž.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Tacikawa-Ki-36-Ida-t22276#131184Verze : 0
Vláďa
MOD
Trojpohledový náčrtek
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Tacikawa-Ki-36-Ida-t22276#99311Verze : 0
Vláďa
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.